Zadanie na piątek, 27 marca 2020 r.
Dzieci 6-letnie
W MARCU JAK W GARNCU
Temat: Marcowe eksperymenty
1. Zabawa badawcza „tyle samo wody”
Potrzebne będą dwie butelki PET, 2 szklanki, lejek i mazak.
Do każdej butelki wlewamy 1 szklankę wody i zakręcamy. Sprawdzamy i zaznaczamy poziom wody w butelce w różnych położeniach (butelka stoi lub leży na boku). Dziecko porównuje poziom wody w butelce w obydwu sytuacjach. Pytamy: czy teraz wody jest mnie czy więcej, czy tyle samo?
Następnie dla sprawdzenia przelewamy wodę do dwóch szklanek – dzieci sprawdzają, że wody jest tyle samo.
Praca z kartą pracy
KP3 – 26 a – zaznaczanie poziomu wody w butelkach
2. Jak powstaje deszcz?
Na kubek z ciepłą wodą kładziemy talerzyk lub folię aluminiową. Dziecko obserwuje zjawisko parowania wody i gromadzenia na powierzchni talerzyka lub folii kropli, które spadają.
Praca z kartą pracy
KP3 – 26b – dorysowywanie elementów do ilustracji, czytanie wyrazów
Poczytaj wyrazy:
https://www.youtube.com/watch?v=ORzy6ojJ72s
Dzieci 5-letnie
PORZĄDKI W OGRODZIE
Temat: Cebule i cebulki.
Utrwalenie informacji o narzędziach ogrodniczych. Wprowadzenie litery c, C.
Piosenka ”Mam fryzurę na cebulę” https://www.youtube.com/watch?v=lnQlp7B_upc
Tekst piosenki:
Mam fryzurę na cebulę
Przestraszyłam panią Ulę
Pewnie zaraz wszystkim powie
Co ja dzisiaj mam na głowie
Nie kucyki, Nie warkocze
Chociaż może są urocze
To fryzura całkiem nowa
Taka właśnie cebulowa
Niech się ze mnie śmieją!
Co mi tam!
Będę ją nosiła
Mówię Wam!
Przestraszyłam Ciocię w szkole
I tę dużą, rudą Olę
Lecz fryzura cebulowa
To jest przecież moda nowa
Więc fryzurę na cebulę
Pielęgnować będę czule
I na pewno się ucieszę
Gdy ktoś też się tak uczesze
Niech się ze mnie śmieją!
Co mi tam!
Będę ją nosiła
Mówię Wam!
Karta pracy str. 22
- znajdź literę c,
- narysuj szlaczek,
- pokoloruj dżdżownicę zgodnie z instrukcją.
Informacja dla Rodziców chętnych i mających możliwość wydrukowania – w załącznikach przesyłam karty prace i ćwiczenia grafomotoryczne dla wszystkich Bączków ☺
4-LATKI
Temat na dziś: „Co można jeszcze wynaleźć?”
„Co można jeszcze wynaleźć?” – rozmowa na temat wynalazków na podstawie doświadczeń dziecka
i wiersza Joanny Papuzińskiej Robotek.
Robotek
Blacha, gwoździe, drut, śrubokręt i młotek.
Co to będzie?
Mały robot, Robotek.
Dla kogo?
No, nie dla mnie,
ja go dam naszej mamie.
Robotek co dzień o świcie
nastawi dla wszystkich wodę na mycie,
do sklepu zbiegnie na dół
i zakupy zrobi do obiadu.
Pozdejmuje kożuchy z mleka,
szczypiorek drobno posieka,
wyprasuje fartuszki,
guzik przyszyje do bluzki.
Ugotuje, pozmywa, sprzątnie, zrobi pranie,
a mama będzie leżeć na tapczanie
i książki czytać,
albo nas pytać:
„A może byśmy poszli do kina, kochani?”
——————————————————————————————————————————
Rodzic zadaje dziecku pytania dot. wiersza: Co wynalazł bohater wiersza? Dla kogo zrobił ten wynalazek? Co potrafi ten robot? Czy chciałbyś/chciałabyś mieć takiego robota? Co potrafiłby twój robot?
Rodzic tłumaczy dziecku, że wynalazek to nie tylko robot, ale również przedmioty codziennego użytku, jak np. żarówka, komputer, smartfon, elektroniczne czytniki książek, pojazdy. Rzeczy, których kiedyś nie było, a które ktoś wymyślił i wykonał, które czemuś służą i pomagają w różnych sytuacjach – to są wynalazki.
„Mój wynalazek!”– praca z KP2.9.
Rodzic czyta polecenie. Dziecko rysuje swoją maszynę. Rodzic wspiera dziecko w dokończeniu zadania – podsuwa pomysły, pomaga wymyślić funkcję maszyny, dobrać kolory do pracy.
——————————————————————————————————————-
3-LATKI
Temat na dziś: „Jaki śmieszny samochód”
„Wynalazca” – Rodzic recytuje na głos fragment wiersza K. Gruszczyńskiego.
Wynalazca (fragment)
„Byłbym wynalazcą –
myśli mały Bronek. –
Cóż, kiedy już wszystko
jest wynalezione…
Wszystko już istnieje
na świecie, niestety:
samochód, samolot,
a nawet rakiety…
Cokolwiek mi tylko
przychodzi do głowy;
telefon, telegraf,
mózg elektronowy,
huty, elektrownie,
statki i koleje,
radar, telewizja –
wszystko już istnieje.
[…]
Gdybym się urodził
wcześniej o stulecie…
Wielu jeszcze rzeczy
nie było na świecie…
[…]
Wynalazłbym pewnie
skuwkę do ołówka
albo moim dziełem
byłaby żarówka…
Zostać wynalazcą –
wielka to przyjemność!
Cóż, kiedy żarówkę
Zrobił ktoś przede mną…”
Nie martw się, mój Bronku,
lecz się ucz wytrwale!
A może w przyszłości
zdołasz coś wynaleźć…
Krótka rozmowa na temat treści wiersza. Dziecko wymyśla, co można by jeszcze wynaleźć. Rodzic sugeruje stworzenie wyjątkowego samochodu.
„Jaki śmieszny samochód” – zajęcia plastyczno-techniczne. Dziecko wykonuje (z pomocą Rodzica) samochód z kolorowego bloku technicznego. Dokleja mu koła, okna, ozdabia według własnego pomysłu. (potrzebne będą blok techniczny oraz np. kolorowy papier, krepa, kredki, pisaki
kleje, taśma samoprzylepna) ZACHĘCAMY DO PRZESYŁANIA PRAC DZIECI NA MAILA ☺
Praca z KP2.8 – ćwiczenie spostrzegawczości i grafomotoryki. Uzupełnianie obrazka; rysowanie
śmiesznego samochodu według własnego pomysłu.
MALUSZKI
Propozycja zabawy na dziś:
„Ciepło-zimno” ‒ Rodzic wybiera niewielką zabawkę dziecka i ukrywa ją w pokoju (w wersji łatwiejszej) lub w mieszkaniu (w wersji trudniejszej). Zachęca dziecko do odszukania zabawki – mówi „ciepło”, gdy dziecko się zbliża do miejsca ukrycia przedmiotu lub „zimno”, jeśli się od niego oddala. W drugiej części zabawy można zaproponować zamianę ról – tym razem dziecko ma schować zabawkę i naprowadzać na nią Rodzica słowami „ciepło” lub „zimno”.
Zabawa kształtuje wyobraźnię, umiejętność logicznego myślenia i reagowania na hasło.