Statut Przedszkola Niepublicznego
„Przedszkole pod Lipami”
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
-
Niniejszy statut określa zasady funkcjonowania, cele i zadania placówki oświatowej, zwanej w dalszej treści przedszkolem, którego pełna nazwa brzmi:
„Przedszkole pod Lipami”
-
Przedszkole jest przedszkolem niepublicznym, spełniającą wymagania placówki publicznej w zakresie odbywania przez dzieci obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
-
Osobą prowadzącą (organem prowadzącym) przedszkole jest mgr Elżbieta Krause, zamieszkała: 86-260 Unisław, ul. Osiedlowa 27.
-
Siedziba przedszkola znajduje się pod adresem: 86-260 Unisław, ul. Lipowa 12.
-
Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kujawsko- Pomorski Kurator Oświaty.
§ 2
Przedszkole działa na podstawie:
-
Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty
-
Niniejszego statutu.
§ 3
Przedszkole używa pieczęci o treści:
Przedszkole Niepubliczne
„Pod Lipami”
ul. Lipowa 12
86-260 Unisław
NIP 875-110-00-60
ROZDZIAŁ 2
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 4
1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty oraz z
aktów wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności z podstawy
programowej wychowania przedszkolnego.
2. Celem przedszkola jest:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności
intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej
edukacji,
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej
orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej
w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
4) rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne
w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce
dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
7) zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
8) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym
i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń
w sposób zrozumiały dla innych,
9) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności
wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne, oraz sztuki
plastyczne,
10) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy
rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
11) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich
ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych
wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
12) współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
3. Zadaniem przedszkola jest:
1) zapewnienie opieki, wychowania i nauki w atmosferze akceptacji
i bezpieczeństwa,
2) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu,
3) organizowanie pracy z dziećmi zgodnie z zasadami higieny pracy, nauki
i wypoczynku oraz prawidłowościami psychologii rozwojowej,
4) dostosowanie treści, metod i form pracy dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej do możliwości rozwojowych dzieci,
5) organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi w zakresie
dopuszczonym możliwościami techniczno – lokalowymi i organizacyjnymi
przedszkola,
6) uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunków i zakresu zadań realizowanych
przez przedszkole.
7) udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej poprzez:
a) pomaganie w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka, łagodzeniu
trudności i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
b) informowanie na bieżąco o postępach dziecka, jego postawach, zachowaniu
i rozwoju,
c) prowadzenie i dokumentowanie obserwację pedagogiczną dziecka w celu
poznania jego możliwości i potrzeb rozwojowych i na tej podstawie
wspomaga i ukierunkowuje rozwój dziecka zgodnie z jego wrodzonym
potencjałem i możliwościami rozwojowymi,
d) prowadzenie i dokumentowanie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki
w szkole podstawowej, tzw. diagnozy przedszkolnej,
e) organizowanie zajęć rozwijających uzdolnienia, dydaktyczno- wyrównawcze,
zajęć specjalistycznych, w tym logopedycznych,
f) organizowanie we współpracy ze specjalistami konsultacji, porad, szkoleń
i warsztatów dla rodziców i nauczycieli.
4. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej,
etnicznej, religijnej i językowej. Przedszkole organizuje:
1. zajęcia w języku polskim,
2. wprowadza treści związane z historią, kulturą, tradycją i przyrodą naszego
kraju i regionu,
5. Przedszkole organizuje warunki do nauki języków obcych.
6. Przedszkole realizuje innowacje pedagogiczne.
§ 5
-
Przedszkole zaspakajając potrzeby dziecka kieruje się w szczególności:
1) dobrem dziecka,
2) potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych,
3) koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia,
rozwój zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych.
-
Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka, jego potrzeb rozwojowych i środowiskowych, priorytetów przedszkola z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych i możliwości placówki.
-
Poszukiwania, działania innowacyjne i eksperymentalne są istotną cechą pracy nauczyciela w naszym przedszkolu, wyzwalają u dziecka poczucie podmiotowości.
-
Nauczyciel jest animatorem działań pomagających dzieciom poszukiwać, odkrywać i przekraczać ich dotychczasowe osiągnięcia. Wspiera wychowanków w ich rozwoju.
-
Działalność przedszkola ma charakter otwarty, zarówno pod względem organizacyjnym, jak i doboru programów, a zatem metod pracy i środków dydaktycznych, czyniąc współodpowiedzialnymi za proces edukacyjny wszystkich jego uczestników – nauczycieli, dzieci i rodziców.
ROZDZIAŁ 3
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 6
Organami przedszkola są:
-
Dyrektor przedszkola,
-
Rada Pedagogiczna,
-
Rada Rodziców.
