Zadania na środę, 27.05.2020

Zadania na środę, 27.05.2020

Dzieci 6-letnie

ŚWIĘTO MAMY I TATY

Temat: Brat i siostra

1. Piosenka „Zabiorę brata na koniec świata”

https://www.youtube.com/watch?v=ewYgrFUwr5I

2.Franklin starszym bratem – słuchowisko

https://www.youtube.com/watch?v=8j9_bkjU7l8

3. „ Moja Rodzina” – wysłuchanie opowiadania z humorem.

Analiza jego treści. Zacieśnienie więzów Rodzinnych.

Mam na imię Ola. Moja kochana rodzinka składa się z taty-Marka, mamy-Gosi oraz brata- Pawła. Jesteśmy w trakcie ukończenia budowy naszego wymarzonego domku i chwilowo mieszkamy u cioci Ewy i wujka Daniela.

Najbardziej szaloną ciocią na świecie jest siostra mojej mamy- czyli ciocia Ewa. Uwielbia wieczorami spędzać wolny czas grając w gry komputerowe, które rzekomo „uczą myślenia”. Doprowadza to wszystkich do szewskiej pasji i tylko czekamy, kiedy komputer zepsuje się.

Jej mąż i mój wujek, ma na imię Daniel. Codziennie wiele godzin poświęca na udoskonalanie projektów domków jednorodzinnych i opiekę nad swoimi dziećmi. Bardzo lubi mi dokuczać i przedrzeźniać mnie. Kiedy nie jestem w najlepszym humorze on zawsze go poprawia.

Karol- dwunastoletni uczeń klasy piątej oraz Asia- dziewięcioletnia strojnisia, to moi kuzyni. Uwielbiają kłócić się o większy teren w pokoju i denerwować siebie nawzajem.

Jedynym oczkiem w głowie każdego mieszkańca domu jest uroczy, szeroko uszny pies- Dropsik. Z powodu jego nadzwyczaj przestronnych uszów przechodnie nazywają go nietoperzem. Jest on bardzo walecznym pinczerkiem kochającym jeść wszystko z wyjątkiem suchej karmy. Ma z tego powodu problemy z nadwagą i powoli zaczyna nie mieścić się we własnej budzie. Staramy się ograniczyć mu jedzenie, ale jego błagalne spojrzenie zawsze wyprosi jakiś kąsek. Nie potrafimy oprzeć się urokowi tak czarującego zwierzaka.

Mam też brata Pawła. Jego osiem lat jest doskonałym pretekstem podczas sprzeczek na uniewinnianie się przed rodziną i zrzucanie całej winy na mnie. Według członków rodziny jest on bardzo utalentowanym i zapalonym piłkarzem, dla którego oprócz gry nic się nie liczy. Gdyby mu pozwolono całe życie spędziłby kopiąc tą beznadziejną i bezużyteczną piłkę. Ja nie widzę w niej nic ciekawego. Jest uczniem drugiej klasy i nie wiem, jakim cudem osiąga bardzo dobre wyniki. Nauczyciele uważają go za zdolnego i inteligentnego chłopca – ja sądzę zupełnie inaczej.

Moja mama jest księgową i uwielbia porządek. Lubi pracować i sprzątać. Gdy zauważy bałagan na jednej z moich półek organizuje pilota i wszystko leci na ziemię. Pewnie myśli, że w ten sposób nauczy mnie systematyczności i odpowiedzialności- wątpię, bo w moim przypadku „pracoholizm” nie jest uwarunkowany genetycznie.

Mój tata ma na imię Marek. Praca nie pozwala mu na codzienne widywanie się ze mną, ale wszystkie weekendy spędzamy wspólnie. Jeździmy wtedy na ryby, nad morze lub na inną równie ciekawą wspólną wyprawę. Każdą okazje na spotkanie wykorzystuję w stu procentach. Tata uwielbia łowić ryby oraz spędza czas wspólnie z nami. Ostatnio bardzo wiele czasu zajmuje mu nadzorowanie budowy naszego jaskrawo-żółtego domku. Nie przeszkadza mu to jednak w poświęcaniu czasu rodzinie.

