Zadania na poniedziałek, 18.05.2020

Zadania na poniedziałek, 18.05.2020

Dzieci 6-letnie

POLSKA TO MÓJ DOM

Temat: Polskie symbole narodowe

1. To Polska na mapie Europy

Mapa Polski

Flaga Polski

Godło Polski

Hymn Polski

https://www.google.com/search?q=mazurek+d%C4%85browskiego&oq=mazurek+d%C4%85browskiego&aqs=chrome..69i57j0l7.6030j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

2. Polska (fragment) – wiersz M. Strzałkowskiej

Polska leży w Europie.

Polska to jest kraj nad Wisłą.

Polska leży nad Bałtykiem.

I to wszystko? Nie! Nie wszystko!

Polska naszą jest ojczyzną –

Tu żyjemy, tu mieszkamy.

Tu uczymy się, bawimy,

I marzymy, i kochamy.

Herb, czasami zwany godłem,

To jest wspólny znak rodaków.

Orzeł na czerwonej tarczy

To odwieczny herb Polaków.

Flaga jest symbolem państwa.

Tak wygląda polska flaga –

Biały kolor to szlachetność,

Czerwień – męstwo i odwaga.

Polskim Hymnem Narodowym

Jest „Mazurek Dąbrowskiego”.

Jeszcze Polska nie zginęła” –

Któż z Polaków nie zna tego?

3. Prezentacja multimedialna „Polak mały”

https://youtu.be/xQk8p7XY23A

4. To moja Polska – słuchanie wierszyka Dominiki Niemiec i rozmowa

na jego temat.

To moja Polska

Tu jest moje miejsce na Ziemi.

Tu jest mój dom i moja rodzina.

To jest moje miasto, moje ulice.

Tu każdy mój dzień się kończy i zaczyna.

Znam tu każdy plac, każdy zakątek.

Tu mam kolegów i chodzę do przedszkola.

To miejsce kochać, cenić i szanować

to moja Polaka – patrioty rola.

Porozmawiajcie na temat wiersza:

Którego kraju dotyczył ten wiersz?

Kim są ludzie mieszkający w Polsce?

Kto to jest patriota?

Jakimi uczuciami darzymy nasz kraj?

Dlaczego czujemy się związani z naszym krajem, co tutaj jest nasze?

5. Praca z kartą pracy

KP 4 – 11 a – przeczytaj wyrazy, napisz je po śladzie; wytnij i przyklej we właściwych miejscach podpisy

KP 4 – 11 b –

wpisz litery do kratek – odczytaj hasło; pokoloruj rzeki na mapie

(kratki traktujemy jak liniaturę – wpisujemy litery pisane)

6. Karty pracy dla chętnych

5- latki

ŚWIĘTO MAMY I TATY

Temat: Moja mama.

Posłuchaj opowiadania Joanny Papuzińskiej- „Nasza mama czarodziejka” cz.2.

„Jak nasza mama zreperowała księżyc”

https://www.youtube.com/watch?v=i-hbBKSv_uE

Naucz się śpiewać piosenkę „Podarujmy mamie”

https://www.youtube.com/watch?v=GHOwBxBvGB0

  1. Podarujmy mamie dziś,
    jak winogron słodkich kiść,
    to co w sercach naszych gdzieś głęboko tkwi.
    To, co dla swej mamy ma,
    każde dziecko tak jak ja,
    miłość, której godna jesteś tylko ty. (bis)

    2. Pamiętajmy o tym, że
    tylko mama liczy się
    i możemy mieć ją w życiu tylko raz.
    Więc nie traćmy cennych chwil,
    ją kochajmy z całych sił.
    Niech na zawsze przetrwa wielka miłość w nas. (bis)

    3. I choć minie wiele lat,
    choć się zmieni cały świat,
    nie wygaśnie w sercach naszych nigdy już.
    Żar jej ciągle w nas się tli,
    najważniejsza jesteś ty,
    nie ma w życiu dwóch zbliżonych bardziej dusz. (bis)

Wykonaj portret mamy w KP22.

4-latki

Temat tygodnia: „TAJEMNICE KSIĄŻEK”

Temat na dziś: „Jakie książki lubimy?”

  1. „Co to jest?” – rozwiązywanie zagadek tematycznych. 
Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,

taki piękny, kolorowy.

Będzie ci potrzebna ona,

najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona.

Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz,

a potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz. 

(kartka papieru)

Czyta ją mama, czyta i tata

często w obrazki jest bogata.

Dużo liter na każdej stronie,

są historie o królu na tronie.

Są też wiersze rymowane,

najlepiej, gdy przez babcię czytane. 

(książka)

Zanim zaczniesz czytać książkę,

najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,

patrzysz, co jest z tyłu, co jest
z przodu,

czy jest tam rysunek samochodu?

Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka,

to właśnie jest…

(okładka)

  1. „Jakie książki lubimy?” – rozmowa na temat literatury dziecięcej na podstawie doświadczeń dzieci oraz książek, które posiadają w domu

Rodzic układa pośrodku książki z domowego kącika czytelniczego. Razem z dzieckiem omawia tematykę zgromadzonych książek. Tłumaczy, że książki mogą zawierać krótkie opowiadania (pokazuje taką książkę), opowiadać długą historię (pokazuje taką książkę) lub mogą być napisane wierszem (pokazuje taką książkę). Dziecko mówi, jakie książki lubi najbardziej, próbuje wymienić jej tytuł
i bohaterów.

  1. „Mole książkowe” – słuchanie wierszyka i rozmowa na jego temat. 

Otwieram książkę, jedna chwilka 

i już jestem w innym świecie. 

W wyobraźni staję się piękną królewną 

lub pszczółką skrytą w kwiatów bukiecie. 

Każda książka roztacza przede mną 

świat niezwykły, wspaniały. 

Z zachwytem pochłaniam każde słowo, zdanie, 

rozdział od deski do deski… czyli cały. 

Rodzice doskonale rozumieją 

mój zachwyt nad książkami, 

bo tak jak ja są zwyczajnie 

książkowymi molami.

Pytania na temat wiersza: O jakim przedmiocie był wiersz? W kogo zamienia się dziewczynka, czytając książkę? Jak czuje się dziewczynka, gdy czyta książki? Kto jeszcze razem z dziewczynką zachwyca się książkami? Co to znaczy czuć zachwyt? Co to znaczy „przeczytać coś od deski do deski”? Kto to jest „mol książkowy”? Czy lubicie czytać książki? Czy są takie książki, którymi jesteście zachwyceni?

  1. „Czego można użyć do zabawy w księżniczkę, a czego do zabawy w rycerza?” – wykonanie karty pracy nr 30.
  2. „Słucham ulubionej bajki” – wybierz swoją ulubioną książkę z bajkami i poproś rodzica, aby Ci ją przeczytał. Po wysłuchaniu bajki opowiedz jej treść rodzicowi. Pamiętaj wypowiadaj się całymi zdaniami. Możesz również wykonać ilustrację.

3-latki i Maluszki

Temat na dziś: „Moje ulubione książki”

  1. „Moje książki” – słuchanie wiersza I. Salach oraz rozmowa na temat jego treści.

Moje książki kolorowe

stoją równo na półeczce.

Myję ręce i oglądam

kartkę po karteczce.

Czasem książki czyta mama,

bo ja nie potrafię sama.

Z książek wiele się dowiecie

o szerokim pięknym świecie.

O roślinach, o zwierzętach,

o dalekich krajach też.

Wszystko w książce jest zamknięte,

a więc ją do ręki bierz.

Rodzic pyta: O czym dzisiaj będziemy mówić?; Dlaczego dobrze jest mieć książeczki w domu i czytać je codziennie?; Co trzeba najpierw zrobić, zanim weźmiemy do ręki książkę?. Rodzic zwraca dziecku uwagę na prawidłowe obchodzenie się z książkami: Nie wolno poplamić książki ani zaginać rogów; Należy delikatnie odwracać kartki, by ich nie podrzeć oraz odkładać książki na swoje miejsce.

  1. „Czy to prawda, czy też nie?” – zabawa dydaktyczna. Dzieci tworzą  dwa obrazki z buźkami: wesoła, smutna. Rodzic czyta kolejno zdania na temat wyglądu książki lub sposobu korzystania z niej, a zadaniem dziecka jest stwierdzenie (określenie) czy zadnie jest prawdziwe lub dotyczy prawidłowego zachowania dziecko podnosi  wesołą buźkę, jeśli zdanie jest nieprawdziwe lub odnosi się do złego traktowania książki dziecko podnosi smutną minkę. 

– Żeby zaznaczyć miejsce, w którym czytamy, zaginamy róg kartki. ☹

– Gdy jemy obiad oglądamy książkę. ☹

– Nie oglądamy książek, jeśli nie umyjemy rąk. ☺

– Rzucamy  książką o podłogę. ☹

– Książkę odkładam na półkę. ☺

– Książki oglądamy brudnymi rękoma. ☹

– Książka ma wiele stron, które są z papieru. ☺

  1. „Robimy porządki”–układanie swoich książek na półce/ w swojej biblioteczce z pomocą Rodzica.
  2. „Słucham ulubionej bajki” – wybierz swoją ulubioną książkę z bajkami i poproś rodzica, aby Ci ją przeczytał. Po wysłuchaniu bajki opowiedz jej treść rodzicowi. Możesz również wykonać ilustrację.

3-latki dodatkowo wykonują kartę pracy nr 23 – dzieci porządkują książki i zabawki
na półkach regału, utrwalając określania: najwyżej, najniżej, w środku.

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21