Zadania na poniedziałek, 04.05.2020

Zadania na poniedziałek, 04.05.2020

Dzieci 6-letnie

DBAMY O NASZĄ PLANETĘ

Temat: Ekoprzyjaciele

1. Posłuchaj wiersza

„Nowa moda” M. Strzałkowska

W domu Oli oraz Ali
wszyscy razem się zebrali,
aby wspólnie pogawędzić,
 jak sobotę miło spędzić.
Uradzili, jedząc ciasto,
że pojadą gdzieś za miasto,
lecz z powodu tej wycieczki
do solidnej doszło sprzeczki.
Autem! – mówi wujek Tadek.
Na motorach! – woła dziadek.
 Na to babcia: – Autobusem!
Mama: – Lepiej minibusem!
Ala z Olą grzmią donośnie,
że taksówką jest najprościej.
Tylko tata głową kiwa,
po czym nagle się odzywa:
Samochody, autobusy,
motocykle, minibusy –
każdy z nich okropnie smrodzi,
 a to naszej Ziemi szkodzi.
Po co spalin jej dokładać?
Lecz jest na to dobra rada –
pojedziemy rowerami,
bo nie trują spalinami.
Poprzez lasy, łąki,
 pola pędzi Ala, za nią Ola,
mama, tata, babcia, dziadek,
 a na końcu wujek Tadek.
Nowa moda jest w rodzinie
i rodzina z tego słynie,
że w sobotę się wybiera
na wycieczkę na rowerach.
Ziemia też oddychać musi,
bo inaczej się udusi.

Jakie plany miała rodzina występująca a wierszu?

Ilu było członków tej rodziny?

Czy potrafisz ich wymienić?

Jakimi środkami transportu chcieli pojechać na wycieczkę?

Dlaczego wybrali rowery?

Co oznacza słowo „ekologiczny”?

Ekologiczny – to taki, który naprawdę jest związany

z ekologią, czyli nauką i wiedzą o funkcjonowaniu przyrody.

Przy zdaniach, które są prawdziwe narysuj uśmiechniętą buźkę, a przy zdaniach fałszywych – buźkę smutną.

  • Czyste powietrze jest potrzebne nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom.
  • Rower nie produkuje spalin.

  • Torebki foliowe szybko się rozkładają i nie szkodzą przyrodzie.

  • Woda w oceanie może być brudna – to nikomu nie szkodzi.

  • Autobus jest bardziej ekologicznym środkiem transportu niż samochód,

    którym jedzie tylko jed­na osoba.

  • Filtry na kominach nie pomagają w oczyszczaniu dymu, który z nich leci.

  • Wylewanie ścieków z fabryk do rzeki szkodzi rybom.

  • Ludzie mogą się zatruć, jedząc ryby pływające w ściekach.

Poznajemy literkę Z jak zegar”

  • Zabawa Detektywi” poszukiwanie wyrazów, przedmiotów, zabawek zaczynających się na literkę „Z”

  • Z jak zegar” – 1 (Karty Pracy) prezentacja litery w wyrazie. dzielenie wyrazu na sylaby, a następnie na głoski, przeliczenie sylab i głosek w wyrazie.

  • Chodzimy po Z” dzieci próbują ułożyć ze sznurka, wstążki, skakanki literę Z, z  i chodzą stopa za stopą.

  • Jakie to słowo?” – zabawa językowa. Rodzic wypowiada słowa zawierające głoskę z, prosi dzieci, by określiły, jakie to słowo i na którym miejscu słyszą w nim głoskę (na początku czy w środku). Przykłady słów: zegar, złom, gazda, zebra, nazwa, groza.

 

  1. Praca z kartą pracy – rozpoczynamy prace z 4 częścią Waszych

    ćwiczeń

    KP4 – 1a – kolorowanie wskazówek, szukanie takich samych podpisów.

    KP4 – 1b – wykreślanie liter z nazwami obrazków, odczytywanie hasła, pisanie litery Zz po śladzie.

 

  1. Posłuchaj piosenki Zozi:

    Świat w naszych rękach”. 

    https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

Spróbuj nauczyć się refrenu:

 

Cały świat jest w naszych rękach

Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat

Chociaż masz niewiele lat”

5- latki

Temat: Płynie Wisła, płynie.

