Zajęcia zdalne na dzień 20.04.2020
4-latki
Temat tygodnia: „WITAJ, WIOSNO!”
Temat dnia: „Jaka jest wiosna?”
1.A) Słuchanie piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=EDdGL1jxCdU
Jestem wiosna sł. i muz. Halina Sokołowska
Idę, idę, idę prosto do was.
Idę, idę, słońce niosę wam.
Wszystkie śniegi stopię,
zazielenię wszystkie lasy,
fiołki oraz bratki,
patrzcie, dla was mam.
Ref.: Wiosna, wiosna, jestem wiosna.
Patrzcie, jaką piękną suknię mam.
Wiosna, wiosna, jestem wiosna.
Najpiękniejsza z wszystkich dam.
Wszędzie zieleń, czerwień, złoto, błękit.
Oczy kwiatów w słońce patrzą już.
Cieszcie się wraz ze mną.
Podziwiajcie mą pogodę.
Chodźcie do mnie wszyscy,
zaśpiewajmy znów.
- B) Omówienie treści piosenki. Rodzic zadaje pytania: Jaka pora roku nadchodzi? Co się wtedy dzieje? Jakie kolory mają wiosenne kwiaty?
- „Jaka jest wiosna?” – rozmowa na temat wiosennych barw, dźwięków, zapachów, smaków
na podstawie doświadczeń dzieci oraz treści piosenki Jestem wiosna.
Rodzic czyta treść poznanej dzisiaj piosenki. Po przeczytaniu mówi:
- Przyszła wiosna – jakie kolory ze sobą przyniosła? (żółty – słońce, zielony – trawa, fioletowy – fiołek, czerwony, złoty, niebieski – różne kwiaty)
- Jakie jeszcze kolory zauważamy wiosną i z czym są związane? (błękitny – bezchmurne niebo, woda w jeziorach, biały – kwitnące drzewa owocowe, stokrotki, motyle itp.)
- Jakie dźwięki niesie ze sobą wiosna? (gwizdy szpaków, kosów, śpiew słowików, bociani klekot, rechotanie żab, szum wiosennego deszczu) Dziecko próbuje naśladować głosem różne dźwięki przyrody
- Jakie zapachy przyniosła ze sobą wiosna? (zapach ciepłego wiatru, padającego deszczu, kwitnących kwiatów, drzew, krzewów, świeżej ziemi, świeżej trawy)
- Jakie smaki przyniosła wiosna? (świeże nowalijki: ogórki, koperek, dymka, szczypior, szpinak, marchewka, sałata, rzodkiewka)
- Relaksacja – muzyczne wyciszenie. Rodzic z dzieckiem leżą na plecach. Słuchają utworu Fryderyka Chopina „Preludium deszczowe”. Wykonują „paluszkową improwizację” ( chociaż 2-3min;) )
https://www.youtube.com/watch?v=0LWoLykSSaQ
- „Wiosna” – praca z Wyprawką nr 35 – dziecko wypycha sylwetę Pani Wiosny, nakleja na niej elementy, zakłada jej wianek, składa ją i stawia na stoliku. Opisuje jej wygląd.
3-latki
Temat dnia: „Witamy powracające ptaki”
- Wiosna idzie – uważne słuchanie wiersza E. Szelburg-Zarembiny. Podczas czytania Rodzic prezentuje zdjęcia ptaków pojawiających się w tekście (3 zdjęcia w załączniku).
Wiosna idzie
Przyleciały skowroneczki z radosną nowiną,
zaśpiewały, zawołały ponad oziminą:
– Idzie wiosna! Wiosna idzie! Śniegi w polu giną!
Przyleciały bocianiska w bielutkich kapotach,
klekotały, ogłaszały na wysokich płotach:
– Idzie wiosna! Wiosna idzie! Po łąkowych błotach!
Przyleciały jaskółeczki kołem, kołujące,
figlowały, świergotały radośnie krzyczące:
– Idzie wiosna! Wiosna idzie! Prowadzi ją słońce
Rodzic pyta:
- Jakie ptaki występowały w wierszu?
- Co robiły te ptaki?
- Kto prowadził wiosnę?
Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia jaskółki, bociana i skowronka. Wspólnie omawiają ich wygląd. Rodzic informuje, że są to ptaki zwiastujące wiosnę, które przyleciały z ciepłych krajów.
- „Ptasie zagadki” – rozwiązywanie zagadek o ptakach. Dziecko rozwiązuje zagadki,
wskazuje zdjęcia przedstawiające odpowiednie ptaki.
Elegantką jest wśród ptaków,
bo ciągle fruwa we fraku. Zwiastuje koniec zimy, choć „pierwsza wiosny nie czyni”. (jaskółka) |
Przyleciał z Afryki
z wesołym klekotem: – Witajcie kochani,| już jestem z powrotem! (bocian) |
Ten wspaniały śpiewak
Zrywa się o świcie, Żeby ludziom w polu Uprzyjemniać życie. (skowronek) |
- Praca z kartą pracy nr 13 – usprawnianie małej motoryki. Kolorowanie elementów obrazka. Nalepianie chmurki, kwiatka i gniazda zgodnie z instrukcją. Rozumienie określeń: na, obok, nad.
- „Ptasie memory” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem kart memory z wyprawki nr 31.
MALUSZKI
Propozycja zabawy z Rodzicami na dziś:
1) masażyk relaksacyjny:
Szła po łące myszka mała (chodzimy palcami po brzuszku dziecka)
Hyc! Do norki się schowała! (wskakujemy dłonią pod paszkę dziecka)
Lecz zajęta norka była, (wychodzimy spod paszki i ponownie chodzimy po brzuszku)
Myszka w drugiej się ukryła! (ukrywam się pod drugą paszką dziecka)
***
Przyszła mała ogrodniczka (chodzimy palami jednej ręki po pleckach dziecka)
Zagrabiła grządki (drapiemy dziecko po całych pleckach)
Potem ziemię wygładziła (głaszczemy dziecko po pleckach)
Zrobiła porządki. („zamiatamy” palcami w różne strony, udając, że strzepujemy coś z plecków)
Tu kwiatuszki posadziła (w jednej części plecków delikatnie stukamy palcami w kilku punktach)
A tutaj koperek (teraz w innej części plecków robimy to samo)
Teraz mamę zaprosiła (podczas dwóch ostatnich wersów spacerujemy po pleckach palcami dwóch rąk)
Na wspólny spacerek.
2) kolorowanie Pani Wiosny i karta pracy – w załącznikach (podpisane)
.
Elżbieta Krause
tel. 698 21 18 21
ela1964krause@gmail.com