ZADANIA NA PONIEDZIAŁEK 20.04.2020 DZIECI 3-4 LETNIE

Zajęcia zdalne na dzień 20.04.2020

4-latki

Temat tygodnia: „WITAJ, WIOSNO!”

Temat dnia: „Jaka jest wiosna?”

1.A) Słuchanie piosenki:  https://www.youtube.com/watch?v=EDdGL1jxCdU

Jestem wiosna sł. i muz. Halina Sokołowska 

Idę, idę, idę prosto do was.

Idę, idę, słońce niosę wam. 

Wszystkie śniegi stopię, 

zazielenię wszystkie lasy, 

fiołki oraz bratki, 

patrzcie, dla was mam. 

Ref.: Wiosna, wiosna, jestem wiosna. 

Patrzcie, jaką piękną suknię mam. 

Wiosna, wiosna, jestem wiosna. 

Najpiękniejsza z wszystkich dam. 

Wszędzie zieleń, czerwień, złoto, błękit. 

Oczy kwiatów w słońce patrzą już. 

Cieszcie się wraz ze mną. 

Podziwiajcie mą pogodę. 

Chodźcie do mnie wszyscy, 

zaśpiewajmy znów.

  1. B) Omówienie treści piosenki. Rodzic zadaje pytania: Jaka pora roku nadchodzi? Co się wtedy dzieje? Jakie kolory mają wiosenne kwiaty?
  2. „Jaka jest wiosna?” – rozmowa na temat wiosennych barw, dźwięków, zapachów, smaków
    na podstawie doświadczeń dzieci oraz treści piosenki Jestem wiosna. 

Rodzic czyta treść poznanej dzisiaj piosenki. Po przeczytaniu mówi:

 

  • Przyszła wiosna – jakie kolory ze sobą przyniosła? (żółty – słońce, zielony – trawa, fioletowy – fiołek, czerwony, złoty, niebieski – różne kwiaty)
  • Jakie jeszcze kolory zauważamy wiosną i z czym są związane? (błękitny – bezchmurne niebo, woda w jeziorach, biały – kwitnące drzewa owocowe, stokrotki, motyle itp.)
  • Jakie dźwięki niesie ze sobą wiosna? (gwizdy szpaków, kosów, śpiew słowików, bociani klekot, rechotanie żab, szum wiosennego deszczu)  Dziecko próbuje naśladować głosem różne dźwięki przyrody
  • Jakie zapachy przyniosła ze sobą wiosna? (zapach ciepłego wiatru, padającego deszczu, kwitnących kwiatów, drzew, krzewów, świeżej ziemi, świeżej trawy) 
  • Jakie smaki przyniosła wiosna? (świeże nowalijki: ogórki, koperek, dymka, szczypior, szpinak, marchewka, sałata, rzodkiewka)

 

  1. Relaksacja – muzyczne wyciszenie. Rodzic z dzieckiem leżą na plecach. Słuchają utworu Fryderyka Chopina „Preludium deszczowe”. Wykonują „paluszkową improwizację” ( chociaż 2-3min;) )

https://www.youtube.com/watch?v=0LWoLykSSaQ

  1. „Wiosna” – praca z Wyprawką nr 35 – dziecko wypycha sylwetę Pani Wiosny, nakleja na niej elementy, zakłada jej wianek, składa ją i stawia na stoliku. Opisuje jej wygląd. 

 

3-latki

Temat dnia: „Witamy powracające ptaki”

  1. Wiosna idzie – uważne słuchanie wiersza E. Szelburg-Zarembiny. Podczas czytania Rodzic prezentuje zdjęcia ptaków pojawiających się w tekście (3 zdjęcia w załączniku).

Wiosna idzie

Przyleciały skowroneczki z radosną nowiną,

zaśpiewały, zawołały ponad oziminą:

– Idzie wiosna! Wiosna idzie! Śniegi w polu giną!

Przyleciały bocianiska w bielutkich kapotach,

klekotały, ogłaszały na wysokich płotach:

– Idzie wiosna! Wiosna idzie! Po łąkowych błotach!

Przyleciały jaskółeczki kołem, kołujące,

figlowały, świergotały radośnie krzyczące:

– Idzie wiosna! Wiosna idzie! Prowadzi ją słońce

 

Rodzic pyta: 

 

  • Jakie ptaki występowały w wierszu? 
  • Co robiły te ptaki? 
  • Kto prowadził wiosnę?

 

Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia jaskółki, bociana i skowronka. Wspólnie omawiają ich wygląd. Rodzic informuje, że są to ptaki zwiastujące wiosnę, które przyleciały z ciepłych krajów.

 

  1. „Ptasie zagadki” – rozwiązywanie zagadek o ptakach. Dziecko rozwiązuje zagadki,

wskazuje zdjęcia przedstawiające odpowiednie ptaki. 

 

Elegantką jest wśród ptaków,

bo ciągle fruwa we fraku.

Zwiastuje koniec zimy,

choć „pierwsza wiosny nie czyni”. (jaskółka)

Przyleciał z Afryki

z wesołym klekotem:

– Witajcie kochani,|

już jestem z powrotem!

(bocian)

Ten wspaniały śpiewak

Zrywa się o świcie,

Żeby ludziom w polu

Uprzyjemniać życie.

(skowronek)

 

  1. Praca z kartą pracy nr 13 – usprawnianie małej motoryki. Kolorowanie elementów obrazka. Nalepianie chmurki, kwiatka i gniazda zgodnie z instrukcją. Rozumienie określeń: na, obok, nad.

 

  1. „Ptasie memory” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem kart memory z wyprawki nr 31.

 

MALUSZKI

Propozycja zabawy z Rodzicami na dziś:

1) masażyk relaksacyjny:

Szła po łące myszka mała (chodzimy palcami po brzuszku dziecka)

Hyc! Do norki się schowała! (wskakujemy dłonią pod paszkę dziecka)

Lecz zajęta norka była, (wychodzimy spod paszki i ponownie chodzimy po brzuszku)

Myszka w drugiej się ukryła! (ukrywam się pod drugą paszką dziecka)

***

Przyszła mała ogrodniczka (chodzimy palami jednej ręki po pleckach dziecka)

Zagrabiła grządki (drapiemy dziecko po całych pleckach)

Potem ziemię wygładziła (głaszczemy dziecko po pleckach)

Zrobiła porządki. („zamiatamy” palcami w różne strony, udając, że strzepujemy coś z plecków)

Tu kwiatuszki posadziła (w jednej części plecków delikatnie stukamy palcami w kilku punktach)

A tutaj koperek (teraz w innej części plecków robimy to samo)

Teraz mamę zaprosiła (podczas dwóch ostatnich wersów spacerujemy po pleckach palcami dwóch rąk)

Na wspólny spacerek.

 

2) kolorowanie Pani Wiosny i karta pracy  – w załącznikach (podpisane)

.

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21

ela1964krause@gmail.com