Cele: doskonalenie uważnego słuchania; budzenie zaciekawienia światem.

1. Święto Flagi 2 maja– prezentacja w postaci piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=AMi7DWaQsVk

2. Krzyżówka

  1. Leci z kranu.

2. Symbol Torunia.

 

3.Mieszkał w jamie pod Wawelem.

4. Jeden z symboli narodowych. Orzeł w koronie.

5. Dziewczynka, która mieszka w Polsce, to…

  1. Legenda o Wiśle – H. Zdzitowiecka

Wysoko nad szczytami gór wznosił się stary dwór króla Beskida, władcy całego pasma górskiego, i jego żony, Borany, władczyni okolicznych borów. 

Przez wiele lat oboje rządzili mądrze i sprawiedliwie, toteż wszyscy z żalem przyjęli wiadomość o śmierci starego króla. Borana wezwała wtedy troje swych dzieci, by zgodnie z wolą króla podzielili się władzą.
– Ty, Lanie, jako syn najstarszy, opiekować się będziesz polami i łąkami. Wy zaś obie, Czarnocho i Białko, rozprowadzicie wodę z górskich strumieni po polach i łąkach.  Lana, by wszystko, co żyje, miało jej pod dostatkiem.
Żywa, zawsze pogodna i wesoła Białka uśmiechnęła się do siostry i skacząc, i tańcząc zbiegła po skałach ku widniejącym we mgle dolinom. Poważna i zasępiona Czarnocha skierowała się na drugą stronę góry królowej Borany i ostrożnie zaczęła schodzić po zboczu. Wkrótce obie siostry spotkały się u podnóża.
– Płyniemy dalej razem! – zawołała ucieszona Białka.
– Nigdy się już nie rozstaniemy – zapewniła Czarnocha.
Nagle przegrodziła im drogę skała, pod którą czekał rycerz Czantor w kamiennej zbroi.
– Zatrzymajcie się, piękne córki Beskida i Borany. Dokąd tak spieszycie? Po co chcecie iść do nieznanej, odludnej i dzikiej krainy? Zostańcie tu. Siostrom podobała się ziemia Czantora. Zostały więc i z wdzięczności za gościnę zrosiły strumieniami zbocza doliny, aż zakwitły tysiącami różnobarwnych kwiatów, jakich nikt tu jeszcze nie widział. Ale Ziemia rozkazała Czantorowi przepuścić córki Beskida przez skały, by poniosły wody dalej ku północy.
– Nie mogę pozwolić, byście obie popłynęły w obce strony. Wyślijcie przodem jedną falę na zwiady – poradził. – Niech się rozejrzy, a gdy wróci, opowie, co widziała… 

Czantor rozsunął skały i pierwsza fala wyszła przez nie onieśmielona, niepewna, co ją czeka.
– Idź, falo, któraś wyszła – żegnały ją siostry. – Idź przed siebie i wracaj co prędzej z wieściami o tamtych borach i lasach, o tamtych łąkach i polach…
“Wyszła” – bo tak nazwały tę falę powstałą z połączonych wód -wypłynęła przez skalną szczelinę. Biegła żywo po kamieniach, pluszcząc i szemrząc beztrosko. Mijała ciemne bory i jasne zagajniki, zielone pola i ukwiecone łąki… 

Wtem, gdy mijała skałę wawelską, wyskoczył ku niej zaczajony tam potwór okropny, smok ziejący ogniem. Przestraszona, bryznęła mu w oczy pianą wodną. Zasyczało, zadymiło i oślepiony smok skrył się na chwilę w pieczarze. Gdy wyjrzał, Wyszła była już daleko. Płynęła teraz przez urodzajne ziemie ku północy, kręcąc się i wijąc to w prawo, to w lewo,
byle jak najwięcej świata zobaczyć, jak najwięcej pól zrosić swą wodą. Przyłączyły się do niej mniejsze strumienie i rzeczki, które nie miały odwagi same zapuszczać się w obce, nieznane strony.
Płynęła coraz wolniej, coraz szerzej, rozlewała swe wody, zmęczone długą drogą. “Czas już chyba zawrócić” – myślała nieraz, ale ciekawość pchała ją naprzód. Aż nagle zniknęły jej sprzed oczu lasy i pola. Poczuła dziwny słony smak, nieznany zapach dolatywał z północy. Nad sobą miała szare niebo, przed sobą szarą, nieogarnioną wzrokiem, łączącą się z niebem wodę, spienioną białymi grzywami. To było morze.
– Jakie to groźne, potężne i piękne – szepnęła. Ale jej cichy głos zagłuszył gwałtowny szum, jakaś siła pociągnęła ją ku sobie i Wyszła, pierwsza fala wysłana z dalekich gór Beskidu, połączyła się z falami morskimi. Czarnocha i Białka na próżno czekały jej powrotu. Na próżno wysłały za nią jedną falę po drugiej. Wszystkie biegły jej śladem i wszystkie po długiej drodze gubiły się w słonych wodach Bałtyku. Z tych to fal płynących nieustannie powstała wielka rzeka, już nie “Wyszła”, a Wisła, od której obie siostry przezwano Czarną i  Białą Wisełką.

