Zadania na czwartek, 16.04.2020
Dzieci 6-letnie
WITAJ, WIOSNO!
Temat: Wiosna w sztuce
1.
Czy muzyka jest lub może być o czymś?
A czy muzyka którą graja tylko instrumenty może być o czymś?
Czy muzyka może opowiadać o zwierzętach, kwiatach, porach roku?
Posłuchajcie dwóch utworów i po każdym powiedzcie, z czym kojarzyła się wam ta muzyka.
Kukułka | Louis-Claude Daquin
https://ninateka.pl/audio/louis-claude-daquin-kukulka
Dmitri Kabalevsky -The Comedians, Suite Op. 26 (1940)
https://www.youtube.com/watch?v=9spWZzgii00
2. Kaczeńce
Obejrzyj reprodukcje obrazów
Co mogą przedstawiać te obrazy? (autor Józef Chełmoński – Żurawie, Bociany, Kaczeńce)
Posłuchaj wiersza – będzie on podpowiedzią do ostatniego obrazu
Kaczeńce Janina Halagarda
Usiadły kaczeńce kępami
i patrzą złotymi oczkami:
na żabki zielone, skaczące,
motylki fruwające.
Przysiadły motyle – na chwile,
rosę z kwiatków strząsały,
i znów się wzbiły do nieba
I poleciały…A szary pajączek widział,
co robi motyl i żabka.
Chociaż cichutko siedział
pod małym listkiem kwiatka.
Namaluj wiosnę farbami:
kaczeńce, żabki, motyla,
biedronkę i pająka:
Spójrz! Jaka piękna łąka
Tak w rzeczywistości wyglądają kaczeńce – nazywamy tak roślinę z gatunku jaskrowatych – jej prawidłowa nazwa to knieć błotna.
3. Domino sylabowe
4. Praca z kartą pracy
KP3- 34 a
Obejrzyj ilustrację. Policz wybrane elementy i zapisz ich liczbę w kratkach poniżej.
KP3 – 34 b
Które z tych zwierząt widziałeś na poprzedniej stronie? Spróbuj przypomnieć sobie, ile ich było – zapisz ich liczbę; później sprawdź swoją odpowiedź.
Narysuj po śladzie kwiat – spróbuj to zrobić bez odrywania ołówka od kartki.
5 – latki
Temat: Skąd się bierze wełna?
- Rozwiązanie zagadki słownej: baran.
Na polanie trawkę je,
Wybrzydzając bee i bee,
Wełnę ma i duże rogi,
Gdy go spotkasz zejdź mu z drogi.
- “Wełniany baranek” – słuchanie wiersza J. Gałkowskiego.
Ten mały nasz baranek
wszyściutko ma wełniane.
Wełniane ma trzewiczki,
wełniane rękawiczki.
Co tu robisz, baranku?
Chłodno dzisiaj od ranka,
chmurki w niebie jak pianka.
Ten mały nasz baranek
wszyściutko ma wełniane.
W kołnierzu futra pełnym
ma łepek cały z wełny.
Ślicznie ci jest, baranku,
w tym wełnianym ubranku.
- Rozmowa na temat treści wiersza.
Kto jest głównym bohaterem wiersza?
Jak ubrany był baranek?
Jak myślisz czy ubranie baranka jest ciepłe?
Jak nazywa się samica barana?
Do czego potrzebna jest wełna, którą mamy dzięki owcom?
- Obejrzyj:
Jak powstaje wełna
- Jak przerobić wełnę na nici?
https://www.youtube.com/watch?v=DLN52rC0cGo
- Zobacz, jak można wykorzystać wełnę
- Zaśpiewaj piosenkę o czarnym baranie
- https://www.youtube.com/watch?v=rsXfV839wMY
- Gdzieżeś ty bywał, czarny baranie?
We młynie, we młynie, mościwy panie./2x
- Cóżeś tam robił, czarny baranie?
Meł mąkę, meł mąkę, mościwy panie./2x
- Cóżeś tam jadał, czarny baranie?
Kluseczki z mączeczki, mościwy panie./2x
- Cóżeś tam pijał, czarny baranie?
Miód, mleczko, miód, mleczko, mościwy panie/2x
- Jakże cię bili, czarny baranie?
Łup cup cup, łup cup cup, mościwy panie./2x
- Jakżeś tam beczał czarny baranie?
Mek, mek, mek, mek, mek, mek mościwy panie./2x
- Jakżeś uciekał, czarny baranie?
Hop sasa do lasa, mościwy panie./2x
- Wykonaj owieczkę według wzoru lub własnego pomysłu
Potrzebne będą: papier biały i czarny, nożyczki, klej, wata
4-latki
Temat: KTO MIESZKA W TYM JAJKU?
1 „Ptaszki” – zabawa paluszkowa.
Przyleciały ptaszki, Dziecko ma dłonie skrzyżowane, złączone kciukami, rusza wszystkimi palcami – jak skrzydłami.
ptaszki przyleciały, jw.
wesoło śpiewały, Obie dłonie – złożone w kształt dzióbka – otwierają się i zamykają.
