Zadania na wtorek, 7.04.2020
Dzieci 6-letnie
WIELKANOC
Temat: Przygotowania do świąt
Opowiadanie pt. „Bajeczka wielkanocna”
Agnieszka Galica
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.
2. Rozmowa na temat opowiadania:
· Co robiło słonko?
· Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, … ?
· Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
· Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
3. Rozmowa z dzieckiem na temat zbliżających się świąt wielkanocnych
· Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
· Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).
Jeżeli dzieci będą miały trudność z podaniem zwyczajów świątecznych, to prowadząca zasugeruje je zagadkami, np.:
· Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt.(kartki świąteczne)
· Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
· Przeważnie jest biały i na stole leży .Kładą na nim sztućce, stawiają talerze (obrus)
· Jak się nazywa jajko malowane co na Wielkanoc się przydaje. (pisanka)
· Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)
· Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem. (koszyk)
· Ma długie uszy futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. (zając)
Praca z kartą pracy
KP3 – 40 a – dorysuj brakująca część palmy i pisanki
KP 3 – 40 b – przeliczanie sylab w zdaniach, zapisywanie ich liczby, przeliczanie bazi, rysowanie „po tyle samo”.
07.04.2020.
Dzieci 5-letnie
- Słuchanie wiersza B. Formy Wielkanoc
Święta za pasem,
do pracy się bierzemy,
mazurki i baby
smaczne upieczemy
Upiekliśmy z ciasta
baranka, zajączka,
z posianej rzeżuchy
będzie piękna łączka.
Pisanki, kraszanki
razem dziś zrobimy,
wszystkie kolorowe –
bardzo się cieszymy
W glinianym wazonie
bazie i żonkile,
a na nich z papieru
kurczątka przemiłe.
- Piosenka Wielkanocny poranek https://www.youtube.com/watch?v=UMl5kZ6DGas
- W wielkanocny poranek
dzwoni dzwonkiem baranek.
Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń,
dzwoni dzwonkiem baranek.
Ref.: Wielkanocne kotki,
robiąc miny słodkie,
już wyjrzały z pączka,
siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc,
wierzbę pytają.
- A kurczątka z zającem
podskakują na łące.
Hop, hop, hop, hop, hop, hop,
podskakują na łące.
Ref.: Wielkanocne kotki…
- Rozwiązywanie zagadek – co włożymy do świątecznego koszyczka?
Oby dzięki ludzkiej pracy i opiece nieba.
Nigdy na twym stole nie zabrakło ………… (chleba)
Azorek radośnie przy koszyczku hasa,
lecz nic z tego nie będzie.
Nie dla psa …………………… (kiełbasa)
W cebulowych łupinkach lub w farbkach kąpane, ręcznie malowane. (jajka)
Może być z cukru, z gipsu lub z ciasta.
Lecz najważniejszy jest i basta. (baranek)
Sypka jak piasek, jak śnieżek biała.
Smaku dodaje już szczypta mała. (sól)
Może być migdałowa, lukrowana lub
z rodzynkami. Kusi swoim zapachem. (babka)
- Rozmowa na temat tradycji i zwyczajów wielkanocnych, połączona z krótkim ustnym opisem:
– święcenie palemek - – składanie sobie życzeń
- – wysyłanie kartek świątecznych
- – malowanie pisanek
- – dzielenie się święconym jajkiem
- – święcenie pokarmów oraz baranka
- – pieczenie mazurków i bab wielkanocnych
- – śmigus dyngus
- KP34a, 34b- wykonaj zadania w kartach pracy
- Kolorowanki i zadania dla chętnych dzieci- poniżej
07.04.2020
4-LATKI
Temat na dziś: „Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?”
1.„Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie
doświadczeń dziecka i opowiadania Agnieszki Galicy Bajeczka wielkanocna. (Rodzic, czytając opowiadanie, trzyma gałązkę wierzby z „kotkami” (jeśli taką ma) i wyjaśnia,
o jakich „kotkach” opowiada autorka tej historii.)
Bajeczka wielkanocna
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk–puk i przygrzewało mocno.
– Stuk–stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło
na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj, śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń–dzeń, dzeń–dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
robiąc miny słodkie,
już wyjrzały z pączka,
siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc?
Wierzbę pytają.
- Rodzic zadaje dziecku pytania:
- Kogo obudziło wiosenne Słonko?
