Zadania na wtorek, 12.05.2020

Zadania na wtorek, 12.05.2020

Dzieci 6-letnie

TAJEMNICE KSIĄŻEK

Temat: Jak powstaje papier

1. Zabawa na dobry początek:

Krasnoludek w lesie” – dziecko (krasnoludek) porusza się po pokoju (las) zgodnie z instrukcją np: – idź do przodu (marsz); omiń drzewo (krzesło); przeskocz przez strumyk (sznurek); szukaj mrówek (poruszanie się w przysiadzie); – rozganiaj deszczowe chmury (wymachy ramion) itp. Porozmawiajmy co daje nam las (grzyby, jagody, drewno, śpiew ptaków…)

2. Przeczytajmy wiersz 

Raz na sośnie siadła pliszka” W. Ścisłowskiego

Porozmawiajmy o jego treści. Przypomnijmy, że drzewa (las) dają nam papier,

z którego są książki. Popatrzmy na las z okna, podziwiajmy go.

Raz na sośnie siadła pliszka

No i co wynika z tego?

Drgnęła gałąź- spadła szyszka.

No i co w tym ciekawego?

Szyszka była już dojrzała-

No i co wynika z tego?

Więc nasionka wyleciały.

No i co w tym ciekawego?

Z nasionek drzewka tam wyrosły-

No i co wynika z tego?

Cóż , po latach ścięto sosny.

No i co w tym ciekawego?

Z drzew papier wnet zrobiono-

No i co wynika z tego?

Dziś jest książki twojej stroną-

Dziękuj drzewom mój kolego!!

3. Możemy zrobić w domu papier czerpany (internet)

https://www.youtube.com/watch?v=Sr_0Au-_nS4

4. Historyjka obrazkowa – jak powstaje papier?

5. Obejrzyj – proces powstawania papieru:

https://www.youtube.com/watch?v=xdfpRSZVgFI

6. Papier jest…” – doświadczenia dotykowe

Zasłaniamy dziecku oczy i podajemy mu różne rodzaje papieru np: ręcznik pap.; kawałek gazety; papier do pieczenia; papier ścierny itp. Dziecko bada dłońmi papier i opisuje : gładki, delikatny, sztywny, śliski, szorstki, szeleszczący itp. Odsłaniamy oczy, jeszcze raz oglądamy kawałki papierów i omawiamy do czego służą.

7. Zorganizujmy Zabawy z papierem” 

Wykonajmy różnorodne prace plastyczno-techniczne z wykorzystaniem materiału gazetowego, torebek po cukrze, pudełek po herbacie, rolek po papierze toaletowym itp. Możemy wykonać pojazdy, roboty, zwierzęta, rośliny oraz budynki. Życzę wiele ciekawych pomysłów i wspaniałej zabawy 🙂

8. Praca z kartą pracy

KP 4 – 10 a – napisz samodzielnie litery f, F; napisz wyrazy po śladzie

5- latki

Temat: Jakie emocje przeżywają przedszkolaki.

Cele: Rozpoznawanie i podawanie nazw emocji własnych oraz innych osób.

  • Pchła szachrajka cz.2- posłuchaj audiobooka.

https://mail.google.com/mail/u/0/?pc=carousel-about-en#inbox/FMfcgxwHNDCsxZzRMGHvmQpgFCwDNqrW

  • Zabawy ruchowe przy muzyce „A ram sam sam…”

       https://www.youtube.com/watch?v=HwoXD_RVETg

  • „Przedszkolne emocje”- praca z KP20B.

Rozpoznawanie emocji innych na podstawie ilustracji. Dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych. Rodzic opowiada historyjkę na podstawie ilustracji z KP20B. W każdym przypadku wypowiada zdanie „Wtedy czuł/czuła …” Zadaniem dziecka jest dokończenie zdania nazwą emocji. Następnie dziecko dopasowuje buźki z emocjami do rysunków.

