Zadania na wtorek, 21.04.2020

Zadania na wtorek, 21.04.2020

Dzieci 6-letnie

ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU

Temat: Domy zwierząt

1. Zabawa rozwijająca aparat mowy potrzebny będzie ryż preparowany lub płatki –

kuleczki kub kółeczka.

“Dzień dobry zwierzątka”

Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego) , a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).
Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!!
Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami). Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).
Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki). W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi. Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).

Tyle kroków” – zabawa słuchowo-ruchowa. Rodzic wypowiada nazwy zwierząt: krowa, kot, kura, indyk, koń, owca, a dzieci dzielą je na głoski i wykonują tyle kroków do przodu, ile głosek jest w danym słowie.

W domu najlepiej – Rodzic prosi dzieci o uważne wysłuchanie wiersza. „W domu najlepiej” Agnieszki Frączek

Dorsz Dionizy, jak bociany,

chciał mieć gniazdo pod chmurami,

lecz, gdy znalazł się na dachu,

zaraz drapnął w dół ze strachu.

Ślimak Dyzio chciał się ukryć,

hen, na drzewie, w dudka dziupli,

a ów dudek z marnym skutkiem

wtykał czubek w kundla budkę…

Pies się do muszelki wciskał,

ale zmieścił tam ćwierć pyska.

Dzik w pośpiechu siadł na grzędzie

spadał z niej dwa razy prędzej.

Pomyśleli… podumali…

I do domów się udali.

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza:

– Czy wiersz was rozbawił?

– Dlaczego?

– Które zwierzę was najbardziej rozbawiło?

– Posłuchajcie wiersza jeszcze raz i powtórzcie rymujące się słowa.

– O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu?

– Gdzie zwykle mieszkają te zwierzęta?

– Dlaczego właśnie tam?

– Gdzie chciało zamieszkać każde z tych zwierząt?

– Jak się skończyły ich próby zamieszkania w innych niż zwykle miejscach?

– Czy to były odpowiednie dla nich domy?

– Dlaczego?

– Co by było, gdyby człowiek chciał zamieszkać w tych miejscach, które wybrały zwierzęta?

– Po co zwierzęciu potrzebny jest dom?

– Jak się nazywają domy znanych nam zwierząt: kury, świni, konia, krowy?

Matematyka w zagrodzie”

Rodzic przygotowuje dla dziecka liczmany, np. nakrętki po napojach. Dziecko układa je zgodnie z treścią zadań i przelicza:

1. W gospodarstwie pani Marysi są: 2 krowy, 3 kozy i 1 koń. Ile pani Marysia ma zwierząt?

2. Na słońcu wygrzewają się 2 koty i 3 pieski. Ile zwierząt wygrzewa się na słońcu?

3. Po podwórku chodzi 1 krowa, 2 konie, 4 pieski i 1 kot. Ile zwierząt jest na podwórku?

Praca z Kartami Pracy

str.36a – łączenie zwierząt z ich domami, pisanie po śladzie.

Praca z Kartami Pracy

str.36b – rysowanie na planszy pionka zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek.

 

Dla chętnych zabawy konstrukcyjne, rozgrywanie gier planszowych oraz układanie puzzli.

Życzymy miłej pracy poprzez zabawę

5- latki

PRACA ROLNIKA

TEMAT: Maszyny rolnicze.

Cel: poznanie nazw i działania maszyn rolniczych; ekspresja twórcza.

  • „Maszyny i urządzenia pomocne rolnikowi”

Pytamy dziecko: Jakie znasz maszyny, które pomagają rolnikowi w pracy?

Rodzic pokazuje zdjęcia, wśród zdjęć m.in. traktor, kombajn zbożowy, silos, prasę belującą, pług, siewnik. 

Opowiadamy o maszynach rolniczych.

Traktor nazywany inaczej ciągnikiem – to maszyna do ciągnięcia I obsługi pojazdów/urządzeń bez własnego napędu.

Kombajn zbożowy – ścina zboże, oddziela ziarna od pozostałości. Zbiera i przesypuje ziarna do przyczepy ciągniętej przez ciągnik.                                         

Prasa belująca – zbiera siano na polu i zwija je w bele.

Pług – przekopuje twardą ziemię po zimie, by można było siać w niej nasiona.

Siewnik – rozsiewa ziarna po polu.

Silos – to zbiornik do przechowywania ziarna.

  • „Praca rolnika”: zabawa usprawniająca aparat mowy

          Dziecko wydaje odgłosy kojarzące się z wykonywaną pracą. 

-najpierw rolnik sieje zboże (się je je  się je je się je je),

-deszcz pada na pole (kap, kap, kap),

– zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz).

-słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf), nastała pora zbiorów,

-na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr).

-kombajn przesypuje ziarno na przyczepy (szszszszsz),

-rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr).

