Zadania na czwartek, 21.05.2020

Zadania na czwartek, 21.05.2020

Dzieci 6-letnie

POLSKA TO MÓJ DOM

Temat: Szlakiem Wisły

1. ,,Zagadki znad Wisły” – popatrz na mapę Polski i pokaż jak płynie Wisła. Odszukaj miejsce skąd wypływa Wisła i odczytaj nazwy miast, przez które przepływa w drodze do morza.

Następnie rodzic zadaje zagadkę dotyczącą miasta, które Wisła mija podczas swojej długiej drogi z gór do morza.

Miasto to czule oplata, co pamięta dawne dni i lata, mężnych królów wielu, którzy tu rządzili ,na polskim Wawelu. Każde dziecko na pewno odpowie, gdzie jest zamek Wawel? (Kraków)

Na brzegu syrenka miasta swego broni. Tarczą się osłania i miecz trzyma w dłoni. Dalej Stare Miasto i Zamek Królewski z Kolumną Zygmunta. Więc jakie to miasto? (Warszawa)

To miasto słynie z przepysznych pierników i o Koperniku wiele tu się dowiemy. Tutaj astronoma pomnik w samym sercu miasta wyrasta. Co to jest za miasto? (Toruń)  

W tym mieście Wisła z morzem się wita i do niego z ochotą wpływa. Patrzy na ich przyjaźń z pomnika Neptun, który informuje Wisłę, że jest wreszcie w….. (Gdańsku)

  1. Zrób to, co ja” – zabawa słuchowo-ruchowa.

    Zapraszamy dzieci do zabawy: Dzisiaj zagramy na instrumentach, które zawsze nosimy ze sobą. Będziemy wydobywać dźwięki z naszych dłoni, stóp, kolan, łokci i innych części ciała. Ja zagram kilka dźwięków w taki sposób. Patrzcie i słuchajcie uważnie, bo poproszę was o powtórzenie tego rytmu.

Rodzic prezentuje rytm: klaśnięcie, tupnięcie dwiema nogami, klaśnięcie – dzieci powtarzają. Przykłady kolejnych rytmów:

  • tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie;

  • uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie, tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę;

  • tupnięcie, tupnięcie, klaśnięcie, tupnięcie.

Chętne dzieci mogą proponować własny wymyślony rytm.

  1. Zabawa „Detektywi” poszukiwanie wyrazów, przedmiotów, zabawek zaczynających się na literkę „J”Poznajemy literkę „J jak jama”

  • J jak jama” – 14 (Karty Pracy) prezentacja litery w wyrazie. dzielenie wyrazu na sylaby, a następnie na głoski, przeliczenie sylab i głosek w wyrazie.

  • Chodzimy po J” dzieci próbują ułożyć ze sznurka, wstążki, nici, skakanki literę J, j i chodzą stopa za stopą

  • Praca z KP4.14a – identyfikowanie głoski w słowach, zaznaczanie jej w odpowiednich miejscach. 

  • Praca z KP4.14b – rysowanie obrazów z wykorzystaniem kształtu litery J, pisanie litery Jpo śla­dzie. 

  • Praca z KP4.20 – kącik grafomotoryczny, samodzielne pisanie litery jJ, pisanie zdań po śladzie.

  1. Stroje regionalne”

                     Strój łowicki                                               Strój kaszubski

Prowadzimy rozmowę z dziećmi na temat tego, z jakich regionów Polski pochodzą te stroje, czym się od siebie różnią, a w czym są podobne, w jakich okolicznościach są prezentowane obecnie.

DLA CHĘTNYCH DO POOGLĄDANIA:

5- latki

Temat: Nietypowe rodziny.

Piosenka – Moja wesoła rodzinka

https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4

Dziękuję mamo, dziękuję tato – piosenka https://www.youtube.com/watch?v=j09kDRPi3tE

Fragment książki „Jeż”- o adopcji. (rodzic decyduje, czy przeprowadza z dzieckiem rozmowę na temat adopcji).

Celem rozmowy ma być uświadomienie dziecku, że nie każdy należy do typowej rodziny. Każdego jednak należy szanować i otaczać miłością. 

Katarzyna Kotowska

Pewnego dnia Kobieta wyszła przed dom i ze zdziwieniem spostrzegła, że coś dziwnego stało się ze wszystkimi kolorami. Żółty był mniej słoneczny niż zwykle, czerwony mniej ognisty, zielony stracił swą soczystość, a niebieski poszarzał.
– Mężu, zobacz, co się stało! – zawołała Kobieta. (…)

Kobieta i Mężczyzna nie wiedzieli, co się stało, i nie umieli nic na to poradzić, a tymczasem ich świat tracił barwy i smutniał coraz bardziej, a oni też smutnieli i coraz bardziej nie mieli dziecka, chociaż tak za nim tęsknili.

