Zadania na środę, 20.05.2020
Dzieci 6-letnie
POLSKA TO MÓJ DOM
Temat: Polskie krajobrazy
1. Muzyczna powitanka „Wszyscy są …”
Uwagi dla rodziców:
• Włączcie link:
https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA i przywitajcie się z rodzeństwem , rodzicami.
2. Wiersz S. Kraszewskiego pt. „Polskie krajobrazy”
Uwagi dla rodziców:
• Przeczytajcie wiersz.
„Za siedmioma górami,
za siedmioma lasami
jest niezwykła kraina,
co się w Tatrach zaczyna.
Są tam wzgórza, doliny, s
ą jeziora, niziny,
Bałtyk, morze szerokie,
w nim bezkresne głębiny.
Są tam góry wysokie
i jeziora głębokie,
płyną rzeki, strumienie,
lasy toną w zieleni.
Są tam żubry brodate
i jelenie rogate,
lisy, sarny, zające
biegające po łące.
Są tam rysie i żbiki,
łosie, wilki i dziki.
W górach żyją niedźwiedzie,
dobrze im się tam wiedzie.
Choć w niejednej legendzie
takich krain sto będzie,
tylko ta jest prawdziwa,
co się Polska nazywa”
• Zadaj kilka pytań np. Co to są krajobrazy?, O jakich krajobrazach była mowa w wierszu?, Co można spotkać w Polsce?
3. Oglądanie zdjęć „Polska- od gór do morza- krajobrazy Polski” Uwagi dla rodziców:
• Włącz poniższe linki i obejrzyjcie zdjęcia krajobrazów Polski, podzielcie się swoimi spostrzeżeniami i wiadomościami
https://www.youtube.com/watch?v=kHg_tid5mP4
https://www.youtube.com/watch?v=fTAKRwHG09I
4. Zabawa dydaktyczna „Rozwijanie zdań i przeliczanie wyrazów” Uwagi dla rodziców:
• Dziecko siedzi na dywanie, ma 6-7 klocków, guzików lub innych liczmanów. Zadaniem dziecka jest policzyć wyrazy w zdaniu. Rodzic mówi mocno akcentując każdy wyraz: Warszawa to stolica – zadanie połóż tyle klocków, ile jest w nim wyrazów (3). Dziecko układa liczmany lub pokazuje na palcach liczbę wyrazów. Następnie mówi kolejne zdanie: Warszawa to stolica Polski – połóż tyle klocków, ile jest w nim wyrazów (4). Poproś dziecko aby ułożyło zdanie z wyrazem Warszawa, wspólnie możecie je rozwinąć. Za każdym razem dziecko przelicza liczbę wyrazów w zdaniu i pokazują ją na palcach.
5. Zabawa ruchowa „Zwiedzamy Polskę”
Uwagi dla rodziców:
• Dziecko porusza się, w rytm muzyki. Gdy muzyka milknie rodzic podaje miejsce, w jakim znajdują się np. ( w górach, nad morzem). Dziecko naśladuje czynności jakie można tam wykonywać np. (jazda na nartach, pływanie).
6. Działalność plastyczna „Polskie pejzaże”
Uwagi dla rodziców:
• Malowanie farbami akwarelowymi nt. „Polskie pejzaże”
Po obiadku:
• „Hokus-pokus” – Zadaniem dziecka jest dokończyć rymowankę według własnego pomysłu lub można narysować kartoniki z obrazkami.
Fiku- miku w kapeluszu schowaj się ………….(króliku)
Hopsa- dana zjem ………(banana)
Zmory- potwory uciekajcie do……..(nory)
Entliczek- pentliczek przyszyję ……..(guziczek)
Hula-gula szklana………(kula)
Nurek- burek długi ………(sznurek)
Szmatka- gratka mała…….(chatka)
Praca z kratą pracy:
KP 4 – 13 a
Uzupełnij mapę Polski. Przeczytaj wyrazy i napisz po śladzie.
P 4 13 b
Uzupełnij zdania; rozwiąż rebus.
5- latki
Temat: Moi rodzice.
Posłuchaj:
„Nasza mama czarodziejka” cz.2 „Jak nasza mama zreperowała księżyc” Joanna Papuzińska, czyta Katarzyna Basiakowska
Moja rodzina – opowiadanie https://www.youtube.com/watch?v=7Zh-4tJw_rA
Piosenka o rodzinie https://www.youtube.com/watch?v=OpRTsApxNX0
Kocham Cię – piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=MeRTMshkHJs
Usiądź mamo przy mnie blisko
I posłuchaj tych słów,
Ty z pewnością wiesz to wszystko,
Jednak powiem to znów.
Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.
Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.
Popatrz mamo w moje oczy
Ujrzysz w nich miłość mą.
Nawet bardzo późno w nocy
Śpiewać będę Ci to.
Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie…
Rozwiązywanie zagadki
Razem mieszkamy: ja, mama, tata.
Mam młodszą siostrę, starszego brata…
Każdy pamięta o urodzinach,
bo taka właśnie jest ma… (rodzina)
Zawody wykonywane przez rodziców- prezentacja
https://www.facebook.com/emilia.skrodzka/videos/3021663204584770
Rozmowa na temat pracy rodziców i marzeń dzieci, związanych z przyszłością.
„Mama ma zmartwienie” wiersz Danuty Wawiłow
Mama usiadła przy oknie.
Mama ma oczy mokre.
Mama milczy i patrzy w ziemię.
Pewnie ma jakieś zmartwienie…
Zrobiłam dla Niej teatrzyk,
A Ona wcale nie patrzy…
Przyniosłam w złotku orzecha,
A Ona się nie uśmiecha…
Usiądę sobie przy Mamie.
Obejmę Mamę rękami
I tak jej powiem na uszko:
„Mamusiu, moje Jabłuszko!
Mamusiu, moje Słoneczko!”
Mama uśmiechnie się do mnie
I powie: „Moja córeczko!”
Rodzic zadaje pytania:
Kto wystąpił w wierszu?
W jakim nastroju była mama dziewczynki?
Co próbowała zrobić dziewczynka?
Jak pomogła mamie?
Czy my (rodzice) bywamy smutni?
Dlaczego?
W jaki sposób można nam wtedy pomóc?
Czy kochasz rodziców?
Dlaczego kochasz rodziców?
Rodzic mówi, jak bardzo kocha swoje dziecko.
Dzieci kończą zdania.
Kocham mamę/tatę tak bardzo, jak … (np. niedźwiedź- miód, lato- słońce)
-ćwiczenie logicznego myślenia.
Rodzic mówi: Mam do ciebie takie pytanie: jak okażesz miłość tacie i mamie?
Dziecko opowiada lub pokazuje.
Zabawa dramowa „W mojej rodzinie”
Dzieci pokazują ruchem jedną wybrana czynność, którą lubi robić z mamą lub tata. Pozostali członkowie rodziny mają za zadanie odgadnąć, o jaką czynność chodzi.
Zachęcam Państwa do obejrzenia wraz z dziećmi albumów rodzinnych.
Rozmowa na temat rodziny:
– Jakie osoby przedstawiały zdjęcia z albumu?
– Czy myślicie że wasi rodzice też byli kiedyś mali?
– Jak wtedy wyglądali?
– Czy rodzina to tylko rodzice?
– Kto należy do rodziny?
„Moi rodzice za dwadzieścia lat”. Narysuj, jak twoim zdaniem będą wyglądali rodzice.
Narysuj:
Laurkę dla mamy
Trasę rodziny
narysuj po śladzie trasę rodziny
Bukiet dla mamy
4-latki
Temat na dziś: „Kto jest potrzebny, aby powstała książka?”
- „Kto jest potrzebny, aby powstała książka?” – rozmowa na temat procesu powstawania książki
na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentów książki Zofii Staneckiej Basia i biblioteka.
– Cieszę się, że przyszliście do naszej biblioteki. Mam nadzieję, że będziecie dobrze się bawić. – Bibliotekarka uśmiechnęła się miło. – Już za chwilę przyjdzie autorka, ale najpierw chciałam was o coś zapytać. Kto z was wie, gdzie pracuje pisarz?
– W bibliotece! – zawołała Basia.
– W pisarni! – przekrzyczeli ją Olaf z Karolem.
– Oj tak, przydałoby się, żeby istniały takie miejsca jak pisarnie – powiedział ktoś rozbawionym głosem.
Basia odwróciła głowę. W progu sali stała pani z plakatu.
Na głowie miała masę loczków i uginała się pod ciężarem wielkiej, wypchanej czymś torby.
