Zadania na 8.05.2020

Zadania na piątek, 8.05.2020

Dzieci 6-letnie

DBAMY O NASZĄ PLANETĘ

Temat: Wiem, jak chronić moją planetę

1. Co to jest ekologia?
D. Klimkiewicz, W. Drabik

Ekologia – mądre słowo,
a co znaczy – powiedz, sowo?
Sowa chwilę pomyślała
i odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko, w paru zdaniach,
o wzajemnych powiązaniach
między nami, bo to wszystko
to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
– powiedziała mądra sowa….

Po wysłuchaniu wiersza dzieci starają się odpowiedzieć na pytania: Co to jest ekologia? Czego dotyczy ta nauka? Co oznacza słowo „szanować”?
Aby utrwalić definicję pojęcia „ekologia”, proponujemy zabawę rytmiczną, np. dzieci mogą wyklaskiwać, wytupywać fragment wiersza zgodnie z analizą sylabową:

To na-u-ka o zwie-rza-kach,
la-sach, rze-kach, lu-dziach, pta-kach.
Mó-wiąc krót-ko, w pa-ru zda-niach,
o wza-jem-nych po-wią-za-niach
mię-dzy na-mi, bo to wszyst-ko
to jest na-sze śro-do-wis-ko.

2. Myślę, że o ekologi wiecie już sporo, ale jeśli macie ochotę możecie się sprawdzić w zabawie interaktywnej o segregacji śmieci

https://view.genial.ly/5e971e3a043e350e09005ddb? fbclid=IwAR3npgxUX7MnkeRlDq3brEZyHP-f5EvCr_PM7MlyXUKql14YZ_NnDSfD1G4


3. Praca z KP4.4a – porównywanie liczby obiektów i zapisywanie rozwiązania znakami < i >. •
Praca z KP4.4b – układanie historyjki obrazkowej, przeliczanie obiektów w zbiorach, dorysowywanie nakrętek, pisanie cyfr i znaków < i >.

4. ZABAWY MATEMATYCZNE online
https://www.matzoo.pl/

5. Zapraszam do zabawy ruchowej wspólnie z rodzicami:
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

6W codziennym życiu używamy wiele produktów, które po użyciu wyrzucamy do kosza, a w prosty sposób możemy je wykorzystać ponownie. A zastanawialiście się dlaczego powinniśmy segregować odpady? Dlaczego nie możemy ich wrzucić do jednego kosza?

Obejrzyj film, gdzie wróżka podpowie co można zrobić z odpadów. Film animacyjny poświęcony jest zagadnieniu ograniczenia powstawania odpadów komunalnych w domu oraz recyklingowi odpadów.

Drużyna wróżki Odpadusi

https://www.youtube.com/watch?v=8GgCzsbAQG4

Teraz już na pewno wiesz, że warto segregować śmieci, ponieważ można z nich zrobić jeszcze wiele różnych rzeczy- nazywa się to RECYKLING.

7Doniczka -drugie życie butelki – zapraszam do domowego recyklingu.

Zobacz jakie to proste.

– Z plastikowej butelki możemy zrobić grzechotkę po wsypaniu do niej np. grochu czy ryżu.

– Ze szklanej butelki możemy zrobić wazon wystarczy go pomalować lub wykleić plasteliną. Pomysłów jest wiele, a ogranicza nas jedynie wyobraźnia.

– Po wlaniu wody i oliwy oraz dodaniu brokatu, piasku, muszelek, koralików itp. Stworzymy butelkę sensoryczną.

– Butelka po przecięciu i wycięciu dziurek na dnie z powodzeniem może spełnić rolę doniczki do kwiatka. Dodatkowo pozwala obserwować jak rozrastają się korzenie rośliny

8Dla chętnych proponuję wykonanie kręgli do zabawy oraz piłki  ze starych gazet do zbijania.

Potrzebne będą:

6 butelek,

stare gazety lub niepotrzebne kartki,

taśma.

Butelki możemy ozdobić np. Kolorowym papierem samoprzylepnym lub pomalować farbami. Niepotrzebne gazety zgniatamy robiąc kulkę (zgniatamy kilkanaście kartek jednocześnie), następnie oklejamy taśmą.

 9.Teraz czas na zabawę rytmiczną.

W podskokach – rytmiczna rozgrzewka.

