Zadania na wtorek, 19.05.2020
Dzieci 6-letnie
POLSKA TO MÓJ DOM
Temat: Warszawa – stolica Polski.Herb Warszawy
Piosenki o Warszawie – wspólne słuchanie piosenek. Rodzic prosi, aby dziecko zwróciło szczególną uwagę na to, jakie miejsca charakterystyczne dla Warszawy pojawiają się w treści piosenek.
https://www.youtube.com/watch?v=bGr6RgLmdVI
https://www.youtube.com/watch?v=fiiN9E3-V4I
Rodzic prosi dziecko, by wymieniło miejsca, które pojawiają się w piosenkach.
„Wars i Sawa” – słuchanie legendy.
https://www.youtube.com/watch?v=lHmFohW0B1s
Dawno, dawno temu pewien młody rybak o imieniu Wars wybrał się na połów. Niewiele ryb złowił. Miał już wracać do domu, aż tu nagle poczuł, że sieć jest bardzo ciężka. Pomyślał, że dużo ryb w nią wpadło. Gdy wyciągnął sieć na brzeg zobaczył w niej syrenę, która zaczęła pięknie śpiewać. Zakochał się Wars w pięknej syrenie. Ona również go pokochała. Chociaż bardzo różnili się, wiedzieli, że są dla siebie stworzeni. Syrena wiedziała, że jeżeli z wzajemnością zakocha się w człowieku to może stracić rybi ogon i stać się kobietą. Bez wahania więc przyjęła oświadczyny Warsa. Wkrótce odbyło się wesele Warsa i Sawy. A później żyli długo i szczęśliwie. Wokół chaty Warsa i Sawy powstała osada, którą ludzie nazwali Warszawa. po wielu latach Warszawa stała się stolicą Polski.
Rozmowa na temat legendy.
– Kim był Wars?
– Kogo wyłowił rybak z rzeki?
– Jak miała na imię syrena?
– Jak ludzie nazwali miejsce, w którym mieszali Wars i Sawa?
https://www.youtube.com/watch?v=FfE_zwcoKmA
„Zwiedzamy Polskę” – domownicy tworzą pociąg i ruszają po Polsce (po domu). Każdy przez chwilę jest lokomotywą i mówi, dokąd jedzie pociąg (wymienia nazwę polskiego miasta). Wszyscy starają się zapamiętać nazwy wymienionych miast. Na koniec zabawy wspólnie wymieniają odwiedzone miasta.
„Gdzie mieszkasz?” – znajomość własnego adresu zamieszkania. Rodzic pyta dziecko o jego adres zamieszkania.
„Biało-czerwoni” – zabawa z piłką. Dziecko siedzi na dywanie, rodzic staje przed nim i rzuca do niego piłkę, podając jakiś kolor. Gdy dziecko usłyszy czerwony lub biały, nie łapie piłki. Gdy kolor będzie inny, łapie piłkę i ją odrzuca.
„Zabytki Warszawy” – praca plastyczna z plasteliny. Dziecko lepi z plasteliny np.: pomnik Syrenki, pomnik złotej kaczki, Kolumnę Zygmunta, pomnik Chopina z Łazienek Królewskich.
Praca w karcie pracy nr 4 – 12a – rozpoznawanie warszawskich budowli, przeliczanie, zapisywanie cyfr
KP 4 – 12b – rysowanie po śladzie pomnika warszawskiej Syrenki, pisanie wyrazu syrenka po śladzie.
Wycieczka po Warszawie:
https://www.youtube.com/watch?v=4VepDrHH4bI
https://www.youtube.com/watch?v=Klz_m44SJek
5- latki
ŚWIĘTO MAMY I TATY
Temat: Mój tata.
Zapoznaj się z wierszem „Wesoły tata” autor Piotr Pollak
Mój tata jest niepoważny,
ciągle się ze mnie śmieje.
Kiedy ja mówię:
– Wciąż rosnę !
On mówi:
– Skąd, ty malejesz !
Nie lubisz kaszy na mleku,
zostawiasz ser i warzywa,
więc wcale nie rośniesz, nie tyjesz,
tylko cię wciąż ubywa !
Staniesz się taki malutki,
że w krasnoludka się zmienisz.
Będziesz się kąpać w akwarium
i drzemać w mojej kieszeni.
Nie pójdziesz na spacer z pieskiem,
Tylko z chomikiem lub z myszką.
Ja na to:
– Dobrze, tato,
jutro na obiad zjem wszystko.
Ale ty razem ze mną
Chrup marchew i sałatę,
bo jak się zmienię w zająca,
chcę mieć zająca – tatę.
Dziecko odpowiada na pytania:
– O czym był wiersz?
-Kto wystąpił w wierszu?
– Z czego śmiał się tata chłopca?
– Dlaczego chłopiec chciał, żeby tata jadł z nim marchewkę i sałatę?
– W czym chcesz naśladować swojego tatę?
Wykonaj zadanie w KP 23.
Zawody wykonywane przez rodziców- rozmowa z rodzicami na temat wykonywanej przez nich pracy.
Inne wiersze dla taty.
O MOIM TACIE S. Todorski
Choć jestem duży,
bez swego taty
bez przerwy
wpadałbym w tarapaty.
Kiedy więc przyjdą
jakieś kłopoty,
od razu tacie
oznajmiam o tym.
A wtedy zaraz
łatwiej i prościej
uda się wybrnąć
z wszelkich trudności.
KOCHAM GO T. Kubiak
Kocham mojego tatę
Chodzę z ojcem na spacer
Wtedy jest tyle słońca
Wtedy nigdy nie płaczę.
