Zajęcia na czwartek, 30.04.2020
Temat: Dzień Flagi.
Dlaczego trzeba szanować flagę?
1. Przed nami trzy ważne święta
1 maja Święto Pracy
2 maja Dzień Flagi
3 maja obchodzimy rocznicę uchwalenia Konstytucji, czyli najważniejszego dokumentu obowiązującego w Polsce.
Tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=yMWBZkLlaa0
poznacie historię powstania naszego państwa.
Tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA
zobaczycie ciekawy film, który przybliży Wam nasze symbole narodowe.
A jeśli chcecie się poruszać w przyjemnych rytmach, to polecamy tę piosenkę:
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM&t=25s
2.Rozmowa na temat symboli narodowych, szacunku do nich połączona z oglądaniem ilustracji
Posłuchaj Mazurka Dąbrowskiego – polskiego hymnu. Pamiętaj, że hymnu słuchamy w postawie „na baczność”.
https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo
- O czym będziemy dzisiaj rozmawiać? Kto obchodzi swoje święto?
Rozwiązanie zagadki:
Biel jest na niej i czerwień,
powiewa, gdy wiatr się zerwie.
2 maja obchodzimy Dzień Flagi Rzeczypospolitej.
4.Demonstracja flagi połączona z recytacją wiersza „Barwy ojczyste” Czesław Janczarski
Obejrzyj prezentację:
https://www.youtube.com/watch?v=AMi7DWaQsVk
Barwy ojczyste
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie,
A na tej fladze,
biel jest i czerwień,
Czerwień – to miłość,
Biel serce czyste…
Piękne są nasze
barwy ojczyste.
5.Odnajdywanie flagi Polski wśród „innych” flag – która flaga jest flagą Polski?
6. „Nasza Flaga” – narysuj lub namaluj flagę na kartce papieru. Poproś mamę lub tatę o pomoc
w przymocowaniu jej do patyczka.
7. Wspólny taniec do piosenki „Jesteśmy Polką i Polakiem”.
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
5-latki
Temat 1: Biblioteka, księgarnia.
W księgarni książki się kupuje, a w bibliotece wypożycza!
- Przypomnijcie sobie nasze wizyty w bibliotece.
Porównajcie je z opowiadaniem, które wysłuchacie.
https://www.youtube.com/watch?v=7TJtWPGdwSM
- Rozwiąż zagadkę
Choć nie ma zamka ani kluczyka,
często otwierasz ją i zamykasz.
W swym wnętrzu
wiele tajemnic mieści,
wierszyków, bajek i opowieści. (książka)
- Świnka Peppa w bibliotece.
https://www.youtube.com/watch?v=WuUFckrrLak
- Tak wygląda biblioteka
- Obejrzyj spoty reklamowe zachęcające do korzystania z biblioteki.
- Czy to biblioteka?
https://www.youtube.com/watch?v=VkFhIN2xMbk
- Książki od A do Z
https://www.youtube.com/watch?v=HRVkNUz8dEA
- Biblioteka przedszkolaka– promocja działań Biblioteki i zbiorów dla dzieci w wieku przedszkolnym
https://www.youtube.com/watch?v=kdxj6s3scJY
- Wykonaj zadania w KP9A, KP9B
- Zakładka do książki – praca plastyczna.
Wykonaj zakładkę do książki.
Temat 2: Polskie symbole narodowe
- POLSKA – Moja ojczyzna cz.1 (+zadania dla dzieci)
- Jestem polką i polakiem
- Praca plastyczna „Godło Polski – Orzeł Biały”
https://www.youtube.com/watch?v=jjMBuPt6aVY
Wykonaj zadania w KP 10A, KP 10B, KP 11A, KP 11B
4 –latki
Temat: DLACZEGO TRZEBA SZANOWAĆ FLAGĘ?
Jako wprowadzenie do tematu Rodzic puszcza dziecku piosenkę : „Polak Mały!”
https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA
- Katechizm polskiego dziecka – słuchanie wiersza Władysława Bełzy.
Katechizm polskiego dziecka
Władysław Bełza
– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi. (swymi)
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czem ta ziemia? (czym)
– Mą Ojczyzną.
– Czem zdobyta? (czym)
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Boga wierzę.
- „Kocham miejsce, w którym mieszkam!” – rozmowa na temat okolic miejsca zamieszkania dzieci.
Rodzic zadaje dziecku pytanie: Co znaczy słowo „ojczyzna”? (wszystko wokół nas) Co dla nas jest „małą ojczyzną”? (dziecko wymienia wszystkie elementy, które kojarzą się z miejscem zamieszkania). Rodzic prezentuje dziecku mapę Polski. Opowiada, gdzie znajdują się góry, a gdzie jest morze. Rodzic wstążką zaznacza na mapie Polski obszar, w którym znajduje się przedszkole. Dziecko ogląda zdjęcia przedstawiające charakterystyczne miejsca w regionie, w którym mieszkają. Dziecko kończy zdanie: Kocham moją „małą ojczyznę”, bo…
- „Dlaczego trzeba szanować flagę?”– szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania Kotylion.
