Ankieta dotycząca żywienia dzieci w przedszkolu

Szanowni Rodzice!

W celu optymalnej współpracy przedszkola z rodzicami i zapewnienia jak najlepszych warunków pobytu dziecka w przedszkolu prosimy o konsultacje dotyczące przedszkolnego menu.

W naszym przedszkolu żywienie dzieci organizowane jest na podstawie ROZPORZĄDZENIA MINISTRA ZDROWIA z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach (Dz.U. 2016 poz. 1154)

Link:

http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160001154/O/D20161154.pdf

Prawidłowość realizacji zaleceń kontrolowana jest na bieżąco przez Państwową Powiatową Stację Sanitarno – Epidemiologiczną w Chełmnie.

W przedszkolu wdrożony jest system HACCP – System Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli; jest to zespół wzajemnie powiązanych ze sobą procedur, realizujących jako całość system zarządzania bezpieczeństwem żywności.

Dostawy produktów spożywczych zapewniane są przez:

– obiady – Catering „Obiadek” E. Bajerska, Biskupice

– produkty mleczne – Spółdzielnia Mleczarska MLEKOVITA, Wysokie Mazowieckie

– pieczywo – Piekarnia „Polkorn”, Ciechocinek

– owoce i warzywa – PHU D. Kawalec, ul. Lipowa, Unisław

– wędliny – PHU „Krzyś”, ul. Lipowa, Unisław

– pozostałe produkty spożywcze, woda – Hurtownia ADAST, Chełmno

W przedszkolu podawane są codziennie 4 posiłki. Dzieci bez ograniczeń mają dostęp do niegazowanej wody mineralnej.

Stosujemy się do wymogów zawartych w rozporządzeniu – posiłki są minimalnie solone, nie używamy Vegety, kostek rosołowych, zup i sosów w proszku, nutelli. Dżemy i powidła są niskosłodzone. Do każdego posiłku podawane są warzywa i owoce. Przedszkole ma obowiązek zapewnienia przynajmniej 3 porcji mleka dziennie – dzieci otrzymują prawie codziennie zupę mleczną, kaszkę mannę, ryż na mleku, budyń, ser, twarożek, jogurty, maślankę i kefir.

Niektóre potrawy i napoje przygotowywane w przedszkolu są słodzone w ilościach minimalnych ok. 100 g na 5 – 6 litrów kawy, kakao, herbaty lub kompotu (zgodnie z Rozporządzeniem i za zgodą SANEPID-u). Kompoty sporządzane są z owoców świeżych (w sezonie) i mrożonych (poza sezonem).

Pozwalamy na świętowanie urodzin przez dzieci i częstowanie cukierkami z tej okazji.

Podawane dzieciom w przedszkolu menu jest kompromisem pomiędzy oczekiwaniami rodziców, a upodobaniami żywieniowymi dzieci.

Dzieci w większości (ok. 80 – 90 %) odmawiają jedzenia ciemnego pieczywa, surówek, surowych warzyw, niektórych owoców. Podawano w przedszkolu potrawy, które w całości były wyrzucane – taki los spotkał surówkę z marchewki i jabłka na podwieczorek (wielokrotnie ponawiane próby podawania), surówki warzywne z sosem winegret, kaszę jaglaną na mleku, budyń z kaszy jaglanej, sałatkę z kaszą jaglaną. Gdy mamy taką sytuację (czyli głodne dzieci i wyrzucone jedzenie) – ulegamy nawykom żywieniowym dzieci i podajemy produkty akceptowane przez większość przedszkolaków.

Gdybyśmy mieli podawać tylko to, co dzieci lubią – jadłospis musielibyśmy ograniczyć do rosołu, kotletów i naleśników.

Zaznaczam, że w naszym przedszkolu dzieci nigdy i w żaden sposób nie są zmuszane do jedzenia – stosujemy jedynie zachętę i dobry przykład.

Za sukces przedszkola uważamy spożywanie bez protestów przez większość dzieci:

– owsianki

– jogurtu naturalnego

– twarożku

Obcując na co dzień z dziećmi wiemy, że w domach powszechnie spożywają słodycze, batoniki, chipsy, potrawy typu fast food, piją słodkie napoje. W okresie letnim popularne są wyprawy na lody do pobliskiej lodziarni. Częste są sytuacje, gdy dziecko rano przychodzi z batonikiem w rączce.

