Zadania na wtorek, 07.04.2020

Zadania na wtorek, 7.04.2020

Dzieci 6-letnie

WIELKANOC

Temat: Przygotowania do świąt

Opowiadanie pt. „Bajeczka wielkanocna”

Agnieszka Galica

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.

2. Rozmowa na temat opowiadania:
· Co robiło słonko?
· Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, … ?
· Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
· Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

3. Rozmowa z dzieckiem na temat zbliżających się świąt wielkanocnych

· Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
· Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).
Jeżeli dzieci będą miały trudność z podaniem zwyczajów świątecznych, to prowadząca zasugeruje je zagadkami, np.:
· Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt.(kartki świąteczne)
· Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
· Przeważnie jest biały i na stole leży .Kładą na nim sztućce, stawiają talerze (obrus)
· Jak się nazywa jajko malowane co na Wielkanoc się przydaje. (pisanka)
· Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)
· Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem. (koszyk)
· Ma długie uszy futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. (zając)

Praca z kartą pracy

KP3 – 40 a – dorysuj brakująca część palmy i pisanki

KP 3 – 40 b – przeliczanie sylab w zdaniach, zapisywanie ich liczby, przeliczanie bazi, rysowanie „po tyle samo”.

 

07.04.2020.

Dzieci 5-letnie

 

  • Słuchanie wiersza B. Formy Wielkanoc

 

Święta za pasem,

do pracy się bierzemy,

mazurki i baby

smaczne upieczemy

Upiekliśmy z ciasta

baranka, zajączka,

z posianej rzeżuchy

będzie piękna łączka.

Pisanki, kraszanki

razem dziś zrobimy,

wszystkie kolorowe –

bardzo się cieszymy

W glinianym wazonie

bazie i żonkile,

a na nich z papieru

kurczątka przemiłe.

 

 

  1. W wielkanocny poranek

dzwoni dzwonkiem baranek.

Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń,

dzwoni dzwonkiem baranek.

Ref.: Wielkanocne kotki,

robiąc miny słodkie,

już wyjrzały z pączka,

siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc,

wierzbę pytają.

  1. A kurczątka z zającem

podskakują na łące.

Hop, hop, hop, hop, hop, hop,

podskakują na łące.

Ref.: Wielkanocne kotki…

 

  • Rozwiązywanie zagadek – co włożymy do świątecznego koszyczka?

    Oby dzięki ludzkiej pracy i opiece nieba.
    Nigdy na twym stole nie zabrakło ………… (chleba)

    Azorek radośnie przy koszyczku hasa,
    lecz nic z tego nie będzie.
    Nie dla psa …………………… (kiełbasa)

    W cebulowych łupinkach lub w farbkach kąpane, ręcznie malowane. (jajka)

    Może być z cukru, z gipsu lub z ciasta.
    Lecz najważniejszy jest i basta. (baranek)

    Sypka jak piasek, jak śnieżek biała.
    Smaku dodaje już szczypta mała. (sól)

    Może być migdałowa, lukrowana lub
    z rodzynkami. Kusi swoim zapachem. (babka)

 

  • Rozmowa na temat tradycji i zwyczajów wielkanocnych, połączona z krótkim ustnym opisem:
    – święcenie palemek
  • – składanie sobie życzeń
  • – wysyłanie kartek świątecznych
  • – malowanie pisanek
  • – dzielenie się święconym jajkiem
  • – święcenie pokarmów oraz baranka
  • – pieczenie mazurków i bab wielkanocnych
  • – śmigus dyngus
  • KP34a, 34b- wykonaj zadania w kartach pracy
  • Kolorowanki i zadania dla chętnych dzieci- poniżej

07.04.2020

4-LATKI

Temat na dziś: „Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?”

1.„Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie
doświadczeń dziecka i opowiadania Agnieszki Galicy Bajeczka wielkanocna. (Rodzic, czytając opowiadanie, trzyma gałązkę wierzby z „kotkami” (jeśli taką ma) i wyjaśnia,
o jakich „kotkach” opowiada autorka tej historii.)

Bajeczka wielkanocna 

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. 

– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? 

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: 

– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. 

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk–puk i przygrzewało mocno. 

– Stuk–stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki żółty Kurczaczek. 

Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. 

– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło
na Wielkanoc. 

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. 

– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. 

– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. 

– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. 

– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. 

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać. 

– Wstawaj, śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś. 

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń–dzeń, dzeń–dzeń. 

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe. 

– Co to? Co to? – pytał Zajączek. 

– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek. 

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. 

– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę: 

W Wielkanocny poranek 

dzwoni dzwonkiem Baranek, 

A Kurczątko z Zającem 

podskakują na łące. 

