Zadania na czwartek, 7.05.2020

Zadania na czwartek, 7.05.2020

Dzieci 6-letnie

DBAMY O NASZA PLANETĘ

Temat: Skąd się bierze prąd?

1. JARZYNOWA GIMNASTYKA

 https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs

2. Nie taki prąd straszny – obejrzyj film:

https://www.youtube.com/watch?v=LmpLrMs44VQ

3. „Po co nam prąd?” – rozmowa na temat sposobów wykorzystania prądu na podstawie doświadczeń dzieci oraz opowiadania Grzegorza Kasdepke pt. Pstryk

https://www.youtube.com/watch?v=xa-s9C64mZw

https://www.youtube.com/watch?v=cWwVdPAmsRw

Uważaj, teraz będzie się działo – mruknął Dominik, włączając elektryczny czajnik. Zanim Junior zdążył podkulić ogon, w całym domu błysnęło, huknęło – a potem zapadła ciemność. I cisza. Przestało grać radio, przestały pracować lodówka i pralka, przestał działać komputer, i nawet Junior przestał sapać, choć nie był przecież na prąd. Widać, wszystko to zrobiło na nim spore wrażenie. Pierwsza odezwała się babcia Marysia. – Dominik! – zawołała z dużego pokoju. – To twoja sprawka?! – Prowadzę wykład – odkrzyknął dyplomatycznie Dominik. – O czym?! – Głos babci dochodził już z korytarza. – Nie mów, że o elektryczności! – Mogę nie mówić… – mruknął Dominik. – Hau! – dodał mu otuchy Junior. Zza drzwi dobiegł ich szelest, trzask, odgłosy majstrowania przy elektrycznych korkach – i naraz z głośnika radia popłynęła muzyka, a lodówka wzdrygnęła się, jak po przebudzeniu z krótkiej drzemki, i znowu zaczęła pracować. Dominik i Junior zmrużyli oczy. – Przecież tata ci mówił – zasapała babcia, wchodząc do kuchni – żebyś nie włączał tego czajnika, gdy pracuje pralka, tak?! Jutro przyjdą elektrycy i wszystko naprawią! A na razie trzeba uważać! Bo przewody elektryczne w tym mieszkaniu są za słabe, i to dlatego! Chcesz wywołać pożar?! – Hau! – uspokoił ją Junior. Ale babcia Marysia nie była uspokojona i zakazała Dominikowi zabaw w kuchni, przez co dalsza część wykładu musiała odbyć się w łazience.

Tak, z elektrycznością nie ma żartów – westchnął Dominik. – Na przykład najgłupsze, co można zrobić, to suszyć sobie włosy w wannie. Bo jakby suszarka wpadła do wanny, to… Junior zawył rozpaczliwie, dając do zrozumienia, że wie, co by się stało, gdyby suszarka wpadła do wanny. – Tak samo niemądre… – kontynuował Dominik – jest wtykanie różnych przedmiotów do dziurek od kontaktu! Albo przecinanie przewodów elektrycznych! Jeżeli zobaczę kiedyś, że to robisz, to koniec, zakaz wychodzenia na spacery! Junior, gdyby było to możliwe, podwinąłby nie tylko ogon, ale i uszy, nos oraz całego siebie. – Niemądrze jest także – ciągnął zadowolony z siebie Dominik – ciągnąć za kabel jakiegoś urządzenia, żeby je wyłączyć, bo łatwo taki kabel przerwać! Ani podłączać zbyt wielu urządzeń do jednego gniazdka! I, i… słuchasz mnie? – Hau… – odszczeknął zrezygnowany Junior. – No tak, może to za dużo jak na jeden raz – zgodził się Dominik. – Najważniejsze jest jedno: nie wolno bawić się elektrycznością! Zrozumiałeś? – Hau! – zapewnił Junior. Po czym podskoczył wysoko, pstryknął nosem wyłącznik światła – i wykład został zakończony.

