Zadania na 8.04.2020
Dzieci 6-letnie
WIELKANOC
Temat: Wielkanocne tradycje
1. Wielkanoc u języczka – zabawa rozwijająca aparat mowy
Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (robimy z języka miskę – przód i boki języka unosimy ku górze, tak by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier (wysuwamy język z buzi, a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu), dodaje masło (wysuwamy język z buzi, a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracamy językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera (przesuwamy językiem po górnych zębach, następnie po dolnych). Ciasto już się upiekło (wdychamy powietrze nosem i zatrzymujemy je przez chwilę w buzi, nadymając policzki, następnie wypuszczamy powietrze ustami). Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami (dotykamy językiem każdego górnego zęba), orzechami (dotykamy językiem każdego dolnego zęba).
Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwamy język z buzi i wykonujemy nim szybkie ruchy w kierunku nosa i brody), dodaje majonezu, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizujemy wargi ruchem okrężnym).
Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwamy język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane (wysuwamy język z buzi, przesuwając nim po podniebieniu, górnych zębach i górnej wardze w kierunku nosa) i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychamy powietrze nosem, wydychamy buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykamy językiem różnych miejsc na podniebieniu), kółka (oblizujemy wargi ruchem okrężnym), paski (oblizujemy górną wargę, górne zęby, miejsce za zębami, następnie dolną wargę, dolne zęby, miejsce za zębami), kratkę (dotykamy językiem naprzemiennie zębów dolnych i górnych, następnie prawego i lewego kącika ust).
Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykamy językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechamy się szeroko nie pokazując zębów), bo może już świętować.
2. Wielkanocne zwyczaje
Obejrzyj film – zapamiętaj jakie zwyczaje wielkanocne przedstawiono w filmie?
https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA
– jakie święta związane z wiosną będziemy niedługo obchodzić?
– jak w waszym domu wygląda przygotowywanie świąt?
– jakie zwyczaje wielkanocne znacie z waszego domu?
– z czym kojarzą się wam święta wielkanocne?
3. Wielkanocna palma – pomaluj farbami lub wyklej kulkami kolorowej bibuły.
4. Praca z kartą pracy
KP3 – 41 a
Posłuchaj piosenki – jest to wyliczanka w języku kaszubskim (gwarze kaszubskiej)
Kaszuby (kaszub. Kaszëbë lub Kaszëbskô) – region kulturowy w północnej Polsce, będący częścią Pomorza Gdańskiego. Zamieszkują tu m.in. Kaszubi (autochtoniczni Pomorzanie) posługujący się językiem kaszubskim, który ma w Polsce od 2005 status języka regionalnego.
https://www.youtube.com/watch?v=4CVNx_9IRZ4
Podczas słuchania piosenki pokazuj kolejne obrazki. Naklej naklejki pod tymi obrazkami, które nazywają się podobnie zarówno po polsku jak i po kaszubsku.
08.04.2020.
Dzieci 5-letnie
“Wielkanocny stół” E. Skarżyńska
Nasz stół wielkanocny haftowany w kwiaty. W borówkowej zieleni listeczków skrzydlatych Lukrowana baba rozpycha się na nim, a przy babie – mazurek w owoce przybrany. Palmy pachną jak łąka w samym środku lata. Siada mama przy stole, A przy mamie tata. I my. Wiosna na nas zza firanek zerka, a pstrokate pisanki chcą tańczyć oberka.Wpuśćmy wiosnę, Niech słońcem zabłyśnie nad stołem w wielkanocne świętowanie jak wiosna wesołe!
WYTNIJ ELEMENTY I UZUPEŁNIJ TABELĘ
POMYSŁY ZAMIESZCZONE NA STRONIE „DZIECIAKI W DOMU” https://dzieciakiwdomu.pl/2017/04/jak-zrobic-zajaczka-wielkanocnego-z-dziecmi.html |
08.04.2020
4-LATKI
Temat na dziś: „Co włożymy do koszyczka wielkanocnego?”
1.„Co włożymy do koszyka wielkanocnego?” – szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dziecka i rozmowy z Rodzicem oraz karty pracy nr 23.
