Zadania na poniedziałek, 25.05.2020
Dzieci 6-letnie
ŚWIĘTO MAMY I TATY
Temat: Moja mama
Posłuchaj opowiadania pt. „Nasza mama czarodziejka”, powiedz czy Twoja mama też potrafi zaradzić i pomóc w trudnej sprawie?
https://www.youtube.com/watch?v=pzT7QEVBIaI
W czasie tej zabawy dowiesz się czy dobrze znasz swoją Mamę, czy może jeszcze lepiej powinieneś Ją poznać, żeby wiedzieć o Niej wszystko.
Niedokończone zdania – zabawa gramatyczna
Dziecko kończy po kolei czytane przez rodzica zdania :
-
Moja mama ma na imię…
-
Moja mama jest…
-
Z mamą najbardziej lubię…
-
Gdy mama jest smutna, to ja…
-
W domu mama najczęściej…
-
Mama lubi najbardziej…
-
Mama najczęściej śmieje się, gdy…
-
Pomagam mamie w…
-
Mama jest zdenerwowana, gdy…
-
Chciałabym (chciałbym) ofiarować mojej mamie…
Co robi moja mama? – zabawa ruchowa
Dzieci poruszają się w dowolny sposób( skaczą, maszerują). Na przerwę w muzyce inscenizują prace wykonywane przez mamy za pomocą pantomimy ( rodzaj pracy wymienia rodzic )
-
Pierze,
-
Gotuje,
-
Sprząta,
-
Bawi się ze mną,
-
Robi zakupy,
-
Przytula mnie i całuje,
-
Czyta książeczki,
-
Prasuje.
„Moja mama” – praca plastyczna
Każde dziecko otrzymuje na kartonie narysowaną głowę. Zadanie dzieci polega na uzupełnieniu brakujących elementów, tak aby powstał portret mamy:
-
Doklejenie włosów z włóczki,
-
Doklejenie z plasteliny oczu ( w odpowiednim kolorze ), nosa, ust,
-
Ozdobienie bluzki bibułą,
-
Dorysowanie charakterystycznych elementów ( kolczyki, korale itp. ).
Szablon postaci: https://dzieciakiwdomu.pl/2015/04/szablony.html
Posłuchaj opowiadania „Czar dla mamy”,odpowiedz tylko na pytania w pierwszym zadaniu.
http://wlaczpolske.pl/index.php?etap=10&i=1026
Wysłuchaj Piosenki „Jesteś mamo skarbem mym”, jeżeli spodobała Wam się, to nauczcie się jej na pamięć aby zaśpiewać ją Waszej Mamusi w Dniu Mamy.
https://www.youtube.com/watch?v=RvHfN-4Va4g
Śpiewające Brzdące – Jesteś mamo skarbem mym
„Jesteś mamo skarbem mym”
Kiedy mija noc i dzień nastaje,
Zawsze mówisz mi – witaj kochanie
Po czym tulisz mnie, czule całujesz,
Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję.
Proszę otwórz serce swe,
Niech w nie wpadną słowa te,
Które Tobie teraz ja,
Podarować właśnie chcę
Ref. Jesteś mamo skarbem mym,
Kocham Ciebie z całych sił
Jesteś wszystkim tym co mam,
Wszystko Tobie jednej dam. bis
Kiedy mija dzień i noc nastaje,
Mówisz – miłych snów, moje kochanie
Po czym tulisz mnie, czule całujesz,
Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję.
Proszę otwórz serce swe,
Niech w nie wpadną słowa te,
Które Tobie teraz…
Ćwiczenia logopedyczne. Dzieci wykonują ćwiczenia wg wskazówek:
-
Całuski dla mamy (wargi mocno ściągnięte do przodu, lekko się rozchylają)
-
Obraz dla mamy (okrężne ruchy języka wokół warg– rysowanie słońca)
-
Szeroki uśmiech dla mamy (mocne rozciąganie warg na boki)
-
Minki mamy (dzieci pokazują mimiką różne stany emocjonalne
mamy: smutek, radość, złość, zdziwienie)
Krzyżówka dla mamy: http://www.cauchy.pl/krzyzowki-1/krzyzowki-slowne-dla-dzieci-do-druku/krzyzowka-z-okazji-dnia-mamy/
Opowiadanie: ”Laurka dla mamy”
Zbliżało się święto wszystkich mam. Wiele dzieci, by pokazać jak bardzo kochają swoje mamy, rysuje im laurki. Takie zadanie dostały dzieci z przedszkolnej grupy „Krasnoludki”. Wszystkie dzieci grzecznie siedziały przy stolikach i malowały piękne obrazki. Zadanie wcale nie było łatwe. Pani poprosiła dzieci, by namalowały coś, z czego ich mamy najbardziej się ucieszą. Przy jednym ze stolików siedzieli Marysia, Paweł i Michał. Dzieci razem zastawiały się, co mają namalować swoim mamom.
