Zajęcia na piątek, 24.04.2020
Dzieci 6-letnie
ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU
Temat: Skąd się bierze ser?
1. Jak produkuje się mleko?
https://www.youtube.com/watch?v=y_gXAlEJCik
2. Przetwory z mleka
B. Forma: Przetwory z mleka
Na zakupy wyruszamy,
dużą torbę zabieramy.
Trzeba kupić serek biały
i ser żółty w dziury cały.
Smaczny jogurt waniliowy,
naturalny, truskawkowy.
I koniecznie też maślankę,
ser topiony i śmietankę.
Różne są przetwory z mleka,
zatem niechaj nikt nie zwleka.
Dnia każdego – to zasada
coś z nabiału niechaj zjada.
Jakie zwierzęta dają mleko, które wykorzystują ludzie?
Jakie produkty robione są z mleka?
3. Zagadki:
– Ten biały napój daje ci zdrowie. Nie możesz zgadnąć – kotek ci powie. (mleko)
– Choć dziurek w nim sporo, łatać ich nie trzeba.
Zjem go z apetytem razem z kromką chleba. (ser)
– Też ma mleko w swoim składzie, żółty na kanapkę kładziesz (ser)
– Choć się zielonej trawy naje, to białe mleko daje. (krowa)
– Cztery kopytka, rogi i bródka… Już wiesz, kto wyjadł kapustę z ogródka. (koza)
4. „Skąd się bierze mleko w sklepie?” – wysłuchanie opowiadania.
„Wiosną, latem i jesienią, na wiejskiej łące, którą nazywamy pastwiskiem, pasą się krowy. W ich wymionach powstaje mleko. Na noc krowy wracają do obory. Codziennie rano i wieczorem gospodarz przystępuje do dojenia krów. Kiedyś robił to ręcznie i nie było to łatwe zadanie. Dzisiaj ma elektryczne dojarki, które ułatwiają mu pracę. Ściągają mleko z wymion krowy i rurkami odprowadzają je do przygotowanych wcześniej dużych pojemników. Pojemniki z mlekiem jadą do mleczarni. Tam odbywa się pewien tajemniczy proces. PASTERYZACJA. Gdy się ten proces zakończy, mleko jest rozlewane do takich opakowań, w których możemy je potem kupować. W mleczarni po obróbce mleka powstają też inne produkty – kefiry, jogurty, sery. Teraz następuje załadunek mleka i transport do sklepów. Tam sprzedawca ustawia mleko na półkach, gdzie każdy kupujący może je łatwo znaleźć.
5. Informacje o mleku
Mleko znane jest od tysiącleci jako bardzo wartościowy produkt spożywczy. Od chwili, gdy człowiek zaczął prowadzić osiadły tryb życia, mleko zwierząt domowych stało się dla niego bardzo ważnym pokarmem. Najbardziej znanym i najczęściej wykorzystywanym przez człowieka jest mleko krowie, jakkolwiek są kraje w których spożywa się mleko pochodzące od innych zwierząt np. kóz, bawołów, wielbłądów czy jaków. Mleko jest niezbędnym i najbardziej wartościowym składnikiem diety człowieka. Jest najlepszym źródłem wapnia, który pomaga w prawidłowy sposób budować kości. Bogate jest również w składniki mineralne, witaminy D i A oraz z grupy B. Zaopatruje nasz organizm w białko – podstawowy budulec naszych komórek i tkanek, a także w węglowodany, dostarczające nam energii każdego dnia. Do prawidłowego funkcjonowania organizmu i wzrostu kości potrzebne są dzieciom 2 szklanki mleka dziennie. Wapń – mocne i zdrowe kości oraz zęby Białko – podstawowy budulec organizmu Witamina A – dobry wzrok Witamina B2 – piękna i zdrowa skóra Witamina D – razem z wapniem budują mocne kości Nie można zapomnieć również o tym że nie każdy może pić mleko z powodu alergii – uczulenia i dlatego ten ważny składnik można zastąpić mlekiem roślinnym – sojowym.
6. Wysłuchanie wierszyków
„Radek – Niejadek”
„ Gwałtu, rety! – Co się dzieje?