§ 7
Do kompetencji dyrektora przedszkola należy w szczególności:
-
kierowanie bieżącą działalnością opiekuńczo- wychowawczo- dydaktyczną przedszkola;
-
reprezentowanie przedszkola na zewnątrz;
-
opracowanie oraz dokonywanie zmian w statucie przedszkola oraz regulaminach o charakterze wewnętrznym;
-
zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu;
-
sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do zatrudnionych nauczycieli między innymi poprzez nadzór nad sposobem planowania pracy dydaktyczno – wychowawczej i dokumentowania przez nauczycieli przebiegu pracy dydaktyczno – wychowawczej;
-
gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich według zasad określonych w odrębnych przepisach;
-
dopuszczanie do użytku proponowanych przez nauczycieli programów nauczania;
-
Organizowanie różnorodnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci (np. zajęcia specjalistyczne i rozwijające uzdolnienia, porady i konsultacje) zgodnie z ich potrzebami i możliwościami przedszkola, we współpracy z:
a) rodzicami,
b) nauczycielami,
c) poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym poradniami
specjalistycznymi,
d) innymi instytucjami, podmiotami, placówkami.
-
organizowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla dzieci posiadających opinię poradni psychologiczno- pedagogicznej (w tym specjalistycznej) niezwłocznie po otrzymaniu opinii i zgodnie z obowiązującą w przedszkolu „Procedurą organizacji form pomocy psychologiczno pedagogicznej dla dzieci w Przedszkolu Niepublicznym „Pod Lipami”;
-
kierowanie, jako przewodniczący, pracami Rady Pedagogicznej, realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących, jak również wstrzymywanie uchwał podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących niezgodnych z przepisami prawa oświatowego;
-
decydowanie o zatrudnianiu i zwalnianiu pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi, ustalanie dla nich zakresów ich obowiązków służbowych, ustalanie dodatkowych stanowisk zgodnie z potrzebami przedszkola oraz przyznawanie pracownikom nagród i kar porządkowych, a także występowanie z wnioskami w sprawie nagród dla nauczycieli;
-
współpraca z rodzicami / prawnymi opiekunami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę przedszkola;
-
dysponowanie i zarządzanie finansami i majątkiem przedszkola;
-
decydowanie o powołaniu i funkcjonowaniu w placówce Rady Rodziców, a także podejmowanie decyzji o odwołaniu tego organu;
-
prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji przedszkola;
-
ustalanie rokrocznie składników opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu oraz za uczestnictwo dzieci w zajęciach dodatkowych i innych formach proponowanych przez placówkę w ramach dodatkowej oferty opiekuńczej, wychowawczej;
-
przyjmowanie oraz skreślanie dziecka z listy uczęszczających do przedszkola zgodnie z ustalonymi w niniejszym statucie zasadami;
-
informowanie dyrektora szkoły rejonowej o niespełnieniu przez dziecko zapisane do placówki obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego;
-
podejmowanie decyzji o utworzeniu bądź likwidacji oddziału przedszkolnego.
-
zarządzanie przedszkolem wykonując inne zadania przewidziane dla jego stanowiska przepisami prawa oraz podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nieprzekazanych pracownikom przedszkola;
-
ustalenie zakresu obowiązków zastępcy dyrektora, który reprezentuje placówkę i dyrektora w przypadku jego nieobecności oraz delegowanie uprawnień innym pracownikom przedszkola na czas nieobecności dyrektora;
§ 8
1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) opracowanie Regulaminu Rady Pedagogicznej, który nie może być
sprzeczny ze statutem przedszkola;
2) planowanie i organizowanie pracy opiekuńczo– dydaktyczno- wychowawczej
uwzględniającej potrzeby i zainteresowania wychowanków;
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów
pedagogicznych;
2. Rada Pedagogiczna w szczególności:
1) wydaje opinie na prośbę dyrektora przedszkola;
2) opiniuje przydział nauczycielom dodatkowych czynności oraz stałych prac
i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego;
3) wnioskuje do dyrektora przedszkola w sprawie wprowadzania zmian w
niniejszym statucie.
3. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do
nieujawniania spraw, które mogłyby naruszyć dobro osobiste dziecka, jego
rodziców, nauczycieli i innych pracowników przedszkola oraz dbałości o wysoką
jakość pracy i dobre imię placówki.
§ 9
-
W skład Rady Rodziców wchodzi po trzech przedstawicieli poszczególnych grup wiekowych, wybranych przez ogół rodziców na zebraniach grupowych.