Pytania do tekstu:

– Jakie urządzenia elektryczne przestały działać kiedy przestał płynąc prąd?

– Jak nazywa się osoba która naprawia awarie związane z prądem?

– Jakie zasady korzystania z urządzeń elektrycznych przekazał Dominik Juniorowi?

– Jaki może być powód braku prądu? (awaria)

– Czym można wtedy oświetlić mieszkanie? (świeca, zapałki, latarka)

– Czego nie da się zrobić, gdy nie ma prądu? (nie działają urządzenia elektryczne)

4. Uwaga prąd!”-poznanie znaku ostrzegawczego Zapamiętaj ten znak. Jest wszędzie tam, gdzie płynie prąd. Uważaj! Ten znak mówi: „Nie dotykaj-urządzenia elektryczne”

 

5. Co by było gdyby…?”

Gdyby nagle…”Wyobraźcie sobie, że budzicie się rano i wszystkie urządzenia elektryczne te na prąd i baterie nagle zniknęły. Wymyślcie sposoby na zaradzenie tej sytuacji. Jeśli już to zrobicie zapraszamy do wspólnej zabawy z naszymi pomysłami jak zastąpić niektóre z tych urządzeń. Podpowiemy Wam że, już tak kiedyś było zanim wynaleziono te wszystkie cudowne nowoczesne urządzenia nie było nic i ludzie sami musieli wszystko robić.

KATASTROFA W. Ścisłowski


W mieszkaniu ciemno,
świeczka płonie,
W lodówce powódź,
milczy radio,
nie dźwięczy dzwonek,
winda znowu
stanęła gdzieś między piętrami!
Pralka zamarła też w bezruchu,
gramofon rozpędzony zamilkł,
magnetofonu nikt nie słucha.
Zgasł telewizor kolorowy,
żelazko zimne, grzejnik też!
O szyciu także nie ma mowy,
kurz z odkurzacza śmieje się!
A wszystko, moi drodzy, stąd,
że wyłączono nagle prąd!
Jak byśmy więc bez prądu żyli
ten wiersz pokazał wam w tej chwili.
Znów płoną lampy- mrok się cofa
i szybko mija katastrofa!

6. Nazwij urządzenia elektryczne, które ułatwiają nam życie

Praca z kartą pracy

KP 4 – 3b

Napisz wyrazy po śladzie, połącz wyrazy z obrazkami, dorysuj brakującą ilustrację.

Kolorowanka:

5- latki

Temat: Muzyka klasyczna.

Cel: rozwijanie ekspresji muzycznej podczas improwizacji muzycznych.

 

  • “Lustro” – zabawa naśladowcza w parach. Rodzic z dzieckiem tworzą parę, stają naprzeciwko siebie. Jedno z nich jest “lustrem”, które naśladuje ruchy, mimikę twarzy drugiej osoby. Po jednej rundzie następuje zamiana ról.

 

 

  • „Gatunki muzyczne” – zapoznanie dzieci ze współczesnymi gatunkami muzycznymi, wysłuchanie fragmentów utworów i podanie dzieciom nazw różnych gatunków muzycznych. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=wiF8YlKNx4g

 

  • „Koncert” Agnieszka Frączek. 

 

W środę z samego rana do przedszkola przyjechali muzycy. I przywieźli ze sobą przeróżne instrumenty – jedne wielkie, inne malutkie, a wszystkie błyszczące i rozśpiewane. Dzieci przyglądały się im z ogromnym zainteresowaniem. Pan dyrygent, do którego wszyscy zwracali się „maestro”, opowiadał po kolei o każdym z instrumentów, a muzycy wydobywali z nich czarodziejskie dźwięki. Mnóstwo przy tym było niespodzianek! Najpierw się okazało, że ta trąba, pozwijana jak ślimak w muszelce, to wcale nie trąba, ale waltornia, a ta druga, długa jak wąż, to… to puzon! –– Niemożliwe – nie chciał wierzyć Staś. – Jak to puzon? Przecież puzon powinien być długi i pyzaty, a ten jest długi i chudy! 