Przedszkole zdaje sobie sprawę ze swojej ważnej roli w kształtowaniu właściwych postaw i nawyków żywieniowych, jednakże całkowite wyeliminowanie z diety dzieci szkodliwych produktów (soli, cukru, białego pieczywa) wymaga długofalowych działań, które swój początek muszą mieć w domu rodzinnym oraz kontynuację w postaci współpracy domu i przedszkola.

Mając na uwadze zdrowie dzieci i ich dobre samopoczucie w przedszkolu wynikające z właściwego żywienia prosimy Rodziców o współpracę – przedstawienie swoich uwag dotyczących jadłospisu i propozycji jego modyfikacji. Może Państwa dzieci lubią i jadają coś, czego w przedszkolu nie podajemy. Może moglibyśmy coś zmienić, ulepszyć.

Zmiany jakościowe i ilościowe menu przedszkolnego będą się wiązały najprawdopodobniej ze zwiększeniem stawki żywieniowej. Aktualnie stawka ta ustalona jest na poziomie 7,00 zł dziennie i z powodu inflacji i wzrostu cen żywności (którą wszyscy odczuwamy na co dzień) jest już niewystarczająca.

Przesyłam Państwu ankietę, dotyczącą żywienia dzieci w przedszkolu i zachęcam do wyrażenia swojej opinii.

Ankieta jest anonimowa.

                                                                                         Z poważaniem

                                                                                   Dyrektor Przedszkola

                                                                                       Elżbieta Krause

Ankieta

dotycząca przedszkolnego jadłospisu

Czy są potrawy lub produkty, których Państwa dziecko nie je i dlaczego?
Jakie są Państwa sugestie dotyczące żywienia Waszego dziecka w przedszkolu?
Czy dziecko je śniadanie w domu przed wyjściem do przedszkola?
Proszę wymienić trzy zestawy śniadaniowe, które dziecko je najchętniej
Co pije Wasze dziecko najchętniej do posiłków?
Proszę wymienić trzy zupy, które dziecko je najchętniej:
Proszę wymienić dwie zupy, które dziecko je, ale mniej chętnie:
Proszę wymienić trzy dania mięsne obiadowe, które chętnie je dziecko
W jakiej postaci Wasze dziecko je ryby ?
Jakie dania obiadowe dziecko je najchętniej (proszę podać trzy dania)?
Jakie warzywa gotowane,jako dodatek do obiadu, podajecie Państwo dziecku?
Czy podajecie Państwo dziecku kapustę kiszoną, ogórki kiszone?
Jakie surówki do obiadów proponujecie Państwo dla dziecka, które najchętniej je?
Proszę zaproponować śniadanie dla Waszego dziecka.
Proszę zaproponować zestaw obiadowy dla Waszego dziecka.
Co proponujecie Państwo na podwieczorek dla Waszego dziecka:
Uwagi

Jasełka Zuchów i Bączków

Szanowni Rodzice!
Święta Bożego Narodzenia są najbardziej rodzinnymi i ciepłymi świętami, pozwalającymi poczuć serdeczność i miłość wszystkich wokół. Magiczny czas Bożego Narodzenia, tę piękną atmosferę daje się odczuć także w naszym przedszkolu. Zwykle w przedświątecznym tygodniu wszystkie grupy sprawiały radość swoim bliskim przedstawieniami jasełkowymi. Przedszkolaki ku radości swoich rodziców, w pięknych strojach przedstawiały historię narodzin Dzieciątka Jezus uświetnioną kolędami i pastorałkami.
W tym roku z powodu zagrożenia epidemicznego i zaleceń GIS przedszkole zrezygnowało z organizowania uroczystości w tradycyjnej formie.
Przedstawienie, które wraz ze swoimi wychowawcami przygotowały Zuchy i Bączki zostało nagrane. Filmiki z Jasełek możecie Państwo obejrzeć pod adresem:

https://drive.google.com/drive/folders/1xwHeRUIAhP7aXj2x3azpaZF2iz0yQ362?usp=sharing

Niech radosna i ciepła atmosfera świąteczna udzieli się wszystkim bliskim naszych przedszkolaków.
Wszystkim naszym dzieciom i Rodzicom życzymy rodzinnych, spokojnych i ciepłych Świąt Bożego Narodzenia!

