Zadania na 25.03.2020 (środa)

25.03.2020 r.

Dzieci pięcioletnie

PORZĄDKI W OGRODZIE

Temat: Oznaki wiosny.

Rozmowa z dzieckiem na temat oznak wiosny na podstawie wiersza.

Wiosenny spacerek (Renata Cinal)

Wiosenne słońce wesoło świeci

i na wycieczkę zaprasza dzieci.

Tutaj śnieg okrył trawkę zieloną, 

przebiśnieg podniósł głowę skuloną.

 

Listki i trawki na słonku się grzeją,

żółte kaczeńce do  słońca się śmieją.

Ptaszki na drzewach radośnie ćwierkają

i wszyscy wiosny już wyglądają.

 

Ogrodnik porządki robi w ogrodzie,

nowe nasionka wysiewa co dzień.

Na deszczyk będą sobie czekały

i zazieleni ogród się cały.

 

Kiedy jaskółki zza morza wracają, 

kiedy bociany nad gniazdem kołują.

Kiedy w ogrodzie barw tęcza zabłyśnie, 

to przyjdzie wiosna już oczywiście.

 

Przykładowe pytania:

– z czym kojarzy ci się wiosna?

– jakie są oznaki wiosny?

Karta pracy str. 20

  • dorysuj drugą połowę krokusa i pokoloruj. Uzupełnij napis.
  • zaznacz oznaki wiosny, które widziałeś/aś. Narysuj oznaki wiosny.

25 marca 2020 r.

Dzieci 6-letnie

W MARCU JAK W GARNCU

Temat: Jak się ubrać wiosną

Porozmawiajmy z dzieckiem na temat tego, w co ubieramy się wiosną.

Wiersz J. Brzechwy pt. „Katar”

Spotkał katar Katarzynę –

A psik!

Katarzyna pod pierzynę –

A psik!

Sprowadzono wnet doktora –

A psik!

Pani jest na katar chora –

A psik!

Terpentyną grzbiet jej natarł –

A psik!

A po chwili sam miał katar –

A psik!

Poszedł doktor do rejenta –

A psik!

A to właśnie były święta –

A psik!

Stoi flaków pełna micha –

A psik!

A już rejent w michę kicha –

A psik!

Od rejenta poszło dalej-

A psik!

Bo się goście pokichali –

A psik!

Od tych gości ich znów goście-

A psik!

Że dudniło jak na moście –

A psik!

Przed godziną jedenastą – Aż zabrakło terpentyny –

A psik! A psik!

Już kichało całe miasto – Z winy jednej Katarzyny –

A psik! A psik!

Porozmawiajmy z dzieckiem:

– dlaczego chorujemy?

– jak się przenoszą wirusy?

– jak się zachowujemy, gdy mamy katar? – zasłaniamy usta przy kaszlu i kichaniu, używamy chusteczek, często prawidłowo

   myjemy ręce mydłem i ciepłą wodą.

PRACA Z KARTĄ PRACY

Cz. III – Plac zabaw (karty luzem spięte spinaczem)

KP3 – 24 – wytnij fragmenty ilustracji i naklej na czystą kartkę

KP3 – 25a (1 strona) – zaznacz właściwe zachowanie dzieci na obrazkach, narysuj szlaczki wokół

obrazków kolorową kredką.

25. 03.2020 

Dzieci 3-4 – letnie

Drodzy Rodzice!

Wszystkich martwi obecna sytuacja w kraju, która nas dotknęła. W związku z wprowadzonym stanem epidemii nauczyciele zostali zobowiązani do kontynuowania nauczania według  podstawy programowej w sposób zdalny. Postaramy się to zrobić w sposób jak najbardziej przystępny, a w razie jakichkolwiek wątpliwości jesteśmy do Państwa dyspozycji – prosimy o kontakt drogą mailową bądź telefoniczną.

Zajęcia zdalne rozpoczynamy od momentu, w którym zakończyliśmy prowadzenie zajęć dydaktycznych. Tematem przewodnim tygodnia były wynalazki, tematem dnia zaś komputer. Rozmawialiśmy na temat historii i funkcji komputera, poznaliśmy elementy komputera stacjonarnego oraz wskazywaliśmy różnicę między komputerem typu PC a laptopem. W związku z tym tematem prosimy o wykonanie karty pracy nr 8 (4-latki).