– Ja namaluję serce, duże i czerwone, takie na cała kartkę – zaproponował Michał.
– Ooo … – zasmuciła się Marysia – ja też miałam taki pomysł. Ja też chciałem narysować serce.
– Ale ja byłem pierwszy – bronił się Michał – poszukaj teraz innego pomysłu.
– A ja narysuję duży bukiet kwiatów, taki z czerwonych róż. Taki najbardziej lubi moja mama – wtrącił się do dyskusji Paweł.
– Ooo … – znowu zasmuciła się Marysia – właśnie chciałam powiedzieć, że narysuję mojej mamie kwiaty, ale nie zdążyłam.
– Trudno – triumfalnie stwierdził Paweł – ja byłem pierwszy i rysuję kwiaty, a ty wymyśl coś innego.
Chłopcy już zabrali się za malowanie swoich laurek, a Marysia ciągle siedziała i nie wiedziała, co może narysować swojej mamie. Zauważyła to pani wychowawczyni. Podeszła do stolika dzieci.
– Co się stało Marysiu? Dlaczego nie rysujesz obrazka dla mamy? – spytała pani Marysię.
– Bo nie wiem, co mama narysować – odpowiedziała dziewczynka.
– A jak myślisz, z czego twoja mama może się ucieszyć – dopytywała się pani starając się pomóc Marysi.
– Chciałam narysować mamie serce, ale Michał pierwszy je wymyślił. Później chciałam narysować kwiaty, ale Paweł je rysuje. A ja teraz nie wiem, co mam narysować – złościła się Marysia.
– Ty również możesz narysować serce lub kwiaty. Nie ważne, co malują inni. Ważne jest to, co ty chcesz namalować swojej mamie – pani zachęcała Marysię do malowania.
– Ale ja chciałabym, by moja mama dostała coś wyjątkowego, coś innego – Marysia ciągle była niepocieszona.
– Na pewno każdy twój rysunek będzie dla mamy wyjątkowy. Na pewno bardzo się z niego ucieszy. Nie trać czasu i weź się do malowania – pani dalej zachęcała Marysię.
Marysia powoli, bez przekonania, sięgnęła po kartkę i kredki. W tej chwili przypomniał sobie, że jej mama bardzo lubi oglądać zdjęcia. To podsunęło jej pomysł. Dziewczynka postanowiła, że narysuje portret swojej mamy. Szybko sięgnęła po kredki i zaczęła malować.
Wszystkie dzieci bardzo przykładały się do swoich prac. Gdy skończyły, chwaliły się swoimi malunkami. Były na nich kwiaty, serduszka, ale także rzeczy nietypowe jak szklanka soku pomarańczowego, koszyk wypełniony owocami, a nawet mama na rowerze. Widać było, że dzieci dobrze znają swoje mamy. Wśród obrazków był też portret mamy namalowany przez Marysię. Pani obejrzał go z uwagą. Nie był to zwykły portret. Miał coś, co go wyróżniało od zwykłych portretów.
– Powiedz Marysiu, dlaczego narysowałaś mamę w koronie? – zapytała pani.
– Bo moja mama jest niezwykła, jest jak królowa – odpowiedziała Marysia.
– A dlaczego mama na tym portrecie ma smutna minę? – dopytywała dalej pani.
– To nie jest smutna mina tylko poważna mina, bo prawdziwe królowe na portretach zawsze mają poważne miny, a moja mama jest jak prawdziwa królowa – dumnie odpowiedziała Marysia.
– Masz rację – pani zgodziła się z Marysią – twoja mama jest prawdziwą królowa, a ty jesteś jej prawdziwą księżniczką.
A wy drogie dzieci, czy namalowałyście już laurki dla swoich mam? Jeśli jeszcze nie, to zastanówcie się co wasze mamy lubią najbardziej. Narysujcie im to i wręczcie z najlepszymi życzeniami. I koniecznie nie zapomnijcie dorzucić parę szczerych uśmiechów i słodkich całusów.
Pytania do tekstu:
-
Jakie święto było obchodzone w przedszkolu?
-
Jakie zadanie dostały dzieci od swojej nauczycielki?