– Mam na imię Róża – powiedziała, gdy dotaszczyła torbę pod tablicę. – Zajmuję się pisaniem oraz ilustrowaniem książek. Ilustruję w domu, a piszę wszędzie tam, gdzie mogę usiąść z laptopem i pomyśleć. Bo w pracy autora myślenie jest bardzo ważne. Myślenie i coś jeszcze. Coś, co sprawia, że można tworzyć nowe opowieści, rysować i marzyć… To coś nazywa się…
– Czekolada! – zawołała Basia. Mama nigdy nie siada do pracy bez czekolady.
Autorka roześmiała się.
– Czekolada rzeczywiście bywa pomocna w myśleniu, ale chodziło mi o coś innego. O supermoc, z której korzysta każdy pisarz lub ilustrator, gdy tworzy książki. Moc na literę „w”.
– Wrotki! – ucieszył się Karol.
– Wy – ob… – podpowiedziała autorka (…)
Rodzic zadaje pytania: Co miała na myśli autorka? (wyobraźnia) Dlaczego pisarce potrzebna jest
w pracy wyobraźnia? Czym jeszcze, oprócz pisania, zajmowała się autorka, z którą spotkały się dzieci? Kto jeszcze jest potrzebny, aby powstała książka? Dziecko podaje swobodne odpowiedzi. Rodzic nakierowuje je tak, aby powstał opis zawodów: grafika, redaktora, drukarza.
- „Jak powstaje książka ilustrowana?” – oglądanie filmiku; zapoznanie się z etapami powstawania książki https://www.youtube.com/watch?v=jgcWVmLqKTk
- „Książeczki z mojej biblioteczki” – zabawa matematyczna. Określanie cech wyglądu zewnętrznego książek tj. grubość, kształt i wielkość. Rodzic prosi dziecko, aby wybrało ze swojej biblioteczki 6 książeczek. Wspólne oglądanie zgromadzone książki.
Rodzic zadaje pytania:
- Ile jest książek?
- Czym różnią się od siebie książeczki?
- Czy są tej samej wielkości?
- Czy są tej samej grubości?
- Czy mają takie same kolory?
- W jaki sposób dbamy o nasze książki, żeby ich nie zniszczyć?
- „Okładka mojej ulubionej książki” – praca plastyczna. Dziecko ozdabia lub rysuje według własnego pomysłu okładkę do książki (format do wydruku w załączniku; Rodzic może samodzielnie narysować kontury książki)
3-latki i Maluszki
Temat na dziś: „Kolorowe książeczki”
- „Nasza biblioteczka” – swobodne wypowiedzi dzieci na temat wyglądu książek. Rodzic daje dziecku (lub dziecko wybiera samodzielnie) książeczkę z biblioteczki. Dziecko uważnie przygląda się książce, otwiera ją, przekłada kartki. Następnie odpowiada na pytania: Jak wygląda książeczka? Jest duża czy mała, gruba czy cienka? Czy ma ilustracje? Co widać na ilustracjach?
- „Kot” – nauka wierszyka E.M. Skorek połączona z zabawą ruchową. Rodzic czyta wiersz, jednocześnie rysując na dużej kartce. Kładzie pod narysowanym rysunkiem napis kot. Głośno odczytuje napis. Następnie Rodzic jeszcze raz recytuje treść wiersza, a dziecko palcem
na dywanie/stole rysuje kota.
Miły pyszczek, uszka małe,
tu dwa oczka, a tu wąsy daję.
Wyprężony grzbiet, nogi,
teraz ogon długi.
Oto kot, co myszki lubi.
Następnie na hasło Rodzica dziecko wykonuje określone czynności: Kotek biega – dziecko porusza się na czworakach; Kotek robi koci grzbiet – dziecko naśladuje; Kotek pije mleczko z miseczki – dziecko układa dłonie w kształt miseczki i naśladuje picie mleka; Kotek oblizuje się i miauczy – dziecko oblizuje wargi i miauczy jak kot.
- „Kot” – praca plastyczno-techniczna. Zadaniem dziecka jest ozdobienie sylwety kota różnymi kawałkami materiałów, doklejenie oczu, wąsów z np. włóczki, nosa. Technika dowolna. (szablon
do wydruku w załączniku)
PRZECZYTAJCIE DZIŚ NA DOBRANOC BAJKĘ „KOT W BUTACH” ☺
Elżbieta Krause
tel. 698 21 18 21