Kotylion
Piotr Wilczyński
Pani Kasia opowiadała nam w przedszkolu o naszych barwach narodowych i o różnych symbolach. – A to jest nasze godło, czyli znak wszystkich Polaków – i pokazała na obrazek, który wisi na ścianie w naszej sali. – Jak myślicie, co on przedstawia?
– To jest ptak, bo ma skrzydła i dziób – zawołała Helcia.
– Proszę pani, a co to za ptak? – spytał Bartek.
– Naszym godłem jest biały orzeł – odpowiedziała pani – i właśnie teraz nauczymy się pięknego wiersza, który zna każdy Polak. Słuchajcie, a potem będziemy powtarzać: — Kto ty jesteś?— Polak mały.— Jaki znak twój?— Orzeł Biały— Gdzie ty mieszkasz?— Między swemi.— W jakim kraju?— W polskiej ziemi.— Czym ta ziemia?— Mą Ojczyzną.— Czym zdobyta?— Krwią i blizną.— Czy ją kochasz?— Kocham szczerze.— A w co wierzysz?— W Boga wierzę.
Pani Kasia mówiła, że pojutrze będzie Święto Flagi, i że wtedy nie będziemy szli do przedszkola. Za to wszyscy, to znaczy mama, tata, dziadek i ja, pójdziemy oglądać obchody. Ale na razie musimy się do tego święta przygotować. Bo my też chcemy pokazać, że jesteśmy dumni z naszej flagi.
Gdy wróciłem z przedszkola, całe popołudnie robiliśmy z dziadkiem świąteczne dekoracje. – Mamo, mamo, zobacz – pomachałem do mamy flagą.
– Piękna flaga. Sami ją zrobiliście? – Mama uśmiechnęła się. Dziadek właśnie wszedł do pokoju. – Tak Grażynko, a za chwilę będziemy robić dla nas wszystkich kotyliony.
– Dziadku. Co to jest kotylion? – spytałem.
– Kotylion to jest taka kokarda w kształcie koła. Nosi się go na czapce albo przypięty do ubrania. To jest taki symbol, patriotyczna odznaka. Nasza kokarda narodowa ma te same kolory co flaga. Kolor biały to kolor naszego białego orła, a czerwony to kolor tarczy, na której tego orła się przedstawia – dziadek tłumaczył mi cierpliwie. Usiedliśmy przy stole. Dziadek wycinał nożyczkami kółka małe i duże.
– Michałku. Podaj mi, proszę, klej – powiedział dziadek. Nakleiliśmy białe, bibułkowe środki, a jak tylko wyschną, przyczepi się agrafki do przypięcia i będą gotowe.
Dziś od samego rana nie mogłem spokojnie usiedzieć. Po prostu nie mogłem się doczekać ,kiedy już będą te obchody. Wzięliśmy ze sobą flagę, tę którą zrobiłem wczoraj z dziadkiem. I wszyscy mieliśmy przypięte do kurtek kotyliony. Przyjechaliśmy na Plac Zamkowy i właśnie zaczęły się pokazy. Żołnierze w zielonych mundurach chodzili parami, a potem czwórkami ,i robili różne sztuczki z karabinami.
– To jest pokaz musztry paradnej – powiedział dziadek.
– A co to musztra, dziadku?
– Musztra to jest taki trening. Żołnierze muszą być dobrze wyszkoleni i bardzo sprawni. Ćwiczą więc razem na poligonie, żeby byli wytrzymali. Podczas różnych świąt pokazują taką musztrę i możemy wtedy zobaczyć, jak są wytrenowani, żebyśmy mogli być z nich dumni i czuć się bezpiecznie.
A potem tata jeszcze powiedział, że to jest bardzo ważne, żeby wiedzieć, kim jesteśmy, gdzie jest nasza ojczyzna. Wtedy lepiej i chętniej pracujemy dla siebie nawzajem, bo wszyscy razem budujemy Polskę.
– A wiesz, Michałku, że nie zawsze była Polska. Było tak kiedyś, że chciano nam zabrać ojczyznę. Były wojny i powstania, ale dziś mamy wolny kraj i musimy znać naszą historię. I dlatego świętujemy naszą flagę, bo to jest znak wszystkich Polaków.
Nagle w górze zahuczało tak, że nic nie było słychać. Wszyscy popatrzyliśmy na niebo, a tam nad nami przeleciało sześć samolotów, równiutko jeden nad drugim. I naraz wypuściły smugi kolorowego dymu. Trzy samoloty wypuściły biały, a trzy czerwony dym i na niebie z tego dymu powstała wielka biało-czerwona flaga. I machaliśmy do pilotów naszymi flagami, które zrobiliśmy z dziadkiem. Potem poszliśmy na spacer i lody.