-
Jak miała na imię dziewczynka, która chciała narysować coś niezwykłego dla swojej mamy?
-
Co narysowała dziewczynka i jak to wyglądało?
Powiedz, czy twoja mama pracuje zawodowo, jaki wykonuje zawód? Jeżeli nie znasz odpowiedzi, zapytaj mamę. Jak wygląda praca twojej mamy w tym zawodzie?
Czy potrafisz wymienić inne zawody, w których mogą pracować mamy twoich koleżanek lub kolegów?
Posłuchaj wiersza i naucz się go na pamięć.
Wiersz W. Ścisłowskiego pt. „Bukiecik dla mamy”
Dziś dla ciebie mamo
Świeci słońce złote
Dla ciebie na oknie
Usiadł barwny motyl
Dziś dla ciebie mamo
Płyną białe chmurki
A wiatr je układa
W świąteczne laurki
Dziś dla ciebie mamo
Śpiewa ptak na klonie
I dla ciebie kwiaty
Pachną też w wazonie
Dzisiaj droga mamo
Masz twarz uśmiechniętą –
Niechaj przez rok cały
Trwa to twoje święto
Rozmowa na podstawie wiersza. Przykładowe pytania:
– Czy już wiecie kto ma swoje święto?
– O czym jest ten wierszyk ?
– Jakie prezenty dla mamy autor opisał w tym wierszyku?
Praca plastyczna” Laurka dla mamy” obejrzyj filmik, wykonaj podobna pracę plastyczną, postaraj się wykonać ją samodzielnie, przecież to prezent dla mamy!
https://www.youtube.com/watch?v=Ujq8oEnKvrA
Dodatkowe zadania dla chętnych dzieci;
Piosenka dla mamy:
https://www.youtube.com/watch?v=Z494eKHbbfE
https://www.youtube.com/watch?v=Z494eKHbbfE&list=PL7Lg168IaC6RISeC1o1ET4iUVNPxX5aEe&index=6&t=0s
https://www.youtube.com/watch?v=9EaJmJhPiqE
Gromadzenie przymiotników określających swoją mamę: miła, serdeczna, pomocna, wyrozumiała, opiekuńcza, pracowita, wrażliwa, wesoła, zmęczona, mądra…
Zakodowane laurki dla mamy: https://drive.google.com/file/d/1bMjgpiFhuitXbGCsuJL67XNIgjs0YWW4/view
Praca plastyczna: „Portret mamy”- https://miastodzieci.pl/kolorowanki/laurka-ramka-3/
Wydrukuj ramkę, pokoloruj ją , w środku ramki narysuj swoją mamę.
Kolorowanki:
https://www.e-kolorowanki.eu/kartki-okolicznosciowe/mama-i-corka-kolorowanka-do-druku/
https://www.e-kolorowanki.eu/kartki-okolicznosciowe/kartka-na-dzien-matki-kolorowanka/
https://www.e-kolorowanki.eu/kartki-okolicznosciowe/bukiet-tulipanow-dzien-mamy/
https://www.maluchy.pl/kolorowanki/kolorowanka-469-mama-czyta-bajk%C4%99.html
5-latki
DZIEŃ DZIECKA
Temat: Wszystkie dzieci nasze są.
Zabawy ruchowe dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w
Zaśpiewaj piosenkę Majki Jeżowskiej „Wszystkie dzieci nasze są”
https://www.youtube.com/watch?v=d_vuxQ-9iVQ
Ach, co za smutas leje łzy
Lalki w płacz, misiek zły
O już się śmieje, nosek mu drży
Deszczyk był a teraz wyschły łzy
Niebo rozjaśnia się samo
Mały uśmiech, jak tęcza
Już dobrze, mamo!
Wszystkie dzieci nasze są
Kasia, Michael, Małgosia, John
Na serca dnie mają swój dom
Uchyl im serce jak drzwi
Wszystkie dzieci nasze są
Borys, Wojtek, Marysia, Tom
Niech małe sny spełnią się dziś
Wyśpiewaj marzenia, a świat
Będzie nasz!
Choć nie rozumiem mowy twej
Czytam lęk, czytam śmiech
Nuty nie kłamią, zbuduj z nich klucz
Otwórz nim nieśmiałość naszych słów
Ważny jest serca alfabet
Ciepły uśmiech, jak słownik
Jesteśmy razem!
