Zadania na piątek, 15.05.2020

Zadania na piątek, 15.05.2020

Dzieci 6-letnie

TAJEMNICE KSIĄŻEK

Temat: Lubię czytać – biblioteka

1. Możesz pospacerować po bibliotece Uniwersytetu Ekonomicznego

w Poznaniu

https://www.google.com/maps/place/Uniwersytet+Ekonomiczny+w+Poznaniu/

@52.4045986,16.9217452,3a,75y,270h,82.22t/data=!

3m6!1e1!3m4!1sAF1QipN26k-8TC9UeYTgC6ZuSccy46_TdG1cdZr6bw0-

!2e10!7i13312!8i6656!4m5!

3m4!1s0x47045b374b10431f:0xc4ec064903c05f18!8m2!3d52.4062939!4d16.918482?hl=en

2. Piosenka Czytaj z misiem

https://www.youtube.com/watch?v=TaYR4YBqkJI

3.  Zasady zachowania się w bibliotece” – rozmowa na temat zasad panujących w bibliotece na podstawie doświadczeń dziecka i fragmentu opowiadania Zofii Staneckiej „Basia i biblioteka”

W poniedziałek przed obiadem pani Marta zaprosiła grupę Basi do kręgu.
– Jutro zaraz po śniadaniu pójdziemy do biblioteki – powiedziała.
– La, la, la…. – zanuciła Anielka.
– Co tam będziemy robić? – spytał Kuba
– No właśnie, kto wie, co robi się w bibliotece? – odpowiedziała pani pytaniem.
Basia wyciągnęła rękę do góry. Babcia Marianna już dawno temu, chyba z rok wcześniej, zapisała ją do biblioteki.
– W bili… bliotece są książki! – zawołała – Zabiera się je do domu, a potem oddaje.
– Ja bym nie oddał – oświadczył Karol.
– Jak oddasz to bierzesz inną. I tak w kółko. Oddajesz i dostajesz, oddajesz i dostajesz…
– Za darmo? – upewniła się Zuzia.
– Tak, Zuziu.– Pani włączyła się do rozmowy – Książki w bibliotece pożycza się, nie kupuje. Dzięki temu każdą z nich może przeczytać wiele osób.
– O książki trzeba dbać – wygłosiła Basia.– Nie można chować do nich kanapek. Ani czytać w wannie. Tata kiedyś o tym zapomniał i książka wykąpała się razem z nim. Potem powiedział, że trzeba ją będzie odkupić.
– W.. bi…liotece…jest… cicho – szepnął Titi.
Wszyscy spojrzeli na niego ze zdziwieniem, bo Titi rzadko coś mówił sam z siebie. Pani skinęła głową.
– W bibliotece można czytać i pracować na miejscu. Trzeba zachować ciszę, żeby nie przeszkadzać innym (…).

Po wysłuchaniu opowiadania zadajcie dzieciom pytania:
– Co robi się w bibliotece, o czym powiedziała Basia?
– Czy za książki w bibliotece trzeba płacić?
– W jaki sposób trzeba dbać o książki?
– Jak trzeba zachowywać się w bibliotece ? Dlaczego?

4. Karty pracy

KP 4 – 8 b – doskonalenie umiejętności  czytania, rozwijanie sprawności grafomotorycznej.

KP 4 – 9 a- poszerzenie zdolności językowych. 

KP 4 – 9 b- doskonalenie percepcji wzrokowej, rozwijanie sprawności grafomotorycznej, motoryki małej, spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo-ruchowej dzieci.

5. „Zagadki – rymowanki”

W Krakowie mieszka wawelski smok,

Co zieje ogniem przez cały …. (rok).

 Krasnoludek jest malutki,

Tak jak wszystkie…..(krasnoludki).

 Kto z krasnalami w tym domku mieszka?

To jest na pewno Królewna… (Śnieżka).

Kto był dobry dla Kopciuszka?

Chrzestna matka, czyli… (wróżka).

Czerwony Kapturek do babci wędrował,

Lecz wilk się zaczaił, za drzewem się …(schował).

Groźna Baba Jaga domek ma z piernika.

Kto ją spotka w lesie, niechaj prędko . ..(zmyka).