-
Rada Rodziców:
1) pomaga w doskonaleniu organizacji i podnoszeniu jakości pracy przedszkola;
2) pozyskuje rodziców do współpracy i współudziału w realizacji zadań
opiekuńczych i wychowawczych placówki;
3) organizuje i propaguje akcje społeczno – użyteczne organizowane na
potrzeby przedszkola oraz akcje charytatywne;
4) organizuje działalność mającą na celu podnoszenie kultury pedagogicznej
w rodzinie, przedszkolu, w środowisku;
5) gromadzi własne fundusze pochodzących z darowizn rodziców oraz
podejmuje działania na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków
finansowych na rzecz przedszkola;
6) finansowanie z własnych środków: zakup materiałów plastycznych,
uroczystości, imprezy, upominki dla dzieci, wycieczki i inne atrakcje
kulturalne i oświatowe oraz dofinansowuje pomoce dydaktyczne i
wyposażenie przedszkola zgodnie z ustalonym rocznym planem finansowym;
7. opracowuje i uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być
sprzeczny ze statutem przedszkola;
8) występuje do dyrektora z wnioskami i opiniami na temat wszystkich spraw
dotyczących placówki;
9) popularyzuje działania przedszkola w środowisku.
§ 10
Organy przedszkola współdziałają ze sobą wzajemnie wymieniając informacje. Mają możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych w przepisach prawa i statucie przedszkola.
ROZDZIAŁ 4
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 11
-
Przedszkole jest placówką wielooddziałową, zlokalizowaną w jednym budynku.
-
Liczba oddziałów uzależniona jest od zapotrzebowania środowiska oraz możliwości bazowych warunkujących bezpieczeństwo i komfort pobytu dzieci.
-
Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola są oddziały przedszkolne złożone z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku.
-
Możliwa jest organizacja innych grup dziecięcych, dobranych według zainteresowań dzieci lub potrzeb ich rodziców, korzystających z dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej lub rekreacyjnej placówki.
-
W okresie wakacyjnym, a także w przypadku dużej absencji dzieci lub absencji chorobowej nauczyciela dopuszczalne jest tworzenie innego składu grup przedszkolnych.
§ 12
-
Rok szkolny w przedszkolu rozpoczyna się 1 września a kończy 31 sierpnia następnego roku.
-
Przedszkole jest czynne 12 miesięcy w roku.
-
Przewiduje się możliwość dwutygodniowej przerwy w okresie wakacji.
Coroczny wakacyjny termin przerw w pracy placówki ustala dyrektor przedszkola i podaje do wiadomości rodziców.
-
W przypadkach podyktowanych wystąpieniem awarii, brakiem technologicznych możliwości zakończenia prac remontowych lub wymaganym okresem karencji materiałów budowlanych czy środków chemicznych niezbędnych do przeprowadzenia wymaganych prac remontowych, dopuszcza się możliwość przedłużenia przerwy w funkcjonowaniu placówki.
§ 13
-
Godzina zajęć dla nauczyciela w przedszkolu trwa 60 minut.
-
Czas trwania wszystkich zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi, również zajęć dodatkowych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych wychowanków i wynosić:
-
z dziećmi w wieku 3- 4 lat około 15–20 minut,
-
z dziećmi w wieku 5-6 lat 25–30 minut.
§ 14
-
Praca opiekuńczo – dydaktyczno – wychowawcza w oddziałach przedszkolnych prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz program rozwoju placówki uwzględniający profil przedszkola a także dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego.
-
Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się:
a) nie krócej niż 5 godzin dziennie,
b) od poniedziałku do piątku,
c) w godzinach od 600 do 1700,
d) przez 10 miesięcy w roku, tj. od 1 września do 30 czerwca.
-
Czas pracy przedszkola ustala rokrocznie dyrektor placówki.
§ 15
-
Przedszkole zapewnia dzieciom zapisanym do oddziałów przedszkolnych możliwość uczestnictwa w zajęciach dodatkowych, w trakcie pobytu dziecka w przedszkolu, zgodnie z oczekiwaniami i deklaracjami rodziców.
-
Wyjątek stanowi nauka języka obcego oraz zajęcia rytmiczne, które to zajęcia są obligatoryjne dla wszystkich dzieci uczęszczających do placówki, gdyż wynikają z profilu przedszkola.
-
Ofertę zajęć dodatkowych, czas ich trwania oraz tygodniowy plan zajęć ustala i przedstawia do wiadomości rodziców dyrektor przedszkola.
-
W przedszkolu, na życzenie rodziców organizuje się naukę religii. Warunki organizowania religii określają przepisy w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.
-
Nieuczestniczenie w zajęciach religii nie może być powodem jakiejkolwiek dyskryminacji. Dzieci, które nie uczestniczą w katechizacji pozostają pod opieką nauczyciela prowadzącego grupę.
-
Przedszkole może rozszerzać ofertę usług opiekuńczych, edukacyjnych, wychowawczych i rekreacyjnych, w zależności od potrzeb środowiska i możliwości organizacyjnych i bazowych placówki.
-
Przedszkole może współpracować z innymi placówkami i instytucjami kulturalno- oświatowymi, w celu realizacji bogatej gamy dodatkowych form edukacyjno- kulturalnych.