Dyrektor Przedszkola

Elżbieta Krause

Wracamy do pracy

Szanowni Rodzice!

W dniu dzisiejszym Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Chełmnie potwierdził, że wszystkie wyniki testów przeprowadzonych  w naszym przedszkolu są negatywne.  Zastosowano kwarantannę i przeprowadzono testy w związku z zachorowaniem jednego  z nauczycieli naszego przedszkola. Ponieważ nie stwierdzono wyników pozytywnych zakończono kwarantannę  i   uzyskałam zgodę  na ponowne uruchomienie placówki.

W poniedziałek, 26 października 2020 r. przedszkole będzie czynne w normalnych godzinach.   Ewentualne nieobecności prosimy zgłaszać przez aplikację INSO.

Prosimy o przyniesienie do przedszkola podręczników.  Nauczanie zdalne od poniedziałku nie będzie kontynuowane.

Dyrektor Przedszkola

Elżbieta Krause

Drodzy Rodzice, kochane Dzieci!

Z okazji zakończenia roku przedszkolnego 2019/2020 pragniemy podziękować wszystkim Rodzicom oraz Przedszkolakom za kolejny rok pracy i wysiłku, za wszystkie dobre chwile.

Życzymy udanych i słonecznych wakacji wolnych od trosk życia codziennego, dobrego i bezpiecznego wypoczynku, wielu okazji do uśmiechu, chwil wartych wspomnień oraz szczęśliwego powrotu do przedszkola.

Naszym Absolwentom życzymy powodzenia oraz sukcesów

w szkole!

                                                                       Dyrektor

Przedszkola Niepublicznego

Pod Lipami”

w Unisławiu

 

 

Logopedia 4.06.2020

Dzień dobry, w tym tygodniu proponuję zabawy związane z bańkami mydlanymi. Pierwsza z nich to gra mająca na celu rozwijanie słownika dziecka, a kolejne to ćwiczenia oddechowe.

  1. Wylosuj bańkę i wymień kilka:

Zabawa mająca na celu budowanie zasobu słów. Drukujemy i wycinamy obrazki z dziewczynką dmuchającą bańki. Kładziemy je na stole, losujemy i wymyślamy pasujące słowa.

Zabawa jest w dwóch wersjach. W pierwszej z nich na bańkach są trzy wyrazy. Po wysłuchaniu ich należy uogólnić i wymienić jeszcze 2 rzeczy z tej samej kategorii znaczeniowej.

W drugiej wersji losujemy kartę i wymieniamy pięć rzeczy według kategorii znajdującej się w bańce.

  1. Ćwiczenia oddechowe z bańkami:

Bąbelkowe obrazki

Potrzebujemy:

  • słomkę / połowę plastikowej butelki
  • miseczkę
  • płyn do mycia naczyń / mydło
  • wodę
  • farby
  • kartkę

https://www.youtube.com/watch?v=Jd8Sxp69lSo

https://www.youtube.com/watch?v=cuvTv7kgGno

Wulkan z baniek

Potrzebne rzeczy:

  • kubek plastikowy
  • ścierka
  • słomka
  • płyn do mycia naczyń
  • woda
  • gumka recepturka

https://www.youtube.com/watch?v=k20p9MKGD3c&t=12s

Bańki na stole

Potrzebne rzeczy:

  • szklanka z wodą
  • cukier
  • płyn do mycia naczyń
  • słomka

https://www.youtube.com/watch?v=kUT2B9OoMp4

Pozdrawiam i życzę udanej bańkowej zabawy:)

Logopeda

Katarzyna Gabała

Zadania na piątek, 29.05.2020

Zadania na piątek, 29.05.2020

Dzieci 6-letnie

Dzień dziecka

Temat: Nasze prawa i obowiązki

Rozmowa na temat dzieci mieszkających na innych kontynentach. Przeglądanie zdjęć, albumów, atlasu geograficznego z innymi częściami świata oraz filmu edukacyjnego „Kolorowe dzieci”. https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4.

