Zadania na 30.03.2020

Zadanie na 30 marca 2020 r.

Dzieci 6-letnie

PORZĄDKI W OGRODZIE

Temat: Po zimie w ogrodzie

———————————————————

Posłuchaj bajki o brzydkiej gąsienicy:

Bajka o brzydkiej gąsienicy

Agnieszka Galica

Po wierzbowej gałązce maszerowała powoli – raz i dwa, raz i dwa – włochata gąsienica. Przyfrunęła na gałązkę biedronka:

Ale potworny potwór! – zawołała przestraszona i odleciała.

Gąsienicy zrobiło się troszeczkę przykro, ale maszerowała dalej po gałązce – raz i dwa, raz i dwa. Przyleciała pszczoła. Obejrzała gąsienicę od nosa aż do ogona.

– No tak – bzyknęła – piękna to nie jesteś, ale potwór? Przesada.

A gąsienica powolutku maszerowała raz i dwa, raz i dwa, przesuwała się po gałązce. Po chwili na wierzbie wylądowała ważka podobna do małego helikoptera.

“Och, co za dziwne stworzenie” – pomyślała i zapytała:

– Jak się nazywasz, włochaty robaku?

Gąsienica z przerażenia zatrzymała się i postanowiła udawać, że jest gałązką. Po chwili do przerażonej gąsienicy podszedł ślimak, wydawało mu się, że to kawałek dziwnej gałązki i o mało co jej nie zadeptał wielką nogą.

– Co tu robisz? – spytał zdziwiony.

– Czekam – szepnęła gąsienica.

– Na co czekasz? – zaciekawił się ślimak.

– Czekam, żeby pofrunąć daleko.

– Pofrunąć! – ślimak zaczął się śmiać tak, że o mało nie zgubił muszelki – Ty chcesz pofrunąć? W tym grubym futrze? Bez skrzydeł? Możesz najwyżej spaść na ziemię, a wtedy znajdzie cię wrona i zje! – i ślimak śmiejąc się powędrował dalej. Zrobił się wieczór, gąsienica trzęsła się z zimna i ze strachu, przytulona do gałązki. Potem  przyszła noc.

A nad ranem…

Czy wiesz, co biedronka, pszczoła, ważka i ślimak zobaczyli rano, gdy się obudzili?

Po gąsienicy nie było śladu, a na gałązce wierzby trzepotał się piękny kolorowy motyl. Prostował skrzydełka i szykował się do lotu.

Poruszaj się w rytm muzyki:

https://www.youtube.com/watch?v=eikD0FLBCsc

Moja gąsienica

   

Gąsienica z nakrętek po butelkach

Do jej wykonania potrzebne nam będą:

– zielona kartka z bloku technicznego
– plastikowe nakrętki po butelkach – równej wielkości
– klej typu Magic
– plastelina
– 2 sprężynki z długopisów na czułki (możemy także użyć innych materiałów np. zapałek czy patyczków)
– zielony pisak / kredka
– nożyczki

Z zielonej kartki z bloku technicznego wycinamy kształt liścia – powinien być duży, jak największy, żeby nasza gąsienica miała na czym żerować 😉 Kredką lub pisakiem dorysowujemy żyłki na liściu.

5-latki

PORZĄDKI W OGRODZIE

Temat: Sadzimy i siejemy.

Poznanie warunków prawidłowej hodowli roślin; doskonalenie umiejętności wyciągania wniosków.

Wysłuchanie wiersza 

Świt w ogrodzie            Małgorzata Nawrocka  


Pospałyby grządki pod kołdrą wilgoci …
Nic z tego! Już wietrzyk swawolny im psoci:
rozbujał trawniki, siadł na tulipanie,
zadzwonił konwalią na wczesne śniadanie…

„Wietrzyku, urwisie! Daj pospać!” „A nie dam…
Słoneczne całusy każdemu dziś sprzedam!
Prostujcie kołnierze, wygładźcie sukienki
panowie – krokusy, sasanki – panienki!”

Na trąbkach żółciutkich narcyzy zagrały –
zapachniał zbudzonych hiacyntów rząd cały…
„Szafirku, zmruż oczy, bo słońce w nie świeci!”
„Pierwiosnku, pod listkiem nie chowaj swych dzieci.

Już wiosna!” Już wiosna, obudźcie się, kwiaty!
Niech tęczą rozbłysną uśpione rabaty!

 

Przykładowe pytania do wiersza:

Kto wystąpił w wierszu?

Co robił wiatr?

Dlaczego wiatr budził roślinki do życia?

Jakie kwiaty zbudził do życia?

Co oprócz narzędzi ogrodniczych jest potrzebne, by wyhodować roślinkę Jak przydaje się wiatr do rozwoju roślin? 

 

Karta pracy str. 23

Porządki w ogrodzie.

Ustal w jakiej kolejności następowały po sobie zdarzenia na zdjęciach. Narysuj odpowiednią ilość kropek. Przeprowadź doświadczenia. Zaobserwuj co działo się z rośliną. 

Czego potrzebują rośliny, by w pełni się rozwijać. Narysuj.

 

 

   

 

 

 

 


4-latki 

Temat : Kto już się obudził? 