 

Dzieci podzieliłyśmy na 3 grupy, tj. dzieci, które realizują podstawę programową dla dzieci
4-letnich, dzieci, które realizują podstawę programową dla dzieci 3-letnich oraz dzieci młodsze, „Maluszki”, które w tym roku szkolnym jeszcze nie realizują podstawy programowej.

 

4-LATKI 3-LATKI „Maluszki”
Julka B.

Lilka

Pola Pa.

Lena

Teodor

Kuba W.

Blanka

Jaś

Pascal

Rozalia

Franek

Antek

Helenka D.

Kuba P.

Helenka S.

Pola Po.

Kasia

Igor

Zosia

Iga

 

Środa, 25 marca

4-LATKI

Temat na dziś: „Halo, halo, to ja!”

Pogadanka na temat zasad zachowania podczas prowadzenia rozmowy telefonicznej. Rodzic pyta:

-„Co mówi osoba, która odbiera telefon?”

-„Co mówi osoba, która do kogoś dzwoni?”

-„Co należy zrobić, gdy kończy się rozmowę?”

„Halo, kto mówi?” – zabawa parateatralna w parze (rodzic + dziecko) ; rozwijanie umiejętności społecznych. Rodzic wraz z dzieckiem ustalają role oraz tematy rozmowy telefonicznej, np. babcia
z wnuczką – o pogodzie, koleżanki z przedszkola – o nowej lalce, koledzy z przedszkola – o nowym autku, dziadek z wnuczką – o wizycie w zoo. Para przygotowuje rozmowę, układa krótkie dialogi – przeprowadzają między sobą „rozmowę telefoniczną”, pamiętając o zachowaniu wcześniej ustalonych zasad (odpowiednie przywitanie, pożegnanie).

Rodzic proponuje dziecku, aby wspólnie wykonać telefony z papieru (wyciąć je, narysować ekran, klawisze itp.) i wykorzystać je podczas zabawy w rozmowy telefoniczne (wspomaganie rozwoju małej motoryki)

Zajęcia o emocjach – przełamywanie wstydu przed występami. Słuchanie wierszyka Dominiki Niemiec i rozmowa na jego temat.

„Gdy będę konstruktorem” 

 

Kiedyś, gdy będę dorosły,

taki już całkiem duży,

stworzę specjalną maszynę

do robienia kałuży.

Albo skomplikowany aparat

do przeganiania chmur i deszczu

lub pułapkę do łapania much

za pomocą białego pieprzu.

A najbardziej pragnę,

Nie wiem, czy wiecie,

zostać sławnym wynalazcą

znanym na całym świecie.

Taki ktoś za swe wynalazki

nagrody fantastyczne zdobywa.

Na różnych galach się prezentuje,

w różnych miejscach bywa.

I tu niestety powstaje kłopot,

ambaras nie byle jaki.

Bo wszyscy są zwykle odważni,

nawet małe dzieciaki.

A ja choć nie jestem już mały

i w głowie mam pomysłów sto,

wstydzę się ogromnie o nich mówić,

tremę mam jak mało kto.

Martwi mnie, że będąc w przyszłości

wielkim, znanym konstruktorem,

dalej czuł będę ten wstyd

i żadnej nagrody osobiście nie odbiorę.

 

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza: 

 

-„Kim chciał być chłopiec – bohater wiersza?”

-„Co miał zamiar wynaleźć?”

-„Dlaczego się martwił?”

-„Co czuł chłopiec, gdy mówił o swoich wynalazkach?”

-„Czy czułeś/łaś się kiedyś podobnie?”

-„W jakich sytuacjach można odczuwać wstyd?”

-„Czy warto występować przed innymi?”

-„Co daje nam przełamywanie wstydu?”

 

„Mój wynalazek” – zabawa plastyczna lub konstrukcyjna. Rodzic proponuje dziecku narysowanie
lub skonstruowanie z klocków jakiejś nowej maszyny/ wynalazku. Zachęca dziecko do opowiedzenia, jaki to wynalazek i do czego służy.

3-LATKI

Temat na dziś: „Wyprawa w kosmos

Słuchanie wiersza B. Lewandowskiej.

„Rakieta”

Kolejami, samolotem
dobrze jeździ się po świecie,
ale ja wciąż marzę o tym,
by pilotem być w rakiecie.
Stoi pojazd mój przed bramą…
Ja po srebrnych wchodzę schodkach.

-Do widzenia, tato, mamo!
Dziwów sto po drodze spotkam.
I w godzinę – albo krócej –
Księżyc, gwiazdy w krąg objadę…
I na ziemię potem wrócę,
aby w domu zjeść obiadek.