ćwir, ćwir, ćwir. jw.
Przyleciały ptaszki, Dziecko ma dłonie skrzyżowane, złączone kciukami, rusza wszystkimi
palcami – jak skrzydłami.
ptaszki przyleciały, jw.
ziarno wydziobały, Obie dłonie – złożone w kształt dzióbka – otwierają się i zamykają.
ćwir, ćwir, ćwir. Jw.
2 „Kto mieszka w tym jajku?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dziecka i wiersza Wandy Szuman Kurczątko.
Kurczątko
Wanda Szuman
Z jajeczka się urodziło,
główkę najpierw wychyliło,
na dwie nóżki wyskoczyło.
Oczko czarne otworzyło
dzióbek mały rozchyliło,
że jest głodne zakwiliło…
kurczątko: pi, pi , pi .
Rodzic czyta wiersz po raz drugi. Dziecko naśladuje kurczątko z wiersza. Rodzic pyta dziecko :Czym ptaki się różnią od innych zwierząt? Jakie znacie ptaki? Jakiej wielkości jaja znoszą te ptaki? Rodzic tłumaczy, że jaja różnych ptaków różnią się od siebie nie tylko wielkością, ale i kolorami. Podaje przykłady i pokazuje zdjęcia: kos – jaja ciemnoniebieskie w brązowe plamki, czajka – jaja jasnobrązowe w czarne plamki, drozd – jaja jaskrawoniebieskie, wróbel – jaja beżowe w brązowe plamki.
Rodzic może włączyć film pokazujący jak pisklę wykluwa się z jaja. • zdjęcia jaj różnych ptaków, film pokazujący, jak pisklę wykluwa się z jaja.
3 Układanie historyjki obrazkowej o narodzinach bociana – praca z KP2.16.
Dziecko wykonuje ćwiczenia wspomagające rozwój grafomotoryczny (s. 12). Rodzic czyta polecenie. Dziecko próbuje samodzielnie wykonać zadanie.
3-latki
Temat: CEBULE I CEBULKI
1 Słuchanie piosenki : Burak i cebulka
Burak i cebulka
sł. popularne na melodię Krakowiaczek jeden
Cebulka, cebulka
okrągła jak kulka
buraczka złapała,
potańcować chciała.
Buraczek, buraczek
miał czerwony fraczek.
Z cebulką tańcował,
nóżek nie żałował.
2 „Cebulka i kwiatek” – zabawa muzyczno-ruchowa. Dziecko tańczy do muzyki klasycznej (np. Spring Waltz Chopina). Na hasło: Cebulka do ziemi! robi podskok, kuca i kuli się.; na hasło: Rośnie kwiat! kuca, składa ręce przed sobą i powoli wstaje, unosząc ręce i rozkładając je.
3 Praca z KP2.12 – ćwiczenie spostrzegawczości połączone z pracą plastyczną. Dziecko łączą kwiaty z ich cieniami. Ozdabia doniczki kolorowym papierem według własnych pomysłów.
4 ( Dla chętnych )„Sadzimy cebulę” – zajęcia tematyczne. Rodzic przygotowuje wcześniej wszystkie potrzebne rzeczy: małą doniczkę, ziemię, cebule i konewkę z wodą. Informuje dziecko, co będzie robiło, jakie będą kolejne etapy działania. Zaprasza dziecko do stolika, na którym jest przygotowane stanowisko. Dziecko wykonuje kolejne etapy prac: nasypywanie ziemi do doniczek; wykonanie otworu w ziemi; umieszczenie cebuli we wgłębieniu; przysypanie cebuli ziemią; podlanie cebuli; umieszczenie doniczek na parapecie; sprzątnięcie miejsca pracy.
Maluszki
1 „Cebulka i kwiatek” – zabawa muzyczno-ruchowa. Dziecko tańczy do muzyki klasycznej (np. SpringWaltz Chopina). Na hasło: Cebulka do ziemi! robi podskok, kuca i kuli się.; na hasło: Rośnie kwiat! kuca, składa ręce przed sobą i powoli wstaje, unosząc ręce i rozkładając je.
2 ( Dla chętnych )„Sadzimy cebulę” – zajęcia tematyczne. Rodzic przygotowuje wcześniej wszystkie potrzebne rzeczy: małą doniczkę, ziemię, cebule i konewkę z wodą. Informuje dziecko, co będzie robiło, jakie będą kolejne etapy działania. Zaprasza dziecko do stolika, na którym jest przygotowane stanowisko. Dziecko wykonuje kolejne etapy prac: nasypywanie ziemi do doniczek; wykonanie otworu w ziemi; umieszczenie cebuli we wgłębieniu; przysypanie cebuli ziemią; podlanie cebuli; umieszczenie doniczek na parapecie; sprzątnięcie miejsca pracy.
3 Karta pracy w załączniku. Pomaluj cebulkę farbami.
Pozdrawiam
Elżbieta Krause
tel. 698 21 18 21
ela1964krause@gmail.com