  • „Zły humorek” – wysłuchanie wiersza Doroty Gellner. Swobodne wypowiedzi dziecka na temat wiersza.

Rodzic czyta wiersz lub włącza nagranie. https://www.youtube.com/watch?v=2ZiqVi5muTE

Zły humorek” – Dorota Gellner

Jestem dzisiaj zła jak osa!
Złość mam w oczach i we włosach!
Złość  wyłazi  mi  uszami
I rozmawiać nie chcę z wami!
A dlaczego?
Nie wiem sama
Nie wie tata, nie wie mama…
Tupię nogą, drzwiami trzaskam
I pod włos kocura głaskam.
Jak tupnęłam lewą nogą,
Nadepnęłam psu na ogon.
Nawet go nie przeprosiłam
Taka zła okropnie byłam.

Mysz wyjrzała z mysiej nory:
Co to znowu za humory?
Zawołałam: – Moja sprawa!
Jesteś chyba zbyt ciekawa.
Potrąciłam stół i krzesło,
co mam zrobić, by mi przeszło?!
Wyszłam z domu na podwórze,
Wpakowałam się w kałużę.
Widać, że mi złość nie służy,
Skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
Wcale nie jest mi wesoło…
Nagle co to?
Ktoś przystaje
Patrzcie! Rękę mi podaje!
To ktoś mały, tam ktoś duży –
Wyciągają mnie z kałuży.
Przyszedł pies i siadł koło mnie
Kocur się przytulił do mnie,
Mysz podała mi chusteczkę:
Pobrudziłaś się troszeczkę!
Widzę, że się pobrudziłam,
Ale za to złość zgubiłam
Pewnie w błocie gdzieś została.
Nie będę jej szukała!

Rodzic zadaje pytania:

– Co czuła dziewczynka?

– Z jakiego powodu czuła gniew?

-Jak się zachowywała?

-Co znaczy być złym, a co złościć się/ być zezłoszczonym?

– Czy to oznacza to samo?

  • „Uczuciowa kostka” – klasyfikowanie emocji. Przed rozpoczęciem zabawy należy wydrukować, nakleić na brystol, wyciąć i posklejać kostkę.

Dziecko rzuca kostką z nazwami emocji. Po wyrzuceniu danej emocji odpowiada na pytanie: Czy dzieci mogą odczuwać taką emocję, a jeśli tak, to kiedy? Dziecko powinno dojść do wniosku, że dzieci odczuwają takie same emocje, jak dorośli. 

  • „Moje emocje” – rozpoznawanie własnych emocji i podawanie ich nazw. Rodzic czyta dzieciom zdania opisujące różne zdarzenia. Dziecko mówi, jakie emocje poczułoby w takiej sytuacji. (Rodzic podkreśla, że chodzi o ich emocje i że każdy ma prawo czuć coś innego, nie ma jednej dobrej odpowiedzi).

 Przykładowe zdania:

  1. Ktoś zepsuł moją zabawkę.
  2. Mama mnie pochwaliła.
  3. Idę do dentysty.
  4. Biegnie do mnie duży pies.
  5. Mam dziś urodziny.
  6. Przyjechała ciocia, której dawno nie widziałem / widziałam.
  7. Pierwszy raz jadę na wycieczkę bez rodziców.
  8. Wylał mi się sok.
  9. Dostałem / dostałam prezent od kolegi bez okazji.
  10. Występuję na przedstawieniu z okazji Dnia Matki.
  11. Jestem na placu zabaw, gdzie jest mnóstwo dzieci, których nie znam.
  12. Praca z KP 20A– doskonalenie umiejętności nazywania uczuć; rozwój zdolności grafomotorycznych i kreatywności, budowanie wypowiedzi.

Dzieci 3-4 letnie

Temat: JAKIE MASZYNY POMAGAJĄ ROLNIKOWI? 