– Radek znowu dziś nic nie je,
tylko chrupki i cukierki.
Mam z nim co dzień kłopot wielki.
Nie chce sera, nie chce mleka,
na śmietankę wciąż narzeka.
Tylko ciastka i batony
oraz lizak ulubiony.
Może ty znasz jakiś sposób,
by jogurcik wziął do ręki a
albo choć danonki małe
i zjadł je ze smakiem całe?
– Wiem! Mam pomysł doskonały!
Poprosimy przedszkolaków,
by go przekonały.
One chodzą do przedszkola,
a tam wszystkie dzieci wiedzą
co jest zdrowe,
i to właśnie zawsze chętnie jedzą.”
„Tylko nic nie mówcie krowie” (Halina Szayerowa)
Nabiał – produkt, smaczny, zdrowy
Dostajemy go od krowy
Tylko nic nie mówcie krowie
Jak się krowa o tym dowie,
To się jej przewróci w głowie
I gotowa narozrabiać
I przestanie nabiał dawać,
Czyli: mleko, masło, sery
i śmietanę na desery!
„Mleko” (Jan Brzechwa)
Co się stało, co się stało?
Gwałtu, mleko wyleciało!
Przeraziła się kucharka,
Wyleciało mleko z garnka
I jak białe prześcieradło
Na patelni wierzchem siadło,
Jęło fruwać pod sufitem,
Przyśpiewując sobie przy tym:
Dobre mleczko, smaczne mleczko,
Nie dla ciebie, kochaneczko!
Rozgniewała się kucharka
I na mleko głośno sarka:
Któż to słyszał, żeby mleko
Wyleciało tak daleko?
Zsiądź z patelni, zsiądź już prędzej,
Bo na zawsze cię przepędzę!”
Na te słowa mleko zbladło,
Przestraszyło się i zsiadło.
Chodźcie do nas. Zjedzcie z nami
Zsiadłe mleko z ziemniakami.
„Wiersz o mleku”
Co ja widzę? Przedszkolaki!
Jakie zdrowe to dzieciaki.
Wciąż tak pięknie wyglądają,
pewnie mleko popijają.
Wiedzą o tym doskonale,
że mleka garnuszek
to zawsze zdrowy brzuszek!
Nie będą chorować
i lekarstw przyjmować.
Tylko codziennych zabaw
ciągle i ciągle kosztować.
No ale chwileczkę?
Skąd się bierze mleko w szklaneczce?
„Mleko daje krowa” –
powiedziała jakaś mądra głowa.
I od tej chwili każdy przedszkolak
już się nie pomyli.
Gdy dorośli zapytają
„Skąd to wiecie Dzieciaki?
To my chórem odpowiemy,
„Bo my jesteśmy Mleczaki!”
7. Nauka krótkich rymowanek:
„Kto mleko pije, długo żyje!”
„Mleczne pyszności na zdrowe kości!”
„Mleko pijemy, zdrowo żyjemy”
„Gdy produkty mleczne jemy szybko rośniemy chodzimy, skaczemy, biegamy
i zdrowo się uśmiechamy”
„Przedszkolak dobrze wie, że zdrowo jest, gdy mleko pije się”
„Kto chce silnym, być musi zawsze mleko pić”
”Aby zdrowym być, trzeba bardzo dużo mleka pić”
8. Eksperyment – kolorowe mleko
https://www.youtube.com/watch?v=stg9EYDGn4g
9. PRZYKŁADOWE PRZEPISY KULINARNE DO WYKONANIA
Mleko to cenne źródło wapnia, białka oraz witaminy D. Odpowiednia ilość tych składników w codziennej diecie dzieci i młodzieży jest kluczowym elementem zapewniającym prawidłowy rozwój kości i zębów, a także funkcjonowania organizmu. Warto zatem zadbać, aby mleko i jego przetwory znalazły się w codziennym jadłospisie całej rodziny i były wykorzystywane do przyrządzania smacznych posiłków oraz przekąsek. Jeśli Twoje dziecko krzywi się na widok mleka, można je zastąpić jogurtem owocowym, który uwielbia większość maluchów. Przekąski i dania mleczne możesz przygotowywać na wiele sposobów np. z dodatkiem owoców lub płatków śniadaniowych. Mleko to również niezbędny składnik wielu pysznych deserów, koktajli oraz sosów, które z pewnością polubi cała rodzina.
