Zadania na wtorek, 21.04.2020
Dzieci 6-letnie
ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU
Temat: Domy zwierząt
1. Zabawa rozwijająca aparat mowy potrzebny będzie ryż preparowany lub płatki –
kuleczki kub kółeczka.
„Dzień dobry zwierzątka”
Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego) , a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).
Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!!
Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami). Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).
Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki). W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi. Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).
„Tyle kroków” – zabawa słuchowo-ruchowa. Rodzic wypowiada nazwy zwierząt: krowa, kot, kura, indyk, koń, owca, a dzieci dzielą je na głoski i wykonują tyle kroków do przodu, ile głosek jest w danym słowie.
W domu najlepiej – Rodzic prosi dzieci o uważne wysłuchanie wiersza. „W domu najlepiej” Agnieszki Frączek
Dorsz Dionizy, jak bociany,
chciał mieć gniazdo pod chmurami,
lecz, gdy znalazł się na dachu,
zaraz drapnął w dół ze strachu.
Ślimak Dyzio chciał się ukryć,
hen, na drzewie, w dudka dziupli,
a ów dudek z marnym skutkiem
wtykał czubek w kundla budkę…
Pies się do muszelki wciskał,
ale zmieścił tam ćwierć pyska.
Dzik w pośpiechu siadł na grzędzie
– spadał z niej dwa razy prędzej.
Pomyśleli… podumali…
I do domów się udali.
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza:
– Czy wiersz was rozbawił?
– Dlaczego?
– Które zwierzę was najbardziej rozbawiło?
– Posłuchajcie wiersza jeszcze raz i powtórzcie rymujące się słowa.
– O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu?
– Gdzie zwykle mieszkają te zwierzęta?
– Dlaczego właśnie tam?
– Gdzie chciało zamieszkać każde z tych zwierząt?
– Jak się skończyły ich próby zamieszkania w innych niż zwykle miejscach?
– Czy to były odpowiednie dla nich domy?
– Dlaczego?
– Co by było, gdyby człowiek chciał zamieszkać w tych miejscach, które wybrały zwierzęta?
– Po co zwierzęciu potrzebny jest dom?
– Jak się nazywają domy znanych nam zwierząt: kury, świni, konia, krowy?
„Matematyka w zagrodzie”
Rodzic przygotowuje dla dziecka liczmany, np. nakrętki po napojach. Dziecko układa je zgodnie z treścią zadań i przelicza:
1. W gospodarstwie pani Marysi są: 2 krowy, 3 kozy i 1 koń. Ile pani Marysia ma zwierząt?
2. Na słońcu wygrzewają się 2 koty i 3 pieski. Ile zwierząt wygrzewa się na słońcu?
3. Po podwórku chodzi 1 krowa, 2 konie, 4 pieski i 1 kot. Ile zwierząt jest na podwórku?
Praca z Kartami Pracy
str.36a – łączenie zwierząt z ich domami, pisanie po śladzie.
Praca z Kartami Pracy
str.36b – rysowanie na planszy pionka zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek.
Dla chętnych zabawy konstrukcyjne, rozgrywanie gier planszowych oraz układanie puzzli.
Życzymy miłej pracy poprzez zabawę
5- latki
PRACA ROLNIKA
TEMAT: Maszyny rolnicze.
Cel: poznanie nazw i działania maszyn rolniczych; ekspresja twórcza.
- „Maszyny i urządzenia pomocne rolnikowi”
Pytamy dziecko: Jakie znasz maszyny, które pomagają rolnikowi w pracy?
Rodzic pokazuje zdjęcia, wśród zdjęć m.in. traktor, kombajn zbożowy, silos, prasę belującą, pług, siewnik.
Opowiadamy o maszynach rolniczych.
Traktor nazywany inaczej ciągnikiem – to maszyna do ciągnięcia I obsługi pojazdów/urządzeń bez własnego napędu.
Kombajn zbożowy – ścina zboże, oddziela ziarna od pozostałości. Zbiera i przesypuje ziarna do przyczepy ciągniętej przez ciągnik.
Prasa belująca – zbiera siano na polu i zwija je w bele.
Pług – przekopuje twardą ziemię po zimie, by można było siać w niej nasiona.
Siewnik – rozsiewa ziarna po polu.
Silos – to zbiornik do przechowywania ziarna.
- „Praca rolnika”: zabawa usprawniająca aparat mowy
Dziecko wydaje odgłosy kojarzące się z wykonywaną pracą.
-najpierw rolnik sieje zboże (się je je się je je się je je),
-deszcz pada na pole (kap, kap, kap),
– zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz).
-słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf), nastała pora zbiorów,
-na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr).
-kombajn przesypuje ziarno na przyczepy (szszszszsz),
-rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr).
