Zadania na 17.04.2020

Zajęcia na piątek, 17.04.2020

Dzieci 6-letnie

WITAJ, WIOSNO!

Temat: Żegnamy Marzannę

1. Skąd wzięła się Marzanna?

Topienie marzanny to jeden z niewielu starosłowiańskich obrzędów, który do dziś jest kultywowany, choć w zależności od rejonu – w różny sposób. Marzanna to według ludowych podań słowiańska bogini, która symbolizowała śmierć. Niektórzy uważali ja wręcz za demona.

Gdy po jesieni obumierała natura, wierzono, że to przez marzannę – stąd utożsamianie jej z zimą. Śmierć marzanny zgodnie z ludowymi wierzeniami oznaczała budzenie się przyrody do życia, a więc początek wiosny. W tym dniu boginię zastępowało inne słowiańskie bóstwo – Jaryła, które symbolizowało zieloną porę roku.

Zgodnie z podaniami, by nastała wiosna, należało uśmiercić marzannę. Symbolem marzanny była kukła, którą starosłowiańskim zwyczajem palono lub topiono. Wierzono, że obrzęd ten to pewnego rodzaju ofiara mająca zapewnić przyszły urodzaj.

2. Jak kiedyś wyglądał zwyczaj topienia Marzanny?

Kukła marzanny wykonywana była ze słomy, płótna i licznych ozdób (korali i wstążek). Najpierw kukłę po wszystkich domach na wsi obnosiły dzieci, które dodatkowo trzymały w rękach gałązki jałowca. W trakcie tego obrzędu marzanna była wkładana do każdego mijanego zbiornika z wodą, co miało symbolizować jej podtapianie.

Pod koniec dnia kukłę zabierali starsi mieszkańcy wioski i wyprowadzali poza granicę wsi, a następnie podpalali i wrzucali do wody. Zwyczaj symbolicznego uśmiercania marzanny był przez długi czas uznawany za pogański i nawet krytykowany przez kościół katolicki. Mimo tego, tradycja przetrwała i do dziś jest kultywowana w rożnych rejonach Polski.

3. Kiedy topi się marzannę?

Symboliczne uśmiercanie marzanny odbywa się w pierwszym kalendarzowym dniu wiosny, czyli 21 marca. Najczęściej w obrzędach topienia marzanny uczestniczą dzieci i młodzież szkolna lub ludowe lokalne zespoły. W niektórych regionach kraju marzannę się topi, w innych najpierw pali.

4. Jak wygląda marzanna?

Wszędzie marzanna wygląda podobnie – jest kukłą ze słomy ubraną w łachmany lub lokalny strój ludowy. Najczęściej kukła nadziana jest na kij, dzięki czemu łatwiej ją trzymać w górze. Ciekawostką jest fakt, że w niektórych miejscowościach marzannę zastępuje jej męski odpowiednik – marzaniok.

5. Jak dziś wygląda topienie marzanny?

Na Śląsku poza typowym topieniem Marzanny kultywuje się też zwyczaj „chodzenia z gaikiem”. Gaik to sosnowa gałązka ozdobiona wstążkami i innymi ozdobami. Symbolizowała ona nadejście wiosny i rozkwit przyrody. Po wrzuceniu marzanny do wody, mieszkańcy wracali do wsi z samym gaikiem i obnosi go po domach, by nadchodząca wiosna przyniosła gospodarstwom dobrobyt. Czasem świętowanie pierwszego dnia wiosny kończyło się biesiadą.

Topienie marzanny to dziś bardziej zabawa niż obrzęd. Jest jednym ze sposobów świętowania nadejścia wiosny. W większości miejsc w Polsce przygotowaną własnoręcznie kukłę marzanny niesie się w grupie nad najbliższy zbiornik wody, tam ewentualnie podpala lub rozbiera ze szmat i przy tradycyjnych pieśniach wrzuca do wodnej toni. W wielu szkołach podstawowych zwyczaj ten najczęściej jest elementem świętowania Dnia Wagarowicza, który przypada właśnie w pierwszy dzień wiosny.