Wielkanocne Kotki, 

robiąc miny słodkie, 

już wyjrzały z pączka, 

siedzą na gałązkach. 

Kiedy będzie Wielkanoc? 

Wierzbę pytają.

 

  1. Rodzic zadaje dziecku pytania: 
  • Kogo obudziło wiosenne Słonko? 
  • Dlaczego Słońce ich obudziło? 

 

Rodzic kolejno pokazuje przygotowane rekwizyty (mogą być oczywiście zdjęcia tych przedmiotów pokazane za pomocą komputera/smartfona): gałązkę wierzby, kurczaczka
z wełny lub figurkę itp., czekoladowego zajączka, baranka z cukru. 

Rodzic mówi: Z gałązek wierzby z „kotkami” robi się palmy wielkanocne, które święci się na tydzień przed Świętami Wielkanocnymi, w Niedzielę Palmową. Kurczaki, Zajączki, Baranki, to symbole Świąt. Te zwierzęce postacie ozdabiają stół wielkanocny i wkładane są do koszyczka wielkanocnego. Rodzic pokazuje pusty koszyczek wielkanocny.
Mówi: W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów. Jutro porozmawiamy o tym, co wkłada się do koszyczka.

 

  1. „Zagadki wielkanocne” – utrwalenie wiedzy o zwyczajach wielkanocnych. 
Mleczka nie chcą pić.
Nigdy nie biegają.
Choć mają futerka,
ogonków – nie mają.
Oj dziwne to kotki!
Wolą stać w wazonie,
niż wziąć się za psotki.  (bazie)
Tyle w koszyczku

leży pisanek!

A pośród nich

słodki…  (baranek)

Gdy skorupka jajka pęka,

wychodzi z jajeczka.

Wygląda wtedy jak mała,

żółciutka kuleczka.  (kurczak)

Mogą zaszywać się w lesie

lub skakać po łące.

Mogą też być czekoladowe –

to … (zające)

 

  1. Praca plastyczna „Wielkanocny kurczaczek”

Pięć żółtych pasków kleimy na środku tworząc gwiazdę. Sklejamy ze sobą przeciwległe paski tworząc kulę. Doklejamy oczy, dziób, grzebień i nogi kurczaka.

3-LATKI

Temat na dziś: „Wielkanocne tradycje”

1.„Zagadki wielkanocne” – utrwalenie wiedzy o zwyczajach wielkanocnych.

Ma złociste rogi

i kożuszek biały.

Nie biega po łące,

bo z cukru jest cały. (Baranek cukrowy)

 

Wykluły się z jajek,

są żółciutkie całe.

Będą z nich kogutki

albo kurki małe. (Kurczaczki)

 

Leżą w koszyczku

pięknie ułożone.

W kolory i wzory

mocno ozdobione. (Pisanki)

 

  1. „Pisanki we wzorki” – zabawa ruchowo-naśladowcza na podstawie wiersza K. Bayer. 

            Pisanki 

Leżą w koszyczku piękne pisaneczki        (dzieci rysują kształt dużego jajka)

kolorowe, malowane, ładnie układane. (dzieci naśladują malowanie jajka pędzelkiem)

Pierwsza ma kropeczki,                              (dzieci rysują kropeczki)

druga gwiazdki złote, (dzieci rysują gwiazdeczki)

a na trzeciej siedzi

malowany kotek. (dzieci rysują kotka)

W ten wielkanocny, wielkanocny ranek

poukładam w koszu (dzieci rysują kosz)

śliczne jajka malowane. (dzieci rysują kształt dużego i małego jajka)

  1. „Kolorowe pisanki i kraszanki” – praca plastyczna. Dziecko otrzymuje sylwetę jaja
    w kolorze np.: żółtym, czerwonym, zielonym oraz elementy do ozdobienia, np.: paski, kropki, kwiatki. Zadaniem dziecka jest ozdobienie sylwety jaja tak, by powstała pisanka. Następnie Rodzic podaje kolejną sylwetę jaja oraz farby plakatowe. Dziecko maluje na nich palcami tak, by powstały kraszanki. 

Będą potrzebne: sylwety jaj w kolorach, np.: żółtym, czerwonym, zielonym; elementy
do ozdobienia, np.: paski, kropki, kwiatki; sylwety jaj do pomalowania; farby plakatowe; różne inne materiały, które Rodzic posiada w domu, a mogą zostać wykorzystane
do ozdabiania pisanek

MALUSZKI

Proponuję, by nasze najmłodsze Bączki wykonały dziś zajęcia przeznaczone dla 3-latków tj. temat „Wielkanocne tradycje”.

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21

e-mail: ela1964krause@gmail.com