  • Obejrzyj filmik: „Praca rolnika”

          https://www.youtube.com/watch?v=FNvZVvk0eZE

Zdjęcia: traktory, przyczepa, kombajn,  prasa belująca, pług, siewnik, silos

  • Wykonaj ćwiczenia KP39, KP40
  • Wykonaj traktor i przyczepę –przestrzenna praca plastyczna

-wydrukuj; 

-przyklej na sztywną kartkę dla wzmocnienia konstrukcji;

-wytnij traktor, przyczepę, koła;

-pokoloruj;

-posklejaj.

4-latki

Temat na dziś: „Zapraszamy do nas, ptaszki!”

1.„Zapraszamy do nas, ptaszki!” – rozmowa na temat powracających wiosną ptaków na podstawie doświadczeń dzieci i zagadek.

Rodzic mówi: Witamy ptaki powracające już z ciepłych krajów. Przylatują do nas, aby założyć gniazda, złożyć jaja i je wysiedzieć oraz uczyć swoje pisklęta latać i samodzielnie żyć. Rodzic pokazuje zdjęcia wędrujących ptaków: czapli, jaskółki, kukułki, kosa, bociana i omawia je z dzieckiem
(w załączniku). Rodzic  czyta zagadki, dziecko je odgaduje i odszukuje odpowiednie zdjęcie.

Stoi sobie w trzcinach, wdzięcznie szyję zgina,

w wodzie się nie tapla, bo nie kaczka to, lecz… (czapla)

W piękny fraczek ubrana nad stawem zatacza kółka.

Lata nisko – deszcz wróży czarno-biała… (jaskółka)

Podrzuca innym jajka ptasia mama – szachrajka,

ma szaro-czarne piórka i kuka – to… (kukułka)

Żółty dziób, brunatne pióra, mógłby śpiewać w wielu chórach,

bo ma melodyjny głos i szybko się uczy… (kos)

Gdy mówi „coś bym dziś zjadł”, to zwykle szuka żab,

rozpoznasz go po klekocie. Już wiesz, kto to? Tak! To… (bociek)

  1. „Stań tak, jak on!” – zabawa ruchowa, praca z kartą pracy nr 17. Dziecko omawia ilustrację
    w karcie pracy – podaje nazwy ptaków. Wita wracające do nas ptaki, naśladując ich pozy przedstawione na obrazkach. Dziecko przelicza ptaki znajdujące się w zadaniu.
  2. Słuchanie odgłosów poznanych ptaków:
  1. Praca plastyczna „Tulipany na łące” – praca plastyczna z wykorzystaniem farb i widelca. (tak samo jak zadanie nr 4 u 3-latków)

3-latki

Temat na dziś: „Pierwsze kwiaty”

1.Słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści:

„A TULIPAN ŚPI”

(Dorota Gellner)

Idą , idą ciepłe dni

a tulipan śpi!

Słońce siadło na parkanie

– Wstawaj, wstawaj tulipanie,

kończ zimowe sny!

A tulipan śpi!

Słychać wkoło deszczu granie

– Wstawaj, wstawaj tulipanie,

dam ci krople trzy!

Stanął dziadek na ścieżce

– tulipanie śpisz jeszcze?

Postawię na grządce budzik,

może wtedy się obudzisz!

– Kto to dzwoni! Kto mnie woła?

O, jak ciepło dookoła! Patrzcie liście mam zielone!

– I na głowie mam koronę!

A tak mało brakowało, żebym przespał wiosnę całą!

Rodzic zadaje dziecku pytania: O jakim kwiatku był wiersz? Kto rozmawiał z tulipanem? Co obudziło

tulipana? Jakiego koloru miał liście? Co tulipan miał na głowie?

  1. Prezentacja wiosennych kwiatów – zapoznanie z wyglądem i nazwami (zdjęcia w załącznikach). Nazwę każdego kwiata dziecko dzieli na sylaby wyklaskując je. (tu-li-pan; hia-cynt; kro-kus)
  2. „Jestem kwiatem” – zabawa ruchowa . Dziecko w pozycji kucznej, głowa schowana, powoli podnosi się, rozprostowuje ręce, nogi, tułów, wyciąga ramiona w górę, przechodzi kilka kroków
    i znów wraca do pozycji kucznej.
  3. „Tulipany na łące” – praca plastyczna z wykorzystaniem farb i widelca.

MALUSZKI

1.Prezentacja wiosennych kwiatów – zapoznanie z wyglądem i nazwami (zdjęcia w załącznikach). Nazwę każdego kwiata dziecko dzieli na sylaby wyklaskując je. (tu-li-pan; hia-cynt; kro-kus)

  1. Praca plastyczna – tulipany z ziemniaków

3latki kwiaty zadanie

4latki ptaki zad 1

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21

ela1964krause@gmail.com