Zadania na środę, 20.05.2020

Zadania na środę, 20.05.2020

Dzieci 6-letnie

POLSKA TO MÓJ DOM

Temat: Polskie krajobrazy

1. Muzyczna powitanka „Wszyscy są …”

Uwagi dla rodziców:

Włączcie link:

https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA i przywitajcie się z rodzeństwem , rodzicami.

2. Wiersz S. Kraszewskiego pt. „Polskie krajobrazy”

Uwagi dla rodziców:

Przeczytajcie wiersz.

Za siedmioma górami,

za siedmioma lasami

jest niezwykła kraina,

co się w Tatrach zaczyna.

Są tam wzgórza, doliny, s

ą jeziora, niziny,

Bałtyk, morze szerokie,

w nim bezkresne głębiny.

Są tam góry wysokie

i jeziora głębokie,

płyną rzeki, strumienie,

lasy toną w zieleni.

Są tam żubry brodate

i jelenie rogate,

lisy, sarny, zające

biegające po łące.

Są tam rysie i żbiki,

łosie, wilki i dziki.

W górach żyją niedźwiedzie,

dobrze im się tam wiedzie.

Choć w niejednej legendzie

takich krain sto będzie,

tylko ta jest prawdziwa,

co się Polska nazywa”

Zadaj kilka pytań np. Co to są krajobrazy?, O jakich krajobrazach była mowa w wierszu?, Co można spotkać w Polsce?

3. Oglądanie zdjęć „Polska- od gór do morza- krajobrazy Polski” Uwagi dla rodziców:

Włącz poniższe linki i obejrzyjcie zdjęcia krajobrazów Polski, podzielcie się swoimi spostrzeżeniami i wiadomościami

https://www.youtube.com/watch?v=kHg_tid5mP4

https://www.youtube.com/watch?v=fTAKRwHG09I

4. Zabawa dydaktyczna „Rozwijanie zdań i przeliczanie wyrazów” Uwagi dla rodziców:

Dziecko siedzi na dywanie, ma 6-7 klocków, guzików lub innych liczmanów. Zadaniem dziecka jest policzyć wyrazy w zdaniu. Rodzic mówi mocno akcentując każdy wyraz: Warszawa to stolica – zadanie połóż tyle klocków, ile jest w nim wyrazów (3). Dziecko układa liczmany lub pokazuje na palcach liczbę wyrazów. Następnie mówi kolejne zdanie: Warszawa to stolica Polski – połóż tyle klocków, ile jest w nim wyrazów (4). Poproś dziecko aby ułożyło zdanie z wyrazem Warszawa, wspólnie możecie je rozwinąć. Za każdym razem dziecko przelicza liczbę wyrazów w zdaniu i pokazują ją na palcach.

5. Zabawa ruchowa „Zwiedzamy Polskę”

Uwagi dla rodziców:

Dziecko porusza się, w rytm muzyki. Gdy muzyka milknie rodzic podaje miejsce, w jakim znajdują się np. ( w górach, nad morzem). Dziecko naśladuje czynności jakie można tam wykonywać np. (jazda na nartach, pływanie).

6. Działalność plastyczna „Polskie pejzaże”

Uwagi dla rodziców:

Malowanie farbami akwarelowymi nt. „Polskie pejzaże”

Po obiadku:

• „Hokus-pokus” – Zadaniem dziecka jest dokończyć rymowankę według własnego pomysłu lub można narysować kartoniki z obrazkami.

Fiku- miku w kapeluszu schowaj się ………….(króliku)

Hopsa- dana zjem ………(banana)

Zmory- potwory uciekajcie do……..(nory)

Entliczek- pentliczek przyszyję ……..(guziczek)

Hula-gula szklana………(kula)

Nurek- burek długi ………(sznurek)

Szmatka- gratka mała…….(chatka)

Praca z kratą pracy:

KP 4 – 13 a

Uzupełnij mapę Polski. Przeczytaj wyrazy i napisz po śladzie.

P 4 13 b

Uzupełnij zdania; rozwiąż rebus.

5- latki

Temat: Moi rodzice.

Posłuchaj:

„Nasza mama czarodziejka” cz.2 „Jak nasza mama zreperowała księżyc” Joanna Papuzińska, czyta Katarzyna Basiakowska

Moja rodzina – opowiadanie https://www.youtube.com/watch?v=7Zh-4tJw_rA

Piosenka o rodzinie https://www.youtube.com/watch?v=OpRTsApxNX0

Kocham Cię – piosenka

https://www.youtube.com/watch?v=MeRTMshkHJs

Usiądź mamo przy mnie blisko
I posłuchaj tych słów,
Ty z pewnością wiesz to wszystko,
Jednak powiem to znów.

Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.
Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.

Popatrz mamo w moje oczy
Ujrzysz w nich miłość mą.
Nawet bardzo późno w nocy
Śpiewać będę Ci to.

Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie…

Rozwiązywanie zagadki 

Razem mieszkamy: ja, mama, tata.

Mam młodszą siostrę, starszego brata…

Każdy pamięta o urodzinach,

bo taka właśnie jest ma… (rodzina)

Zawody wykonywane przez rodziców- prezentacja

https://www.facebook.com/emilia.skrodzka/videos/3021663204584770

Rozmowa na temat pracy rodziców i marzeń dzieci, związanych z przyszłością.

„Mama ma zmartwienie” wiersz Danuty Wawiłow

Mama usiadła przy oknie.
Mama ma oczy mokre.
Mama milczy i patrzy w ziemię.
Pewnie ma jakieś zmartwienie…

Zrobiłam dla Niej teatrzyk,
A Ona wcale nie patrzy…
Przyniosłam w złotku orzecha,
A Ona się nie uśmiecha…

Usiądę sobie przy Mamie.
Obejmę Mamę rękami
I tak jej powiem na uszko:
“Mamusiu, moje Jabłuszko!
Mamusiu, moje Słoneczko!”
Mama uśmiechnie się do mnie
I powie: “Moja córeczko!”

Rodzic zadaje pytania:

Kto wystąpił w wierszu?

W jakim nastroju była mama dziewczynki?

Co próbowała zrobić dziewczynka?

Jak pomogła mamie?

Czy my (rodzice) bywamy smutni?

Dlaczego?

W jaki sposób można nam wtedy pomóc?

Czy kochasz rodziców?

Dlaczego kochasz rodziców?

Rodzic mówi, jak bardzo kocha swoje dziecko.

Dzieci kończą zdania.

Kocham mamę/tatę tak bardzo, jak … (np. niedźwiedź- miód, lato- słońce)

-ćwiczenie logicznego myślenia.

Rodzic mówi: Mam do ciebie takie pytanie: jak okażesz miłość tacie i mamie?

Dziecko opowiada lub pokazuje.

Zabawa dramowa “W mojej rodzinie”

Dzieci pokazują ruchem jedną wybrana czynność, którą lubi robić z mamą lub tata. Pozostali członkowie rodziny mają za zadanie odgadnąć, o jaką czynność chodzi.

Zachęcam Państwa do obejrzenia wraz z dziećmi albumów rodzinnych.

Rozmowa na temat rodziny:

– Jakie osoby przedstawiały zdjęcia z albumu?

– Czy myślicie że wasi rodzice też byli kiedyś mali?

– Jak wtedy wyglądali?

– Czy rodzina to tylko rodzice?

– Kto należy do rodziny?

„Moi rodzice za dwadzieścia lat”. Narysuj, jak twoim zdaniem będą wyglądali rodzice.

Narysuj:

Laurkę dla mamy

laurka dla mamy

Trasę rodziny

narysuj po śladzie trasę rodziny

Bukiet dla mamy

bukiet dla mamy

4-latki

Temat na dziś: „Kto jest potrzebny, aby powstała książka?”

  1. „Kto jest potrzebny, aby powstała książka?” – rozmowa na temat procesu powstawania książki
    na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentów książki Zofii Staneckiej Basia i biblioteka. 

– Cieszę się, że przyszliście do naszej biblioteki. Mam nadzieję, że będziecie dobrze się bawić. – Bibliotekarka uśmiechnęła się miło. – Już za chwilę przyjdzie autorka, ale najpierw chciałam was o coś zapytać. Kto z was wie, gdzie pracuje pisarz? 

– W bibliotece! – zawołała Basia. 

– W pisarni! – przekrzyczeli ją Olaf z Karolem. 

– Oj tak, przydałoby się, żeby istniały takie miejsca jak pisarnie – powiedział ktoś rozbawionym głosem. 

Basia odwróciła głowę. W progu sali stała pani z plakatu. 

Na głowie miała masę loczków i uginała się pod ciężarem wielkiej, wypchanej czymś torby. 

