Zadania na czwartek, 28.05.2020

Zadania na czwartek, 28.05.2020

Dzieci 6-letnie

Święto mamy i taty

Temat: Z rodziną najlepiej

1. ,, Kocham swoją rodzinę , ponieważ … ” – doskonalenie umiejętności wyrażania uczuć ,emocji.

Wytnij z czerwonego papieru serduszka . Na każdym serduszku zapisz lub narysuj, za co kochasz swoją rodzinę . Mogą to być pojedyncze słowa ( zapisane z pomocą rodzica ) czy obrazki lub całe ilustracje . Mogą to być skojarzenia z własną rodziną , czynności, które dziecko lubi wykonywać z najbliższymi .

2. Prezent dla rodziców – kwiatki – doskonalenie sprawności manualnych i wrażliwości estetycznej .

Dziecko macza ręce w farbie , odbija dłonie na kartce. Wycina odciśnięte wzory . Nakleja na kolorowy brystol, który ponownie wycina . Do kwiatków doklejamy wycięte z zielonego papieru liście i łodyżki. Dziecko przewiązuje je wstążeczkami lub rafią i teraz już może złożyć życzenia swoim rodzicom i wręczyć kwiaty.

3. Popracujemy z Kartą Pracy

KP 4 – 27a – przeczytaj zdania, pokoloruj ramki prawidłowych podpisów

KP 4 – 27 b – narysuj po śladzie, wyklej obrazek kawałkami kolorowego papieru

4. Zainicjowanie przez rodzica zabawy w dom – wdrażanie do spokojnej zabawy ,rozwijanie umiejętności przydzielania ról . Rozwijanie umiejętności interpersonalnej. (np. dziecko przejmuje na siebie rolę mamy, która przygotowuje ze swoją rodziną przyjęcie ) .

5. Moja wesoła rodzina piosenka

https://www.youtube.com/watch?v=zC9jbgmeoLc

6. Budzik – Program taty i mamy

https://vod.tvp.pl/video/budzik,programy-taty-i-mamy,5638953

7. Moja rodzina – Przedszkole Profesora Szymona

https://www.youtube.com/watch?v=u28atnroqrY

8. Rodzina Treflików – Szczęśliwa rodzinka

https://www.youtube.com/watch?v=58V52JdiwPA

9. Zagraj w grę – utrwalenie dni tygodnia

https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/abf2e811b19da885cc4bbe864a5e3a7a_/index.html

10. Uzupełnij brakujące litery

https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/41c031e3059fd5cca6532a791cb559b6_/index.html

Karta-pracy-7

Karta-pracy-8

4-latki 

Temat : JAK ŚMIESZNIE WYGLĄDA STRACH!

 

  • „Kto może nam pomóc, gdy się boimy?” – rozmowa na temat sposobów radzenia sobie ze strachem na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania Renaty Piątkowskiej Zły sen. 

 

Zły sen 

Renata Piątkowska 

Jak ja nie lubię, gdy śni mi się ten pies. Jest duży, czarny i zły. Stoi na mojej drodze i warczy. Gdy unosi górną wargę, widać białe, ostre kły. Ale najgorsze są jego oczy, niespokojne i błyszczące. Śledzi nimi każdy mój ruch. We śnie na widok tego psa ogarnia mnie taki strach, że nie mogę uciekać ani wzywać pomocy. Mogę tylko płakać, więc robię, co mogę. Tej nocy znowu czarny pies pojawił się przede mną. Wydawał się większy i bardziej groźny niż zwykle. Przysłoniłem oczy ręką, żeby go nie widzieć, i głośno zapłakałem. Obudził mnie głos taty: 

– Tomku, to tylko zły sen. Już dobrze syneczku. Śnił ci się ten pies, prawda? 

– Tak, to znowu on – chlipałem. – Tato, zostań ze mną. Jak będziesz blisko, to on nie wróci. Będzie się bał – poprosiłem. 

