Zadania na 09.04.2020

Zajęcia na 9.04.2020 (czwartek)

Dzieci 6-letnie

WIELKANOC

Temat: Wielkanocny koszyczek

1. Posłuchaj „Legendy o białym baranku” (Urszula Pukała)

Posłuchajcie tylko ile było krzyku,
gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.
Malutkie kurczątko, bielutki baranek,
Brązowy zajączek i kilka pisanek.

Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.
Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
falujące piórka tak jak u kaczuszki.

Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,
jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.
Dzieci na mój widok bardzo się radują
i z mojego grzbietu cukier oblizują.

Brązowy zajączek śmieje się wesoło,

jestem z czekolady – opowiada wkoło.
Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci,
już na sam mój widok dzieciom ślinka leci.

Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka,
dziwi się pisanka zielona jak łąka.
Dziwią się pisanki żółte i czerwone,
brązowe, różowe, szare, posrebrzone.

Odpowiedz na pytania:

o co pokłóciły się zwierzęta w koszyku?

– co znalazło się w koszyczku wielkanocnym?

– jaki kolor miały pisanki w koszyczku?

2. Spróbuj narysować zajączka – będziesz potrzebował ołówka, kredek i kartki.

Jak narysować zajączka

https://www.youtube.com/watch?v=x8MtFu909cs

3. Posłuchaj piosenki o świętach wielkanocnych

Możesz poruszać się w rytm muzyki

Piosenka pt. „ Wielkanocna piosenka”

https://www.youtube.com/watch?v=gNiwf-SaRUI

Są takie święta raz do roku,
co budzą życie, budzą czas.
Wszystko rozkwita w słońca blasku
i wielka miłość rośnie w nas.
Miłość do ludzi, do przyrody,
w zielone każdy z wiosną gra.
Już zima poszła spać za morza,
a w naszych sercach radość trwa.

W piecu rosną sękacze,
baby wielkanocne,
i mazurek lśni lukrem,
Spójrzcie tam – pierwszy liść!
Według starej recepty
babcia barszcz ugotuje.
Przyjdzie cała rodzina,
mamy święta już dziś.

Czas ciepłe kurtki w szafie schować
i w naftaliny ukryć świat.
W szufladzie zaśnie czapka zimowa,
narty i sanki pójdą spać.
Bocian powrócił na swe gniazdo,
już leśnych kwiatów czujesz woń.
A słońce świeci mocno, jasno
i żabi rechot słychać z łąk.

4. Wielkanocny koszyczek

https://www.youtube.com/watch?v=f5seOhWzRR8

Spróbuj wykonać koszyczek według instrukcji – poproś dorosłego o wycięcie 11pasków o szerokości 1,5 cm wzdłuż dłuższego boku kolorowej kartki (najlepiej sztywniejsza kartka z bloku technicznego)

8 pasków – koszyczek

1,5 paska – obwód koszyczka

1 pasek – rączka koszyczka

5. Praca z kartą pracy

KP3 – 41b

Co widzisz na ilustracji? Jakie święta obchodzą osoby na ilustracji? Po czym to poznajemy?

Odszukaj na ilustracji fragmenty narysowane poniżej i zaznacz je pętlą. Napisz po śladzie wyrazy: pisanki, babka.

Dzieci 5-letnie

 

 

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,swiateczne-zwyczaje-wielkanoc,43855

Świąteczne zwyczaje – Wielkanoc

Skąd wziął się śmigus – dyngus? 

Dlaczego malujemy pisanki?

Skąd pochodzi zwyczaj święcenia koszyczków z jajkami? 

Przedszkolaki dekorują świąteczne mazurki i poznają wielkanocne obyczaje.  

 

  • KP 36 Wykonaj ćwiczenia.

 

  • Praca plastyczna – „Kolorowa pisanka”

Wytnij z papieru kształt pisanki. 

Pisankę ozdabiamy stemplując farbami przy pomocy pomponików lub kuleczek z waty lub kawałkami gąbki. 

Przygotowane pomponiki chwytamy klamerkami do prania i w ten sposób moczymy w farbie. 

Następnie stemplujemy wcześniej przygotowaną pisankę.

09.04.2020

4-latki

Temat na dziś: „Co postawimy na świątecznym stole?”

1.„Jakie potrawy postawimy na świątecznym stole? – szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Danuty Gellner Obudziły się pisanki

Obudziły się pisanki wielkanocnym rankiem

I wołają:- Patrzcie! Tu na stole same niespodzianki!

Bazie srebrno-białe i  baranek mały.

Ten baranek ma talerzyk, skubie z niego owies świeży.

A baby pękate w cukrowych fartuchach

śmieją się wesoło od ucha do ucha!

 

Rodzic zadaje dziecku pytania: 

  • Co na wielkanocnym stole zobaczyły pisanki? (bazie, baranek, owies, baby).
  • Przypomnij sobie, jakie jeszcze rzeczy możemy postawić na stole? (święconka i produkty znajdujące się w niej, rzeżucha, barszcz, itp.)

 

2.„Stół wielkanocny” – praca z kartą pracy nr 24. 

Przed wykonaniem zadania z KP2.24 dziecko opisuje, co jest na ilustracji. Podaje także nazwy poszczególnych figur geometrycznych widocznych w zadaniu.