Po trąbach nie – trąbach przyszła kolei na klarnet, skrzypce (które wcale nie skrzypią). A wreszcie na basetlę, która w ogóle nie jest podobna do basseta. I bałałajkę, która niestety nie ma nic wspólnego z bajką…

Ale nie szkodzi – to spotkanie i tak było ciekawsze od najciekawszej bajki. A po południu dzieci postanowiły dać własny koncert.

Rodzic wyjaśnia pojęcia: 

– dyrygent – osoba, która przewodzi całej orkiestrze, przy pomocy batuty, czyli cienkiej pałeczki, którą wyznacza tempo utworu. 

– orkiestra – duża grupa muzyków, grających na wielu różnych instrumentach.

 Po wysłuchaniu opowiadania dziecko odpowiada na pytania: 

  • O jakim koncercie była mowa w opowiadaniu? (opiekun prezentuje ilustrację z KP4.16B
  • Czym się różnią te dwa koncerty? 
  • Jak nazywała się osoba, która dowodziła całym koncertem? 
  • Jakie instrumenty były wymienione w opowiadaniu? 
  • Do czego chłopiec porównywał waltornię?
  •  Jaki instrument przypominał mu węża?
  • Czy tobie jakieś instrumenty coś przypominają?

Rodzic wyjaśnia pojęcia: 

dyrygent – osoba, która przewodzi całej orkiestrze, przy pomocy batuty, czyli cienkiej pałeczki, którą wyznacza tempo utworu. 

orkiestra – duża grupa muzyków, grających na wielu różnych instrumentach.

Dzieci słuchają muzyki klasycznej. Opisują nastrój: radosny czy smutny, tempo: szybkie czy wolne. Próbują zidentyfikować instrumenty, które słyszą oraz określają, czy podoba im się taki rodzaj muzyki. Uzasadniają swoją opinię. Mówią, dlaczego mają takie odczucia. Słuchając utworu dziecko może naśladować dyrygenta i prowadzić “niewidzialną orkiestrę” w rytm utworu. (kredka lub ołówek może pełnić rolę batuty). https://www.youtube.com/watch?v=0I5PlKK9bIM

„Przedszkolna orkiestra”- wiersz Agnieszki Frączek

By zagrać z prawdziwą orkiestrą,
nie trzeba być żadnym maestro,
wystarczy fantazji ćwierć deka.
Słuchacze już biegną z daleka.
Bo Antek w parapet uderza
i rocka grać na nim zamierza,
Jaś stuka zawzięcie w żeberka,
aż grzejnik wywija oberka.
Staś biurko przerobił na bęben
i bębni weń, nucąc kolędę,
a Krzysiek na nerwach gra tryle.
Przedszkolna orkiestra.
I tyle.

Pytania do wiersza:

  • Na czym grały dzieci w swojej orkiestrze?
  • Jaką muzykę grały? 
  • Czy taka muzyka może się podobać?

„Dyrygent” – zabawa muzyczna, ćwiczenie reagowania na polecenia. 

Najpierw Rodzic, a następnie dziecko wcielają się w dyrygenta. Rolę batuty może odgrywać dowolny przedmiot, np. kredka ołówkowa czy patyk. Dzieci zajmują miejsca przy swoich „instrumentach”: mogą to być zabawkowe instrumenty lub wykonane przez dziecko w poprzednich dniach. Jeśli nie mamy takich rekwizytów, instrumentem mogą być też klaszczące dłonie dziecka. Kiedy rodzic wskazuje “batutą” na dziecko, musi ono grać na instrumencie. Kiedy opuszcza batutę, dziecko przestaje grać i zastyga w bezruchu. Później następuje zamiana ról.

Praca w KP 16B- zabawa matematyczna doskonaląca przeliczanie i spostrzeganie.

Praca w KP 16A- doskonalenie zdolności grafomotorycznych, ćwiczenie słuchowe. 

