Zadania na 14.04.2020

Zajęcia na wtorek, 14.04.2020

Dzieci 6-letnie

WITAJ, WIOSNO

Temat: Witamy powracające ptaki

1. Co to za ptaki?

Obejrzyj zdjęcia ptaków, które odleciały od nas jesienią a teraz powracają z ciepłych krajów

– najwcześniej wracają skowronki, szpaki, bociany i pliszki

– miesiąc później wracają jaskółki i kukułki

2. Posłuchaj opowiadania „Szpacze wesele i ptasie trele” Stanisława Kraszewskiego

Jakie ptaki przyleciały na wesele szpaków i co mówiły o sobie nawzajem?

https://www.youtube.com/watch?v=JD5WKoZFk_I&t=15s

3. Bocian – praca plastyczna

Użyj patyka do szaszłyków, płatków kosmetycznych, czarnego i czerwonego papieru, kawałka styropianu lub plastelinowej kulki do umocowania bociana.

Potrzebny będzie klej, nożyczki czarny pisak (lub plastikowe oczy).

4. G jak globus prezentacja litery w wyrazie – praca z kartą pracy KP3- 32 a

Podziel na sylaby, a później na głoski wyrazy:

– globus – glo-bus, g-l-o-b-s-u-s

– gitara – gi-ta-ra, g-i-t-a-r-a

– rogal – ro-gal, r-o-g-a-l

– garnek – gar-nek, g-a-r-n-e-k

– goryl – go-ryl, g-o-r-y-l

Spróbuj ułożyć te wyrazy z liter alfabetu

KP3 – 32 b

Zaznacz pętlą takie same globusy jak globus w ramce – zwróć uwagę także na podpisy

Napisz literki g, G po śladzie.

KP3 – 33 a

Pokoloruj bociany w zależności od tego, w którą stronę lecą.

5. Przypomnij sobie literki. Nakarm stworka – dopasuj odpowiednią literkę

http://pisupisu.pl/przedszkole/dopasuj-literki

5-latki

TEMAT 2: Ł jak łopata.

 

  • Rozwiąż zagadki

 

Zrobię dołek, zrobię rów,
to usypię kopczyk znów.
Chwyć mnie mocno, oprzyj nogę,
cały ogród skopać mogę.  /łopata

Ma to narzędzie dość długi trzonek,
by móc wygodnie kopać zagonek,
blachę stalową płaską i gładką,
żeby je wbijać w piach było łatwo.  /łopata

  • Dopasuj podpisy do obrazków
PIŁKA ŁAPA ŁOPATA
BUŁKA ŁÓŻKO ŁYŻWA
ŁOŚ ŁÓDŹ WAŁEK
STOŁEK KOŁEK

 

 

 

TEMAT 2: Zwierzęta wiejskie.

  • Obejrzyj Domowe Przedszkole “Co słychać na wsi?”

 https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831

  • Tekst piosenki do zabawy z poduszkami (utwór ludowy).

Leciały gąseczki
Z wysokiej góreczki
Zbieraj, zbieraj Kasiu piórka
Zbieraj, zbieraj Kasiu piórka
Będą poduszeczki.

Nie będę zbierała
Bo mi matuś dała
Cztery, cztery poduszeczki
Cztery, cztery poduszeczki
Piątą obiecała.

Obiecała matuś
I jasieczek mały
Będzie, będzie wysokóchno
Będzie, będzie wysokóchno
Do samej powały.

 

  • Słuchanie wiersza  S. Kraszewskiego 

 

Na wiejskim podwórku
Na podwórko dumne matki przyprowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Klacz – brązowe źrebiątko.
Każda prowadzi swoje dzieciątko!

Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Klacz – brązowe źrebiątko.
Każda zgubiła swoje dzieciątko!

Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Klacz – brązowe źrebiątko.
Znalazło mamę każde dzieciątko.

 

  • Rozmowa na temat wiersza.

 

Odpowiedz na pytania:
– Gdzie rozgrywała się sytuacja przedstawiona w wierszu?
– Jakie zwierzęta występowały?
– Co przydarzyło się zwierzętom?
– Dlaczego pogubiły się dzieci?
– Jak myślisz, co czuły wtedy mamy?
– Jak skończyła się ta przygoda?
– Czy wszystkie mamy znalazły dzieci?

 

  • Wysłuchaj opowiadania „Awantura na wiejskim podwórku”

 

https://www.youtube.com/watch?v=UuCFX15Z1bI

 

  • Obejrzyj film: „Zwierzęta z wiejskiego podwórka”

 

https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8

 

  • Wysłuchaj: Na wsi – odgłosy zwierząt 

 

https://www.youtube.com/watch?v=efqoaJvBjWU&t=134s

 

  • Nazwij zwierzęta z wiejskiego podwórka i dopasuj podpisy

 

 

  • Wyrazy do podpisów:

 

KROWA
CIELĘ
ŚWINIA
PROSIĘ
KLACZ
ŹREBIĘ
OWCA
JAGNIĘ
KOZA
KOŹLĄTKO
KURA
KURCZĄTKO
KACZKA
KACZĄTKO
GĘŚ
GĄSIĄTKO
INDYK
INDYCZĄTKO

 