 

  • Stary Donald farmę miał –słuchanie piosenki

 

 

  • Na początek dziecko ogląda film o maszynach 

 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=72&v=FNvZVvk0eZE&feature=emb_title

 

  • „Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?” – rozmowa na temat pracy rolnika na podstawie zdjęć i doświadczeń dziecka. 

 

Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic pyta dziecko: Jakie znasz maszyny i urządzenia, które pomagają rolnikowi w jego ciężkiej pracy? Dziecko wymienia nazwy maszyn. Rodzic rozkłada na dywanie zdjęcia lub pokazuje na komputerze m.in. traktor, kombajn zbożowy, silos, prasa belująca, pług, siewnik. Rodzic opowiada o maszynach rolniczych na podstawie poniższych informacji: 

Kombajn zbożowy – jest maszyną, która ścina zboże, młóci je (czyli oddziela ziarno od kłosów). Na polu kombajn zostawia słomę, a ziarna zbóż zbiera i przesypuje do zbiornika przygotowanego przez rolnika.  ( Zdjęcie w załączniku)

Silos – to zbiornik do przechowywania ziarna, jednak zanim ono tam trafi, musi być bardzo dokładnie wysuszone, bo inaczej szybko zapleśnieje. 

Traktor – jest maszyną wielofunkcyjną. Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wykorzystywać przy różnych pracach. 

Prasa belująca – służy do zbierania siana z pola i zwijania go w bele. 

Pług – narzędzie do przekopywania ziemi po zimie, aby nie była zbyt twarda. Pług przygotowuje ją tak, aby można było w niej zasiać nowe nasiona. 

Siewnik – maszyna do rozsiewania ziarna po polu.

 

  • „Traktor”– składanie przestrzennego pojazdu z papieru. Praca z W.41. 
  • „Traktory”- gimnastyka buzi i języka.
    Dziecko czubkiem języka dotyka do górnego podniebienia, wprowadza język w drgania, naśladuję odgłos wydawany przez traktor.

 

Karty pracy w załączniku dla chętnych.

3- latek i Maluszki

Temat: TRAKTOR

  1.  Jadę traktorem- słuchanie piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=p2pVf_QwpQ8

  1. „Mój traktor” – składanie obrazka w całość. Rodzic rozdaje  dziecku pocięty na  części obrazek traktora. Zadaniem dziecka jest złożenie elementów w całość
    i naklejenie na kartkę. Dziecko kredkami uzupełnia obrazek według własnego pomysłu.
  2. Traktor – słuchanie wiersza C.P. Tarkowskiego.

Traktor

Cezary Piotr Tarkowski

Stoi traktor na podwórzu,

zabłocony, cały w kurzu.

Latem pełni ważną rolę,

bo wyjeżdża często w pole,

ciągnie, orze i bronuje –

bardzo ciężko tam pracuje.

Rodzic, czytając wiersz, wyjaśnia dziecku niezrozumiałe słowa. Demonstruje ilustrację do wiersza. Dziecko opisują wygląd traktora. Rodzic zadaje pytanie: Ile traktor ma kół?. Dziecko z pomocą Rodzica głośno liczy, gdy Rodzic. na ilustracji wskazuje koła.

 

  • „Jedzie traktor” – zabawa ruchowa z elementami dźwiękonaśladowczymi. Na hasło
    Rodzica: Traktor wyjechał w pole dziecko porusza się w rytm np. tamburyna, grzechotki i naśladują odgłosy traktora: pach, pach, pach. Gdy Rodzic. przestaje grać, dziecko się zatrzymuje. Rodzic prosi, by dziecko spróbowało podzielić wyraz traktor na sylaby.

 

  1. Praca z KP2.20 – rysowanie drogi, po której jedzie traktor oraz kolorowanie konturu traktora.
  2. Praca plastyczna

Potrzebna będzie kartka, dwa koła (duże i małe), prostokąt (duży i mały), kwadrat ( Duzy i mały)

Dla młodszych dzieci karta pracy w załączniku.

traktor puzzle

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21