-
Dodatkowa oferta opiekuńcza, edukacyjna, wychowawcza i rekreacyjna przedszkola skierowana jest do dzieci w wieku 2–9 lat, zarówno zapisanych do oddziałów przedszkolnych na rok szkolny, jak również dzieci spoza placówki oraz do ich rodziców.
-
Realizacja dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej dla dzieci i ich rodziców może być organizowane w czasie pracy przedszkola a także w dni wolne od pracy, według zapotrzebowania środowiska lokalnego i możliwości organizacyjnych przedszkola.
-
Przedszkole zastrzega sobie prawo do wykorzystywania wizerunku swoich wychowanków oraz ich imienia i wieku w publikacjach dotyczących przedszkola (strona internetowa, foldery, artykuły prasowe itp.) a za zgodą rodziców również nazwiska dziecka, w szczególności w związku z odnoszonymi przez przedszkole czy poszczególnych wychowanków sukcesami.
§ 16
-
Przedszkole współpracuje z innymi instytucjami oświatowymi w Polsce i za granicą, takimi jak: przedszkola, szkoły podstawowe, uczelnie wyższe, poradnie psychologiczno – pedagogiczne, ośrodki doskonalenia nauczycieli dając możliwość wymiany doświadczeń zawodowych oraz tworząc bazę ćwiczeniową dla studentów kierunków pedagogicznych oraz uwzględniając wolontariat jako formę praktyk pedagogicznych.
-
Przedszkole może współpracować z instytucjami lokalnymi w celu organizowania działań mających na celu integrację lokalnej społeczności i promocję placówki.
§ 17
Wszystkie dzieci zapisane do oddziałów przedszkolnych korzystają z czterech posiłków dziennie:
-
I śniadania
-
II śniadania
-
obiadu
-
podwieczorku.
§ 18
-
W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w przedszkolu przestrzega się proporcji zagospodarowania czasu dzieciom w rozliczeniu tygodniowym zgodnie z wytycznymi podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
-
Codzienną organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez dyrektora przedszkola, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.
-
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§ 19
Do realizacji celów statutowych przedszkola placówka posiada:
-
2 sale do prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
-
toalety dla dzieci i dorosłych,
-
dwie szatnie dla dzieci,
-
kuchnię i zaplecze kuchenne,
-
pomieszczenia administracyjne,
-
pomieszczenia socjalne,
ROZDZIAŁ 5
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§ 20
-
Dyrektor zatrudnia w przedszkolu nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi, których liczba dostosowana jest do ilości dzieci objętych opieką.
-
Pracownicy pedagogiczni, administracji i obsługi zatrudniani są na podstawie umowy o pracę, w oparciu o przepisy prawa pracy lub inną umowę cywilno- prawną.
-
Prawa i obowiązki, a także zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników przedszkola określa regulamin pracy i regulamin wynagradzania.
§ 21
-
Dyrektor przedszkola powierza pracę w oddziale przedszkolnym przynajmniej jednemu nauczycielowi.
-
Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest aby nauczyciel prowadził pracę dydaktyczno-wychowawczą w oddziale przez cały cykl edukacyjny dzieci.
-
Warunkiem zatrudnienia na stanowisku nauczyciela jest posiadanie udokumentowanych kwalifikacji pedagogicznych, zgodnie z wymogami przepisów prawa oświatowego.
-
Nauczyciel ma obowiązek:
1) znać i przestrzegać postanowienia niniejszego statutu oraz regulaminów
o charakterze wewnętrznym;
2) znać i stosować wymogi podstawy programowej wychowania przedszkolnego
oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
w zakresie I etapu edukacyjnego;
3) planować i prowadzić pracę opiekuńczą i wychowawczo-dydaktyczną,
w oparciu o diagnozę dziecka, wybrane przez siebie i dopuszczone do
stosowania przez Radę Pedagogiczną programy wychowania przedszkolnego;
4) dbać o wysoką jakość świadczonej pracy odpowiadając za jej poziom;
5) otaczać indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków, wspierając
jego rozwój psychofizyczny, rozwijając zdolności i zainteresowania,
utrzymując ścisły kontakt z ich rodzicami / prawnymi opiekunami w celu
ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;
6) dbać o życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci przez cały
czas pobytu dziecka w przedszkolu, kształtując w nich czynną postawę
wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa;
7) opracowywać indywidualny program wspomagania i korygowania rozwoju
każdego dziecka i realizować go w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki
w szkole podstawowej;
8) opracować i realizować indywidualny plan działań wspierających rozwój
dziecka uzdolnionego;
9) niezwłocznie informować dyrektora przedszkola o konieczności objęcia
dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną zgodnie z „ Procedurą
organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej” obowiązującą w
przedszkolu;
10) uczestniczyć (w razie potrzeby) w procesie planowania i realizacji
określonych form udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
11) prowadzić porady, konsultacje, warsztaty, szkolenia i inne formy dla
rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola;
12) współpracować z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka w celu
intensyfikowania prawidłowego rozwoju emocjonalnego i intelektualnego
dziecka oraz realizacji przez niego jego praw i obowiązków określonych
w Konwencji Praw Dziecka;
13) systematycznie doskonalić swój warsztat pracy poprzez uczestnictwo
w szkoleniach organizowanych w przedszkolu i poza placówką;
14) stosować nowoczesne, skuteczne i atrakcyjne dla dzieci formy i metody
pracy podnosząc tym samym jakość i efektywność procesu wychowawczo-
dydaktycznego;
15) rzetelnie i systematycznie prowadzić dokumentację pedagogiczną, zgodnie
z obowiązującymi w przedszkolu zasadami;
16) wykonywać polecenia dyrektora i osoby upoważnionej przez dyrektora do
realizacji określonych zadań;
17) rzetelnie wykonywać wszystkie zadania zawarte w szczegółowym zakresie
obowiązków (określonym przez dyrektora przedszkola), którego odpis
przechowywany jest w aktach osobowych pracownika oraz innych zadań,
jeżeli zostały one zlecone przez dyrektora i są związane z prawidłową
organizacją pracy przedszkola.