Propozycje do wykonania:
Lody „Krówka”
Składniki: 2 szklanki śmietany kremówki 36% puszka masy krówkowej ½ szklanki rodzynek 4 łyżki orzechów włoskich Przygotowanie: Śmietanę ubij na sztywno mikserem. Dodawaj powoli masę krówkową, cały czas miksując. Posiekane orzechy i rodzynki wsyp do masy. Wymieszaj łyżką lub łopatką. Przełóż masę do pojemnika, który można mrozić i włóż do zamrażarki. Po około 1 godzinie wyjmij lody z zamrażarki i ponownie zamieszaj. Pozostaw lody na kilka godzin w zamrażarce
Sałatka owocowa z twarogiem
Składniki:
1 grejpfrut, 1 pomarańcza, garść ciemnych winogron, ½ puszki ananasa, 100 g białego sera, 1 łyżka miodu, listki mięty do dekoracji.
Przygotowanie: Umyj owoce i miętę. Obierz grejpfruta i pomarańczę. Pokrój wszystkie owoce na mniejsze kawałki. Przełóż do miseczki, dodaj pokrojony w duże kostki biały ser. Polej łyżką miodu i udekoruj listkami mięty.
Praca z kartą pracy
KP3 – 38 a
Na podstawie historyjki obrazkowej opowiedz, skąd się bierze mleko. Narysuj po śladzie ramki wokół obrazków.
KP3 – 38 b – połącz w pary obrazki, których nazwy się rymują, odczytaj sylaby i połącz je z sylabą ser. (wyrazy: deser, mikser, bokser, laser, serce, sernik, serwetka,serek)
5- latki
Temat: SMOG – CO TO ZA STWÓR?
- Zaśpiewaj piosenkę „Leśne duszki”
- Linia melodyczna ze śpiewem https://www.youtube.com/watch?v=RS2SeQRAO4E
- Linia melodyczna https://www.youtube.com/watch?v=w65gX0tx9fs
Tekst piosenki
- Żyją w lesie małe duszki,
które czyszczą leśne dróżki.
Mają miotły i szufelki
i do pracy zapał wielki.
Ref. Duszki, duszki, duszki leśne
wstają co dzień bardzo wcześnie
i ziewając raz po raz
zaczynają sprzątać las.
- Piorą liście, myją szyszki,
aż dokoła wszystko błyszczy.
Muchomorom piorą groszki,
bo te duszki to czyścioszki.
Ref. Duszki, duszki, duszki leśne…
- Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,
zaraz duszek za nim leci.
Zaraz siada mu na ręce,
grzecznie prosi: – Nie śmieć więcej!
Ref. Duszki, duszki, duszki leśne…
- Co to jest powietrze? – zabawy badawcze, poznawanie właściwości powietrza:
https://www.youtube.com/watch?v=2-NU0LrDDIA, https://www.youtube.com/watch?v=Xgcf_IbiVjU, https://www.mama-bloguje.com/dziecko-na-warsztat-eksperymenty/
- Rozmowa na temat „Komu jest potrzebne powietrze?” połączona z obejrzeniem filmu: https://www.youtube.com/watch?v=pA-bw_sL83w
Obejrzenie filmu „Dlaczego musimy zadbać o czyste powietrze”: https://www.youtube.com/watch?v=baJQkO9G6uk
- Obejrzenie i omówienie filmu „Co możemy zrobić”, utrwalenie podstawowych zasad dbania o środowisko: https://www.youtube.com/watch?v=DjtFCbXh8as
- Mały quiz o smogu: https://tuptuptup.org.pl/ziemia-lubi-smog/
- Zabawa plastyczno- oddechowa. Wykonanie wiatraczka i wprawianie go w ruch (dmuchamy raz ustami, raz nosem):
Sposób wykonania podaję w linku, a poniżej szablony o wiatraczka
https://www.youtube.com/watch?v=EF-VG0wHvH0
- Słuchanie opowiadania pt. „Smog”, aut. Agnieszka Frączek:
Bardzo długo wyjeżdżaliśmy z miasta. „Brum, brum!”, dudniło nam w uszach.