 

„Czy zima odchodzi?” – rozmowa na temat zmian zachodzących w przyrodzie na przedwiośniu na podstawie doświadczeń dzieci.

 

„Zabawa, odpoczynek, sen” – zabawa dydaktyczno-ruchowa. 

 Rodzic zadaje dziecku pytanie: Czy ludzie przesypiają całą zimę, tak jak niektóre zwierzęta? Co robimy, gdy jesteśmy zmęczeni? Jak odpoczywamy? Kiedy śpimy? Po co śpimy? Co robimy przed snem? Dlaczego?

 

Zabawa w parach wykonywanie ruchów sugerowanych w piosence https://www.youtube.com/watch?v=oRSAXb-do0U

 

„Kto już się obudził?” – praca z KP.2.10

Dzieci kolorują to zwierzę, które stanowi rozwiązanie pierwszej zagadki, na brązowo, to zwierzę, które jest rozwiązaniem drugiej zagadki – na czerwono, a to, które jest rozwiązaniem trzeciej zagadki – na pomarańczowo. Rodzic zadaje pytania:

  1. Mieszka w gawrze, głośno chrapie. Jest wielki. Chyba mnie nie złapie. (niedźwiedź) 
  2. Przypomina trochę mysz, ale ma skrzydła. Nocą łapie owady. Ta dieta mu nie zbrzydła. (nietoperz) 
  3. Nocą poluje na dżdżownice, owady, ślimaki. Choć nie szyje, ma zbiór igieł nie byle jaki. (jeż) 

Dzieci wymyślają zagadki, których rozwiązaniem są inne zwierzęta widoczne na ilustracji.

  ————————————————————————————————————————-

3-latki

Temat: Wielki garnek pogody.

Marzec – uważne słuchanie wiersza J. Kulmowej. 

 

„Marzec” Joanna Kulmowa

Marzec ma ogromny garniec.

Mieszka w nim przez całe noce,

wieje w garncu nieustannie,

syczy coś i bulgocze.

– Powiedz, Marcu,

co masz w garncu?

– Mam składniki różnorodne:

wiatry ciepłe, wiatry chłodne,

chmury, słońce, śnieg i wodę –

z nich przyrządzam Wam pogodę.

 

Rozmowa kierowana pytaniami Rodzica.: O kim jest wiersz?; Co dzieje się w marcowym garnku?; Co znajduje się w marcowym garnku?; Co to znaczy „W marcu jak w garncu”?. Dzieci swobodnie wypowiadają się na podany temat. 

 

„Wielki garnek pogody” – zabawa dydaktyczna. Dziecko siedzi na dywanie,  przed nim leży zestaw do zabawy (szablony: garnka, słoneczek, chmur, kropli deszczu, śnieżynek, wiatru). Rodzic przypomina dziecku powiedzenie W marcu jak w garncu. Rodzic mówi: Będziemy dzisiaj gotowali marcową zupę pogodową. Słuchajcie uważnie, co jest potrzebne do mojego przepisu na tę zupę. Dwie krople deszczu (dzieci wkładają do swoich garnków), słoneczko, trzy śnieżynki, a na koniec jeszcze trzy krople deszczu. 

Dziecko wkłada do swojego garnka symbole pogodowe. Rodzic  pyta: Ile kropli deszczu trzeba włożyć do mojej zupy marcowej? Dziecko przelicza. A ile słońca?; A śniegu / wiatru?

Następnie dziecko samo wymyśla swoją zupę. Dziecko mówi, co i po ile włoży do swojego garnka. 

Potrzebne materiały: garnka, pięciu kropli deszczu, pięciu śnieżynek, pięciu symboli wiatru, pięciu słońc, pięciu chmur.  

 

—————————————————————————————————————–

Maluszki 

Propozycje zabaw na dziś.

Gość – zabawa paluszkowa według K. Sąsiadka. Ćwiczenie motoryki małej.

 Rodzic  wystawia rękę zaciśniętą w pięść, chowając kciuk, i mówi rymowankę. Rodzic powtarza rymowankę, dziecko naśladuje jego ruchy.

Gość

Krzysztof Sąsiadek

 

Ktoś się schował pod listkami.                 (dzieci wyciągają rękę zaciśniętą w piąstkę)

Pierwszy listek zabieramy,                       (dzieci prostują mały palec)

drugi listek zabieramy.                             (dzieci prostują serdeczny palec)

Zawiał wiatr,                                            (dzieci dmuchają na piąstkę)

trzeci listek sam już spadł.                       (dzieci prostują palec środkowy)

Czwarty listek zabrał ktoś                       (dzieci prostują palec wskazujący)

i pojawił się nasz gość!                            (dzieci prostują i zginają kciuk)

Oczy, buzię, nosek ma;                           (dzieci wskazują części buzi)

główka gotowa raz-dwa.                         (dzieci łapią się za głowy i nimi poruszają)

 

Dzieci zastanawiają się, jakie zwierzątko mogło schować się pod listkiem. Rodzic  przypomina, jakie zwierzęta zasypiały na zimę.

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21

e-mail: ela1964krause@gmail.com