Logopedia 21.05.2020

Dzień dobry, w tym tygodniu proponuję ćwiczenia percepcji słuchowej oraz słuchu fonemowego.
Ćwiczenia te warto wykonywać, ponieważ sprawnie działający narząd słuchu jest podstawą prawidłowego rozwoju mowy.
Percepcja słuchowa to złożony proces rozpoznawania, różnicowania, zapamiętywania, analizowania oraz syntetyzowania dźwięków.
Słuch fonemowy natomiast jest odpowiedzialny za identyfikowanie i  różnicowanie dźwięków mowy. Dzięki niemu słyszymy różnice pomiędzy podobnymi dźwiękami (np. p-b, t-d, k-g, s-z).
1. Przypomnij sobie, jakie dźwięki kojarzą się z obrazkami i spróbuj je naśladować. Następnie uważnie posłuchaj dźwięku, który wyda mama lub tata i wskaż odpowiedni obrazek.
2. Posłuchaj jak dorosły dzieli słowo na sylaby. Odgadnij i powiedz, o jakie słowo chodzi.
3. Nazwij z rodzicem wszystkie obrazki w parach:
budy – buty
góry – kury
półka – bułka
wieża – wiesza
koza – kosa
budzik – bucik
źle – śle
bas – pas
biurko – piórko
Rodzic kładzie jedną parę obrazków i mówi: “To jest … (biurko). To jest… (piórko). Pokaż palcem gdzie jest … (piórko). Powtarzamy kilka razy, w różnej kolejności. Stosujemy tą samą intonację, nie podpowiadając modulacją głosu.
4. Zabawa słuchowa
Do zabawy potrzebne będą:
– 8 takich samych pudełeczek (jajka od kinder niespodzianek, butelki po jogurtach z zakrętką)
– ryż
– cukier
– fasola
– groch
Zgromadzone drobiazgi wkładamy do przygotowanych pudełek tak, by uzyskać 4 pary jednakowo brzmiących pojemników.
Dzieci próbują znaleźć 2 tak samo brzmiące pudełeczka.
Druga wersja zabawy: dzielimy pojemniki na dwa zestawy- jeden dla dorosłego, drugi dla dziecka. Wybieramy pudełko i prezentujemy dziecku dźwięk. Zadaniem dziecka jest odnaleźć taki sam dźwięk wśród swoich pudełeczek.  Aby sprawdzić czy dziecko odnalazło pasującą parę trzeba otworzyć pojemniki.

Logopeda
Katarzyna Gabała