– W porządku – tata uśmiechnął się i otulił mnie pierzyną. 

Bałem się tego psa, więc pomyślałem, że najlepiej będzie, jak nie zmrużę już oka do rana. Ledwo tak postanowiłem, natychmiast zasnąłem. Pies też chyba zasnął, bo tej nocy nie pojawił się już w moim śnie. Nie dał jednak o sobie zapomnieć, bo cały czas słyszałem jego ponure warczenie. Co gorsza, słyszałem je również rano, gdy się już obudziłem. Dopiero po chwili dotarło do mnie, że ten okropny dźwięk wydaje z siebie mój tata. Okryty kocem, chrapał w fotelu tuż obok mojego łóżka. 

Nie do wiary, że można spać i jednocześnie tak strasznie hałasować – pomyślałem i cichutko wymknąłem się z pokoju. 

W kuchni krzątała się mama. Zanim postawiła na stole śniadanie, opowiedziałem jej mój sen. Na koniec dodałem: 

– Ten pies jest paskudny i nie wiem, czemu ciągle się mnie czepia.

Wiesz, w tej sytuacji dziwię się, że nie poprosiłeś o pomoc Zmorka. – mama pokręciła głową z niedowierzaniem. 

– Kto to jest ten Zmorek? – spytałem zaskoczony. 

– Och, Zmorek to taka dziwna postać. Najbardziej ze wszystkiego przypomina jamnika. Wielkiego, latającego jamnika. Z aksamitnymi skrzydłami, okrągłym brzuszkiem i wąskim pyszczkiem. Nie jest piękny, ale bardzo pożyteczny. Zmorek zjada złe sny. Na zawołanie pożera je, jakby to był makaron. Wciąga koszmary i zjawy, nawet te najdłuższe i najstraszniejsze. Mlaska przy tym i niestety czasem mu się odbija, ale wtedy po złych snach nie ma już ani śladu. A Zmorek krótkimi łapkami gładzi brzuszek i już rozgląda się za następnym nieszczęśnikiem, którego męczą nocne zmory. Dlatego gdy następnym razem przyśni ci się ten okropny pies, to zawołaj : „Zmorku, tutaj!”, a on nadleci w jednej chwili. Zje twój zły sen, jakby to było ciastko z kremem. Wiem, co mówię, bo sama też nie raz wzywałam Zmorka i nigdy nie zawiódł. 

– Tobie, mamusiu, też śnił się czarny pies? – spytałem zdziwiony. 

– No, niekoniecznie pies. Śniły mi się inne okropieństwa. 

–Jakie? Jakie? – chciałem wiedzieć. 

Na przykład, że wygrałeś konkurs na najbardziej upartego chłopczyka na świecie. Albo, że w twoim przedszkolu wydano zakaz gotowania zupy jarzynowej, a dzieci karmiono wyłącznie chipsami i czekoladą – wyliczała mama. 

– Ale to nie są żadne koszmary! Sam chciałbym mieć takie piękne sny. Dziwię się, że Zmorek w ogóle chciał je zjeść! – zawołałem. 

– Jemu tam wszystko jedno. Pożarł wszystko co do okruszyny. Mlasnął jęzorem i odleciał. 

Gdy mama powiedziała mlasnął jęzorem, przyszła mi do głowy pewna piękna myśl. 

– Mamo, czy ten Zmorek pojawia się tylko we śnie? Czy nie mógłby przylecieć choć raz do przedszkola? Gdybym zawołał: „Zmorku, tutaj!” i pokazał mu Jolkę, dałby radę wciągnąć ją jak makaron? Bo ona ciągle pokazuje mi język, mlaska przy stole i chwali się, że już dwa razy była w szpitalu. No, jak myślisz, Zmorek mógłby to zrobić dla mnie? – spytałem z nadzieją w głosie. 

– Nie, na pewno nie. On może przyjść tylko we śnie. Zje złego, czarnego psa, ale Jolki nie tknie – wyjaśniła mama. 