Gdy kot buty dostał,

Janek księciem.. .(został).

Rzecz to znana, całkiem pewna,

Że Pinokio powstał z …(drewna)

5. Chętne dziecko może wykonać własną książkę. Kolejne kartki składa na pół i układa jedna na drugiej. W miejscu zgięcia rodzic robi dziurki dziurkaczem, przez powstałe dziurki dziecko przewleka sznurek.

Z pomocą dorosłego go zawiązuje. Następnie projektuje okładkę i strony książki – rysuje.

6. Świnka Peppa w bibliotece:

https://www.youtube.com/watch?v=WuUFckrrLak

7. Kicia Kocia w bibliotece:

https://www.youtube.com/watch?v=AXZDqtA2LgA

5- latki

Temat: Wczuwamy się w emocje.

Cele: doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji innych i podawania ich nazw.

Krzyżówka

  1. Uczucia smutek radość gniew strach zaskoczenie wstyd to inaczej … (emocje)
  2. Emocja przeciwna do radości, to … (smutek)
  3. Gdy coś nas boli, jest nam smutno, to może się pojawić … (płacz)
  4. Odczuwamy ją, gdy na przykład wygramy jakąś grę (radość)
  5. Mówi się, że ma wielkie oczy (strach)
  6. Pojawia się na naszej twarzy, gdy jesteśmy weseli (uśmiech)
  7. Może być emocją pozytywną lub negatywną. Czujemy je na przykład, gdy z przedszkola odbiera nas niespodziewanie babcia, zamiast mamy (zaskoczenie)

Wyjaśnienie pojęcia empatia – umiejętność zauważenia, rozpoznania i współodczuwania emocji drugiej osoby, np. jest mi smutno, bo komuś przydarzyło się coś smutnego.

„Jak mogę pomóc?” – zabawa dydaktyczna. Rozbudzanie empatii.

Rodzic mówi: Co można powiedzieć osobie, która…

… zgubiła ulubioną lalkę.

… płacze, bo tęskni za mamą.

… boi się wystąpić w przedstawieniu.

… złości się, bo nie udał się jej rysunek.

… wstydzi się , bo ubrudziła sobie ubranie.

„Bingo – samogłoski” – gra z wykorzystaniem kostki. Na kostkę naklej samogłoski a, o, i, e, u, y. Przygotuj po 5 kwadracików w dwu kolorach. Rzucamy kostką na przemian. Wygrywa ta osoba, która pierwsza zakryje 5 samogłosek.

Dzieci 3-4 letnie

Temat: Moja rodzina

 

  • Wspólne oglądanie :Moja rodzina – Przedszkole Profesora Szymona

 

https://www.youtube.com/watch?v=u28atnroqrY&pbjreload=10

 

  •  Wyliczanka z członkami rodziny

 

W tej wyliczance po kolei pokazujemy palce, każdy nasz palec obrazuje jednego członka rodziny. Zaczynamy od kciuka:
Ten pierwszy to dziadziuś,
A przy nim babunia.
Największy to tatuś,
A przy nim mamunia
A to ja dziecinka mała,
I oto moja rodzinka cała

 

  • Zrobienie w domowego balona.

 

 Do nogi każdej osoby przywiążcie na niezbyt długiej nitce nadmuchany balonik. Gra polega na tym, żeby zdeptać balony przeciwników, ale też oszczędzić własny. Zadbajcie o wolną przestrzeń, a świetny ubaw gwarantowany.

 

  • Co tu się zmieniło. 

 

Znacie wasze mieszkanie, ale czy pamiętacie, gdzie co w nim się znajduje? Jedna osoba wychodzi z pokoju, a reszta coś zmienia (chowa wazon, zdejmuje obraz) i zaprasza wygnańca z powrotem. Czy odgadnie, co się zmieniło? Malec w czasie tej zabawy będzie ćwiczył spostrzegawczość.

4 Zadanie dla całej rodziny

„Nasze rodzinne chwile” – zadanie polega na uwiecznieniu wspólnie spędzonych chwil. Wykonanie dowolne, może być fotografia lub rysunek. 

(Zdjęcia wykonanego zadania proszę przysyłać na mojego e-maila)

W załączniku przesyłam kilka kart pracy dla dzieci.

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21