„Ti– tit, ti– tit!”, atakowało nas mimo szczelnie zamkniętych okien.
–– Rany, jaki korek! – narzekał tata.
–– Szybciej! – prosił Antek.
–– Wolniej – prosiła mama.
–– Nudzi mi się – jęczała Zosia.
–– Pi… – popiskiwał pies.
–– Daleko to jeszcze? – pytałem ja, Sprężynek.
Ale nasze słowa i tak zagłuszało nieznośne „Brum, brum, ti– tit!”.
Wreszcie – powolutku, koło za kołem – udało nam się wyjechać za miasto. I od razu zrobiło się weselej. Tata przestał narzekać na korki, mama przestała prosić, żeby tata zwolnił (dziwne, bo jechaliśmy teraz dużo szybciej niż w mieście), Antek przestał prosić, żeby tata przyspieszył, nawet Zosia przestała się nudzić. Z pobocza machały do nas czerwone dęby, żółte brzozy i zielone choinki, pies pochrapywał cicho, a Zośka nuciła jakąś przedszkolną piosenkę. Nawet słońce świeciło jakby trochę
jaśniej.
–– Od razu widać, że smog został za nami – cieszyła się mama.
–– To tam był jakiś smok? – z wrażenia mało nie wypadłem z koszyka.
–– Trzygłowy? – zawtórowała mi Zosia.
–– Spokojnie, nie smok, tylko smog, głuptasy – roześmiał się Antek.
–– A co to za różnica? – zapytała Zosia.
–– Ten wasz smok jest zielony, ma trzy głowy, pazury, ogon i K na końcu…
–– Czyli na ogonie?
–– Zośka! – zbył siostrę Antek. I tłumaczył dalej: – Wasz smok pożarł barana nafaszerowanego
siarką. Zgadza się?
–– Tak… – odpowiedziała niepewnie Zosia, która chyba podobnie jak ja nie rozumiała, czemu ten zielony potwór ma być „nasz”.
–– Smog, o którym mówiła mama, też ma w środku trochę siarki. Ale na tym koniec podobieństw. Bo mamie wcale nie chodziło o smoka, ale o smog, prawda, mamo?
–– Prawda.
–– Czyli chmurę pełną dymów i spalin – wtrącił tata.
–– A skąd się biorą takie smoki?
–– Smogi! – poprawił Antek. – Skąd? No z tej… Z tego… – plątał się.
–– Pamiętacie te wszystkie samochody stojące w korku? – przyszedł mu z pomocą tata. – Potraficie sobie wyobrazić, ile one naprodukowały spalin.
–– Mnóstwo.
–– Właśnie: mnóstwo. A przecież powietrze jest zanieczyszczane nie tylko przez samochody, ale też przez fabryki, gospodarstwa domowe, przez… – przerwał nagle tata.
– Zobaczcie, jaki paskudny dom!
Rzeczywiście, z komina małego, żółtego domku wydobywały się kłęby dymu – gęstego, brązowo- czarnego i pachnącego chyba jeszcze gorzej niż smocza jama. Wdzierał się do samochodu, łaskotał nas w nosy i szczypał w oczy.
–– A fe! – zawołała Zosia.
–– Fe! – powtórzył za siostrą Antek i zakrył sobie nos szalikiem.
–– Psik! – kichnął pies.
–– Co oni palą w tym piecu? Śmieci? – zastanawiała się mama.
–– Śmieci – potwierdził tata. – A paląc je, zatruwają powietrze, które i bez tego jest już bardzo zanieczyszczone – westchnął.
–– A smog się cieszy – podsumował Antek.
Po przeczytaniu opowiadania zadajemy dzieciom pytanie:
Co to jest smog?
Czym różnią się smog i smok?
Zapisujemy na kartce wyraz „smok” i „smog” – analizujemy zapisy, porównujemy je. Pytamy: Jakie są przyczyny smogu?
SMOG
SMOK
Czy Ziemia lubi smog?
Ziemia kocha czyste powietrze!
4-latki
Temat na dziś: „Gdzie znajdę kwiaty?”