  1. „Ciepło – zimno” – zabawa orientacyjna. Rodzic chowa jakiś przedmiot związany z Wielkanocą (może to być plastikowe jajko, figurka kurczaczka/baranka itp.) i stara się nakierować dziecko słowami „ciepło”, jeśli dziecko jest bliskie odszukania przedmiotu lub „zimno”, kiedy dziecko szuka
    w złym miejscu. Po znalezieniu następuje zamiana ról (Rodzic szuka, dziecko nakierowuje).
  2. „Pisanki wielkanocne” – ćwiczenia w klasyfikacji i liczeniu. Rodzic wycina i rozkłada sylwety jajek

ozdobione kropkami i kreskami (4 jajka ozdobione kropkami i 5 ozdobionych kreskami). Zadaniem

dziecka jest podzielenie jajek ze względu na wzór. Dziecko liczy jajka w kropki i w kreski. Określa, ile ich jest. Następnie Rodzic  rozdaje dziecku po trzy jajka żółte i po trzy niebieskie (np., ale kolor nie ma znaczenia). Dziecko oddziela od siebie jajka według koloru. Liczą, ile jest jajek każdego koloru. Układa zbiory (1-zbiór jajek w kropki, 2-zbiór jajek w kreski, 3-zbiór jajek żółtych, 4-zbiór jajek niebieskich). Liczy, ile jest wszystkich zbiorów. Określa, który zbiór jest najmniej liczebny, a który najbardziej.

3-latki

Temat na dziś: „Na świątecznym stole”

1.Na wielkanocnym stole – słuchanie wiersza K. Kuzior-Wierzbowskiej, swobodna rozmowa na temat

jego treści. Rodzic wyjaśnia niezrozumiałe określenia: baba lukrowana, cukrowy baranek.

Na wielkanocnym stole

Stoją na stole baby lukrowane,

a między nimi cukrowy baranek.

Pobekuje cicho, stuka kopytkami,

bo chciałby dosięgnąć miski z pisankami.

Ale dwa kurczaki tej miski pilnują,

na baranka groźnie oba popiskują.

Więc mały baranek w inną stronę zmierza.

Kilka listków rzeżuchy uskubał z talerza.

 

  1. Zestaw ćwiczeń ruchowych. 

„Skaczące pisanki” – dziecko staje na wyznaczonej linii i skacze obunóż do końca wyznaczonego przez Rodzica miejsca.

„Zające na łące” – dziecko wykonuje zajęcze skoki (w przysiadzie najpierw przekładane są ręce,

później nogi) do wyznaczonego miejsca.

„Mówiąca pisanka” – Rodzic rzuca piłkę do dziecka, mówiąc: Rzuć, kucając / Rzuć, siedząc / Podskocz i rzuć. Dziecko wykonuje polecenia.

„Kaczuchy” – dziecko chodzi, naśladując kaczuszkę (kaczy chód, machanie skrzydełkami
i kuperkami).

  1. Praca z KP2.17 – uzupełnianie obrazka brakującymi fragmentami, kolorowanie kurczaczka. Rozmowa na temat wyglądu stołu wielkanocnego. Chętne dzieci podają nazwy figur geometrycznych widocznych na dolnym obrazku.
  2. „Pisanki wielkanocne” – ćwiczenia w klasyfikacji i liczeniu. Rodzic rozkłada sylwety jajek ozdobione kropkami i kreskami (trzy jajka ozdobione kropkami i trzy ozdobione kreskami). Zadaniem dziecka jest podzielenie jajek ze względu na wzór. Dziecko liczy jajka w kropki i w kreski. Określa, ile ich jest. Następnie Rodzic rozdaje dzieciom po trzy jajka żółte i po trzy niebieskie (np., kolor nie ma znaczenia). Dziecko oddziela od siebie jajka według koloru. Liczy, ile jest jajek każdego koloru.

MALUSZKI

Propozycja na dziś:

1.Słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści:

Wielkanocny stół już przygotowany.

Na nim pisanki i baranek lukrowany.

Mazurki gotowe, stoją w pięknym rzędzie,

kiełbasa i żurek na pewno też będzie.

Baba wielkanocna duża i pachnąca i owies zielony,

co pędzi do słońca.

W koszyczku święconka i bazie w wazonie

 W świąteczny bukiet ułożone.

  1. „Ciepło – zimno” – zabawa orientacyjna. Rodzic chowa jakiś przedmiot związany z Wielkanocą (może to być plastikowe jajko, figurka kurczaczka/baranka itp.) i stara się nakierować dziecko słowami „ciepło”, jeśli dziecko jest bliskie odszukania przedmiotu lub „zimno”, kiedy dziecko szuka
    w złym miejscu. Po znalezieniu następuje zamiana ról (Rodzic szuka, dziecko nakierowuje).
  2. Zestaw ćwiczeń ruchowych:

„Skaczące pisanki” – dziecko staje na wyznaczonej linii i skacze obunóż do końca wyznaczonego przez Rodzica miejsca.

„Zające na łące” – dziecko wykonuje zajęcze skoki (w przysiadzie najpierw przekładane są ręce,

później nogi) do wyznaczonego miejsca.

„Mówiąca pisanka” – Rodzic rzuca piłkę do dziecka, mówiąc: Rzuć, kucając / Rzuć, siedząc / Podskocz i rzuć. Dziecko wykonuje polecenia.

„Kaczuchy” – dziecko chodzi, naśladując kaczuszkę (kaczy chód, machanie skrzydełkami 

i kuperkami).

Pozdrawiam

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21

e-mail: ela1964krause@gmail.com