Pytania:

Jacy bohaterowie występowali w tej legendzie?

– Jak nazywały się dzieci Beskida i Borany?

– Kto zastąpił drogę siostrom?

– Co zrobiły córki Beskida, by dowiedzieć się co jest za ziemią Czantora?

– Co zobaczyła wysłana przez siostry fala?

– Czy wróciła do sióstr?

– Skąd wzięła się nazwa rzeki Wisły?

Informacja:

Wisła bierze początek w górach, lecz nie są one tak skaliste i strome, jak np. Tatry, lecz porastają je lasy. Z Baraniej Góry- jednej z gór, wypływają dwa strumienie- Białka i Czarna Wisełka. Biała Wisełka wytryska ze skały, a że jest tam stromo, płynie szybko. Natomiast Czarna Wisełka płynie dużo wolniej po czarnej ziemi, stąd jej nazwa. Gdy Biała Wisełka łączy się z Czarną, tworzą Wisłę. Początkowo jest ona płytka i niezbyt szeroka. Dopiero gdy płynie przez Polskę, dopływają do niej różne strumienie i rzeki, a dzięki temu poszerz się i pogłębia. Przepływa przez środek Polski i kieruje się aż do Morza Bałtyckiego.

  1. „Pokaż Wisłę” wykonaj zadanie w KP 13A, 13B

 

  • Wysłuchaj lub zaśpiewaj piosenkę „Wisła”.

 

https://www.youtube.com/watch?v=2gF9MT7CSk0

Wytrysła Wisła z gór, chciał ją zatrzymać bór

Szumiały jej drzewa, ptak dla niej śpiewał

Lecz zastawiła bór.

Refren: Płynie Wisła! Nasza Wisła! Najpiękniejsza z polskich rzek

Chce zatrzymać Wisłę wioska. Wyszła na Wiślany brzeg!

Lecz dalej Wisła mknie! Bo Polskę zwiedzić chce!

Urosła po drodze, już statki i łodzie

Na falach huśtać chce.

Refren: Płynie Wisła! Nasza Wisła! Najpiękniejsza z polskich rzek!

Chce zatrzymać Wisłę Kraków, wyszedł na wiślany brzeg!

Lecz Wisła dalej mknie! Znów mija miasta, wsie!

Jest bardzo ciekawa jak rośnie Warszawa

Warszawę widzieć chce.

Refren: Płynie Wisła! Nasza Wisła! Najpiękniejsza z polskich rzek!

Chce zatrzymać ją Warszawa. Wyszła na wiślany brzeg!

Lecz Wisła dalej mknie! Znów mija miasta, wsie!

I dzieci gromadki zaprasza na statki,

Do morza płynąć chce.

Refren: Płynie Wisła! Nasza Wisła! Najpiękniejsza z polskich rzek!

Chce zatrzymać Wisłę Toruń. Wyszedł na wiślany brzeg!

Lecz Wisła dalej mknie! Znów mija miasta, wsie!

Wesoła, szczęśliwa do Gdańska dopływa

I morze spotkać chce.

Refren: Płynie Wisła! Nasza Wisła! Najpiękniejsza z polskich rzek!

Nic jej w drodze nie zatrzyma, bo już widzi morski brzeg!