Karta pracy. 

Zaznacz tyle kółek, ile jest instrumentów. Napisz odpowiednie cyfry.

Instrumenty muzyczne (perkusyjne, dęte, strunowe)

https://www.youtube.com/watch?v=jMTrWCC24mg

Temat na dziś: „Podwórkowa orkiestra”

Zadania dla 4-latków

  1. „Dzień na wsi” – słuchanie wierszyka i rozmowa na jego temat. 

Pobyt na wsi u dziadków to dopiero wyzwanie… 

Dzień się tam zaczyna inaczej, wcześnie jest śniadanie. 

Trzeba zadbać od rana o wszystkie zwierzęta, 

o królikach, o świnkach, o owcach pamiętać. 

Dać jeść i pić bez wyjątku 

wszystkim w całym obrządku. 

Owce wypuścić na hale, 

to dla nich miejsce wspaniałe. 

Już słychać radosne beczenie, chrumkanie, 

to znaczy, że zwierzętom smakuje ich śniadanie. 

Konie są w stajni bardzo szczęśliwe, 

gdy im porządnie rozczeszę grzywę, 

gdy je z czułością, dokładnie wyszczotkuję, 

parskają głośno, mówiąc „dziękuję”. 

W stajni, w chlewiku, na dworze, cały dzień trwa praca. 

Dopiero gdy się ściemnia, z dziadkiem do domu wracam. 

Jestem zmęczony, lecz wiem, że gdy zwierzętom troskę okażę, 

sam kiedyś będę jak dziadek wspaniałym gospodarzem.

Pytania na temat wiersza: O jakim miejscu była mowa w wierszu? O kogo trzeba zadbać
w gospodarstwie? Jak trzeba zadbać o zwierzęta? Dlaczego trzeba dbać o zwierzęta?
Czy praca na wsi jest lekka, przyjemna? Czy chcielibyście kiedyś pojechać na wieś
i opiekować się zwierzętami? W czym moglibyście pomóc gospodarzowi na wsi?

  1. „Labirynt” – praca z kartą pracy nr 21

Zadania dla 3-latków i Maluszków

  1. „Zabawa w rymy” – zabawa podczas słuchania wiersza M. Strzałkowskiej. Rodzic prosi, by dziecko naśladowało głosy zwierząt z wiejskiego podwórka – w momentach, w których Rodzic przerwie recytację.

Raz wybuchła na podwórku awantura,

bo zginęły pewnej kurze cztery pióra!

Kura gdacze,

kaczka… (kwacze)

krowa… (ryczy)

świnia… (kwiczy)

owca… (beczy)

Koza… (meczy)

a na płocie przy chlewiku

kogut pieje: kukuryku!

Gdy już każdy wrzasków miał powyżej uszu,

ze stodoły wyszło pisklę w pióropuszu.

Odnalazła kura pióra i umilkła awantura,

a pisklęciu się dostała niezła bura. 

Zadania dla całej grupy

  1. „Jak robi krowa, jak robi koń?” – zabawy z naśladowaniem głosów zwierząt gospodarskich. 

Po usłyszeniu głosu zwierzęcia dzieci mówią, jakie to zwierzę, następnie próbują samodzielnie naśladować ten głos. Link do prezentacji poniżej:

https://view.genial.ly/5e92c42cfba9d40d9e55ae25?fbclid=IwAR13q3n3NduRCOV6zsFpAXhYOUGUzfbrPOyJLtbrB7iiG3JX5Q6LdQ7hHZ0

  1. „Kogo słyszysz?” – rozwiązywanie quizu; dziecko na podstawie usłyszanego dźwięku wybiera spośród trzech podanych odpowiednie zwierzę (link poniżej):

https://view.genial.ly/5e9336bb124be30da536b6cc?fbclid=IwAR3qUIyF9cCpx7lo6QWYLWAbiNE7t0OdzTGWJVVsa0Cehv9Xrj5OiHMKZLQ

 

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21