Zadania na wtorek, 19.05.2020

Zadania na wtorek, 19.05.2020

Dzieci 6-letnie

POLSKA TO MÓJ DOM

Temat: Warszawa – stolica Polski.Herb Warszawy

Piosenki o Warszawie – wspólne słuchanie piosenek. Rodzic prosi, aby dziecko zwróciło szczególną uwagę na to, jakie miejsca charakterystyczne dla Warszawy pojawiają się w treści piosenek.

https://www.youtube.com/watch?v=bGr6RgLmdVI

https://www.youtube.com/watch?v=fiiN9E3-V4I

Rodzic prosi dziecko, by wymieniło miejsca, które pojawiają się w piosenkach.

Wars i Sawa” – słuchanie legendy.

https://www.youtube.com/watch?v=lHmFohW0B1s

Dawno, dawno temu pewien młody rybak o imieniu Wars wybrał się na połów. Niewiele ryb złowił. Miał już wracać do domu, aż tu nagle poczuł, że sieć jest bardzo ciężka. Pomyślał, że dużo ryb w nią wpadło. Gdy wyciągnął sieć na brzeg zobaczył w niej syrenę, która zaczęła pięknie śpiewać. Zakochał się Wars w pięknej syrenie. Ona również go pokochała. Chociaż bardzo różnili się, wiedzieli, że są dla siebie stworzeni.                                                                  Syrena wiedziała, że jeżeli z wzajemnością zakocha się w człowieku to może stracić rybi ogon i stać się kobietą. Bez wahania więc przyjęła oświadczyny Warsa. Wkrótce odbyło się wesele Warsa i Sawy. A później żyli długo i szczęśliwie. Wokół chaty Warsa i Sawy powstała osada, którą ludzie nazwali Warszawa. po wielu latach Warszawa stała się stolicą Polski.

Rozmowa na temat legendy.

Kim był Wars?

– Kogo wyłowił rybak z rzeki?

– Jak miała na imię syrena?

– Jak ludzie nazwali miejsce, w którym mieszali Wars i Sawa?

https://www.youtube.com/watch?v=FfE_zwcoKmA

Zwiedzamy Polskę” – domownicy tworzą pociąg i ruszają po Polsce (po domu). Każdy przez chwilę jest lokomotywą i mówi, dokąd jedzie pociąg (wymienia nazwę polskiego miasta). Wszyscy starają się zapamiętać nazwy wymienionych miast. Na koniec zabawy wspólnie wymieniają odwiedzone miasta.

Gdzie mieszkasz?” – znajomość własnego adresu zamieszkania. Rodzic pyta dziecko o jego adres zamieszkania.

Biało-czerwoni” – zabawa z piłką. Dziecko siedzi na dywanie, rodzic staje przed nim i rzuca do niego piłkę, podając jakiś kolor. Gdy dziecko usłyszy czerwony lub biały, nie łapie piłki. Gdy kolor będzie inny, łapie piłkę i ją odrzuca.

Zabytki Warszawy” – praca plastyczna z plasteliny. Dziecko lepi z plasteliny np.: pomnik Syrenki, pomnik złotej kaczki, Kolumnę Zygmunta, pomnik Chopina z Łazienek Królewskich.

Praca w karcie pracy nr 4 – 12a – rozpoznawanie warszawskich budowli, przeliczanie, zapisywanie cyfr

KP 4 –  12b – rysowanie po śladzie pomnika warszawskiej Syrenki, pisanie wyrazu syrenka po śladzie.

Wycieczka po Warszawie:

https://www.youtube.com/watch?v=4VepDrHH4bI

https://www.youtube.com/watch?v=Klz_m44SJek

5- latki

ŚWIĘTO MAMY I TATY

Temat: Mój tata.

Zapoznaj się z wierszem „Wesoły tata” autor Piotr Pollak

Mój tata jest niepoważny,

ciągle się ze mnie śmieje.

Kiedy ja mówię:

– Wciąż rosnę !

On mówi:

– Skąd, ty malejesz !

Nie lubisz kaszy na mleku,

zostawiasz ser i warzywa,

więc wcale nie rośniesz, nie tyjesz,

tylko cię wciąż ubywa !

Staniesz się taki malutki,

że w krasnoludka się zmienisz.

Będziesz  się kąpać w akwarium

i drzemać w mojej kieszeni.

Nie pójdziesz na spacer z pieskiem,

Tylko z chomikiem lub z myszką.

Ja na to:

– Dobrze, tato,

jutro na obiad zjem wszystko.

Ale ty razem ze mną

Chrup marchew i sałatę,

bo jak się zmienię w zająca,

chcę mieć zająca – tatę.

Dziecko odpowiada na pytania:

– O czym był wiersz?

-Kto wystąpił w wierszu?

– Z czego śmiał się tata chłopca?

– Dlaczego chłopiec chciał, żeby tata jadł z nim marchewkę i sałatę?

– W czym chcesz naśladować swojego tatę?

Wykonaj zadanie w KP 23.

Zawody wykonywane przez rodziców- rozmowa z rodzicami na temat wykonywanej przez nich pracy.

Inne wiersze dla taty.

O MOIM TACIE    S. Todorski

Choć jestem duży,
bez swego taty
bez przerwy
wpadałbym w tarapaty.

Kiedy więc przyjdą
jakieś kłopoty,
od razu tacie
oznajmiam o tym.

A wtedy zaraz
łatwiej i prościej
uda się wybrnąć
z wszelkich trudności.

KOCHAM GO     T. Kubiak 

Kocham mojego tatę

Chodzę z ojcem na spacer

Wtedy jest tyle słońca

Wtedy nigdy nie płaczę. 