-
Nauczyciel ma prawo do:
1) dokształcania i doskonalenia zawodowego;
2) bezpłatnego uczestnictwa w warsztatach i szkoleniach organizowanych przez
przedszkole;
3) realizacji ścieżki awansu zawodowego;
4) oceny pracy pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
oświatowego;
5) korzystania nieodpłatnie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej
organizowanej w przedszkolu, polegającej na wspieraniu nauczyciela
w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych w pracy
z dziećmi;
6) korzystania z literatury, pomocy dydaktycznych, sprzętu dostępnych
w placówce;
7) korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, Rady
Pedagogicznej, wyspecjalizowanych poradni i instytucji;
8) wyboru programów wychowania przedszkolnego lub tworzenia i realizacji
własnych, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa
oświatowego.
§ 22
Podstawowymi zadaniami pracowników administracji i obsługi to:
-
Znajomość i stosowanie postanowień niniejszego statutu i regulaminów
o charakterze wewnętrznym.
-
Dbałość o sprawne działanie placówki jako instytucji publicznej, utrzymanie ładu i czystości w budynku i otoczeniu przedszkola.
-
Dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie wszystkich wychowanków przedszkola.
-
Współpraca z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci.
-
Rzetelne wykonywanie wszystkich zadań zawartych w szczegółowym zakresie obowiązków (określonym przez dyrektora przedszkola), którego odpis przechowywany jest w aktach osobowych pracownika, oraz innych zadań, jeżeli zostały one zlecone przez dyrektora i są związane z prawidłową organizacją pracy przedszkola.
ROZDZIAŁ 6
Rodzice / prawni opiekunowie i wychowankowie przedszkola
§ 23
-
Rodzice (prawni opiekunowie) i nauczyciele współdziałają ze sobą w celu skutecznego oddziaływania dydaktyczno- wychowawczego na dziecko oraz określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
-
Formy współdziałania rodziców (prawnych opiekunów) i nauczycieli:
1)zebrania ogólne i grupowe,
2) kontakty indywidualne z dyrektorem i nauczycielami,
3) zajęcia otwarte,
4) spotkania ze specjalistami, np. psychologiem, pedagogiem, lekarzem itp.
4) imprezy i uroczystości przedszkolne połączone z prezentacją umiejętności
artystycznych dzieci,
5) warsztaty dla rodziców,
6) pisemne informacje o rozwoju dziecka w formie listów i opinii,
7) gazetki informacyjne dla rodziców,
8) wycieczki,
9) spotkania integracyjne, festyny,
10) inne formy, stosowane w pedagogice.