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

 10. O piosence też warto pamiętać.

ZoZi – Świat w naszych rękach (ekologiczna piosenka dla dzieci)

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

11. Na podsumowanie wiadomości o naszej planecie, segregacji śmieci, bycia eko – proponuję obejrzenie bajki pt. „Ekologiczny dom”

https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

5- latki

Temat 1: Gdzie słychać muzykę.

Cele: doskonalenie umiejętności kodowania i postępowania zgodnie    z instrukcją. 

 

  • Opowiadanie „BASIA, MISIEK ZDZISIEK I GŁUPI WIRUS”. 

 

Poniżej link do multibooka z ilustracjami.

https://cloud1g.edupage.org/cloud?z%3AnVQdNt5mqReTieX7WiFIWWtUuCQDuW25SE3T%2B9JSDUDHdm%2FDnDVWrdokJocxW6ou

  1. „Gdzie można usłyszeć muzykę?” – mapa myśli. Dzieci podają swoje propozycje (miejsc typowych i nietypowych). W razie potrzeby  Rodzic zadaje dodatkowe pytania, np. 
  • Jak nazywa się specjalne miejsce, gdzie można słuchać koncertów muzyki klasycznej? (filharmonia) 
  • Gdzie odbywają się przedstawienia, w których głównie słychać muzykę klasyczną i śpiew? (opera) 
  • Rodzic podsuwa również następujące propozycje: kościoły, szkoły muzyczne, internet, radio, koncerty plenerowe, itd.

„Jak zapisać muzykę?” – burza mózgów, zapoznanie dzieci z nutami i pięciolinią.

 Rodzic zadaje dzieciom pytanie: 

  • Czy da się zapisać muzykę?

 Dzieci dzielą się swoją wiedzą. 

Rodzic prezentuje partyturę – wyjaśnia, że muzykę zapisuje się za pomocą nut i linii. 

NUTY

KLUCZ WIOLINOWY  i PIĘCIOLINIA

WAŻNE! 

LINIE LICZY SIĘ OD DOŁU.

PARTYTURA

 

GAMA

WARTOŚCI NUT

WARTOŚCI RYTMICZNE NUT

 

Pięciolinia nazywa się tak, ponieważ tworzy ją pięć linii. Nuty na dolnej linii, to niskie dźwięki, a na górnej to najwyższe dźwięki.  Pokazujemy dziecku, że nuty mogą się różnić między sobą tym, jak wyglądają i jak się nazywają np. ćwierćnuta, ósemka, półnuta. Przedstawiamy  dzieciom klucz wiolinowy. 

Tłumaczymy, że klucz wiolinowy, to klucz otwierający muzykę. Dlatego zawsze znajdziemy go na początku zapisu nutowego. 

  1. Zadanie w KP 18A. Połącz linią każdą ilustrację z numerem wysłuchanego utworu.

 

 

Zespół Rockowy https://www.youtube.com/watch?v=_NdHySPJr8I

Zadanie w KP 18B. Znajdź 10 różnic

Temat 2: Muzyka relaksacyjna.

Cele: litery h, H; doskonalenie motoryki małej podczas pisania szlaczków                i wykonywania prac plastycznych; rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.

Wyrazy do czytania globalnego:

HARFA HELIKOPTER   HYDRANT

HAMAK   HAK   HULAJNOGA   

  • Zabawa przy piosence „ Jestem muzykantem”

https://www.youtube.com/watch?v=3UYIl4iwnO4

Jestem muzykantem, konszabelantem,

my muzykanci konszabelanci.

Ja umiem grać – my umiemy grać

na skrzypcach …

na trąbie …
na flecie … 

na bębnie …

na wszystkim …

  • Wykonaj zadania w KP17a, KP17B.

Muzyka relaksacyjna a heavy metal.

Jednym z rodzajów muzyki jest muzyka relaksacyjna

Cechy: spokojna i wyciszająca, powolne tempo i rozluźniony nastrój;

uspokaja i relaksuje osobę słuchającą. Często słuchamy jej do snu. 

https://www.youtube.com/watch?v=IBAoNnyp7WE

Heavy metal– gatunek charakteryzują ciężkie i ostre brzmienia https://www.youtube.com/watch?v=6Bc3_OPOIzQ

  • „Namalujmy muzykę!” – malowanie dziesięcioma palcami do wybranego rodzaju muzyki. Rodzic rozkłada na podłodze duży arkusz papieru (co najmniej A3). Dziecko swobodnie maluje farbami, wykorzystując wszystkie palce i całe dłonie – ilustrując muzykę w czasie jej słuchania.  Można wykonać ćwiczenie na kilku kartkach z różnymi rodzajami muzyki: od heavy metalu po relaksacyjną, na końcu porównujemy z dzieckiem różnicę w ekspresji i kolorze podczas różnych utworów. Rodzic zadaje dzieciom pytania: Czym różnią się te prace? Które są spokojne, a które nie? Czy łatwo rozpoznać, które były malowane, podczas którego utworu? Dlaczego?