Oglądanie obrazków przedstawiających dzieci z różnych kontynentów. Dostrzeganie różnic i podobieństw między ludźmi. Powiedz, jakie cechy wyglądu i ubioru mają dzieci mieszkające w Afryce, Europie, Azji? Wymień różnice między przedstawionymi na nich dziećmi (kolor skóry, kształt oczu itd.). Odszukaj cechy wspólne – dzieci mają oczy takiego samego koloru jak ja, są takiego samego wzrostu, mają na sobie element ubrania w tym samym kolorze.

Sformułowanie wniosku: Każdy jest wyjątkowy- wygląda inaczej.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/06/Plansza-3.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/06/Plansza-4.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/06/Plansza-6.pdf

Słuchanie wiersza W. Fabera ,,Dzieci świata”
W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świeci śnieg pada.

A jego rówieśnik Eskimos,
Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.

Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.

Rozmowa na temat wiersza:
– Z czego śmiały się dzieci afrykańskie i dlaczego?
– Gdzie mieszkają Eskimosi?
– O czym nie wiedziały eskimoskie dzieci?
– Co łączy dzieci na całym świecie?

Zabawa „Powitanie”

witamy się po japońsku – głęboki skłon ze złożonymi dłońmi na piersi
– witamy się jak Eskimosi – pocieranie się noskami

po europejsku – podawanie dłoni i mówienie „Dzień dobry” – w różnych językach : „Guten Tag”, „Good Morning”.

Zagadki – rodzic czyta zagadki a dzieci zgadują o kim jest mowa:
Gdy czas na łowy to igloo buduje, uczy swego synka, jak się poluje (Eskimos)
Pałeczkami ryż zjada, legendy o smokach opowiada, ma skośne oczy i żółtą skórę, jego kraj

otoczony jest Wielkim Murem (Chińczyk)

Indianie mówią o nas „Biała twarz”, zajrzyj do lusterka i już go masz! (Europejczyk)
Na sawannie urządza polowanie, już z daleka słychać tam-tamów granie. (Afrykańczyk)
Gdy świętuje, chodzi w pióropuszu, fajkę pokoju pali, by dodać sobie animuszu. (Indianin)

Jakie prawa i obowiązki mają dzieci na całym świecie?

Wiersz-Prawa-Dziecka

Kolorowanki

https://blizejprzedszkola.pl/dzien-dziecka-swietujemy-nasza-odmiennosc-szanujemy-cz-2-pd,3,5781.html#

Karta pracy

KP 4 – 29 a

KP 4- 29 b

 5- latki

Temat: Mój Dzień Dziecka.

WYTNIJ ZDJĘCIA I PODPISY. DOPASUJ DATY I ŚWIĘTA DO ZDJĘĆ.

DZIEŃ BABCI

DZIEŃ MAMY

DZIEŃ TATY

DZIEŃ DZIADKA

22 STYCZNIA

Wykonaj zadania w KP 28A, 28B.

Zaśpiewaj piosenkę „Wszystkie dzieci nasze są”

https://www.youtube.com/watch?v=d_vuxQ-9iVQ

4-latki

Temat : W CO SIĘ POBAWIMY?

 

  • „Do jakiej zabawy przyda się ta zabawka” – rozpoznawanie przedmiotów dotykiem. 

 

W woreczku znajdują się przedmioty z różnych kącików pokoju  wkłada rękę do worka. Dotyka jakiegoś przedmiotu i mówi, co to jest i do jakiej zabawy może się przydać.

 

  • Zajęcia o emocjach –– Nauka cierpliwości – słuchanie wierszyka i rozmowa na jego temat.

 

Nauka cierpliwości Dominika Niemiec 

Gramy w planszówkę. 

przesuwam pionek, raz i dwa. 

Najpierw rzuć kostką ty, 

potem znów rzucę ja. 

Ty będziesz pierwsza mamo, 

następnie się zamienimy, 

a jeszcze chwilkę później 

w coś innego się zabawimy.

Może weźmiemy kredę? 

Będę rysować motyle. 

Wezmę niebieską i żółtą, 

ale dam ci ją za chwilę. 

Bo przebywając w grupie, 

to bardzo ważna sprawa, 

trzeba być cierpliwym i się dzielić 

– to nauka, nie tylko zabawa.

