Zadania na wtorek, 12.05.2020
Dzieci 6-letnie
TAJEMNICE KSIĄŻEK
Temat: Jak powstaje papier
1. Zabawa na dobry początek:
„Krasnoludek w lesie” – dziecko (krasnoludek) porusza się po pokoju (las) zgodnie z instrukcją np: – idź do przodu (marsz); – omiń drzewo (krzesło); – przeskocz przez strumyk (sznurek); – szukaj mrówek (poruszanie się w przysiadzie); – rozganiaj deszczowe chmury (wymachy ramion) itp. Porozmawiajmy co daje nam las (grzyby, jagody, drewno, śpiew ptaków…)
2. Przeczytajmy wiersz
„Raz na sośnie siadła pliszka” W. Ścisłowskiego
Porozmawiajmy o jego treści. Przypomnijmy, że drzewa (las) dają nam papier,
z którego są książki. Popatrzmy na las z okna, podziwiajmy go.
Raz na sośnie siadła pliszka
No i co wynika z tego?
Drgnęła gałąź- spadła szyszka.
No i co w tym ciekawego?
Szyszka była już dojrzała-
No i co wynika z tego?
Więc nasionka wyleciały.
No i co w tym ciekawego?
Z nasionek drzewka tam wyrosły-
No i co wynika z tego?
Cóż , po latach ścięto sosny.
No i co w tym ciekawego?
Z drzew papier wnet zrobiono-
No i co wynika z tego?
Dziś jest książki twojej stroną-
Dziękuj drzewom mój kolego!!
3. Możemy zrobić w domu papier czerpany (internet)
https://www.youtube.com/watch?v=Sr_0Au-_nS4
4. Historyjka obrazkowa – jak powstaje papier?
5. Obejrzyj – proces powstawania papieru:
https://www.youtube.com/watch?v=xdfpRSZVgFI
6. „Papier jest…” – doświadczenia dotykowe
Zasłaniamy dziecku oczy i podajemy mu różne rodzaje papieru np: ręcznik pap.; kawałek gazety; papier do pieczenia; papier ścierny itp. Dziecko bada dłońmi papier i opisuje : gładki, delikatny, sztywny, śliski, szorstki, szeleszczący itp. Odsłaniamy oczy, jeszcze raz oglądamy kawałki papierów i omawiamy do czego służą.
7. Zorganizujmy „Zabawy z papierem”
Wykonajmy różnorodne prace plastyczno-techniczne z wykorzystaniem materiału gazetowego, torebek po cukrze, pudełek po herbacie, rolek po papierze toaletowym itp. Możemy wykonać pojazdy, roboty, zwierzęta, rośliny oraz budynki. Życzę wiele ciekawych pomysłów i wspaniałej zabawy 🙂
8. Praca z kartą pracy
KP 4 – 10 a – napisz samodzielnie litery f, F; napisz wyrazy po śladzie
5- latki
Temat: Jakie emocje przeżywają przedszkolaki.
Cele: Rozpoznawanie i podawanie nazw emocji własnych oraz innych osób.
- Pchła szachrajka cz.2- posłuchaj audiobooka.
https://mail.google.com/mail/u/0/?pc=carousel-about-en#inbox/FMfcgxwHNDCsxZzRMGHvmQpgFCwDNqrW
- Zabawy ruchowe przy muzyce „A ram sam sam…”
https://www.youtube.com/watch?v=HwoXD_RVETg
- „Przedszkolne emocje”- praca z KP20B.
Rozpoznawanie emocji innych na podstawie ilustracji. Dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych. Rodzic opowiada historyjkę na podstawie ilustracji z KP20B. W każdym przypadku wypowiada zdanie „Wtedy czuł/czuła …” Zadaniem dziecka jest dokończenie zdania nazwą emocji. Następnie dziecko dopasowuje buźki z emocjami do rysunków.
- „Zły humorek” – wysłuchanie wiersza Doroty Gellner. Swobodne wypowiedzi dziecka na temat wiersza.
Rodzic czyta wiersz lub włącza nagranie. https://www.youtube.com/watch?v=2ZiqVi5muTE
„Zły humorek” – Dorota Gellner
Jestem dzisiaj zła jak osa!
Złość mam w oczach i we włosach!
Złość wyłazi mi uszami
I rozmawiać nie chcę z wami!
A dlaczego?
Nie wiem sama
Nie wie tata, nie wie mama…
Tupię nogą, drzwiami trzaskam
I pod włos kocura głaskam.
Jak tupnęłam lewą nogą,
Nadepnęłam psu na ogon.
Nawet go nie przeprosiłam
Taka zła okropnie byłam.
Mysz wyjrzała z mysiej nory:
Co to znowu za humory?
Zawołałam: – Moja sprawa!
Jesteś chyba zbyt ciekawa.
Potrąciłam stół i krzesło,
co mam zrobić, by mi przeszło?!
Wyszłam z domu na podwórze,
Wpakowałam się w kałużę.
Widać, że mi złość nie służy,
Skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
Wcale nie jest mi wesoło…
Nagle co to?
Ktoś przystaje
Patrzcie! Rękę mi podaje!
To ktoś mały, tam ktoś duży –
Wyciągają mnie z kałuży.
Przyszedł pies i siadł koło mnie
Kocur się przytulił do mnie,
Mysz podała mi chusteczkę:
Pobrudziłaś się troszeczkę!
Widzę, że się pobrudziłam,
Ale za to złość zgubiłam
Pewnie w błocie gdzieś została.
Nie będę jej szukała!
Rodzic zadaje pytania:
– Co czuła dziewczynka?
– Z jakiego powodu czuła gniew?
-Jak się zachowywała?
-Co znaczy być złym, a co złościć się/ być zezłoszczonym?