– Mam na imię Róża – powiedziała, gdy dotaszczyła torbę pod tablicę. – Zajmuję się pisaniem oraz ilustrowaniem książek. Ilustruję w domu, a piszę wszędzie tam, gdzie mogę usiąść z laptopem i pomyśleć. Bo w pracy autora myślenie jest bardzo ważne. Myślenie i coś jeszcze. Coś, co sprawia, że można tworzyć nowe opowieści, rysować i marzyć… To coś nazywa się… 

– Czekolada! – zawołała Basia. Mama nigdy nie siada do pracy bez czekolady. 

Autorka roześmiała się. 

– Czekolada rzeczywiście bywa pomocna w myśleniu, ale chodziło mi o coś innego. O supermoc, z której korzysta każdy pisarz lub ilustrator, gdy tworzy książki. Moc na literę „w”. 

– Wrotki! – ucieszył się Karol. 

– Wy – ob… – podpowiedziała autorka (…) 

Rodzic zadaje pytania: Co miała na myśli autorka? (wyobraźnia) Dlaczego pisarce potrzebna jest
w pracy wyobraźnia? Czym jeszcze, oprócz pisania, zajmowała się autorka, z którą spotkały się dzieci? Kto jeszcze jest potrzebny, aby powstała książka? Dziecko podaje swobodne odpowiedzi. Rodzic nakierowuje je tak, aby powstał opis zawodów: grafika, redaktora, drukarza.

  1. „Jak powstaje książka ilustrowana?” – oglądanie filmiku; zapoznanie się z  etapami powstawania książki    https://www.youtube.com/watch?v=jgcWVmLqKTk
  2. „Książeczki z mojej biblioteczki” – zabawa matematyczna. Określanie cech wyglądu zewnętrznego książek tj. grubość, kształt i wielkość. Rodzic prosi dziecko, aby wybrało ze swojej biblioteczki 6 książeczek. Wspólne oglądanie  zgromadzone książki. 

Rodzic zadaje pytania:

  • Ile jest książek?
  • Czym różnią się od siebie książeczki?
  • Czy są tej samej wielkości?
  • Czy są tej samej grubości?
  • Czy mają takie same kolory?
  • W jaki sposób dbamy o nasze książki, żeby ich nie zniszczyć?
  1. „Okładka mojej ulubionej książki” – praca plastyczna. Dziecko ozdabia lub rysuje według własnego pomysłu okładkę do książki (format do wydruku w załączniku;  Rodzic może samodzielnie narysować kontury książki)

3-latki i Maluszki

Temat na dziś: „Kolorowe książeczki”

  1. „Nasza biblioteczka” – swobodne wypowiedzi dzieci na temat wyglądu książek. Rodzic daje dziecku  (lub dziecko wybiera samodzielnie) książeczkę z biblioteczki. Dziecko uważnie przygląda się książce, otwiera ją, przekłada kartki. Następnie odpowiada na pytania: Jak wygląda książeczka? Jest duża czy mała, gruba czy cienka? Czy ma ilustracje? Co widać na ilustracjach?
  2. „Kot” – nauka wierszyka E.M. Skorek połączona z zabawą ruchową. Rodzic czyta wiersz, jednocześnie rysując na dużej kartce. Kładzie pod narysowanym rysunkiem napis kot. Głośno odczytuje napis. Następnie Rodzic jeszcze raz recytuje treść wiersza, a dziecko palcem
    na dywanie/stole rysuje kota.

Miły pyszczek, uszka małe,

tu dwa oczka, a tu wąsy daję.

Wyprężony grzbiet, nogi,

teraz ogon długi.

Oto kot, co myszki lubi.

Następnie na hasło Rodzica dziecko wykonuje określone czynności: Kotek biega – dziecko porusza się na czworakach; Kotek robi koci grzbiet – dziecko naśladuje; Kotek pije mleczko z miseczki – dziecko układa dłonie w kształt miseczki i naśladuje picie mleka; Kotek oblizuje się i miauczy – dziecko oblizuje wargi i miauczy jak kot.

  1. „Kot” – praca plastyczno-techniczna. Zadaniem dziecka jest ozdobienie sylwety kota różnymi kawałkami materiałów, doklejenie oczu, wąsów z np. włóczki, nosa. Technika dowolna. (szablon
    do wydruku w załączniku) 

PRZECZYTAJCIE DZIŚ NA DOBRANOC BAJKĘ „KOT W BUTACH”   ☺

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21