1.„Maszeruje wiosna” – przypomnienie i utrwalenie słów piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw
2.„Kwiaty” – opowieść ruchowa. Rodzic czyta na głos. Dziecko, słuchając opowiadania, powoli wstaje (od leżenia do stania na palcach):
„Wyobraź sobie, że jesteś bardzo malutkim nasionkiem (dziecko – skulone – leży na podłodze). Czujesz, że robi się coraz cieplej (porusza się), czujesz, jak pada na ciebie ciepły wiosenny deszczyk (dziecko – nadal zwinięte w kłębek – kuca). Czujesz, jak wyrasta z ciebie kiełek (dziecko powoli prostuje palec wskazujący i unosi go nad głowę). Bardzo lubisz, jak grzeją cię ciepłe promienie słoneczne. Do wzrostu jest ci też potrzebna woda, dlatego cieszysz się na każdą kroplę deszczu. Jesteś już tak wysoki, że swoimi płatkami próbujesz dosięgnąć słońca (dziecko stoi na palcach
z wyciągniętymi do góry rękoma i porusza palcami). Ach, jaka piękna wiosna!”
- „Tworzymy kwiaty” – malowanie farbami kwiatów na folii spożywczej. W czasie malowania dziecko słucha utworu Piotra Czajkowskiego „Walc kwiatów”:
https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc
Prosimy o efekty Waszych prac w formie zdjęć☺
4.„Wiosenna gałązka” – praca z wyprawką nr 37. Dziecko wypycha wszystkie elementy wiosennej gałązki. Przykleja na gałązkę naprzemiennie kwiaty i liście.
- Dziecko wykonuje kartę pracy (gotowa do wydruku w załączniku):
3-latki
Temat na dziś: „Witaj, wiosno!”
- „Maszeruje wiosna” – przypomnienie i utrwalenie słów piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw
2.„Wiosenne zgaduj-zgadula” – dziecko rozwiązuje zagadki. Dokonuje analizy sylabowej nazw obrazków (dzielą na sylaby słowa będące rozwiązaniem wyklaskując je)
Idzie ku nam po łąkach
i cała jest w skowronkach. W jaskółkach i w słowikach, i w słońca ciepłych promykach. (wiosna) |
Szaro-bure kotki,
które wczesną wiosną na gałązkach wierzby nad potokiem rosną. (bazie) |
Te wiosenne kryją w sobie
listeczki lub kwiatki. Te słodziutkie – nadzienie z pysznej marmoladki. (pączki) |
Gdy ją gospodyni
z łupinek obiera, często z jej powodu łzy z oczu wyciera. (cebula) |
Mały, szary ptaszek.
Krótki ma dziób, niedługi ogonek. Wiosną radośnie swym śpiewem wita dzionek. (skowronek) |
- „Jak to wiosną bywa” – dziecko wykonuje ćwiczenia narządów artykulacyjnych. Rodzic wymienia zwiastuny wiosny, a dziecko wykonuje określoną czynność: Słońce – dziecko uśmiecha się; Chmury – nadyma policzki; Wiatr – wciąga powietrze nosem, wydycha ustami; Budzący się niedźwiedź – ziewa, rozciąga się; Kapiąca woda z sopli – kląska.
- „Wiosenne memory” – dziecko z Rodzicem gra kartami memory z Wyprawki nr 30 i 31. Utrwala nazwy poznanych w tym tygodniu kwiatów i ptaków.
- Dziecko wykonuje zadanie z karty pracy (gotowa do wydruku w załączniku):
MALUSZKI
- „Maszeruje wiosna” – przypomnienie i utrwalenie słów piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw
- Kochane Maluszki, wykonajcie z Rodzicami wstążki do tańca z krepy/bibuły lub wykorzystajcie wstążki, które macie w domu (np. takie, jak na obrazku poniżej). Następnie zatańczcie z Rodzicami taniec do utworu Piotra Czajkowskiego „Walc kwiatów”:
https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc
- Odpowiedzcie na pytania oraz wykonajcie kartę pracy (większy format w załączniku)
Elżbieta Krause
tel. 698 21 18 21
ela1964krause@gmail.com