-
Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do:
1)uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci;
2)wychowywania dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez
dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci
oraz pozycji społecznej czy materialnej;
3) znajomości założeń i zadań wynikających z realizacji programu wychowania
przedszkolnego oraz poziomu gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole
podstawowej;
4) uzyskiwania od nauczyciela rzetelnej informacji na temat rozwoju dziecka,
postępów edukacyjnych, wychowawczych, prezentowanych postaw
społecznych;
5) wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny
opinii na temat pracy przedszkola;
6) wyrażania opinii na temat programów realizowanych przez przedszkole oraz
realizacji nowych rozwiązań pedagogicznych w pracy z dziećmi (innowacje
pedagogiczne);
7) uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek odnośnie przyczyn trudności
wychowawczych i sposobów udzielania dziecku wsparcia;
8) otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnej
z ich potrzebami w miarę możliwości przedszkola;
9) udziału we wspólnych spotkaniach z okazji uroczystości przedszkolnych,
imprez, wycieczek, spacerów, wyjazdów do kina, teatru i innych;
10) wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw
i zajęć, oraz poziomu prowadzonych zajęć dodatkowych;
11) zgłaszania dyrektorowi własnych propozycji zajęć dodatkowych oraz
dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej
przedszkola;
12) udziału w pracach Rady Rodziców;
13) ubezpieczenia swoich dzieci, za pośrednictwem przedszkola, od następstw
nieszczęśliwych wypadków, ponosząc jednocześnie koszty tego
ubezpieczenia;
14) wyboru zajęć dodatkowych oraz zajęć proponowanych z pełnej gamy
dodatkowej oferty opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej i rekreacyjnej
przedszkola;
-
Rodzice (prawni opiekunowie) mają obowiązek:
1) znać i przestrzegać postanowień niniejszego statutu w obszarach ich
dotyczących;
2) ściśle współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu
ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i ustalania drogi
indywidualnego rozwoju;
3) zapewnić regularne uczęszczanie na zajęcia dydaktyczno- wychowawcze
dziecku podlegającemu obowiązkowi przedszkolnemu i (w jego przypadku)
usprawiedliwiać nieobecności na zajęciach dydaktycznych trwające ponad
trzy dni;
4) przyprowadzać i odbierać dziecko z placówki – przez rodziców lub pisemnie
upoważnioną przez nich osobę pełnoletnią, zapewniającą dziecku pełne
bezpieczeństwo, (pisemne upoważnienie zawierające imię, nazwisko, numer
dowodu tożsamości osoby upoważnionej oraz podpis rodzica, rodzic składa
u dyrektora bądź nauczyciela prowadzącego grupę; osoba upoważniona
zobowiązana jest, na prośbę pracownika przedszkola, okazać przy odbiorze
dziecka dowód tożsamości; rodzice / prawni opiekunowie przejmują pełną
odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego przez
upoważnioną przez siebie osobę);
5) przyprowadzać do przedszkola wyłącznie dzieci zdrowe, jak również
przedstawiać na prośbę dyrektora lub nauczyciela zaświadczenie lekarskie lub
oświadczenie potwierdzające, iż dziecko jest zdrowe i może uczęszczać do
przedszkola, w przypadkach wzbudzających u pracowników placówki
podejrzenia o występującej chorobie dziecka, np. utrzymujący się kaszel,
katar, wysypka, biegunka, stan podgorączkowy, ogólne złe samopoczucie
psychofizyczne i inne, oraz po spowodowanej chorobą nieobecności trwającej
ponad pięć dni;
6) odbierać dziecko niezwłocznie w przypadku otrzymania informacji od
pracowników przedszkola o stwierdzonej u dziecka chorobie lub złym
samopoczuciu uniemożliwiającym mu funkcjonowanie w warunkach
przedszkolnych, lub w przypadku stwierdzenia przez pracowników
przedszkola u dziecka sytuacji zdrowotnej mogącej mieć szkodliwy wpływ na
inne dzieci;
7) niezwłocznie zawiadamiać o zatruciach pokarmowych i wykrytych
u dziecka chorobach zakaźnych, a także zgłaszać nauczycielowi
niedyspozycje dziecka zarówno fizyczne jak i psychiczne;
8) uczestniczyć w zebraniach i innych formach współdziałania przedszkola
i rodziny dziecka, mających na celu właściwy przepływ informacji oraz
wypracowanie wspólnych działań edukacyjnych i wychowawczych;
9) na bieżąco informować nauczyciela o zmianach adresu zamieszkania,
telefonu kontaktowego;
10) śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń;
11) terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu i wybrane
zajęcia dodatkowe, zgodnie z umową cywilno- prawną zawartą
z dyrektorem przedszkola;
12) respektować uchwały Rady Pedagogicznej i postanowienia Rady Rodziców
podjęte w ramach ich kompetencji;
13) zaopatrzyć dziecko w odpowiednie ubranie i obuwie umożliwiające dziecku
komfort i bezpieczeństwo w trakcie zabawy, nauki i pracy, codzienny pobyt
na świeżym powietrzu, niezależnie od warunków pogodowych, oraz
przebranie dziecka w razie „problemów fizjologicznych”;
14) odbierać dziecko w godzinach funkcjonowania przedszkola lub ponosić
koszty pobytu dziecka w placówce po godzinach funkcjonowania,
w wysokości ustalonej przez dyrektora, dotyczącej dodatkowej oferty
opiekuńczej placówki;
15) z szacunkiem odnosić się do wszystkich pracowników przedszkola.
§ 24
-
Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat.
-
Dzieci w wieku 5 i 6 lat obywają w przedszkolu roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 5 lat.
-
Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym ukończy 10 lat.