Idziemy z tatą do parku
Albo idziemy nad Wisłę,
Bawimy się w chowanego,
W zielone gramy – listkiem.
Lubię, kiedy mój tatuś
Wraca z pracy do domu
Ja zawsze mojemu tacie
Mogę powiedzieć pomóż …
Gdy się zepsuje latawiec,
Wrotki, samochód lub rower
Mój tatuś rower naprawi
I dalej – ruszaj drog
To tatuś mi opowiada
O gwiazdach i ptakach w obłokach
Dlatego mojego tatę
tak bardzo, bardzo kocham.
ŚWIĘTO TATY! D. Gellner
Dziś jak tylko z łóżka wstałam,
zaraz tatę uściskałam!
Uściskałam z całej siły i wrzasnęłam:
– Tato miły!
Nos do góry! Uszy też!
Dziś jest święto Taty wiesz?
każdy Tata je obchodzi,
Ty też obchodź, co Ci szkodzi?
A jeżeli nie dasz rady,
zjeść tej całej czekolady,
tortu, lodów i piernika,
znajdziesz we mnie pomocnika!
Wytnij litery i ułóż wyrazy.
A | A | A | A |
M | M | T | T |
4-latki
Temat na dziś: „Książka moim przyjacielem”
- „Książka moim przyjacielem” – słuchanie wiersza Dorota Kossakowskiej.
Każdy ma przyjaciela, z którym lubi się bawić.
Kiedy przyjaciel jest smutny, nie można go zostawić.
Mój przyjaciel jest ze mną, codziennie o każdej porze.
Gdy potrzebuje pomocy, on mi zawsze pomoże.
Mój przyjaciel to książka, w której są różne przygody.
O misiu, który jadł miodek, o żabce co skacze do wody.
Jest też księżniczka i rycerz, co walczy dzielnie ze smokiem.
Jest i czarodziej co umie przez rzekę przejść jednym krokiem.
Z książką nie nudzę się nigdy, z nią jest zawsze ciekawie.
Ona pomaga w nauce oraz wesołej zabawie.
Rozmowa na temat wiersza:
– Jaki przyjaciel jest z nami o każdej porze?
– Co możemy dowiedzieć się z książki?
– W czym pomaga książka?
- „Co lubi, a czego ni lubi książka?” – prezentacja multimedialna; zasady korzystania z książek (prezentacja w załączniku)
- „Czy to prawda, czy też nie?”- zabawa dydaktyczna. Dzieci tworzą dwa obrazki z buźkami: wesoła, smutna. Rodzic czyta kolejno zdania na temat wyglądu książki lub sposobu korzystania z niej, a zadaniem dziecka jest stwierdzenie (określenie) czy zadnie jest prawdziwe lub dotyczy prawidłowego zachowania dziecko podnosi wesołą buźkę, jeśli zdanie jest nieprawdziwe lub odnosi się do złego traktowania książki dziecko podnosi smutną minkę.
– Żeby zaznaczyć miejsce, w którym czytamy, zaginamy róg kartki.
– Książki oglądamy brudnymi rękoma.
– Gdy jemy obiad oglądamy książkę.
– Rzucamy książką o podłogę.
– Książkę odkładam na półkę.
– Książka ma wiele stron, które są z papieru.
– Nie oglądamy książek, jeśli nie umyjemy rąk.
– Żeby zaznaczyć miejsce, w którym czytamy, używamy zakładki.
- „Ile to sylab?” – Zadanie kartą pracy nr 31 – kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów
na sylaby.
3-latki i Maluszki
Temat: „Książka moim przyjacielem”
- „Książki”-ćwiczenia logopedyczne:
– „otwieranie i zamykanie książki” – dziecko otwiera i zamyka szeroko usta,
– „przekładnie kartek w książce”- dziecko przesuwa czubek języka z jednego kącika ust do drugiego.
- „Książeczka”K. Pac – Gajewskiej – ruchowa interpretacja wiersza:
W książeczce płynie rzeczka, (wykonanie rękami ruchu fal)
w książeczce szumi las. (naśladowanie kołyszących się drzew)
W prześlicznych tych książeczkach
tysiące przygód masz. (naśladowanie oglądania książki)
Książeczka cię powiedzie (marsz)
na strome szczyty skał, (składanie rąk nad głową)
z niej możesz się dowiedzieć,
gdzie niedźwiedź zimą spał. (ułożenie głowy na rękach jak do snu)
Jak świerszczyk grał na skrzypcach, (naśladowanie gry na skrzypcach)
jak morzem płynął śledź, (wysunięcie rąk do przodu)
i co robiła Wikcia, (wzruszenie ramion)
by same piątki mieć. (pokazanie całej dłoni)
Lecz chroń i szanuj książki (grożenie palcem)
i kartek nie drzyj też,
wpierw dobrze umyj rączki, (naśladowanie mycia rąk)
a potem książki bierz. (ruch rozkładania książki)
- „Co lubi, a czego ni lubi książka?” – prezentacja multimedialna; przypomnienie zasad korzystania
z książek (prezentacja w załączniku) - ZASADY-KORZYSTANIA-Z-KSIĄŻEK-prezentacja-multimedialna-dla-dzieci
ZACHĘCAM WSZYSTKIE BĄCZKI DO WYKONANIA WŁASNEJ ZAKŁADKI DO KSIĄŻKI WEDŁUG WŁASNEGO POMYSŁU☺ PONIŻEJ MOJE PROPOZYCJE
Elżbieta Krause
tel. 698 21 18 21