- Obejrzyj filmik: „Praca rolnika”
https://www.youtube.com/watch?v=FNvZVvk0eZE
Zdjęcia: traktory, przyczepa, kombajn, prasa belująca, pług, siewnik, silos
- Wykonaj ćwiczenia KP39, KP40
- Wykonaj traktor i przyczepę –przestrzenna praca plastyczna
-wydrukuj;
-przyklej na sztywną kartkę dla wzmocnienia konstrukcji;
-wytnij traktor, przyczepę, koła;
-pokoloruj;
-posklejaj.
4-latki
Temat na dziś: „Zapraszamy do nas, ptaszki!”
1.„Zapraszamy do nas, ptaszki!” – rozmowa na temat powracających wiosną ptaków na podstawie doświadczeń dzieci i zagadek.
Rodzic mówi: Witamy ptaki powracające już z ciepłych krajów. Przylatują do nas, aby założyć gniazda, złożyć jaja i je wysiedzieć oraz uczyć swoje pisklęta latać i samodzielnie żyć. Rodzic pokazuje zdjęcia wędrujących ptaków: czapli, jaskółki, kukułki, kosa, bociana i omawia je z dzieckiem
(w załączniku). Rodzic czyta zagadki, dziecko je odgaduje i odszukuje odpowiednie zdjęcie.
Stoi sobie w trzcinach, wdzięcznie szyję zgina,
w wodzie się nie tapla, bo nie kaczka to, lecz… (czapla) |
W piękny fraczek ubrana nad stawem zatacza kółka.
Lata nisko – deszcz wróży czarno-biała… (jaskółka) |
Podrzuca innym jajka ptasia mama – szachrajka,
ma szaro-czarne piórka i kuka – to… (kukułka) |
Żółty dziób, brunatne pióra, mógłby śpiewać w wielu chórach,
bo ma melodyjny głos i szybko się uczy… (kos) |
Gdy mówi „coś bym dziś zjadł”, to zwykle szuka żab,
rozpoznasz go po klekocie. Już wiesz, kto to? Tak! To… (bociek) |
- „Stań tak, jak on!” – zabawa ruchowa, praca z kartą pracy nr 17. Dziecko omawia ilustrację
w karcie pracy – podaje nazwy ptaków. Wita wracające do nas ptaki, naśladując ich pozy przedstawione na obrazkach. Dziecko przelicza ptaki znajdujące się w zadaniu. - Słuchanie odgłosów poznanych ptaków:
- Bocian – klekotanie https://www.youtube.com/watch?v=tRyKgzMtCfY
- Kos https://www.youtube.com/watch?v=Xc5LNhrH28w
- Jaskółka https://www.youtube.com/watch?v=SOkim-97_V0
- Czapla https://www.youtube.com/watch?v=ooezFlGgBgQ
- Kukułka https://www.youtube.com/watch?v=SFg7k7CxCcE
- Praca plastyczna „Tulipany na łące” – praca plastyczna z wykorzystaniem farb i widelca. (tak samo jak zadanie nr 4 u 3-latków)
3-latki
Temat na dziś: „Pierwsze kwiaty”
1.Słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści:
„A TULIPAN ŚPI”
(Dorota Gellner)
Idą , idą ciepłe dni
a tulipan śpi!
Słońce siadło na parkanie
– Wstawaj, wstawaj tulipanie,
kończ zimowe sny!
A tulipan śpi!
Słychać wkoło deszczu granie
– Wstawaj, wstawaj tulipanie,
dam ci krople trzy!
Stanął dziadek na ścieżce
– tulipanie śpisz jeszcze?
Postawię na grządce budzik,
może wtedy się obudzisz!
– Kto to dzwoni! Kto mnie woła?
O, jak ciepło dookoła! Patrzcie liście mam zielone!
– I na głowie mam koronę!
A tak mało brakowało, żebym przespał wiosnę całą!
Rodzic zadaje dziecku pytania: O jakim kwiatku był wiersz? Kto rozmawiał z tulipanem? Co obudziło
tulipana? Jakiego koloru miał liście? Co tulipan miał na głowie?
- Prezentacja wiosennych kwiatów – zapoznanie z wyglądem i nazwami (zdjęcia w załącznikach). Nazwę każdego kwiata dziecko dzieli na sylaby wyklaskując je. (tu-li-pan; hia-cynt; kro-kus)
- „Jestem kwiatem” – zabawa ruchowa . Dziecko w pozycji kucznej, głowa schowana, powoli podnosi się, rozprostowuje ręce, nogi, tułów, wyciąga ramiona w górę, przechodzi kilka kroków
i znów wraca do pozycji kucznej. - „Tulipany na łące” – praca plastyczna z wykorzystaniem farb i widelca.
MALUSZKI
1.Prezentacja wiosennych kwiatów – zapoznanie z wyglądem i nazwami (zdjęcia w załącznikach). Nazwę każdego kwiata dziecko dzieli na sylaby wyklaskując je. (tu-li-pan; hia-cynt; kro-kus)
- Praca plastyczna – tulipany z ziemniaków
Elżbieta Krause
tel. 698 21 18 21
ela1964krause@gmail.com