  • Zaśpiewaj. Piosenka „Płynie Wisła, płynie po polskiej krainie” 

https://www.youtube.com/watch?v=kJJdhyu7RVM

Płynie Wisła, płynie Po polskiej krainie, (bis)

 Zobaczyła Kraków, pewnie go nie minie, (bis)

 Zobaczyła Kraków, Wnet go pokochała, (bis)

 A w dowód miłości wstęgą opasała, (bis) 

Chociaż się schowała w Niepołomskie lasy, (bis)

 I do morza wpada, płynie jak przed czasy, (bis)

 Nad moją kolebką Matka się schylała, (bis)

 I po polsku pacierz mówić nauczała, (bis) 

Bo ten naród polski Ma ten urok w sobie, (bis) 

Kto go raz pokochał nie zapomni w grobie, (bis) 

Płynie Wisła płynie, Po polskiej krainie (bis)

 A dopóki płynie Polska nie zaginie, (bis) 

Z tamtej strony Wisły, Jest Wandy mogiła (bis) 

Która za swój naród życie poświęciła (bis)

 Płynie Wisła, płynie W biegu się nie zwróci (bis) 

O Wiśle i Wandzie Krakowiaczek nuci. (bis)

  • ALFABET – Litera J- nauka czytania dla dzieci po polsku. Film edukacyjny.

https://www.youtube.com/watch?v=k-3bItxUSPY

  • Nauka Alfabetu – UBU Poznaje literkę J

https://www.youtube.com/watch?v=yMIY7XESVpU

Piosenka „Jesteśmy jagódki” 

https://www.youtube.com/watch?v=2XPDxcObwrU

  • Wykonaj zadanie w KP 12A, 12B

Ułóż puzzle:

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/krajobrazy/226459-mapa-polski

Dzieci młodsze 3-4 latki

Witajcie Kochane Bączki!

4 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Strażaka, w związku z tym dzisiejsze zajęcia będą związane z pracą strażaka. Zajęcia te przeznaczone są dla całej grupy. Ubierzcie się proszę
na czerwono ☺ 

Na początek wysłuchajcie wiersza W. Broniewskiego „Pożar”:

Gwałtu, rety! Dom się pali!
Już strażacy przyjechali.
Prędko wleźli po drabinie
i stanęli przy kominie.
Polewają sikawkami
ogień, który jest pod nami.
Dym i ogień bucha z dachu,
ale strażak nie zna strachu,
choć gorąco mu okropnie,
wszedł na górę, już jest w oknie
i ratuje dzieci z ognia,
Tak strażacy robią co dnia.

Odpowiedzcie na pytania:
– Co się paliło?
– Co robili strażacy?
– Kogo uratowali strażacy?
– Czy strażacy są odważni?
– Czy każdy może zostać strażakiem?

Następnie obejrzyjcie bajkę pt. „Kicia Kocia poznaje strażaka” –postarajcie się zapamiętać
jak najwięcej szczegółów związanych z pracą strażaka (ubiór: hełm, rękawice, specjalne buty, mundur, wąż strażacki, drabina, wóz strażacki)

https://www.youtube.com/watch?v=u42rsaYzrO0

 

Obejrzyjcie z Rodzicami poniższe obrazki, a Rodzice wytłumaczą, co się na nich znajduje i jakie mają znaczenie w pracy strażaka:

  1. Remiza strażacka – jest to miejsce, w którym pracują i przebywają strażacy; tam również przechowywane są wszystkie niezbędne sprzęty potrzebne do ratowania – wozy strażackie, węże, gaśnice
  2. Hydrant – urządzenie, z którego możliwe jest pobieranie wody potrzebnej do ugaszenia pożaru

Czas na kartę pracy – oznaczcie pętlą przedmioty związane z pracą strażaka (format do wydruku
w załączniku)

A teraz posłuchajcie poniższej piosenki, a dowiecie się, jaki jest numer alarmowy na straż pożarną:

https://www.youtube.com/watch?v=yv0YdFZHmgM

Wydrukujcie ten numer (Rodziców, którzy nie mają tej możliwości proszę o narysowanie takich cyfr na kartce) i wypełnijcie go skrawkami czerwonej bibuły lub papieru (w załączniku).

Chętne dzieci mogą dodatkowo wykonać kolejną pracę manualną – wylepić plasteliną
w odpowiednim kolorze puste miejsca. 

Dodatkowe karty pracy i zadania grafomotoryczne w załącznikach jak zwykle dla chętnych dzieci☺  dzien strazaka 4.05.

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21