Kontynuacja wczorajszej pogadanki – Rodzic mówi: W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów. Wymienia: malowane jajka
(są symbolem odradzającego się życia) – kraszanki (pomalowane na jeden kolor) i pisanki (ozdabiane różnymi wzorami i kolorami), chleb (ma zapewniać ludziom dobrobyt i pomyślność), sól (chroni przed zepsuciem i złem), chrzan (ma zapewnić zdrowie i sprawność), kiełbasa (zapewnia zdrowie), wielkanocna babka (jest symbolem umiejętności i dostatku), baranek wielkanocny z czerwoną chorągwią (symbol Jezusa Chrystusa).
Następnie dziecko wykonuje ćwiczenie z karty pracy nr 23, które jest podsumowaniem rozmowy.
- „Klaszczemy” – zabawa z dzieleniem na sylaby słów związanych z tematem dnia. Rodzic mówi całe słowo, dziecko dzieli na sylaby klaszcząc.
ko-szy-czek | pi-san-ka | kur-cza-czek |
świę-con-ka | chleb | kieł-ba-sa |
bab-ka | Ba-ra-nek | chrzan |
Kra-szan-ka | sól | Wiel-ka-noc |
- Zestaw ćwiczeń ruchowych:
– „Skaczące żabki” – dziecko ustawia się na wyznaczonej linii i skacze do końca wyznaczonego miejsca, naśladując żabki. Po drodze, na hasło Rodzica: hop, wykonuje pełny obrót dookoła własnej osi.
– „Jajko na łyżce” – dziecko trzyma w rękach dużą łyżkę, a na niej ugotowane na twardo jajo. Jego zadaniem jest przejść do Rodzica/rodzeństwa naprzeciwko w taki sposób, aby nie zrzucić jajka z łyżki.
– „W koszyku” – dziecko stoi naprzeciwko Rodzica, który rzuca piłkę do dziecka, wymieniając przy tym nazwy różnych produktów spożywczych. Jeśli dany produkt znajduje się w koszyku wielkanocnym, dziecko łapie piłkę i odrzuca ją do Rodzica, a jeśli produktu tam nie ma to dziecko nie łapie piłki.
- Słuchanie piosenki :
https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4
3-LATKI
Temat dnia: „Wielkanocny koszyczek”
- „Wielkanocny koszyczek” – słuchanie wiersza Z. Domitrocy połączone ze swobodną rozmową
Rodzica z dzieckiem na temat zwyczajów podczas świąt wielkanocnych. Wyjaśnienie znaczenia słowa „święconka”. Rodzic pyta dziecko: „co znajdowało się w koszyczku?”
Wielkanocny koszyczek
W małym koszyczku
dużo jedzenia,
które niesiemy
do poświęcenia:
chleb i wędlina,
kilka pisanek
oraz cukrowy
mały baranek.
Drożdżowa babka,
sól i ser biały,
i już jest pełny
koszyczek mały…
- „Koszyczek wielkanocny” – praca z wykorzystaniem Wyprawki nr 33. Dziecko wypycha wszystkie elementy, nakleja na spodzie koszyczka baranki i pisanki (tak, żeby był efekt „wystawania” tych rzeczy z koszyczków),przykleja całość na kartki. Ozdabia koszyczek. Może też narysować jajka i je ozdobić.
- Wyprawka nr 33, kartka, nożyczki, papier kolorowy, klej
- Słuchanie piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4
- „Kurki i ziarenka” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko swobodnie biega w rytm dowolnej
muzyki (np. tej z powyższego linka). Na hasło Rodzica: Kurka szuka ziarenek dziecko zatrzymuje się, robi przysiad i stuka palcami o podłogę. (ćwiczenie powtórzyć kilkakrotnie)
MALUSZKI
Proponuję, by Maluszki wykonały dziś zajęcia dzieci 3-letnich (z wyjątkiem zadania nr 2)
Pozdrawiam
Elżbieta Krause
tel. 698 21 18 21
e-mail: ela1964krause@gmail.com