Idziemy z tatą do parku

Albo idziemy nad Wisłę,

Bawimy się w chowanego,

W zielone gramy – listkiem.

Lubię, kiedy mój tatuś

Wraca z pracy do domu

Ja zawsze mojemu tacie

Mogę powiedzieć pomóż …

Gdy się zepsuje latawiec,

Wrotki, samochód lub rower

Mój tatuś rower naprawi

I dalej – ruszaj drog

To tatuś mi opowiada

O gwiazdach i ptakach w obłokach

Dlatego mojego tatę

tak bardzo, bardzo kocham.

ŚWIĘTO TATY!      D. Gellner

Dziś jak tylko z łóżka wstałam,

zaraz tatę uściskałam!

Uściskałam z całej siły i wrzasnęłam:

– Tato miły!

Nos do góry! Uszy też!

Dziś jest święto Taty wiesz?

każdy Tata je obchodzi,

Ty też obchodź, co Ci szkodzi?

A jeżeli nie dasz rady,

zjeść tej całej czekolady,

tortu, lodów i piernika,

znajdziesz we mnie pomocnika!

Wytnij litery i ułóż wyrazy.

A A A A
M M T T

4-latki

Temat na dziś: „Książka moim przyjacielem”

  1. „Książka moim przyjacielem”  – słuchanie wiersza  Dorota Kossakowskiej.

Każdy ma przyjaciela, z którym lubi się bawić.

Kiedy przyjaciel jest smutny, nie można go zostawić.

Mój przyjaciel jest ze mną, codziennie o każdej porze.

Gdy potrzebuje pomocy, on mi zawsze pomoże.

Mój przyjaciel to książka, w której są różne przygody.

O misiu, który jadł miodek, o żabce co skacze do wody.

Jest też księżniczka i rycerz, co walczy dzielnie ze smokiem.

Jest i czarodziej co umie przez rzekę przejść jednym krokiem.

Z książką nie nudzę się nigdy, z nią jest zawsze ciekawie.

Ona pomaga w nauce oraz wesołej zabawie.

Rozmowa na temat wiersza:

– Jaki przyjaciel jest z nami o każdej porze?

– Co możemy dowiedzieć się z książki?

– W czym pomaga książka?

  1. „Co lubi, a czego ni lubi książka?” – prezentacja multimedialna; zasady korzystania z książek  (prezentacja w załączniku)
  2. Czy to prawda, czy też nie?”- zabawa dydaktyczna. Dzieci tworzą  dwa obrazki z buźkami:  wesoła, smutna. Rodzic czyta kolejno zdania na temat wyglądu książki lub sposobu korzystania z niej, a zadaniem dziecka jest stwierdzenie (określenie) czy zadnie jest prawdziwe lub dotyczy prawidłowego zachowania dziecko podnosi  wesołą buźkę, jeśli zdanie jest nieprawdziwe lub odnosi się do złego traktowania książki dziecko podnosi smutną minkę.

– Żeby zaznaczyć miejsce, w którym czytamy, zaginamy róg kartki.

– Książki oglądamy brudnymi rękoma.

– Gdy jemy obiad oglądamy książkę.

– Rzucamy  książką o podłogę.

– Książkę odkładam na półkę.

– Książka ma wiele stron, które są z papieru.

– Nie oglądamy książek, jeśli nie umyjemy rąk.

– Żeby zaznaczyć miejsce, w którym czytamy, używamy zakładki.

  1. „Ile to sylab?” – Zadanie  kartą pracy nr 31 – kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów
    na sylaby. 

3-latki i Maluszki

Temat: „Książka moim przyjacielem”

  1. „Książki”-ćwiczenia logopedyczne:

– „otwieranie i zamykanie książki” –  dziecko otwiera i zamyka szeroko usta,

– „przekładnie kartek w książce”- dziecko  przesuwa czubek języka z jednego kącika ust do drugiego.

  1. „Książeczka”K. Pac – Gajewskiej – ruchowa interpretacja wiersza:

W książeczce płynie rzeczka, (wykonanie rękami ruchu fal)

w książeczce szumi las. (naśladowanie kołyszących się drzew)

W prześlicznych tych książeczkach

tysiące przygód masz. (naśladowanie oglądania książki)

Książeczka cię powiedzie (marsz)

na strome szczyty skał, (składanie rąk nad głową)

z niej możesz się dowiedzieć,

gdzie niedźwiedź zimą spał. (ułożenie głowy na rękach  jak do snu)

Jak świerszczyk grał na skrzypcach, (naśladowanie gry na skrzypcach)

jak morzem płynął śledź, (wysunięcie rąk do przodu)

i co robiła Wikcia, (wzruszenie ramion)

by same piątki mieć. (pokazanie całej dłoni)

Lecz chroń i szanuj książki (grożenie palcem)

i kartek nie drzyj też,

wpierw dobrze umyj rączki, (naśladowanie mycia rąk)

a potem książki bierz. (ruch rozkładania książki)

  1. „Co lubi, a czego ni lubi książka?” – prezentacja multimedialna; przypomnienie zasad korzystania
    z książek  (prezentacja w załączniku)
  2. ZASADY-KORZYSTANIA-Z-KSIĄŻEK-prezentacja-multimedialna-dla-dzieci

ZACHĘCAM WSZYSTKIE BĄCZKI DO WYKONANIA WŁASNEJ ZAKŁADKI DO KSIĄŻKI WEDŁUG WŁASNEGO POMYSŁU☺ PONIŻEJ MOJE PROPOZYCJE

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21