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza: 

-„ O czym marzy bohater wiersza?”

-„Gdzie można polecieć rakietą?”
– „Jak nazywamy osoby, które odbywają podróż w kosmos?”

Rodzic wyjaśnia, kim jest kosmonauta/astronauta oraz co to jest rakieta. (  Kosmonauta to człowiek, który odbywa podróż w kosmos, ma specjalny kombinezon. Pojazd, którym lata w kosmos,
to rakieta.)

Pogadanka rodzica z dzieckiem :

„Co to jest kosmos?” – zabawa wprowadzająca z obrazkiem. Rodzic zadaje dziecku pytanie: Czy wiesz, co to jest kosmos? jednocześnie pokazuje dziecku obrazek przedstawiający Układ Słoneczny, kosmonautę i rakietę. Wyjaśnia pojęcia: Układ Słoneczny, kosmos. Mówi np.  Kosmos to wszystko,
co widzimy, patrząc w niebo oraz to, co jest niewidoczne dla nas, ale jest ponad nami, na niebie. Ziemia, na której żyjemy, to planeta, która krąży wokół Słońca. Razem z nią krążą inne planety
(tu Rodzic pokazuje obrazek przedstawiający Układ Słoneczny). Układ Słoneczny to Słońce
wraz z planetami, księżycami, gwiazdami i innymi ciałami niebieskimi. Wszystkie planety krążą wokół Słońca. Planet jest 8 (dziecko liczy do ośmiu z pomocą Rodzica). 

https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI  – wspólne wysłuchanie piosenki o planetach Układu Słonecznego

Zabawa ruchowa “Chodzenie pod dyktando” wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej – Rodzic tłumaczy,
że kosmonauta musi być sprawny fizycznie, przeszkolony i zdrowy. Wiele godzin poświęca na różne 

ćwiczenia. 

Dzieci ćwiczą według wskazówek Rodzica:
– dwa kroki w przód,
– dwa kroki w lewą stronę, dwa kroki do tyłu, jeden krok w prawo, jeden w lewo, itd.

„Rakieta z figur geometrycznych” – zabawa dydaktyczna. Rodzice przygotowują kilka rodzajów figur geometrycznych, tj. koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty, z papieru najlepiej w różnych kolorach
i rozmiarach  (mile widziana współpraca – Rodzic rysuje kształty, dziecko wycina nożyczkami
z pomocą rodzica). Rodzic część figur bierze dla siebie, pozostałą część oddaje dziecku. Mówi: Każdy z nas ma przed sobą figury geometryczne. To jest trójkąt (podnosi duży szablon trójkąta). Proszę, wybierz spośród swoich figur trójkąt i podnieś do góry. To jest kwadrat / prostokąt / koło. Z każdą figurą Rodzic postępuje jak z trójkątem. Następnie mówi: Będziemy układali rakietę, najpierw taką jak moja, a potem według Twojego pomysłu. Pierwszy kwadrat, teraz prostokąt, dwa trójkąty, trójkąt, koło. Rodzic sprawdza, czy dziecku się udało. Teraz odłóż te figury i sam/a spróbuj ułożyć własną rakietę. Dziecko układa, potem opowiada jakich figur użyło. 

PRZYKŁADY

„Moja rakieta” – wykonanie obrazka z figur geometrycznych. Dzieci naklejają na kartkę wymyśloną podczas poprzednich zajęć rakietę. Mogą dorysować gwiazdy, planety, księżyc.

„MALUSZKI” – nasza propozycja ->

Można spróbować zrealizować temat dnia dzieci 3-letnich „Wyprawa w kosmos”, Rodzic sam decyduje, które treści z tego tematu przekaże dziecku, biorąc pod uwagę jego możliwości psychofizyczne.  Niemniej jednak zabawa dydaktyczna „Rakieta z figur geometrycznych”
bez wątpienia będzie dobrą alternatywą na spędzenie czasu z dzieckiem, dodatkowo można przy okazji poćwiczyć znajomość kolorów i rozpoznawanie podstawowych figur geometrycznych.
Dla chętnych dzieci proponujemy przeczytanie wierszyka czy wzięcie udziału w zabawie ruchowej „Chodzenie pod dyktando” oraz wykonanie pracy plastycznej „Moja rakieta”.

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21

e-mail: ela1964kruse@gmail.com