Posłuchaj wiersza pt. „Marzanna” (aut. J. Jałowiec)

Weźmiemy snopek słomy i barwną chusteczkę
Ustroimy kukłę, pannę Marzaneczkę

Poniesiemy ją wysoko nad łąką
– nie dokuczysz Marzaneczko skowronkom

Poniesiemy ją daleko przez pole
Żeby w zbożu nie rządziły kąkole

Poniesiemy ją ze śpiewem ku wodzie

– taki zwyczaj, kiedy zima odchodzi

Tak może wyglądać kukła Marzanny:

Zobacz, jak można wykonać Marzannę;

https://mamatosiaczka.blogspot.com/2017/02/marzanna.html

Spróbuj zrobić Marzannę wykorzystując szablon oraz  kawałki kolorowych szmatek i włóczki:

Posłuchaj piosenki o marzannie:

https://www.youtube.com/watch?v=hdbMY6nVD6c

Praca z kartą pracy

KP3 – 39 b

Kącik grafomotoryczny – pokoloruj pola zgodnie z podanym kodem.

5- latki

 

  • Zwierzęta na wsi

 

Obejrzyj filmy

1.

https://www.youtube.com/watch?v=CpcmvJTO5G4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0E6xhCtmAH6Pd33X3Yr1qB5gg5uodQGvSVAyH2TW7Z0oTshIXuTVSNMi4

https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0

Co zapamiętałeś /aś. Porozmawiaj o tym.

 

  • Skąd się bierze mleko?

 

https://www.youtube.com/watch?v=xJRi9ykdZP0&t=16s

  • Wykonaj ćwiczenia w KP3
  • Wykonaj krowę według wzoru
  • lub własnego pomysłu. 
    • Potrzebujesz: kartki w kolorze czarnym, białym, zielonym, czerwonym, kartkę na tło, sznureczki lub wstążeczki na nogi i ogon, klej, nożyczki., flamaster
    • Wytnij 1 koło duże na tułów i złóż, 6 małych na kopyta i uszy, złóż
    • Wytnij spiczaste rogi
    • Z białego papieru wytnij owalną głowę i pysk krowy
    • Z czerwonego papieru wytnij język
    • Z zielonego papieru ponacinaj trawę i zawiń na ołówku
    • Przyklej wycięte elementy do kartki, nogi i ogon
    • Narysuj oczy i nos
    • Krowa gotowa

    UWAGI: nogi i ogon krowy możesz narysować

    4-latki

    Temat: GDZIE JEST WIOSNA?

    1 Przyjście wiosny – słuchanie wiersza Jana Brzechwy. 

    Przyjście wiosny 

    Jan Brzechwa 

    Naplotkowała sosna, 

    że już zbliża się wiosna. 

    Kret skrzywił się ponuro: 

    przyjedzie pewno furą… 

    Jeż się najeżył srodze 

    raczej na hulajnodze. 

    Wąż syknął 

    – ja nie wierzę, 

    przyjedzie na rowerze. 

    Kos gwizdnął: 

    Wiem coś o tym, 

    przyleci samolotem. 

    Skąd znowu 

    – rzekła sroka 

    ja jej nie spuszczam z oka 

    i w zeszłym roku w maju 

    widziałam ja w tramwaju. 

    Nieprawda wiosna zwykle 

    przyjeżdża motocyklem. 

    A ja wam to dowiodę, 

    że właśnie samochodem. 

    Nieprawda bo w karecie! 

    W karecie, co pan plecie? 

    Oświadczyć mogę krótko, 

    że płynie właśnie łódką! 

    A wiosna przyszła pieszo 

    już kwiaty z nią się śpieszą, 

    już trawy przed nią rosną i szumią 

    witaj wiosno. 

    Dziecko rozmawia z Rodzicem na temat wiersza oraz tego jak rozpoznać wiosnę. Rodzic zadaje pytania: Jakie zwierzęta rozmawiały o przyjściu wiosny? Jak wygląda wiosna? Co pojawia się na wiosnę?