-
Dzieci mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka,
a w szczególności mają prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczo-
dydaktycznego, uwzględniającego zasady higieny pracy umysłowej;
2) akceptacji takim, jaki jest;
3) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, czy
zaniedbania ze strony dorosłych,
4) poszanowania godności i własności osobistej;
5) indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju;
6) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
7) aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym
pomocy;
8) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym
i wychowawczym;
9) różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym
otoczenia;
10) pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć związanych z przykrymi
i dotkliwymi zdarzeniami.
-
Do obowiązków dziecka należy:
1) zgodne współżycie z rówieśnikami, przestrzeganie zasad i norm ustalonych
i obowiązujących w grupie przedszkolnej;
2) dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i rówieśników;
3) każdorazowe zgłaszanie nauczycielowi konieczności oddalenia się poza
wyznaczony przez nauczyciela teren zabawy (salę zabaw, ogród
przedszkolny);
4) informowanie nauczyciela o problemach fizjologicznych;
5) poszanowanie zabawek, pomocy dydaktycznych, sprzętu sportowego
w budynku i ogrodzie przedszkolnym, a także zwracanie zabawek
pożyczonych z przedszkola lub od kolegów;
6) słuchanie i wykonywanie poleceń a także odnoszenie się z szacunkiem do
wszystkich pracowników przedszkola.
§ 25
-
Pracownicy przedszkola nie stosują wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich, poza nagłymi przypadkami ratującymi życie dziecka oraz wynikającymi z konieczności udzielenia dziecku pierwszej pomocy.
-
W wyjątkowych sytuacjach, spowodowanych przewlekłą chorobą dziecka rodzice muszą porozumieć się z dyrektorem przedszkola w przedmiotowej sprawie i uzyskać zgodę na działania mające na celu umożliwienie pobytu dziecka w warunkach przedszkolnych.
-
Decyzja dyrektora jest ostateczna i wiążąca zarówno dla rodziców jak i pracowników przedszkola.
-
Przedszkole zastrzega sobie prawo do systematycznej kontroli stanu higieny osobistej dziecka.
ROZDZIAŁ 7
Zasady rekrutacji i skreślania dziecka z listy wychowanków
§ 26
-
Przyjęcie dziecka do przedszkola na dany rok szkolny następuje na podstawie umowy cywilno-prawnej o świadczeniu usług oświatowych. Umowę zawierają strony, tj. rodzice (prawni opiekunowie) lub jeden z rodziców dziecka (prawny opiekun) z dyrektorem przedszkola po złożeniu tzw. karty zgłoszenia zawierającej pełne dane osobowe dziecka i rodziców (prawnych opiekunów), podpisanej przez co najmniej jednego z rodziców (opiekuna prawnego).
-
Jeżeli liczba kandydatów jest większa od ilości wolnych miejsc o przyjęciu dziecka decyduje kolejność zgłoszenia. Pozostali kandydaci zapisani są na listę rezerwową. Rekrutacji z listy rezerwowej w miarę wolnych miejsc dokonuje dyrektor przedszkola.
-
Okres rekrutacyjny w przedszkolu podzielony jest na dwa etapy:
-
pierwszy etap dotyczy dzieci aktualnie uczęszczających do przedszkola, których rodzice / prawni opiekunowie, w wyznaczonym przez dyrektora terminie złożą „Kartę zgłoszenia dziecka do przedszkola”, podpiszą umowę cywilno – prawną z dyrektorem przedszkola i uiszczą opłaty wynikające z warunków umowy,
-
drugi etap dotyczy pozostałych dzieci, których rodzice / prawni opiekunowie w terminie wyznaczonym przez dyrektora przedszkola złożą „Kartę zgłoszenia dziecka do przedszkola”, podpiszą umowę cywilno – prawną z dyrektorem przedszkola i uiszczą opłaty wynikające z warunków umowy.
-
Przyjęcie dziecka do przedszkola może nastąpić również w trakcie całego roku szkolnego, w miarę wolnych miejsc. O przyjęciu dziecka decyduje dyrektor przedszkola.
-
Rozwiązanie umowy, o której mowa w § 26.1 niniejszego statutu, następuje w przypadkach przewidzianych umową.
-
Rozwiązanie umowy przez jedną ze stron jest jednoznaczne ze skreśleniem dziecka z listy wychowanków przedszkola.
§ 27
-
Dziecko może być skreślone z listy wychowanków przez dyrektora przedszkola, w szczególności gdy rodzice / prawni opiekunowie:
1) nie przestrzegają postanowień obowiązującego w przedszkolu statutu;
2) nie wywiązują się z obowiązku terminowego regulowania opłat
obowiązujących w placówce na zasadach określonych w niniejszym statucie
i zawartej umowie cywilno – prawnej;
3) zataili informacje o stanie zdrowia fizycznego lub psychicznego dziecka,
mające wpływ na prawidłowy proces dydaktyczno – wychowawczy
i bezpieczeństwo innych dzieci w przedszkolu;
4) dziecko swoim zachowaniem zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu innych
dzieci.