“Po co nam muzyka?” – burza mózgów. Pytamy dzieci, po co ludzie tworzą i słuchają muzyki.  Rodzic może wspierać dziecko swoimi przykładami. 

Wprowadzenie litery H:  Pokazujemy dziecku planszę z obrazkami ilustrującymi przedmioty na literę H. Dziecko odgaduje ich nazwy, dzieli nazwy na sylaby, określa ilość sylab w wyrazie.  Następnie pokazujemy wygląd litery drukowanej i pisanej. Najpierw Rodzic wodzi palcem po literze na planszy, żeby dziecko widziało, od której strony zaczynamy pisanie litery. Następnie dziecko wodzi palcem po literach pisanych i drukowanych. 

4-latki

Temat: „Co daje nam krowa, a co kura?”

  1. „Jakie to zwierzę”–  rozwiązywanie zagadek. 

Po każdej prawidłowo rozwiązanej zagadce dziecko naśladuje odgłos zwierzęcia, wyrazy będące rozwiązaniem dzieli na sylaby wyklaskując je. Określa liczbę sylab. 

Duża i łaciata, na zielonej łące.

Mlekiem nam dziękuje, za trawę i słońce. /krowa/

Chodzi po podwórku, o ziarenka prosi.

Siaduje na grzędzie, pyszne jajka znosi. / kura/

Mieszka w chlewiku tłuścioszka znana.

Przez ludzi na słoninkę i mięso chowana. /świnka/ 

Lubi owies, lubi siano

w stajni rży i parska rano. /koń/

Lubię pływać w stawie każdy z was mnie zna.

Wśród wrzasków domowych ptaków słychać moje: kwa, kwa. /kaczka/

Najwierniejszy to przyjaciel domu i człowieka,

dobrym ludziom chętnie służy na złych warczy, szczeka. /pies/

Tłustego mleka da nam na serek.

I ciepłej wełny da na sweterek … . /owca/

  1. Ćwiczenia ruchowe:

„Koniki” –  dziecko naśladuje poruszanie się konia: bieg truchtem, galopem w różnych kierunkach.

„Koniki grzebią nogą” –  dziecko  zatrzymuje się, staje  na jednej nodze, a drugą nogą naśladuje, jak koń grzebie w ziemi – przeciąganie wolnej stopy po podłodze.

„Konik na biegunach”–  dziecko kładzie się na brzuchu, łapie się za stopy i tworzą „kołyskę”. Porusza się w przód i w tył.

  1. „Co daje nam krowa, a co kura?” – wspólne analizowanie ilustracji, na ich podstawie dziecko odpowiada na pytanie „co nam daje krowa, co owca, a co kura?”

3-latki i Maluszki

Temat na dziś: „Małe i duże zwierzęta”.

  1. Oglądanie bajki pt. „Szukam mamy” – dziecko zapamiętuje, jak nazywają się dzieci i ich mamy. Link do bajki poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=E5bWIQo182c

  1. Ćwiczenia ruchowe:

„Koniki” –  dziecko naśladuje poruszanie się konia: bieg truchtem, galopem w różnych kierunkach.

„Koniki grzebią nogą” –  dziecko  zatrzymuje się, staje  na jednej nodze, a drugą nogą naśladuje, jak koń grzebie w ziemi – przeciąganie wolnej stopy po podłodze.

„Konik na biegunach”–  dziecko kładzie się na brzuchu, łapie się za stopy i tworzą „kołyskę”. Porusza się w przód i w tył.

zadania dla 3-latków – zadanie z kartą pracy nr 16 – podawanie nazw zwierząt na ilustracji oraz łączenie ich w pary (zwierzęta dorosłe i ich dzieci). Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
i wiedzy przyrodniczej.

Dodatkowo zadanie – pokonanie labiryntu (w załączniku wersja do wydruku)

Zadanie dla Maluszków – karta pracy (w załączniku wersja do druku):

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21