    2 „Gdzie jest wiosna?” – rozmowa na temat oznak wiosny na podstawie doświadczeń dziecka oraz zdjęć. 

    Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic zadaje dziecku pytania: Jaka pora roku się zaczęła? Po czym poznajemy, że zaczyna się wiosna? Dziecko spontanicznie mówi swoje pomysły. Rodzic kładzie na dywanie zdjęcia (ptaków, np. jaskółki, bocian rośli np. przebiśniegu, tulipana, trawy, małych liści i pączków na gałązkach), dziecko mówi co się na nich znajduje i czy dana rzecz może symbolizować wiosnę. Rodzic kładzie na dywanie maskotkę, następnie opisuje jedno ze zdjęć. Dziecko przekłada maskotkę na zdjęcie, które opisywał Rodzic Zabawa trwa do momentu, aż maskotka będzie na wszystkich zdjęciach. • zdjęcia charakterystycznych dla wiosny elementów, maskotka

    3 Praca plastyczna – przeliczanie. Rodzic proponuje  dziecku narysowanie ilustracji według instrukcji: 

    Narysuj trzy bukiety. W pierwszym bukiecie narysuj trzy żółte kwiaty i dwa czerwone kwiaty. Ile kwiatów jest razem? W drugim bukiecie narysuj jeden niebieski kwiat i pięć czerwonych. Ile kwiatów jest razem? W trzecim bukiecie narysuj dwa kwiaty fioletowe i cztery kwiaty żółte. Ile kwiatów jest razem? kartki, kredki

    3-latki 

    Temat: SZUKAMY WIOSNY

    1 Gość – zabawa paluszkowa według K. Sąsiadka. Ćwiczenie motoryki małej. Dziecko siedzi na dywanie . Rodzic wystawia rękę zaciśniętą w pięść, chowając kciuk, i mówi rymowankę.,

    dziecko naśladuje jego ruchy.

    Gość

    Krzysztof Sąsiadek

    Ktoś się schował pod listkami.              (dziecko wyciąga rękę zaciśniętą w piąstkę)

    Pierwszy listek zabieramy,                    (dziecko prostuje mały palec)

    drugi listek zabieramy.                          (dziecko prostuje serdeczny palec)

    Zawiał wiatr,                                         (dziecko dmucha na piąstkę)

    trzeci listek sam już spadł .                   (dziecko prostuje palec środkowy)

    Czwarty listek zabrał ktoś                    (dziecko prostuje palec wskazujący)

    i pojawił się nasz gość!                         (dziecko prostuje i zginają kciuk)

    Oczy, buzię, nosek ma;                        (dziecko wskazuje części buzi)

    główka gotowa raz-dwa.                      (dziecko łapie się za głowę i nim porusza)

    Dziecko zastanawiają się, jakie zwierzątko mogło schować się pod listkiem. Rodzic przypomina, jakie zwierzęta zasypiały na zimę.

    2 Chomik szuka wiosny – słuchanie opowiadania A. Galicy.

    Chomik szuka wiosny

    Agnieszka Galica

    Pewnego dnia mały Chomik obudził się w swojej norce na skraju lasu. Ziewnął, przeciągnął

    się, przetarł oczy łapką i wyszedł z norki szukać wiosny.

    – Zimno – mruknął zaspany Chomik.

    Rozejrzał się dookoła, ale wiosny nigdzie nie było. Na gałązkach wierzby siedziały małe, puchate wierzbowe kotki.

    – Co robicie tak wysoko? – spytał Chomik.

    – Rośniemy, rośniemy – zawołały wierzbowe kotki.

    Ale właśnie nadleciał wiatr, wierzba zaszumiała gałązkami i chomik nie usłyszał, co mówią

    wierzbowe kotki.

    Poszedł więc dalej. Świeciło słonko, a po niebie przepływały małe chmurki.

    – Halo – zawołał do nich Chomik. – Czy nie widziałyście wiosny?

    A wtedy jedna z chmurek zasłoniła słońce i na Chomika spadły krople deszczu.