- Dlaczego Słońce ich obudziło?
Rodzic kolejno pokazuje przygotowane rekwizyty (mogą być oczywiście zdjęcia tych przedmiotów pokazane za pomocą komputera/smartfona): gałązkę wierzby, kurczaczka
z wełny lub figurkę itp., czekoladowego zajączka, baranka z cukru.
Rodzic mówi: Z gałązek wierzby z „kotkami” robi się palmy wielkanocne, które święci się na tydzień przed Świętami Wielkanocnymi, w Niedzielę Palmową. Kurczaki, Zajączki, Baranki, to symbole Świąt. Te zwierzęce postacie ozdabiają stół wielkanocny i wkładane są do koszyczka wielkanocnego. Rodzic pokazuje pusty koszyczek wielkanocny.
Mówi: W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów. Jutro porozmawiamy o tym, co wkłada się do koszyczka.
- „Zagadki wielkanocne” – utrwalenie wiedzy o zwyczajach wielkanocnych.
Mleczka nie chcą pić. Nigdy nie biegają. Choć mają futerka, ogonków – nie mają. Oj dziwne to kotki! Wolą stać w wazonie, niż wziąć się za psotki. (bazie) |
Tyle w koszyczku
leży pisanek! A pośród nich słodki… (baranek) |
Gdy skorupka jajka pęka,
wychodzi z jajeczka. Wygląda wtedy jak mała, żółciutka kuleczka. (kurczak) |
Mogą zaszywać się w lesie
lub skakać po łące. Mogą też być czekoladowe – to … (zające) |
- Praca plastyczna „Wielkanocny kurczaczek”
Pięć żółtych pasków kleimy na środku tworząc gwiazdę. Sklejamy ze sobą przeciwległe paski tworząc kulę. Doklejamy oczy, dziób, grzebień i nogi kurczaka.
3-LATKI
Temat na dziś: „Wielkanocne tradycje”
1.„Zagadki wielkanocne” – utrwalenie wiedzy o zwyczajach wielkanocnych.
Ma złociste rogi
i kożuszek biały.
Nie biega po łące,
bo z cukru jest cały. (Baranek cukrowy)
Wykluły się z jajek,
są żółciutkie całe.
Będą z nich kogutki
albo kurki małe. (Kurczaczki)
Leżą w koszyczku
pięknie ułożone.
W kolory i wzory
mocno ozdobione. (Pisanki)
- „Pisanki we wzorki” – zabawa ruchowo-naśladowcza na podstawie wiersza K. Bayer.
Pisanki
Leżą w koszyczku piękne pisaneczki (dzieci rysują kształt dużego jajka)
kolorowe, malowane, ładnie układane. (dzieci naśladują malowanie jajka pędzelkiem)
Pierwsza ma kropeczki, (dzieci rysują kropeczki)
druga gwiazdki złote, (dzieci rysują gwiazdeczki)
a na trzeciej siedzi
malowany kotek. (dzieci rysują kotka)
W ten wielkanocny, wielkanocny ranek
poukładam w koszu (dzieci rysują kosz)
śliczne jajka malowane. (dzieci rysują kształt dużego i małego jajka)
- „Kolorowe pisanki i kraszanki” – praca plastyczna. Dziecko otrzymuje sylwetę jaja
w kolorze np.: żółtym, czerwonym, zielonym oraz elementy do ozdobienia, np.: paski, kropki, kwiatki. Zadaniem dziecka jest ozdobienie sylwety jaja tak, by powstała pisanka. Następnie Rodzic podaje kolejną sylwetę jaja oraz farby plakatowe. Dziecko maluje na nich palcami tak, by powstały kraszanki.
Będą potrzebne: sylwety jaj w kolorach, np.: żółtym, czerwonym, zielonym; elementy
do ozdobienia, np.: paski, kropki, kwiatki; sylwety jaj do pomalowania; farby plakatowe; różne inne materiały, które Rodzic posiada w domu, a mogą zostać wykorzystane
do ozdabiania pisanek
MALUSZKI
Proponuję, by nasze najmłodsze Bączki wykonały dziś zajęcia przeznaczone dla 3-latków tj. temat „Wielkanocne tradycje”.
Elżbieta Krause
tel. 698 21 18 21
e-mail: ela1964krause@gmail.com