Wreszcie pewnego wiosennego dnia, mimo że słońce świeciło bardzo mocno, w ich ogrodzie znikły ostatnie wspomnienia kolorów i niepodzielnie zapanowała smutna szarość. Wtedy Kobieta i Mężczyzna zrozumieli – ich dziecko urodziło się całkiem innym rodzicom. Kobieta płakała i miała całą twarz mokrą od łez. I Mężczyzna płakał, chociaż jego łez nie było widać, bo płakała jego dusza.

Wreszcie Mężczyzna powiedział:
– Chociaż nie urodziliśmy naszego dziecka, musimy je odnaleźć!
Słyszeli bowiem, że jeśli jakimś rodzicom urodzi się obce dziecko, oddają je na wychowanie do Domu Dzieci i tam prawdziwi rodzice mogą je odnaleźć. (…)

I wtedy przyprowadzono Chłopczyka.

Kiedy Kobieta i Mężczyzna go ujrzeli, zdziwili się i przestraszyli – mały Chłopiec o niebieskich oczach miał całe ciało pokryte kolcami jak jeż. Pomyśleli, że znowu zaszła jakaś straszna pomyłka, bo to na pewno nie było ich dziecko – nie mogli przecież mieć synka jeża. (…)

Jesienią zbierali grzyby. Piotruś bawił się jarzębiną i kasztanami. Przez całe noce Mama musiała trzymać go za rękę. Któregoś dnia zapytał ją:
– A u kogo ja byłem w brzuchu?
– Nie u mnie – odpowiedziała. – Miałeś wtedy inną mamę. Na szczęście teraz jesteś z nami.
– Czy płakałaś, jak mnie nie było?
– Tak, bardzo płakałam. Tata też płakał. Ale teraz się cieszymy, bo jesteś z nami.
Tego dnia znikło wiele kolców. (…)

* * *

Po przeczytaniu rodzic zadaje dziecku pytania:

O czym była ta historia?

Dlaczego ogród poszarzał?

Za czym tęsknili kobieta i mężczyzna?

Czy kobieta, która stała się mamą chłopca urodziła go?

Co oznacza słowo adopcja?

Dlaczego chłopiec na początku miał kolce?

Dlaczego potem zniknęły?

Jak czuł się chłopiec u nowej rodziny?

Dlaczego tak bywa, że czasami dzieci trafiają do domu dziecka?

Wykonaj ćwiczenia w KP 24A

-doskonalenie umiejętności grafomotorycznych i przeliczania.

Rodzic proponuje wspólną zabawę pt. „Czy znam nazwy członków rodziny?”. 

Mama mojej mamy lub mojego taty, to moja… (babcia)

Tata mojej mamy lub mojego taty, to mój… (dziadek)

Siostra mojej mamy lub mojego taty, to moja… (ciocia)

Brat mojej mamy lub mojego taty, to mój… (wujek)

Mama mojej babci, to moja… (prababcia)

Tata mojej babci, to mój… (pradziadek)

Syn mojej cioci, to mój… (kuzyn)

Córka mojej cioci, to moja… (kuzynka)

Kim jesteś dla babci i dziadka?

Kim jesteś dla mamy i taty?

BABCIA DZIADEK
CIOCIA WUJEK
PRABABCIA PRADZIADEK
KUZYNKA KUZYN
WNUK WNUCZKA

 

Wykonaj zadanie w Karcie pracy

Dzieci 3-4 letnie

Zajęcia dla całej grupy!

Temat: „Co można kupić w księgarni?”

  1. „Kup mi, mamo, książeczkę” – wiersz T. Kubiaka. Rodzic czyta fragment wiersza.

Kolorowe książeczki,

kolorowe bajeczki,

w kolorowych bajeczkach

kolorowy jest świat.

Kup mi, mamo, książeczkę,

przeczytamy bajeczkę,

a w bajeczce tej – dziwy.

Każdy poznać je rad.

Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego utworu. Rodzic. zadaje pytania: Czy lubisz dostawać

książeczki? Jakie bajki znasz? Dlaczego ludzie czytają książki?

  1. „Co można kupić w księgarni?” – rozmowa na temat księgarni na podstawie doświadczeń dzieci.

Księgarnia to sklep z książkami, idziemy tam, jeśli chcemy kupić książkę.

Rodzic pyta dziecko: Jakie książki można kupić w księgarni? Co jeszcze, poza książkami, można kupić w księgarni?

Wspólna analiza ilustracji:

  1. Zabawa ruchowa „Książki” – Dzieci zajmują dowolne miejsca na podłodze. Leżą na bokach.
    Na hasło “książki się otwierają”, przechodzą do leżenia na wznak, wyciągają na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło “książki się zamykają”, powracają do pozycji wyjściowej. Leżenie na bokach, nogi podkurczone. “Książki stoją na regale” przechodzą do stania na baczność.
  2. Ćwiczenie grafomotoryczne – Dzieci siadają do stolików, na których mają przygotowane tacki
    z piaskiem lub kaszą manną. Ich zadaniem jest narysować na nich kształty książek oraz znanych dzieciom liter/cyfr (Maluszki mogą rysować dowolne kształty lub wskazane przez Rodzica)

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21