  • Wykonaj ćwiczenia w KP30.
  • Zaśpiewaj piosenkę „Stary Donald farmę miał”

https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA

  1. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
    A na tej farmie krowę miał ija, ija o!
    Krowa mu – mu – mu, mu, mu.
    2. … świnkę miał ija, ija o! Świnka chrum – chrum – chrum, chrum, chrum;
    krowa mu – mu – mu, mu, mu.
    3. … pieska miał, ija, ija o! Piesek hau – hau – hau, hau, hau;
    świnka chrum – chrum – chrum, chrum, chrum; krowa mu – mu – mu, mu, mu
    4. … kury miał, ija, ija o! Kury ko – ko – ko, ko, ko; …
    5. … gąskę miał, ija, ija o! Gąska gę – gę – gę, gę, gę; …
    6. … kaczkę miał, ija, ija o! Kaczka kwa – kwa – kwa, kwa, kwa; ….
    7. … owce miał, ija, ija o! Owce be – be – be, be, be; …
    8. … kotka miał, ija, ija o! Kotek miau – miau – miau, miau, miau;
    owce be – be – be, be, be; kaczka kwa – kwa – kwa, kwa, kwa;
    gąska gę – gę – gę, gę, gę; kury ko – ko – ko, ko, ko;
    piesek hau- hau- hau, hau, hau; świnka chrum – chrum – chrum, chrum, chrum;
    Krowa mu – mu – mu, mu, mu.
    9. Stary Donald farmę miał ija, ija o! Ija, ija o!

4-latki

Temat:  JAKIE PRACE WYKONUJEMY W OGRODZIE PO ZIMIE?

1„Jakie prace wykonujemy w ogrodzie po zimie?” – rozmowa na temat wiosennych porządków w domu i ogrodzie. 

Dziecko siedzi na dywanie. Pośrodku ułożone są zdjęcia wiosennych kwiatów (tulipan, krokus, przebiśnieg, żonkil), a między nimi: zabawki do piaskownicy, pogniecione papierki, piłki, rowerek/hulajnoga (lub zdjęcie przedstawiające te przedmioty), bluza, czapka
z daszkiem. Rodzic mówi: Wyobraź sobie, że to jest wiosenny ogród. W ogrodzie są kwiaty, które budzą się do życia po zimie. Coś im przeszkadza rosnąć. Jak myślisz kto zostawił te wszystkie rzeczy w ogrodzie? Trzeba pamiętać, aby odkładać swoje rzeczy na miejsce. Dziecko podchodzi i zabiera rzeczy, które przeszkadzają rosnąć kwiatom. Mówi, co to jest
i gdzie powinno się znajdować. Rodzić tłumaczy: Ważne, aby sprzątać po sobie od razu, odkładać zabawki i ubrania na swoje miejsce. Rodzic opowiada dziecku o tym, jak należy zadbać o ogród, o kwiaty po zimie. Należy poodkrywać rośliny, które były zabezpieczone przed mrozem. Zgrabić liście pozostałe po jesieni. • zdjęcia wiosennych kwiatów, zabawki do piaskownicy, pogniecione papierki, piłki, rowerek/hulajnoga (lub zdjęcie przedstawiające te przedmioty), bluza, czapka z daszkiem.

2  Labirynt – praca z KP2.14

 „Co ogrodnik robi w ogrodzie”- praca z obrazkiem

Rozmowa na temat prac, jakie wykonuje ogrodnik. 

3 Globalne czytanie – część I. 

Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic pokazuje kolejno kartę z ilustracją i podpisem (wyrazy do globalnego czytania: tulipan, krokus, przebiśnieg, zawilec) i odczytuje poszczególne wyrazy. Gdy pokazuje karty po raz drugi, dziecko odczytuje te wyrazy. • 4 karty do globalnego czytania: tulipan, krokus, przebiśnieg, zawilec (ilustracje/zdjęcia z podpisami)

3-latki

Temat: OGRODNIK

1 Głowa, ramiona, pięty – zabawa paluszkowa według Krzysztofa Sąsiadka.

 Dziecko stoi : Mówi i pokazuje za Rodzicem

Głowa, ramiona, kolana, pięty,

kolana, pięty, kolana, pięty. 

Głowa , ramiona, kolana, pięty,

Oczy, uszy, usta, nos

2  Rozwiązywanie zagadek o narzędziach ogrodniczych.

Rodzic czyta zagadkę, a zadaniem dziecka jest podać prawidłową odpowiedź.
Podział nazw narzędzi na sylaby.


Co kopie, chociaż nie ma nóg?
Będziesz nią ogród skopać mógł. /łopata/

Na patyku zębów rządek,
znają je na pewno dzieci.
Służą do równania grządek,
i do uporządkowania śmieci. /grabie/

Leci z niej woda
przez sito blaszane.
Jaka to wygoda
już kwiatki podlane! /konewka/

Tym dziwnym pojazdem na jednym kole
Wozi ogrodnik narzędzia na pole. /taczka/

3 Praca z KP2.11 – ćwiczenia na spostrzegawczość. Dziecko szuka na ilustracji grabi. Przelicza je. Kończy rytm z narzędzi ogrodowych. • KP2.11, kredki

4 „Grabki”- zabawa plastyczna

Formowanie wałeczków z plasteliny i wyklejanie nimi konturu grabi.

Maluszki

1 . „Ogrodnik”-  zagadka wprowadzająca do rozmowy o pracy ogrodnika

Spotkasz go w ogrodzie,
gdzie pracuje co dzień
dba o krzaki i kwiatki,
sadzi rośliny z użyciem łopatki.

2    „Co ogrodnik robi w ogrodzie”- praca z obrazkiem

Rozmowa na temat prac, jakie wykonuje ogrodnik. 

3 „Grabki”- zabawa plastyczna

Formowanie wałeczków z plasteliny i wyklejanie nimi konturu grabi.

 Karty Pracy w załączniku.

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21

ela1964krause@gmail.com