    – Brr… – skulił się Chomik przy ziemi i zobaczył małe, białe kwiatki.

    – Może widziałyście wiosnę? – spytał, ale kwiatki były malutkie i jeszcze nie potrafiły

    mówić.

    Chomik poszedł dalej szukać wiosny.

    W górze między drzewami fruwały ptaki. Były bardzo zajęte, bo zbierały gałązki i wiórki

    na budowę gniazd.

    – Może wy wiecie, gdzie jest wiosna? – zawołał Chomik, ale ptaki śpiewały, ćwierkały,

    gwizdały i nawet nie słyszały głosu Chomika.

    – Muszę iść dalej, tutaj jeszcze nikt wiosny nie spotkał – mruknął do siebie.

    Aż wreszcie Chomik doszedł na łąkę, a tam… na długich nogach stał pan bocian. Chomik

    zadarł wysoko głowę i przyjrzał się boćkowi.

    – Jego nawet nie warto pytać o wiosnę, jest taki zmarznięty, że aż nos i nogi ma czerwone.

    A bocian też przyjrzał się Chomikowi i zaklekotał:

    – Coś podobnego! Ta żaba cała ubrana jest w ciepłe futerko, a ja myślałem, że to już wiosna

    – i odleciał.

    A Chomik powędrował dalej szukać wiosny.

    Rozmowa kierowana pytaniami Rodzica: O kim jest wiersz?; Czego szukał chomik?; Co siedziało na gałązkachwierzby?; Jaka była pogoda?; Co zrobiły ptaki?; Kogo chomik spotkał na łące?; Z kim bocian pomylił Chomika?; Czy chomik znalazł wiosnę?.

    3 Praca plastyczna – Bazie


    Potrzebne materiały:
    – kartka rysunkowa w formacie A4 (może być ciemna lub jasna);
    –  biała plastelina lub biała farba lub wata
    – brązowy papier
    – klej biały.

    Karty pracy w załączniku

    Maluszki

    1

  • Rodzic mówi zdania o tematyce wiosennej a dzieci określają ich logiczność: prawda – podnoszą kwiat do góry, fałsz – kładą na kolanach.

    – Na łące rośnie wysoka trawa, a w niej są biedronki, koniki polne, motyle.
    – Pszczoły zbierają nektar z kwiatów i robią z nich lizaki.
    – Wiosną na łące dzieci lepią bałwana.
    – Po łące przechadza się bocian i szuka żabek na śniadanie.
    – A żabki chowają się przed nim w trawie i wołają kra, kra.
    – Teraz jest pora roku, którą nazywamy Jesień
    -Teraz jest pora roku, którą nazywamy Zima
    -Teraz jest pora roku, którą nazywamy Wiosna
    – Miesiąc, który mamy teraz, to: luty, marzec, listopad, kwiecień
    -Zwiastunami wiosny są: śnieg, spadające liście, powracające jaskółki, krokusy, mróz, owoce na drzewach, stokrotki, bociany, grzyby w lesie itp.

    2 Zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń oddechowych pt. „Pachnące kwiaty”. Na dywanie rozłożone są sylwety kwiatów, wycięte z kolorowych gazet. Dziecko porusza się po sali przy muzyce. Podczas przerwy w muzyce podnosi jeden kwiat i kładzie go na dłoni. Wdychając powietrze nosem i wydychając je ustami, próbuje zdmuchnąć kwiatek z dłoni.

    3 Praca plastyczna – przebiśniegi

  •  

    Potrzebne materiały:
    – kartka rysunkowa w formacie A4 w kolorze niebieskim (może być ciemna lub jasna);
    – płatki kosmetyczne (powinno wystarczyć 5 sztuk);
    – pisak/marker w kolorze zielonym;
    – kilka podłużnych listków wyciętych z zielonego papieru rysunkowego;
    – klej w sztyfcie;
    – klej biały.

    Karty pracy w załączniku.

17.04.2020

Elżbieta Krause

tel. 698 21 18 21

ela1964krause@gmail.com