– A tak w ogóle, to dlaczego ja nie byłem jeszcze w szpitalu? – spytałem ze złością. 

Mama, zamiast odpowiedzieć po ludzku, wzniosła oczy do nieba. A ja pomyślałem, że jeśli Zmorek nie może przylecieć do przedszkola, to trudno. Za to, jeśli przyśni mi się Jolka to go zawołam i Zmorek zrobi, co do niego należy. Fajnie jest mieć takiego kolegę. Dobrze, że mama mi o nim powiedziała. Teraz nie mogę się doczekać, kiedy znowu przyśni mi się ten czarny pies. 

Rodzic  zadaje dziecku pytania: Jakiego snu bał się Tomek? O co chłopiec poprosił tatę, gdy obudził się w nocy, bo znów przyśnił mu się ten pies? Dlaczego, mimo że chłopiec spał z tatą, wciąż słyszał warczenie? Co poradziła Tomkowi mama na jego sen o złym psie? Co robił Zmorek? Co trzeba zrobić, by pojawił się Zmorek? Kto pomógł Tomkowi poradzić sobie ze złym snem? Jak Ty radzisz sobie, się gdy boisz?

 

  • Jak śmiesznie wygląda Strach!” – projektowanie, wycinanie, przyklejanie

 

Na stoliku Rodzic kładzie gazety, krepinę, taśmę klejącą. Dziecko wymyśla, w jaki sposób użyć zgromadzonych materiałów, aby zmienić się w coś strasznego. Drze, wycina, dokleja do ubrania gazety i krepinę, robi opaskę na głowę lub proste maski. 

 

  • „W domu czuję się bezpiecznie” – praca z KP2.38 

 

Dziecko otwiera kartę i wyszukuje różnice między obrazkami.

  1. 4. Doskonalenie  umiejętności orientacji w przestrzeni – Zabawa w ciepło- zimno 

3-latki i Maluszki

Temat: Jak pozbyć się strachu.

 

  • Przytul stracha – kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze strachem, zachęcanie do rozpoznawania i określania emocji. Rodzic  recytuje wiersz.

 

Przytul stracha

Małgorzata Strzałkowska

Strach ma strasznie wielkie oczy,

Strasznym wzrokiem wokół toczy…

Lecz gdy go za uszkiem głaszczę,

W śmieszny pyszczek zmienia paszczę.

Coś dziwnego z nim się dzieje,

Łagodnieje i maleje,

Mruży swoje kocie oczy

I w ogóle jest uroczy!

Strach ma strasznie wielkie oczy,

Strasznym wzrokiem wokół toczy,

Lecz ty dłużej się nie wahaj

I po prostu przytul stracha.

Rodzic  pyta: Co to jest strach?; Kiedy strach się pojawia?; Jak wygląda?; Czy w ogóle ma wygląd?; Co czujecie,gdy pojawia się strach?; Czego się boicie?; Co robicie, gdy pojawia się strach?; A co możecie teraz zrobić?

 

  • Praca z KP2.30 – kolorowanie według własnego pomysłu. Dzieci kolorują strach na wróble, zalepiają jego usta uśmiechem. Prezentują wesołego stracha.

 

 

  • „Kolorowe koła” – tworzenie kompozycji według własnej wyobraźni, podawanie nazw powstałych form. Rodzic rozkłada przed dzieckiem „straszny papier”. Pyta: Z jakiego powodu jest straszny? (ciemny, ponury, bez kolorów, smutny). Na tackach przygotowane są kolorowe koła i klej w sztyfcie. Rodzic  prosi dziecko, aby zmieniło „straszny papier” w radosny  i kolorowy. Dziecko układa z kół dowolne kompozycje, może przyklejać koła jedno na drugie, obok siebie, zaginając je. W trakcie pracy Rodzic wspiera dziecko, motywuje je, podpowiada różne rozwiązania.

 

 Doskonalenie  umiejętności orientacji w przestrzeni Zabawa w ciepło- zimno

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21