Wszystkie dzieci nasze są
Kasia, Michael, Małgosia, John
Na serca dnie mają swój dom
Uchyl im serce jak drzwi
Nie jesteś sam
Nasza piosenka ciągnie za rękaw
Podaj mi dłoń i z nami stań
Nie ma dziś granic nasz dom
Wszystkie dzieci nasze są
Kasia, Michael, Małgosia, John
Na serca dnie mają swój dom
Uchyl im serce jak drzwi
Wszystkie dzieci nasze są
Borys, Wojtek, Marysia, Tom
Niech małe sny spełnią się dziś
Wyśpiewaj marzenia, a świat
Będzie nasz!
Będzie nasz
Wyśpiewaj marzenia, a świat
Będzie nasz
Wyśpiewaj marzenia, a świat
Będzie nasz
„Stemplowane serce” – praca plastyczna
http://freblanka.blogspot.com/2018/06/malowanie-palcami.html
Wykonaj zadania w KP 25A, 25B
4-latki
Temat: Co mnie cieszy ?
- „Co mówi lusterko?” – zabawa dydaktyczna
Rodzic omawia z dzieckiem nazwy uczuć, pokazuje znaki przedstawiające uczucia : radość, smutek, zdziwienie, strach Dziecko patrzy na siebie w lusterku, mówiąc: Teraz jestem… smutny, wesoły, zdziwiony, przestraszony.
- „Balonik” połączenie znanej i popularnej zabawy z recytacją wierszyka głosem
wyrażającym złość, smutek, strach i radość. „Baloniku Nasz malutki, rośnij duży, okrąglutki, balon rośnie, że aż strach a my wszyscy bach…. „.
- „Co mnie cieszy? – rozmowa na temat sytuacji wywołujących różne uczucia na podstawie KP2.37 i doświadczeń dziecka.
Dziecko otwiera KP2.37. Opowiada, co znajduje się na rysunkach. Dziecko nakleja
w okienkach symbole uczuć – smutku, zdziwienia, strachu lub radości. Po wykonaniu ćwiczenia. dzieci opowiadają, jakie sytuacje wywołują w nich to uczucie radości.
- Gra emocje. Zachęcam dzieci wraz z rodzicami do zagrania w grę emocje.(plansza w załączniku)
Gracze rzucają kostką, stają na kolejne pola. Po czym odpowiadają na pytania: „Co przedstawia zdjęcie?”, „Jaka jest ta Pani/Pan?”, „Kiedy Ty ostatnio byłeś wesoły/smutny…?”, „Co się wtedy stało?”, „Czy ktoś z tobą wtedy był?”, ” Czy mogłeś/ mogłaś zrobić coś inaczej?”
Pytania są tylko sugestią, tak naprawdę możemy pytać o wszystko, co przyjdzie nam do głowy :). Oczywiście związane z emocjami i sytuacjami społecznymi. Dzieci na podstawie tej gry mogą również nauczyć sie odgadywać i pokazywania danej emocji.
Plansze również można stworzyć razem z dzieckiem lub dziećmi, które bardzo to lubią :). Mogą być na nich buźki, zwierzątka, postacie – co tylko przyjdzie wam do głowy.
3- latki i Maluszki
- „Co mówi lusterko?” – zabawa dydaktyczna
Rodzic omawia z dzieckiem nazwy uczuć, pokazuje znaki przedstawiające uczucia : radość, smutek, zdziwienie, strach Dziecko patrzy na siebie w lusterku, mówiąc: Teraz jestem… smutny, wesoły, zdziwiony, przestraszony.
- „Balonik” połączenie znanej i popularnej zabawy z recytacją wierszyka głosem
wyrażającym złość, smutek, strach i radość. „Baloniku Nasz malutki, rośnij duży, okrąglutki, balon rośnie, że aż strach a my wszyscy bach…. „.
- „Wesołe i smutne chwile” – rozwijanie umiejętności rozumienia własnych uczuć.
Dziecko siedzi na dywanie, Rodzic rozmawia z nimi o sytuacjach, które wzbudzają skrajnie różne emocje: radość i smutek. Dziecko dzieli się swoimi doświadczeniami. Określa, który emotikon oznacza radość, a który – smutek. Rodzic zaczyna zdanie: Jestem smutny (-a), gdy… / Jestem wesoły (-a), gdy… Dziecko kończy zdanie.
- Praca z KP2.29 – rozpoznawanie i podawanie nazw emocji. Dziecko przygląda się ilustracjom. Określa, która sytuacja wzbudza radość, która – smutek, a która – złość. Nalepia obok obrazków odpowiednie buzie. ( karta pracy dla młodszych dzieci w załączniku)
Elżbieta Krause
tel. 698 21 18 21