Często odwiedzamy moich dziadków. Podczas wakacji organizujemy grilla na ich działce zapraszając wszystkich członków rodziny. Czasu spędzonego we wspólnym gronie nigdy nie żałuję, ponieważ dzięki takim spotkaniom dowiaduję się wiele ciekawych rzeczy między innymi: w jak zabawnych okolicznościach poznali się moi dziadkowie lub jakie numery wykręcała moja mama w dzieciństwie

Wszystkie ważne uroczystości, takie jak imieniny, urodziny i święta spędzamy również razem. Moja babcia bardzo troszczy się o wszystkie wnuki. Czasami nawet za bardzo nas rozpieszcza, lecz mi to nie przeszkadza, gdyż uwielbiam spędzać czas w jej domu zajadając się pysznym ciastem zrobionym przez nią

Bardzo kocham moją, całą rodzinę i bardzo się cieszę, że ją posiadam. Nigdy bym jej nie zamieniła na żadną inną. Mimo lekkich sprzeczek uważam ją za najlepszą, jaką można mieć.

4.Analiza treści opowiadania:

Rodzic zadaje pytania dziecko udziela odpowiedzi budując krótkie zdania poprawne pod względem gramatycznym.

– Jak na imię ma główna bohaterka opowiadania ma ina imię?

– Jak na imię ma mama , tata i brat Oli?

– Czy w domu Oli jest zwierze ? Jeżeli tak jak się wabi?

– Jaki zawód wykonuje Mama Oli?

– Jaki zawód wykonuje tata Oli?

– Kto należy jeszcze do Rodziny Oli?

Rodzic proponuje aby dziecko wyodrębniło głoskę w nagłosie w imionach członków swojej Rodziny.

5. Zabawa ruchowa – naśladowcza „ Odbicie w lustrze”.

Wykonywanie czynności pokazywanych przez Rodzica. Rodzic staje przodem do dziecka Wykonuje

wymyślone przez siebie ruchy, gesty, miny. Dziecko jest lustrem i odwzorowuje czynności. Następnie

zmieniają się role dziecko pokazuje czynności Rodzic naśladuje.

6. Zabawa dydaktyczna „ Magiczny worek”.

Rodzic w worku umieszcza rekwizyty np: drewnianą łyżkę, bandaż, różne zabawki,  itd. Dziecko losuje rekwizyt.

Wypowiada jego nazwę, do czego służy i kto w pracy możne używać danego przedmiotu.

7. Propozycja – książeczki do czytania przed snem

 

Praca z kartą pracy

KP 4 – 26 a

Na podstawie przeczytanych zdań odszukaj osoby na fotografii

KP 4 – 26 b

Pomyśl, jak rozwiązać konflikty między rodzeństwem- co mogliby sobie powiedzieć?

KP 4 – 28 a

Napisz po śladzie nazwy członków rodziny

Dzieci 5-letnie

DZIEŃ DZIECKA

Temat: Dzieci z różnych stron świata.

To poranna gimnastyka –

na sawannie małpka bryka.

dzieci skaczą obunóż

Zwinny wąż wśród gęstwin sunie

i do tego syczeć umie.

czołgają się po dywanie

Słoń swą trąbą wodę pije,

takie zwierzę długo żyje.

spacerują na czworakach i naśladują picie wody

Lampart wspina się po drzewie.

Czy zje obiad? Nikt z nas nie wie.

chodzą na palcach, unosząc jak najwyżej ręce

Gepard to najszybszy zwierz,

biegnij za nim, jeśli chcesz.

biegają po obwodzie koła

Pawian na siedząco śpi.

Odpocznijmy razem z nim.

przyjmują pozycję siadu skrzyżnego w kole, zamykają oczy i spokojnie oddychają,

słuchając dowolnej relaksacyjnej muzyki

Piosenka „Kolorowe dzieci” -Majka Jeżowska

https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

Dzieci z różnych stron świata – prezentacja

https://www.youtube.com/watch?v=lXXsAajTMw8

Jesteśmy dziećmi – Piosenka dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

Wykonaj zadania w KARTACH PRACY znajdujących się poniżej.

Pokoloruj sukienki i pióropusze.