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza: W co miały zamiar bawić się dzieci? Jakim trzeba być, gdy bawimy się z innymi? Czy wy jesteście cierpliwi? Czy podczas zabawy potraficie dzielić się zabawkami z innymi dziećmi? Czy trudno jest poczekać na swoją kolej w zabawie?

 

  • „Klocki” – praca z KP2.42

 

3- latki i Maluszki

Temat: NASZE MARZENIA

 

  • Dyzio marzyciel – swobodne wypowiedzi dziecka na temat marzeń Dyzia i swoich. Kształtowanie umiejętności cierpliwego wysłuchania innych

Dyzio marzyciel

Julian Tuwim

Położył się Dyzio na łące,

Przygląda niebu błękitnemu

I marzy…

Jaka szkoda, że te obłoczki płynące

Nie są z waniliowego kremu…

A te różowe, że to nie lody malinowe.

A te złociste pierzaste, że to nie stosy ciastek…

I szkoda, że całe niebo

Nie jest z tortu czekoladowego…

Jaki piękny byłby wtedy świat.

Leżałbym sobie, jak leżę,

Na tej murawie świeżej,

Wyciągnąłbym tylko rękę

I jadł… i jadł… i jadł…

Dziecko dzieli się spostrzeżeniami na temat wiersza.

Odpowiada  na pytania: Co robił Dyzio na łące?; O czym marzył?; Co innego mogą przypominać chmury?.

Rodzic  zaprasza dziecko, aby ułożyło się na dywanie w wygodnej pozycji i podczas słuchania muzyki relaksacyjnej pomyślało o swoich marzeniach. Po ćwiczeniu Rodzic cicho prosi dziecko aby usiadły i zaprasza do podzielenia się swoimi marzeniami.

 

  • „Poszukiwacze skarbów” – uwrażliwianie zmysłu dotyku, tworzenie pojęć nadrzędnych. Dziecko  otrzymuje pudełko (po butach) wypełnione kulkami z gazety, wśród kulek ukryte są skarby (np. przybory do malowania: pędzel gruby i cienki, farba w zamkniętym kubeczku, farba w tubce, warzywa: marchew, buraczek, pietruszka; przybory do mycia: mydło w kostce, szczoteczka do zębów, pasta, drobne zabawki: samochodziki, klocki, mały pluszaczek, zabawkowe przybory kuchenne, owoce, zabawkowe sztućce). Zadaniem dziecka jest odszukanie skarbów w pudełku, nie można wysypywać gazetowych kulek. Dziecko próbuje podać nazwy przedmiotów.

Praca z KP2.34 – dziecko rysuje w chmurze wybrane marzenie Dyzia (na podstawie wcześniej wysłuchanego wiersza).

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21

Kończymy nauczanie zdalne

Szanowni Rodzice!

Po przerwie spowodowanej pandemią COVID-19 przedszkole wznowiło pracę z dniem 18.05.2020.

Od dnia 01.06.2020 do przedszkola powraca ok. 50 % wychowanków. Istnieje możliwość powrotu kolejnych dzieci zgodnie z decyzją

i potrzebami rodziców.

Nauczyciele pracują w pełnym wymiarze godzin wykonując swoje obowiązki podczas pracy z dziećmi.

Z tego powodu przedszkole rezygnuje z pracy zdalnej z dniem 29.05.2020.

Przedszkole pracuje w rygorze sanitarnym – nie odbywają się zajęcia dodatkowe, ponieważ ilość osób, z którymi mają kontakt dzieci jest ograniczona. Zajęcia z języka angielskiego oraz logopedii będą w dalszym ciągu odbywały się w trybie pracy zdalnej.

                                                                                                                   Z poważaniem

                                                                                                             Dyrektor Przedszkola

                                                                                                                    Elżbieta Krause

Język angielski 28.05.2020

Dzień dobry,

powtarzamy dziś wiadomości  o jedzeniu. Wysyłam filmik oraz kolorowankę.

https://www.youtube.com/watch?v=BilStuLzW6s

słownictwo:

What is it?- Co to jest?

I don’t know- nie wiem

Are you ready?- jsteś gotowy?

W karcie pracy młodsze dzieci mogą spróbować pokolorować jedzenie. Starsze dzieci proszę o zaznaczenie, które jedzenie jest zdrowe “healthy” i również proszę pokolorować.
Dziękuję i  pozdrawiam
Weronika Maćkowska