– Czy to oznacza to samo?
- „Uczuciowa kostka” – klasyfikowanie emocji. Przed rozpoczęciem zabawy należy wydrukować, nakleić na brystol, wyciąć i posklejać kostkę.
Dziecko rzuca kostką z nazwami emocji. Po wyrzuceniu danej emocji odpowiada na pytanie: Czy dzieci mogą odczuwać taką emocję, a jeśli tak, to kiedy? Dziecko powinno dojść do wniosku, że dzieci odczuwają takie same emocje, jak dorośli.
- „Moje emocje” – rozpoznawanie własnych emocji i podawanie ich nazw. Rodzic czyta dzieciom zdania opisujące różne zdarzenia. Dziecko mówi, jakie emocje poczułoby w takiej sytuacji. (Rodzic podkreśla, że chodzi o ich emocje i że każdy ma prawo czuć coś innego, nie ma jednej dobrej odpowiedzi).
Przykładowe zdania:
- Ktoś zepsuł moją zabawkę.
- Mama mnie pochwaliła.
- Idę do dentysty.
- Biegnie do mnie duży pies.
- Mam dziś urodziny.
- Przyjechała ciocia, której dawno nie widziałem / widziałam.
- Pierwszy raz jadę na wycieczkę bez rodziców.
- Wylał mi się sok.
- Dostałem / dostałam prezent od kolegi bez okazji.
- Występuję na przedstawieniu z okazji Dnia Matki.
- Jestem na placu zabaw, gdzie jest mnóstwo dzieci, których nie znam.
- Praca z KP 20A– doskonalenie umiejętności nazywania uczuć; rozwój zdolności grafomotorycznych i kreatywności, budowanie wypowiedzi.
Dzieci 3-4 letnie
Temat: JAKIE MASZYNY POMAGAJĄ ROLNIKOWI?
- Stary Donald farmę miał –słuchanie piosenki
- Na początek dziecko ogląda film o maszynach
https://www.youtube.com/watch?time_continue=72&v=FNvZVvk0eZE&feature=emb_title
- „Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?” – rozmowa na temat pracy rolnika na podstawie zdjęć i doświadczeń dziecka.
Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic pyta dziecko: Jakie znasz maszyny i urządzenia, które pomagają rolnikowi w jego ciężkiej pracy? Dziecko wymienia nazwy maszyn. Rodzic rozkłada na dywanie zdjęcia lub pokazuje na komputerze m.in. traktor, kombajn zbożowy, silos, prasa belująca, pług, siewnik. Rodzic opowiada o maszynach rolniczych na podstawie poniższych informacji:
Kombajn zbożowy – jest maszyną, która ścina zboże, młóci je (czyli oddziela ziarno od kłosów). Na polu kombajn zostawia słomę, a ziarna zbóż zbiera i przesypuje do zbiornika przygotowanego przez rolnika. ( Zdjęcie w załączniku)
Silos – to zbiornik do przechowywania ziarna, jednak zanim ono tam trafi, musi być bardzo dokładnie wysuszone, bo inaczej szybko zapleśnieje.
Traktor – jest maszyną wielofunkcyjną. Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wykorzystywać przy różnych pracach.
Prasa belująca – służy do zbierania siana z pola i zwijania go w bele.
Pług – narzędzie do przekopywania ziemi po zimie, aby nie była zbyt twarda. Pług przygotowuje ją tak, aby można było w niej zasiać nowe nasiona.
Siewnik – maszyna do rozsiewania ziarna po polu.
- „Traktor”– składanie przestrzennego pojazdu z papieru. Praca z W.41.
- „Traktory”- gimnastyka buzi i języka.
Dziecko czubkiem języka dotyka do górnego podniebienia, wprowadza język w drgania, naśladuję odgłos wydawany przez traktor.
Karty pracy w załączniku dla chętnych.
3- latek i Maluszki
Temat: TRAKTOR
- Jadę traktorem- słuchanie piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=p2pVf_QwpQ8
- „Mój traktor” – składanie obrazka w całość. Rodzic rozdaje dziecku pocięty na części obrazek traktora. Zadaniem dziecka jest złożenie elementów w całość
i naklejenie na kartkę. Dziecko kredkami uzupełnia obrazek według własnego pomysłu. - Traktor – słuchanie wiersza C.P. Tarkowskiego.
Traktor
Cezary Piotr Tarkowski
Stoi traktor na podwórzu,
zabłocony, cały w kurzu.
Latem pełni ważną rolę,
bo wyjeżdża często w pole,
ciągnie, orze i bronuje –
bardzo ciężko tam pracuje.
Rodzic, czytając wiersz, wyjaśnia dziecku niezrozumiałe słowa. Demonstruje ilustrację do wiersza. Dziecko opisują wygląd traktora. Rodzic zadaje pytanie: Ile traktor ma kół?. Dziecko z pomocą Rodzica głośno liczy, gdy Rodzic. na ilustracji wskazuje koła.
- „Jedzie traktor” – zabawa ruchowa z elementami dźwiękonaśladowczymi. Na hasło
Rodzica: Traktor wyjechał w pole dziecko porusza się w rytm np. tamburyna, grzechotki i naśladują odgłosy traktora: pach, pach, pach. Gdy Rodzic. przestaje grać, dziecko się zatrzymuje. Rodzic prosi, by dziecko spróbowało podzielić wyraz traktor na sylaby.
- Praca z KP2.20 – rysowanie drogi, po której jedzie traktor oraz kolorowanie konturu traktora.
- Praca plastyczna:
Potrzebna będzie kartka, dwa koła (duże i małe), prostokąt (duży i mały), kwadrat ( Duzy i mały)
Dla młodszych dzieci karta pracy w załączniku.
Elżbieta Krause
tel. 698 21 18 21