4-latki

  1. 1. „Ciemność jest niezwykła!” – rozmowa na temat ciemności i oswajania się z nią na podstawie doświadczeń dziecka i wiersza Ewy Szelburg-Zarembiny Ciemnego pokoju nie trzeba się bać. 

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat ciemności i lęków z nią związanych. Następnie Rodzic czyta wiersz. 

Ciemnego pokoju nie trzeba się bać 

Ewa Szelburg-Zarembina 

Ciemnego pokoju nie trzeba się bać, 

bo w ciemnym pokoju czar może się stać… 

Ach! W ciemnym pokoju, powiadam wam, dzieci, 

lampa Aladyna czasem się świeci… 

Ach! W ciemnym pokoju wśród łóżka poduszek 

spoczywa z rodzeństwem sam Tomcio Paluszek… 

Ach! W ciemnym pokoju podobno na pewno 

zobaczyć się można ze Śpiąca Królewną… 

Ach! W ciemnym pokoju Kot, co palił fajkę, 

opowiedzieć gotów najciekawszą bajkę, 

a wysoka czapla chodzi wciąż po desce 

i pyta się dzieci: Czy powiedzieć jeszcze? 

Rodzic zadaje dziecku pytania: Dlaczego ciemnego pokoju nie trzeba się bać? Jakie postaci z bajek możemy sobie wtedy wymyślić? Co wy widzicie, gdy jesteście w ciemnym pokoju? Czy to jest miłe? Dlaczego? Jaką miłą postać chcielibyście zobaczyć w swoim ciemnym pokoju? Dlaczego?

  1. „Straszydło” – praca z W.49

Rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, czego się boi, co im pomaga przezwyciężyć strach. Wspólnie z Rodzicem wymyślają, jak może wyglądać strach. Po rozmowie dziecko siada  przy stoliku, wypycha sylwetkę „straszydła” z W.49, ozdabia ją plasteliną, kolorowym papierem i krepiną. Po wykonaniu pracy dziecko kończy zdanie: Moje Straszydło jest straszne, bo…

  1. „Chcę być jak mama, chcę być jak tata!” – zabawa z elementami pokazywania. 

Dziecko siedzi na dywanie i kończy zdanie: Chcę być jak mama, bo… lub Chcę być jak tata, bo…. oraz wykonuje ruch z tym związany -Np. Chcę być jak mama, bo mama pięknie maluje. (wykonuje gest malowania pędzlem)

  1. „Piknik” – praca z KP2.39

Dziecko opowiada o tym, czy był kiedyś na pikniku oraz co można na niego zabrać. Następnie wykonuje polecenia z KP2.39.

3-latki i Maluszki

  1. Gdy ci smutno – wysłuchanie i analiza treści wiersza. Rodzic czyta wiersz.

Gdy ci smutno…

Dominika Niemiec

Gdy ci smutno, gdy ci źle,

przyjaciel zawsze wesprze cię.

On cię przytuli, otrze z twarzy łzy.

Pomoże nawet wtedy, gdy

nie wie do końca, skąd ten smutek w tobie,

lecz razem dacie z nim radę sobie.

Bo wasze serca czują tak samo,

a to właśnie kiedyś empatią nazwano.

Rozmowa z dzieckiem na podstawie treści utworu. Rodzic pyta: Dlaczego można się smucić?; Kto może pomóc, gdy jest smutno?; W jaki sposób może pomóc przyjaciel, jak może wesprzeć?; Co to jest empatia?.

  1. „Pocieszanka” – praca z wykorzystaniem W.38. Dziecko wypycha wszystkie

elementy, komponuje wesołe buzie według własnych pomysłów. Chowa swoją prace
i w odpowiednim momencie wręcza komuś, kto potrzebuje pocieszenia.

  1. Zabawy plasteliną – usprawnianie małej motoryki poprzez wyklejanie plasteliną kształtów. Rodzic prezentuje litery i kształty zapisane w formie tunelowej (figury geometryczne, zygzaki, fale, linie dowolne),

np.

Zadaniem dziecka jest wyklejenie tuneli kształtów plasteliną: wałkowanie wałeczków, wklejanie ich do przestrzeni między liniami, wyklejanie przestrzeni małymi kuleczkami

Karty pracy w załączniku.

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21