Wieczorem, kiedy już leżałem w łóżeczku, przyszedł do mnie tata. Co wieczór przychodzi, żeby mi poczytać bajkę. Czasami też mi opowiada różne ciekawe historie. – Tatusiu, a dlaczego Orzeł Biały jest naszym znakiem? – spytałem.
– Opowiem Ci legendę o trzech braciach. Dawno temu nasi przodkowie wędrowali w poszukiwaniu krainy, w której mogliby zamieszkać. Ich wodzami byli bracia: Lech, Czech i Rus. Pewnego dnia przybyli do pięknej doliny, gdzie rosły piękne lasy, płynęły wartkie rzeki pełne ryb, a ziemia była urodzajna. Słońce już zachodziło i zabarwiło niebo na czerwono. Nagle w górze dał się słyszeć krzyk jakiegoś ptaka. Bracia podnieśli głowy i ujrzeli krążącego nad ich głowami białego orła. Wtedy Lech powiedział: – To jest dla mnie znak, że ze swoim ludem mam zostać w tej ziemi. Bracia pożegnali się serdecznie. Czech wraz ze swoim plemieniem poszedł na południe, a Rus na wschód. Lech zaś zbudował warowny gród nieopodal wielkiego, starego dębu, na którym było gniazdo tego orła i nazwał ten gród Gnieznem. Na pamiątkę tamtego wydarzenia Lech przyjął znak białego orła na czerwonym tle, jako herb swojego państwa, a my jesteśmy potomkami Lecha.
Jestem dumny, mówię wam,
flagę niosę dzisiaj sam.
Biel i czerwień barwy dwie,
każdy Polak o tym wie.
Dziecko mówi, jakie kolory ma flaga Polski oraz co znajduje się na godle. Wypowiada się na temat: „Dlaczego należy szanować flagę”.
- „Polskie symbole narodowe – flaga i herb” – praca z W.47.
Dziecko wycina flagę, przymocowuje do niej plastikową rurkę. Wycina godło, podkleja je taśmą i przykleja do bluzki.
- Słuchanie piosenki :Jestem Polakiem
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
Karty pracy i praca plastyczna w załączniku
3-latki
Temat: SYMBOLE NARODOWE – FLAGA I GODŁO
Jako wprowadzenie do tematu Rodzic puszcza dziecku piosenkę : „Polak Mały!”
https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA
- Barwy ojczyste – zapoznanie z wierszem Cz. Janczarskiego.
Barwy ojczyste
Czesław Janczarski
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel – serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste.
Rodzic wyjaśnia dziecku słowo flaga. Demonstruje dziecku flagę narodową. Omawia jej wygląd, zwraca uwagę na kolorystykę i ułożenie kolorów.
- Znak – słuchanie wiersza M. Łaszczuk.
Znak
Maria Łaszczuk
Czy wiesz, jaki to znak:
w czerwonym polu biały ptak?
Wiem – odpowiedział Jędrek mały.
– To jest znak Polski: orzeł biały.
Rozmowa na temat przeczytanego wiersza. Rodzic wyjaśnia dziecku co to jest symbol narodowy – znak Polski, którym jest orzeł biały. Rodzic prezentuje dziecku godło Polski. Dziecko opisuje, co na nim widzą. Poznają nazwę ptaka na godle – orła białego.
- „Białe orły” – zabawa ruchowa. Dziecko biega przy skocznej muzyce, naśladując lot orła (ręce rozłożone w bok, porusza nimi jak skrzydłami). Gdy muzyka cichnie, na hasło Rodzica: Orły lądują dziecko zatrzymuje się i opuszcza ręce.
- Praca z KP2.26 – dziecko koloruje flagę Polski zgodnie ze wzorem.
- „Symbole narodowe” – praca z wykorzystaniem W.36. Dziecko wycina obrazek przedstawiający godło Polski, rozcina na cztery części, układa według wzoru i nakleja na kartkę.
- Słuchanie piosenki :Jestem Polakiem
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
Karty pracy i praca plastyczna w załączniku
Maluszki
Jako wprowadzenie do tematu Rodzic puszcza dziecku piosenkę : „Polak Mały!”
https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA
- Katechizm polskiego dziecka – słuchanie wiersza Władysława Bełzy.
Katechizm polskiego dziecka
Władysław Bełza
– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi. (swymi)
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czem ta ziemia? (czym)
– Mą Ojczyzną.
– Czem zdobyta? (czym)
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Boga wierzę.
- Zabawa muzyczno – ruchowa „Flaga biało – czerwona”.
Podczas muzyki dziecko porusza się rytmicznie po pokoju trzymając
w rękach kartki w kolorze białym i czerwonym.
Na przerwę w muzyce dziecko samodzielnie układa flagę w powietrzu lub na ziemi.
- Słuchanie piosenki :Jestem Polakiem
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
- Karty pracy i praca plastyczna w załączniku
Karta pracy 30.04. Połącz karta pracy 30.04 Karta pracy 30.04
Elżbieta Krause
tel. 698 21 18 21
e-mail: ela1964krause@gmail.com