-
W przypadku podjęcia przez dyrektora decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków, nie obowiązuje termin wynikający z umowy cywilno-prawnej, o której mowa w § 26.1 niniejszego statutu.
-
Pisemną decyzję dyrektora o skreśleniu dziecka z listy wychowanków przedszkola przekazuje się rodzicom lub przesyła na adres podany przez nich do wiadomości przedszkola.
-
Od decyzji dyrektora służy rodzicom (prawnym opiekunom) dziecka przysługuje odwołanie w ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji do organu sprawującego nadzór pedagogiczny za pośrednictwem dyrektora.
ROZDZIAŁ 8
Źródła finansowania placówki i zasady odpłatności
§ 28
-
Działalność przedszkola finansowana jest z następujących źródeł:
1) opłat wnoszonych przez rodziców dzieci zapisanych do przedszkola;
2) dotacji Gminy Unisław w wysokości 75% dofinansowania na każde dziecko
uczęszczające do przedszkola publicznego, działającego na terenie Gminy
Unisław;
3) dotacji gmin ościennych proporcjonalnie do liczny przyjętych dzieci
zamieszkujących gminy ościenne;
4) opłat wnoszonych przez uczestników korzystających z dodatkowej oferty
opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej przedszkola;
5) darowizn;
6) opłat wnoszonych przez pracowników korzystających z wyżywienia;
7) innych źródeł, takich jak np. środki unijne, festyny, kiermasze, zbiórki
surowców wtórnych.
-
Dotacje uzyskane od gmin są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, i mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących przedszkola.
§ 29
-
Odpłatność rodziców za pobyt dziecka w przedszkolu składa się z:
1) czesnego;
2) opłat za wyżywienie;
3) opłat za zajęcia dodatkowe;
4) opłat za dodatkową ofertę usług opiekuńczych, edukacyjnych,
wychowawczych i rekreacyjnych.
-
Czesne nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu;
-
Opłaty za wyżywienie:
1) jest jednakowa dla wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola;
2) podlega zwrotowi w wysokości dziennej stawki żywieniowej za każdy dzień
nieobecności dziecka w przedszkolu.
-
Czesne oraz opłatę za wyżywienie należy uiszczać do dnia 10-go każdego miesiąca „z góry” na konto placówki lub regulować w kasie na terenie przedszkola.
-
Czesne oraz opłata za wyżywienie nie są płatne w okresie przerwy wakacyjnej.
-
Opłata za zajęcia dodatkowe:
1) wybrane przez rodziców zgodnie z zainteresowaniami dzieci oraz za zajęcia
rytmiczne może być pomniejszona o 50% w przypadku nieobecności dziecka
trwającej ponad połowę miesiąca w każdym miesiącu rozliczeniowym;
2) opłata za naukę języka obcego nie jest uzależniona od frekwencji dziecka;
7. Opłatę za zajęcia dodatkowe należy uiszczać do dnia 10. każdego miesiąca
„z góry” na konto placówki lub regulować w kasie na terenie przedszkola;
8. Opłaty za zajęcia z dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej
i rekreacyjnej przedszkola uczestnicy regulują w kasie na terenie placówki
najpóźniej w dniu, w którym skorzystali z danej formy.
9. Jako datę zapłaty przyjmuje się datę wpływu środków na konto placówki bądź do
kasy przedszkola.
10. W przypadku nieterminowego uiszczania należności naliczane będą kary
umowne w wysokości określonej w umowie cywilno- prawnej.
11. W przypadku zaległości w opłatach trwającej powyżej jednego miesiąca od
terminu ustalonego w niniejszym statucie, dyrektor przedszkola powiadamia
pisemnie rodziców o wysokości należności wraz z karą umowną i podaje
7-dniowy termin wpłaty. Po tym terminie dziecko może być skreślone z listy
dzieci uczęszczających w trybie natychmiastowym.
ROZDZIAŁ 9
Postanowienia końcowe
§ 30
-
Dla zapewnienia wszystkim zainteresowanym dostępu do statutu zostaje on:
1) zamieszczony na stronie internetowej przedszkola;
2) udostępniany na prośbę zainteresowanych przez dyrektora i nauczycieli
w poszczególnych grupach przedszkolnych.
-
Regulaminy o charakterze wewnętrznym obowiązujące w placówce nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
-
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej regulują odrębne przepisy.
-
Przedszkole posiada swoje logo.
-
Prowadzenie przedszkola ma charakter działalności oświatowo-wychowawczej.
-
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego.
-
Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2016 r.
Osoba prowadząca przedszkole
………………………………..
(podpis)
mgr Elżbieta Krause